Falsterbodressyren, debattinlägg

Är det någon som sagt att bilderna skulle vara Photoshopade?

Jag tycker fortfarande inte filmen visar extremt hård/ful ridning och definitivt inget som skulle vara synd om hästarna. Sedan är det såklart inget ideal eller något att sträva efter men under de väldigt speciella omständigheterna och under kortare perioder fullt förståeligt.

Sedan är det inte helt rättvist att jämföra med CD heller. Jag håller med om att hennes filosofi är väldigt vettig och att många dressyrryttare skulle våga släppa fram unghästarna lite mer. Men förutom att hon råkar vara världens bästa ryttare så satt hon upp på hästarna när de redan varit inne i 15 minuter och då hunnit få ur sig den värsta överskottsenergin och vant sig vid omgivningarna. För henne står inte heller ett helt års arbete på spel utan det är mer "en dag på jobbet".
Att ordinarie ryttare väljer att lägga hästarna i en rundare form för att ha dem mer "hos sig" och inte fullt lika uppmärksamma på allt runt omkring när de kommer in i den miljön som är extremt speciell och inget som direkt går att förbereda sig för är inte så konstigt. Det är mänskligt att de själva är lite nervösa och inte lyckas förmedla tillräckligt med lugn till hästarna. Deras uppgift är inte heller att visa upp hästarna snyggt under den tiden utan att ge testryttaren en så bra känsla som möjligt när hon sitter upp. Något som flera av ryttarna på filmen lyckades med eftersom de hästarna fick väldigt bra kritik av CD.

Om JÅ's agenda verkligen är den hon säger borde hon inte välja ut de absolut värsta ögonblicken fångade i en väldigt extrem miljö. Hon borde inte heller använda sig av snyftuttryck eller tillåta alla hatiska kommentarer på sin sida. Vill man verkligen ha en konstruktiv debatt så borde man inte tolerera rena hatattacker mot ryttarna. Det hon håller på med är bara så sjukt fult spel som polariserar debatten och ger hela sporten dåligt rykte.
 
@Fiador
Jag tycker inte att filmen är hemsk. De går inte i någon fin form, men det är inte djurplågeri. Det visar framridningsridning på spända unghästar (med nervösa ryttare som snart ska få sin utbildningshäst bedömd av en av världens skickligaste ryttare inför en stor publik). Jag var som sagt där och såg det live och jag tyckte varken då eller nu att det är speciellt förskräckligt. Nu kommer ju JÅs anhängare tala om för mig att jag är avtrubbad och hemsk. Eller spy på mig och säga att jag borde få djurförbud. Men då får de tycka det. Jag tror och tycker att dessa JÅ-anhängare är avundsjuka och besserwissers som aldrig skulle tåla att deras egen ridning granskades under lupp. JÅ är väl dömd i domstol för djurplågeri? Ingen på filmen skulle bli dömd med anledning av det vi ser på filmen.

Sen är det ju lite komiskt att en av ryttarna på filmen fick beröm från Charlotte för att det kändes att hennes hästar INTE var ridna och utbildade med handbromsen i. Däremot tyckte hon att det kändes på flera andras hästar (bland de som JÅ valt att inte hänga ut) att de var vana vid att hållas för hårt.
 
Deras uppgift är inte heller att visa upp hästarna snyggt under den tiden utan att ge testryttaren en så bra känsla som möjligt när hon sitter upp. Något som flera av ryttarna på filmen lyckades med eftersom de hästarna fick väldigt bra kritik av CD.

Ja, jättebra skrivit, här ska man verkligen tänka på att det är skillnad på uppvärmning och uppvisning.

Som träning vs tävling vilket har ältats i flera år här- att det är och ska vara skillnad.

Här ser man uppvärmningsekipage och har man inte hittat fler fulsekvenser på Breders 4-åringar så är det inte så mkt o stoja om tycker jag. Jag är rätt övertygad att de som gnäller mest har ännu mer handbroms när de rider men det märks inte av då de hästarna inte trampar på bakifrån som dessa gör- Sveriges bästa, och då är det inte så svårt o rida när man bara lufsar lite-oaktiva bakben.

Sedan tycker jag att någon ryttare rider för kort och det för mycket, men det blir faktiskt inte på bekostnad av bakben rygg eller skrittens renhet, men det ser inte snyggt ut.
 
[

Sen är det ju lite komiskt att en av ryttarna på filmen fick beröm från Charlotte för att det kändes att hennes hästar INTE var ridna och utbildade med handbromsen i.

Att rida så kort behöver inte per automatik betyda att handbromsen är i, det tror såklart den som är oinvigd, alltså bara ridit en ordinär-stel- häst, för om man sätter sig upp på en häst med lite raka bakben som naturligt är stel i nacken så kan man faktiskt inte hur man än sliter o drar få hästen dit, absolut inte direkt och antagligen inte ens på år- det är därför det finns de som tror att hästarna dras dit med hård hand,( för de har aldrig känt en eftergiven hästs gymnastiska förmåga), så kan det självfallet vara, men det behöver inte vara fallet.

Och om det är så att hästarna dras dit, så blir det på bekostnad av något, som bakben, rygg, renhet i skritten eller hänger i bettet och inget av det syns på ngn 4-åring i finalfältet.
 
Passar på att fråga @ginnies mfl. Första sekvensen i JÅs film på häst i skritt i v varv typ. Där ser hästen jätteojämn ut i mina ögon? Jag suger på att se ojämnheter annars?
 
Är det så? Varför? Inte orkat följa alla (så många....) turer.

Ja jag tänkte väl att lodplanstalibanerna skulle ge sig på Charlotte igen.... Det finns verkligen ingen nyans i diskussionen och därför blir det oseriöst... Kanske dags att veva fram den där gamla filmen igen då från OS som jag delade här för någon månad sedan där det ser rent förskräckligt ut...fastän hästarna är framför lod! ;)

Det var verkligen inte bättre förr!
 
Bilderna som visar Charlottes hästar bakom lod är inte ens i närheten av den stenhårda rollkursridningen som tex EG och PK sysslar med (och som det dessutom finns film på ifall någon känner för att påstå att det bara är ögonblicksbilder...).

Jag tycker om Tinnes ridning, men hon har ju fått massa kritik av vissa här pga att hon rider för mesigt, hästarna ser så tråkiga ut, är inte elektriska osv pga att ni jämfört med hypermobila rollkurade hästar som tex Totilas.
 
Bilderna som visar Charlottes hästar bakom lod är inte ens i närheten av den stenhårda rollkursridningen som tex EG och PK sysslar med (och som det dessutom finns film på ifall någon känner för att påstå att det bara är ögonblicksbilder...).

Jag tycker om Tinnes ridning, men hon har ju fått massa kritik av vissa här pga att hon rider för mesigt, hästarna ser så tråkiga ut, är inte elektriska osv pga att ni jämfört med hypermobila rollkurade hästar som tex Totilas.

Och ändå så målas Charlotte upp som djävulen?

Angående Tinne.. Varför hon inte sätter mer tryck är ju för att hon inte reder ut energin och får misstag ( hennes eget svar efter Em) att rida med tryck är inte samma sak som att rida hårt, vad har du fått det ifrån? Av någon anledning vågar Tinne aldrig göra det på någon häst så ja i det avseendet är det för mesigt, men det blir konstigt om man blandar ihop tryck med hård ridning... Känns som man missuppfattat något väsentligt då!
 
Herregud har de gett sig på Charlotte också nu? Det går att hitta sekvenser där ALLA ryttare rider hästarna bakom hand även de som rider akademiskt, många som rids i undertempo i klassisk dressyr rids på stång och kapson medn järn i dvs det gör ont i nosryggen att inte ge eftergift.. så tröttsamt...
 
Herregud har de gett sig på Charlotte också nu? Det går att hitta sekvenser där ALLA ryttare rider hästarna bakom hand även de som rider akademiskt, många som rids i undertempo i klassisk dressyr rids på stång och kapson medn järn i dvs det gör ont i nosryggen att inte ge eftergift.. så tröttsamt...

Ja det blev tydligen för mkt för "någon" att Charlotte fick beröm för sin ridning. Det mest underhållande är nog att hobbyryttarna i de trådarna lägger ut bilder på sig själv som några bra exempel på hur det ska se ut O_o . Visst näsan är framför lod men hästarna är långa i formen och helt ovinklade i lederna bak och kliver bara in med ett långt steg under kroppen, men det är ingen som fattar det :sneaky: Och sen snackar dom om rätt biomekanik.:banghead:
Det kännetecknar lite klimatet som jag upplevde när jag rörde mig mkt i de kretsarna runt den "klassiska dressyren" mkt teori men ganska stor okunskap i praktiken
 
Och ändå så målas Charlotte upp som djävulen?

Vet inte vem du syftar på nu, mig? JÅ? Jag har inte läst att JÅ skrivit något negativt om Charlotte. Jag tycker Charlotte rider fantastiskt fint och mjukt och de bilder jag sett på henne i anti-rollkur grupper har som sagt inte varit rollkur alls i mina ögon. Bakom lod är inte en idealisk och korrekt arbetsform, men det måste inte vara rollkur eller hyperflerxion. Finns grader i helvetet sas. Jag är medveten om att vissa är så extrema att de tycker att så fort hästen kommer pyttelite bakom lod oavsett form i övrigt och tryck i tyglarna (även helt lös tygel) är det rollkur och djurplågeri. Det håller jag inte med om, som sagt alla ryttare upplever tidvis att hästen hamnar något bakom lod (men inte nosen i bringan!). Det är fel men det händer alla, även de som eftersträvar ett klassiskt ideal.

Jag har inte uppfattat det som att det är det JÅ kritiserar heller, hon kritiserar ett system där ryttarna med flit rider hästen extremt bakom lod, en form som är båda fysiskt och psykiskt skadlig för hästen.
 
@Centaur nej inte du eller ens JÅ men det ligger en länk från denna *någon* på JÅ´s fb med massa kommentarer om hur fel och förskräckligt det ser ut.
 
Bilderna som visar Charlottes hästar bakom lod är inte ens i närheten av den stenhårda rollkursridningen som tex EG och PK sysslar med (och som det dessutom finns film på ifall någon känner för att påstå att det bara är ögonblicksbilder...).

Jag tycker om Tinnes ridning, men hon har ju fått massa kritik av vissa här pga att hon rider för mesigt, hästarna ser så tråkiga ut, är inte elektriska osv pga att ni jämfört med hypermobila rollkurade hästar som tex Totilas.

Jag gillar inte stinne för att hon är vad vi skämtsamt benämner som världsmästarinna i vattenskidåkning.
Dvs hon har så jävla mkt i handen. Den är still men konstant drag.

Då gillar jag tex Hubertus Schmidt bättre. Eller hur Dujardin red innan OS.
 
Tycker du inte att det blir lite märkligt när inte ens JÅ vill diskutera problemet?, eller antagligen inte kan.
Inte vill diskutera problemet? Hon har skrivit till chefsveterinären uppåt någonstans, till svenska Ridsportförbundet, TV4 ordnade en diskussion mellan henne och ngn fr SvRF, hon har på förfrågan skrivit en artikel i Hästficus senaste nummer.

Men nej, hon känner nog att diskussionen på FB får leva sitt eget liv till största del, hennes bidrag är att lyfta upp frågan i ljuset.
 
Är det någon som sagt att bilderna skulle vara Photoshopade?

Jag tycker fortfarande inte filmen visar extremt hård/ful ridning och definitivt inget som skulle vara synd om hästarna. Sedan är det såklart inget ideal eller något att sträva efter men under de väldigt speciella omständigheterna och under kortare perioder fullt förståeligt.

Sedan är det inte helt rättvist att jämföra med CD heller. Jag håller med om att hennes filosofi är väldigt vettig och att många dressyrryttare skulle våga släppa fram unghästarna lite mer. Men förutom att hon råkar vara världens bästa ryttare så satt hon upp på hästarna när de redan varit inne i 15 minuter och då hunnit få ur sig den värsta överskottsenergin och vant sig vid omgivningarna. För henne står inte heller ett helt års arbete på spel utan det är mer "en dag på jobbet".
Att ordinarie ryttare väljer att lägga hästarna i en rundare form för att ha dem mer "hos sig" och inte fullt lika uppmärksamma på allt runt omkring när de kommer in i den miljön som är extremt speciell och inget som direkt går att förbereda sig för är inte så konstigt. Det är mänskligt att de själva är lite nervösa och inte lyckas förmedla tillräckligt med lugn till hästarna. Deras uppgift är inte heller att visa upp hästarna snyggt under den tiden utan att ge testryttaren en så bra känsla som möjligt när hon sitter upp. Något som flera av ryttarna på filmen lyckades med eftersom de hästarna fick väldigt bra kritik av CD.

Om JÅ's agenda verkligen är den hon säger borde hon inte välja ut de absolut värsta ögonblicken fångade i en väldigt extrem miljö. Hon borde inte heller använda sig av snyftuttryck eller tillåta alla hatiska kommentarer på sin sida. Vill man verkligen ha en konstruktiv debatt så borde man inte tolerera rena hatattacker mot ryttarna. Det hon håller på med är bara så sjukt fult spel som polariserar debatten och ger hela sporten dåligt rykte.

Jag tror du missar poängen. Det är systemet som hon vänder sig emot. Att något som inte har stöd i någon ridlärare blivit norm och inte ses som ett fel. När majoriteten av i det här fallet 4-åringarna kommer in och rids bakom lod och inte genom kroppen så är det nåt som är snett.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 801
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 333
Senast: Mabuse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 044
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 835

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp