Falsterbodressyren, debattinlägg

@mackan har en poäng. Ni som vill diskutera WE kan väl skaka liv i Övriga grenar-forumet och diskutera där? Nu är vi på Dressyr och trådämnet är (var? :crazy:) framridningen i Falsterbo i juli.

/LenaH, moderator

Du och @mackan har naturligtvis helt rätt i det ;):o

Jag tackar däremd för mig och nöjer mig med att avsluta diskussionen med att varken jag, de portugisiska toppryttare jag träffar eller de riktlinjer som finns från förbundet håller med övriga debattörer i frågan om hur man tränar en WE-häst och vad man vill se hos en dylik :D

P:S @Brille - anledningen till att jag översatte till engelska är naturligtvis för att du inte kan läsa portugisiska - trodde det var uppenbart ;) har du fler frågor får du jättegärna PM:a mig - jag lovar att svara!
 
@mackan har en poäng. Ni som vill diskutera WE kan väl skaka liv i Övriga grenar-forumet och diskutera där? Nu är vi på Dressyr och trådämnet är (var? :crazy:) framridningen i Falsterbo i juli.

/LenaH, moderator
@mackan, som var en av dem som gillade det inlägg som drog igång debatten om hur WE-hästar tränas för dressyr, gnäller nu för att debatten handlar om WE-hästar.
 
Vad heter han den holländske veterinären som skapade HF förbudet mest för att han liksom denna nykändis trodde att man drog dit hästarna även till RDL och att nackligamentet blev skadat?

Jag har inte sett till honom sedan han visade sina egna "ridskickligheter" live. Ja det var äkta fulridning. Hästarna idag är inte som de var förr. De som vann OS på 50-talet skulle idag inte ens få godkänt. Icke lösgjorda ofta motspänstiga hästar med piskande svansar och backningar i piaffen.

Nu har vi en svensk lodfascist som står som språkrör i media om hur hemska svensk dressyrsport är. En riktig expert på ämnet. Ytterligare en om inte vet skillnaden på HF och LRD och som enligt sina EGNA erfarenheter TROR att man drar hästen dit. De har nog aldrig suttit på en riktigt lösgjord häst och kommer då ej heller att erfara det.
 
@axel han är Tysk! Gerd Heuschmann
Javisst ja. Tack. Jag tyckte att det var suspekt att det kom samtidigt som tyskarna förlorade förstaplatsen som dressyrnation till Holland. Klimke och Upphof m. fl hade uppfunnit metoden lightversion. Som med allt blev det inte bra när andra försökte kopiera metoden utan att ha hela konceptet. Bonfire var väl den första hästen som inte drevs på för att också hållas emot. Det var nytt, konstigt och tydligen framgångsrikt. Hon var tydlig med att "Do NOT try this at home!"
Vilket många såklart gjorde och för de allra flesta skapades en motvilja av hästen. Därmed var metoden dålig. Dessa lodfascister får nu ha megafonen och sprida sin okunskap.
Vi såg T o m hur världens bästa häst förvandlades till en halvmedioker trasig häst genom att omskolas till den traditionella dressyrridningen. Den gudomlige Totilas.
 
Senast ändrad:
Rollkur bygger på den klassiska dressyren. En verkligt klassiska.
Sjef har ju fåttbutbildnibg i skolan ovan mark etc.
Såna brukar lära sig lite mer om hur man påverkar valda maskulgrupper, förädlar och samlar hästar.

Jag tycker många riollkurare tider med för kort hals.
Men nog fan är systemet uttänkt av någon med mer klassisk skolning än de flesta. Och fungerar onekligen. Se Totilas tex...
 
Så har då debattören från Falsterbo även stått med kameran i högsta hugg på Breedersfinalen för att få så fula bilder som möjligt på 4-åringarna.

Jag tycker ärligt talat att det är så sjukt kontraproduktivt.

Jag var där och såg alla ritter inklusive när de värmde upp/vande 4-åringarna vid arenan. Visst första kanske 30 sekunderna var hästarna spända och det drogs en del i tyglar åt ena eller andra hållet osnygggt - javisst - det var för tusan ren självbevarelsedrift - i den bästa av världar så sitter man lugnt och bara trycker på framåt med lätta händer, men det kontextet gäller inte i fullsatta store ridhuset på Flyinge då hade nog ryttarna kunnat fara åt fanders och testridningen blivit pannkaka.

Att lägga ut dessa bilder som en sorts sanning är verkligen trist - ska hon nu debattera - åk ut och kolla i ridhusen och se hur det ser ut till vardags. Eller åtminstine lägg upp bilder efter en stunds invänjning när hästarna inte är så extremt laddade.

Sen sitter folk på nätet som inte sett annat än bilderna och förfasar sig - det är sorgligt för det är rätt långt ifrån sanningen

(jag är nog för övrigt en av de som skulle kunna kallas lodfascist - jag avskyr ihopkrullade unghästar som rids mkt på graman och longeras med inspänning och sällan rids ut)
 
@cirkus håller med om att kikar man på TS egen sida känns det nästintill som en maniskt krusad på svenska dressyrryttare...

men måste faktiskt ändå säga att fotona i fråga ser förjäkliga ut (är ju bara 2 olika ekipage fö så knappast "alla" tänker jag .
 
@cirkus håller med om att kikar man på TS egen sida känns det nästintill som en maniskt krusad på svenska dressyrryttare...

men måste faktiskt ändå säga att fotona i fråga ser förjäkliga ut (är ju bara 2 olika ekipage fö så knappast "alla" tänker jag .

Det var flera som var jättetaggade. Bland annat så kexade Dragon Welt rätt ordentligt vid ett tillfälle - från skritt på lång tygel for han iväg rejält och studsade en hel del.

Jag är säker på att det kommer fler trista bilder.
 
@cirkus betvivlar inte en sekund att någon som var där (som du) har en betydligt mer korrekt bild än jag som
Bara ser bilderna :)

JÅ var ju också där emellertid och jag undrar vad hon ser, och vad hon vill åstadkomma med sin FB sida /kampanj där... hon har i stort sett bara utländska följare om man dömer av kommentarerna - iallafall är de till 90% dessa som kommenterar och förfasar sig.
Tycker det blir lite märkligt att satsa på en internationell krets av privatpersoner på FB som "verktyg" att förfasa sig över svenska dressyrryttare ... :cry: vad vill man med det ? :confused:
 
@cirkus betvivlar inte en sekund att någon som var där (som du) har en betydligt mer korrekt bild än jag som
Bara ser bilderna :)

JÅ var ju också där emellertid och jag undrar vad hon ser, och vad hon vill åstadkomma med sin FB sida /kampanj där... hon har i stort sett bara utländska följare om man dömer av kommentarerna - iallafall är de till 90% dessa som kommenterar och förfasar sig.
Tycker det blir lite märkligt att satsa på en internationell krets av privatpersoner på FB som "verktyg" att förfasa sig över svenska dressyrryttare ... :cry: vad vill man med det ? :confused:

Det är ju en jäkla bra fråga vad agendan är? Jag har ingen aning

Jag betvivlar inte att det finns en massa tråkig ridning, men jag tror att hon gräver på fel ställe och just den där serien är extremt kontraproduktiv för de som var där såg hur det såg ut i verkligenheten borde rimligen tycka att hennes trovärdighet faller.

Sen kan jag ju tycka att det är lika trist att hon inte lägger ut bilder på tex Van Vivaldis finalritt - han gick i en kalasfin form som snarare var över tygeln än ihopkrullad - han vann ganska överlägset trots det (och det påpekades också av domaren), men se det lägger hon inte ut - det enda som visas är bilder som passar hennes agenda - vad den nu är
 
@cirkus nej jag fattar inte heller agendan. Hon lade ju snabbt ner tråden hon själv startade här när hon inte fick så bra gehör ...

jag ifrågasatte henne på FB för någon månad sen och det bemöttes väldigt aggressivt så att säga .

Hon har väl fått några intervjuer/ någon artikel i Hästfocus ang ämnet .
 
Så har då debattören från Falsterbo även stått med kameran i högsta hugg på Breedersfinalen för att få så fula bilder som möjligt på 4-åringarna.

Jag tycker ärligt talat att det är så sjukt kontraproduktivt.

Jag var där och såg alla ritter inklusive när de värmde upp/vande 4-åringarna vid arenan. Visst första kanske 30 sekunderna var hästarna spända och det drogs en del i tyglar åt ena eller andra hållet osnygggt - javisst - det var för tusan ren självbevarelsedrift - i den bästa av världar så sitter man lugnt och bara trycker på framåt med lätta händer, men det kontextet gäller inte i fullsatta store ridhuset på Flyinge då hade nog ryttarna kunnat fara åt fanders och testridningen blivit pannkaka.

Att lägga ut dessa bilder som en sorts sanning är verkligen trist - ska hon nu debattera - åk ut och kolla i ridhusen och se hur det ser ut till vardags. Eller åtminstine lägg upp bilder efter en stunds invänjning när hästarna inte är så extremt laddade.

Sen sitter folk på nätet som inte sett annat än bilderna och förfasar sig - det är sorgligt för det är rätt långt ifrån sanningen

(jag är nog för övrigt en av de som skulle kunna kallas lodfascist - jag avskyr ihopkrullade unghästar som rids mkt på graman och longeras med inspänning och sällan rids ut)
Kollade på bilderna nu och jag tycker att på många ser det ju knappast ut som de drar i tyglarna alls dvs det är hästarna som lagt sig så själva. Kvaliteten på bilderna är ju inte på topp dock.
Har fö en massa bilder på när hingsten vi hade gick "rollkur" (han såg ut så innan han fick upp styrkan), tur han inte lever längre så man slipper bli uthängd på fb.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 801
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 330
Senast: Mabuse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 039
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 835

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp