Falsterbodressyren, debattinlägg

Här är bilder från samma tillfälle. Tagna av en fotograf med en annan agenda än JÅ. Ingen är neutral och denna fotograf vill antagligen ta så fördelaktiga bilder som möjligt för att få sälja, men jag skulle tro att denna fotograf är lite mer opartisk än JÅ iallafall.
http://webshop.equipe.com/meetings/18115/photos
Orkade inte kolla på alla men det var ju DW på alla bilder och han har inte varit med i nån negativ bemärkelse.
Man måste ju nyansera det. Allt är inte svart vitt. Bara för att man erkänner att ibland ser det onödigt hårt och bändande ut betyder ju inte det att alla ryttare visade den typen av ridning. Det är verkligen inte alla som är med på JÅ s bilder.
Och det är därför jag reagerar. Alla behöver inte rida så och varför gjorde vissa det?

Tycker det händer mig titt som tätt att jag ifrågasätter om jag löser situationer med spänd och felfokuserad häst på bästa sätt. Ibland tänker man att det blev ju ett bra slutresultat- men varför?
Ridning utvecklar man hela livet. Det är fel att "näthata" tycker jag. Men detta är ju något som vi som ryttare ständigt borde reflektera över- precis som hur man gör bra ökningar eller annat.
 
http://www.tidningenridsport.se/Avel/3-arstest/2016/10/Perfekt-ryttare-kan-fa-jackpot/
Orkade inte kolla på alla men det var ju DW på alla bilder och han har inte varit med i nån negativ bemärkelse.
Man måste ju nyansera det. Allt är inte svart vitt. Bara för att man erkänner att ibland ser det onödigt hårt och bändande ut betyder ju inte det att alla ryttare visade den typen av ridning. Det är verkligen inte alla som är med på JÅ s bilder.
Och det är därför jag reagerar. Alla behöver inte rida så och varför gjorde vissa det?
.
Som jag skrivit några gånger tidigare: se hela bedömningen på film på clipmyhorse istället för att utgå ifrån några bilder som är speciellt utvalda för att försöka få något att framstå i dålig dager.
Om man av någon konstig anledning ändå föredrar bilder så finns länkar till bilder på de diskuterade ekipagen längst ner i artikeln på tidningen Ridsport (se länk överst i detta inlägg).
 
http://www.tidningenridsport.se/Avel/3-arstest/2016/10/Perfekt-ryttare-kan-fa-jackpot/
Som jag skrivit några gånger tidigare: se hela bedömningen på clipmyhorse istället för att utgå ifrån några bilder som är speciellt utvalda för att försöka få något att framstå i dålig dager.
Om man av någon konstig anledning ändå föredrar bilder så finns länkar till bilder på de diskuterade ekipagen längst ner i artikeln på tidningen Ridsport (se länk överst i detta inlägg).

Så kände jag oxå.
Det var inte den trevligaste ridningen som visades upp av några av ekipagen.
Charlotte var föredömlig.

Jag uppfattade det som att Ray var där. Och flera i tråden även så. Varför ska man förutom att själv bildat sig en uppfattning irl vara tvungen att köpa eller använda upp en gratismånad för att titta på allt igenom för stt få lov att svara för dig?
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Därför att man kan behöva friska upp sitt minne. Det är väl ganska väldokumenterat att människor minns vad de vill minnas och inte vad som faktiskt skedde. Och för att många inte verkar ha sett det live utan bara utgår från några väl utvalda bilder. Såg du det i verkligheten eller på film @the_connemara ? Eller har du bara tittat på JÅs bilder och tycker saker utifrån dem?
 
Om man bara får rida om man är så skicklig att man aldrig får hästen bakom lod, då skulle ridsporten dö ut. Jag tror att väldigt få av oss här på buke skulle få sitta på en häst då. Därför blir iaf jag väldigt intresserad av hur det ser ut när ni själva rider. Dvs det handlar inte om att man inte får kritisera andra om man inte rider perfekt själv, utan jag är verkligen genuint intresserad av att få se någon som kan rida ett godkänt dressyrprogram på hyfsad nivå utan att någon gång, i någon fas i utbildningen eller i någon situation, hamna i de lägena som visas på JÅs bilder.
 
Himla smidigt resonemang förresten. Man "orkar" inte titta igenom andras bilder och man vill inte "slösa" på ett gratiserbjudande för att se filmen. Man orkar bara titta på en viss persons utvalda bilder. Ett utmärkt exempel på begreppet faktaresistens.
 
http://www.tidningenridsport.se/Avel/3-arstest/2016/10/Perfekt-ryttare-kan-fa-jackpot/
Som jag skrivit några gånger tidigare: se hela bedömningen på film på clipmyhorse istället för att utgå ifrån några bilder som är speciellt utvalda för att försöka få något att framstå i dålig dager.
Om man av någon konstig anledning ändå föredrar bilder så finns länkar till bilder på de diskuterade ekipagen längst ner i artikeln på tidningen Ridsport (se länk överst i detta inlägg).
Jag var där.
Och såg mycket fint oxå.
Har inte sågat någon. Men allt var inte begripligt så jag kan ändå förstå debatten.
 
Himla smidigt resonemang förresten. Man "orkar" inte titta igenom andras bilder och man vill inte "slösa" på ett gratiserbjudande för att se filmen. Man orkar bara titta på en viss persons utvalda bilder. Ett utmärkt exempel på begreppet faktaresistens.
Jag orkar inte titta på alla hennes bilder heller?
Och tycker jag nyanserat många gånger att allt inte var dåligt?
Och har redan sett det. Har egna fina bilder oxå. Alla ekipage hade bra stunder.
Borde ju gå att diskutera med lite... nyans.
 
Jag orkar inte titta på alla hennes bilder heller?
Och tycker jag nyanserat många gånger att allt inte var dåligt?
Och har redan sett det. Har egna fina bilder oxå. Alla ekipage hade bra stunder.
Borde ju gå att diskutera med lite... nyans.
Ja, och för att kunna diskutera nyanserat så behöver man ha så bra information som möjligt. Vilket man inte har om man varken var på plats eller sett filmen. Det är @the_connemara och andra som inte var på plats, och som dessutom vägrar att titta på filmen, men ändå vill haka på drevet och "förfära sig" över hur hemska ryttarna på JÅs bilder är. Det är de som jag riktar mig mot.
 
Om man bara får rida om man är så skicklig att man aldrig får hästen bakom lod, då skulle ridsporten dö ut. Jag tror att väldigt få av oss här på buke skulle få sitta på en häst då. Därför blir iaf jag väldigt intresserad av hur det ser ut när ni själva rider. Dvs det handlar inte om att man inte får kritisera andra om man inte rider perfekt själv, utan jag är verkligen genuint intresserad av att få se någon som kan rida ett godkänt dressyrprogram på hyfsad nivå utan att någon gång, i någon fas i utbildningen eller i någon situation, hamna i de lägena som visas på JÅs bilder.

Klart det händer alla ryttare att hästen ibland hamnar lite bakom lodplanet.
Men hästarna på bilderna är inte bara lite bakom lod. Och det är definitivt inte bara svaga unghästar det "drabbar", även gp hästar "råkar" hamna kraftigt bakom lod och ihopdragna, med vissa ryttare.

Enda gången min häst hamnar så mycket bakom är om han kliar sig på bringan... Jag skulle aldrig kunna dra ihop honom så mycket, då skulle han börja rygga eller resa sig i protest. Att röra sig med en så överböjd hals är helt onaturligt för hästen. Det är obekvämt och de ser ingenting. Det är en inlärd position och inget som bara råkar hända.

Det är skillnad på att en svag häst tidvis dippar in med näsan och en ryttare som metodisk rider hästen kraftigt bakom lod. Det är det sistnämnda vi kritiserar!
 
Därför att man kan behöva friska upp sitt minne. Det är väl ganska väldokumenterat att människor minns vad de vill minnas och inte vad som faktiskt skedde. Och för att många inte verkar ha sett det live utan bara utgår från några väl utvalda bilder. Såg du det i verkligheten eller på film @the_connemara ? Eller har du bara tittat på JÅs bilder och tycker saker utifrån dem?

Jag tycker inget om Breeders för jag var inte där har jag ju redan skrivit?
 
Ja, och för att kunna diskutera nyanserat så behöver man ha så bra information som möjligt. Vilket man inte har om man varken var på plats eller sett filmen. Det är @the_connemara och andra som inte var på plats, och som dessutom vägrar att titta på filmen, men ändå vill haka på drevet och "förfära sig" över hur hemska ryttarna på JÅs bilder är. Det är de som jag riktar mig mot.

Men ge dig och sluta kasta skit på MIG åtminstone! Var har jag förfärat mig över Breeders?! Du delar din sanning och den är INTE lika med alla andras.

Jag känner bla @fio @HannaZ och delvis även JÅ. Har stor tilltro till deras uppfattning faktiskt men ÄNDÅ så uttalar jag mig inte i Breedersfrågan eftersom jag inte var där.
 
Klart det händer alla ryttare att hästen ibland hamnar lite bakom lodplanet.
Men hästarna på bilderna är inte bara lite bakom lod. Och det är definitivt inte bara svaga unghästar det "drabbar", även gp hästar "råkar" hamna kraftigt bakom lod och ihopdragna, med vissa ryttare.

Enda gången min häst hamnar så mycket bakom är om han kliar sig på bringan... Jag skulle aldrig kunna dra ihop honom så mycket, då skulle han börja rygga eller resa sig i protest. Att röra sig med en så överböjd hals är helt onaturligt för hästen. Det är obekvämt och de ser ingenting. Det är en inlärd position och inget som bara råkar hända.

Det är skillnad på att en svag häst tidvis dippar in med näsan och en ryttare som metodisk rider hästen kraftigt bakom lod. Det är det sistnämnda vi kritiserar!

Precis!

Tittade på filmen på JÅs sida och först tänkte jag "det var väl inte så himla illa?" O så funderade jag lite medan jag tittade en gång till och insåg att detta är vad jag är van vid att se och vad jag är van vid att känna (till viss del, jag drar inte i min häst men jag är inte duktig o har väldigt svårt för att skritta honom med bjudning). Funderade lite till på känslan jag ibland får när det faktiskt känns bra o hur det brukar se ut om jag blir filmad. Insåg att trots att jag jobbat väldigt mycket med min känsla o ridning på ett helt annat sätt de 2 senaste åren så sitter jag fortfarande väldigt fast i gamla tankemönster o med "gamla glasögon".

När jag fick lite mer avstånd tyckte jag det såg väldigt tråkigt ut på så unga hästar. Och det är liksom inte att hästen har nosen bakom lod som egentligen stör mig så.mkt utan hela känslan man får av hur hästen använder sin kropp och ffa hur RYTTAREN använder sin kropp.
 
@Bukefalos0 jag blir väldigt undrande över hur du bestämmer att för att debatten och åsikter ska vara relevanta måste man endera varit på plats eller logga in sig på den länk du upprepat 2 gånger ?
Jag tycker de flesta uttrycker tydligt att de har full insikt i nyanser här och även lyssnar in de som varit på plats som även nyanserat här skriver att de ändå är kluvna ?
Det är flertalet i tråden som rapporterar att de varit på plats och sett både bu och bä på konstruktivt sätt .

Även många som även om de inte varit på plats , ändå kan anse att det finns anledning att vara kritiska utan att för den skull hänge sig åt något extremt håll åsiktsmässigt .
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 801
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 330
Senast: Mabuse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 040
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 835

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp