Falsterbodressyren, debattinlägg

Och samtidigt har FEI inflytande över allt i dressyrvärlden eftersom dom styr vad som är ok och vad som premieras.

Nej alltså det här är en vanlig svensk tävling som inte går under FEI s reglemente överhuvudtaget utan TR. FEI reglementet styr bara internationella tävlingar. FEI styr överhuvudtaget inget på svenska nationella tävlingar. Här är det överdomaren som inte har gjort sitt jobb.
 
Kan ju ha att göra med att man är rädd att hästen ska slänga av testryttaren?
I backspegeln är det nog några som kände att de borde ridit fram lite lugnare och litat på testryttarens kompetens.
Jag upplever ju att hästarna var bakom lod för att de inte reds fram för skänkeln.
 
Nej alltså det här är en vanlig svensk tävling som inte går under FEI s reglemente överhuvudtaget utan TR. FEI reglementet styr bara internationella tävlingar. FEI styr överhuvudtaget inget på svenska nationella tävlingar. Här är det överdomaren som inte har gjort sitt jobb.

Du missförstår nog. Allt hänger ihop.
 
Håller med, ingen försökte vara dum och slita i sin häst (jag kollade i princip bara 4-årsfinalen), det var det konstanta bakom-lod ridandet.
Sen var det intressant att notera att INGEN häst hittade på nåt när CD satt på ryggen.
En annan sak var att hästarna som värmdes travade och galopperade i princip hela tiden inne på banan. Trots att CD påpekade att 4-åringar normalt bara ska jobbas max 20 min och att hon ville känna att hästarna hade egen motor. Så fick hon ta över redan trötta hästar....

Jag var också där och tittade live och har även sett bilderna på fb. Håller med om att bilderna ej ser roliga ut, men tycker inte de speglar verkligheten helt (även om jag var mer fokuserad på CD och hästen hon red).
Tror faktiskt att ryttarna blivit instruerade att "rasta" hästarna ordentligt innan CD skulle sitta upp.
CDs medhjälpare bad tom. en av ryttarna som satt på en häst som var lite spänd och sprakig (inget extremt dock) att galoppera några extra varv precis innan (och den var redan då ganska svettig/löddrig).
CD nämnde ju att hon varit testryttare några ggr innan och då hade det (nästan) varit fara för eget liv och typ alla i hennes närhet tyckte hon var tokig som ställde upp igen.
Tyckte ingen red sk*ten ur sina hästar alls och såg ingen "fulridning", tror bara alla ville hålla sina hästar kontrollerade och säkra på att de skulle hålla sig på mattan. Vilket de också gjorde! :) Och som sagts tidigare i tråden så var CDs ridning och filosofi helt underbar. :heart
En grej som irriterade mig var att varje gång CD skulle hoppa av en häst (och därmed släppte stigbyglarna) så skulle publiken prompt applådera.. Noll känsla verkligen! :P
 
Senast ändrad:
Vilket otroligt naivt synsätt. Ska man rusa ner på banan och berätta för x eller Y att det denne håller på med inte är bra? Det är ju för fasen sanktionerat av FEI!
Det som hjälper på sikt är att lyfta medvetenheten hos många. Att det inte är nån skyddad verkstad.

Efter sig själv känner man andra. Kan det vara så att du önskar dig lite tid i rampljuset?

Sedan när blev denna tävling sanktionerad av FEI?

Det har påpekats tidigare, och bör tydligen göras igen, att det finns överdomare (eller stewards när FEI) som bör göras uppmärksam på ev händelse där häst far illa. Filma gärna (ögonblicksbilder säger nada) och använd det när man pratar med denna person, om h*n inte skulle ha sett händelsen. Det är verkligen inget fel i att underlätta arbetet för överdomarna genom att hjälp till på så sätt.
Att ge sjutton i att säga till överhuvudtaget och istället lägga upp bilder på nätet gör mig fundersam på om personen ifråga egentligen tyckte att det var så hemskt, eller om det bara är menat att ge extra bränsle till debatten.

Det är en f-d tur att det finns folk med civilkurage och en känsla för hästarna som faktiskt törs säga till!

För övrigt:
Ja, efter sig själv känner man andra. Du är uppenbarligen en sådan som hellre tiger och låter hästen fara illa på plats bara för att sedan oja dig på nätet.
 
Du missförstår nog. Allt hänger ihop.

Nej, du missförstår och blandar ihop en tävling som anordnas av ett svenskt avelsförbund med FEI som inte ens lyder under samma regelverk. Varför vill du få det till att detta sanktioneras av FEI , det är ju inte ens sant? Men det låter kanske smaskigare :meh:

Sen verkar det ju jättemärkligt att FEI ska stå till svars för några lokala ryttare som uppvisar mindre bra ridning då det är ÖD´s jobb att ta tag i om så är fallet.
 
Jag tycker det ser fullkomligt bedrövligt ut på de där två personerna som är fotade.

Ja såklart att det gör, det är ju det som är vitsen att presentera det som sanningen.

Det var inte så det såg ut mer än i fåtalet ögonblick när de överladdade 4-åringarna sprakade loss. De momenten är ju det enda som fotografen är ute efter
 
Ja såklart att det gör, det är ju det som är vitsen att presentera det som sanningen.

Det var inte så det såg ut mer än i fåtalet ögonblick när de överladdade 4-åringarna sprakade loss. De momenten är ju det enda som fotografen är ute efter

Jag tycker drygt hälften ser ut att vara tagna i skritt och typ resten i trav. Iaf inga bilder (en kanske?) där hästen ser ut att "spraka loss" o ryttaren av den anledningen (för mig helt förklarligt) behöver ta hårt i hästen? Eller du menade kanske att hästarna var spända o sprakade loss i övrigt och att denna ridningen på bilderna var ryttarna sätt att kontrollera hästarna? Hängde inte riktigt med på just det uttalandet i förhållande till bilderna :)
 
Jag tycker drygt hälften ser ut att vara tagna i skritt och typ resten i trav. Iaf inga bilder (en kanske?) där hästen ser ut att "spraka loss" o ryttaren av den anledningen (för mig helt förklarligt) behöver ta hårt i hästen? Eller du menade kanske att hästarna var spända o sprakade loss i övrigt och att denna ridningen på bilderna var ryttarna sätt att kontrollera hästarna? Hängde inte riktigt med på just det uttalandet i förhållande till bilderna :)

Ja hästarna var spända och sprakiga - endel mer andra mindre. Bilderna är nog mest från skritt precis när de kom in
 
Ja hästarna var spända och sprakiga - endel mer andra mindre. Bilderna är nog mest från skritt precis när de kom in
Jag reagerade på en häst inne i ridhuset som vändes runt onödigt. Många runt om på läktaren som gjorde det oxå.
Och en på framridningen .
Så jag tycker att bilderna till viss del visar hur det såg ut. Och den hästen var kanske värre än övriga- vem vet.
Den på framridning en skötte sig exemplariskt sedan.

Lite sanning finns det allt men det är ju inte svart på vitt. Jag är inte bättre än någon av dessa ryttare och kommer aldrig ta någon häst till final. Men kan ändå tycka att det... Ja inte är så snyggt?
 
Nej, du missförstår och blandar ihop en tävling som anordnas av ett svenskt avelsförbund med FEI som inte ens lyder under samma regelverk. Varför vill du få det till att detta sanktioneras av FEI , det är ju inte ens sant? Men det låter kanske smaskigare :meh:

Sen verkar det ju jättemärkligt att FEI ska stå till svars för några lokala ryttare som uppvisar mindre bra ridning då det är ÖD´s jobb att ta tag i om så är fallet.

Det som toppen håller på med och som är ok enl FEI ger ringar på vattnet överallt. Att du inte fattar det sambandet förvånar mig.
 
Ja, men precis. Det vore så bra om debatten fördes utifrån vad som är god ridning och inte. Istället för det sätt som sker nu.

Hur är detta inte ett sätt att diskutera bra ridning?

8 ryttare, 10 hästar. I princip alla rids med nosen långt bakom lod och stretchar inte framåt-neråt utan neråt-inåt. Det var ett kristallklart mönster. Uppenbara är detta ett vedertaget sätt att rida. Ingen slog och slet i hästarna, problemet är att helt nya ideal verkar råda. Sen sitter Charlotte upp och gör tvärtom.....
 
Ja såklart att det gör, det är ju det som är vitsen att presentera det som sanningen.

Det var inte så det såg ut mer än i fåtalet ögonblick när de överladdade 4-åringarna sprakade loss. De momenten är ju det enda som fotografen är ute efter
Oroa er inte, det finns film där det tydligt framgår att det inte handlar om nån överladdad "sprakande" häst....
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 801
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 330
Senast: Mabuse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 040
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 835

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp