Falsterbodressyren, debattinlägg

@mackan vi har haft otaliga djurplågeritrådar på fälttävlan utan att moderatorn dvs LenaH lagt sig i men skillnaden är att vi diskuterar sällan med de användarna så dom tröttnar rätt fort.
 
Du kan väl reflektera över hur du ställt dig som sagt, om x användare gjort samma sak på övriga forum ?
Jag tycker det framgår hur jag menar, och även fler idag har ju kommenterat och även i tidigare trådar ang detta ständiga tjafs har samma fråga lyfts otaliga gånger genom åren .

tror inte det står kvar längre i forumreglerna som det stod tidigare som ngn nämnde, då det tydligt stod i stil med att "anser man generellt att x gren inte är en gren vars utformning man generellt kan acceptera så är inte detta forum rätt forum för dig" . Jag tror inte det står kvar, och oavsett så kan jag tycka att det kan vara en fördel ang åsiktsfrihet att det inte gör det, och inte modereras utifrån det .

Däremot så någonstans måste det ju ändå finnas en grund modereringsmässigt och förhållningsmässigt när det gäller användare som kontinuerligt har en vana att lyckas kvadda alla diskussioner oavsett vad, på ett och samma ämnesforum unikt ?
Nej det står inte i forumreglerna.

Vet du, jag tillämpar faktiskt det jag förespråkar! Jag diskuterar inte med användare jag anser vara av banan på ett eller annat sätt.
Det här är internet och det är så skönt att faktiskt kunna ignorera folk jag inte kan ignorera irl. :)

Vad gäller användare som "förstör", "kvaddar" eller vad vi nu ska kalla det så finns de på hela Bukefalos, på de flesta underforum och det är faktiskt inte så mycket varken moderatorer eller @Gunnar kan göra åt det.
Eller ja, Gunnar kan ju göra vad han vill men jag som moderator varken vill eller kan kasta ut folk för att någon/några andra användare inte gillar dem eller det de diskuterar.
 
Jag tycker att det är ganska otrevligt att insinuera att övriga personer i den här tråden skulle gilla inlägg enbart pågrund av att någon "tjafsar emot" ...
Jag tror du har fel, en del gillar inlägg bara för att de är mot sina meningsmotståndare. Det kan inte ha undgått dig.
@Piaff uttryckte det så här i ett inlägg
"Tror de flesta av oss här är ganska hänförda att det kommer nån ny som genomskådade våra kära gamla troll på ett par inlägg och inte räds att läxa upp ..." vilket du mfl gillade.
 
@mackan vi har haft otaliga djurplågeritrådar på fälttävlan utan att moderatorn dvs LenaH lagt sig i men skillnaden är att vi diskuterar sällan med de användarna så dom tröttnar rätt fort.

Ja alltså min kommentar är ju ingen personlig åsikt ang moderatorn i sak men jätteintressant för då undrar man ju varför det inte ignoreras på samma sätt på dressyr isåfall ? ☺️

@LenaH ok vad bra - då vet ju alla som undrar !
 
Jag ær øvertygad om att både @Fiador och @Brille, vill hæstarnas bæsta, men ni kan væl inte på allvar tro att det værsta man kan utsætta en dressyrhæst før ær att næsan hamnar bakom lod??
Varför försöka diskutera vad jag tror? Jag vet att det finns värre saker man kan utsätta en dressyrhäst för än att rida den så att nosen hamnar någon centimeter bakom lod. Värre är tex att tro att det blir bra ridning med nosen bakom lod - att man strävar efter att rida så.
Jag har diskuterat bakom lod i första hand som ful och dålig ridning.
Jag har tjatat om att det förorsakar spänning hos hästen som inte nyttig samtidigt som det försämrar såväl möjligheterna till korrekta rörelser (tex piaff) som kommunikationen mellan häst och ryttare.
 
Jag tror du har fel, en del gillar inlägg bara för att de är mot sina meningsmotståndare. Det kan inte ha undgått dig.
@Piaff uttryckte det så här i ett inlägg
"Tror de flesta av oss här är ganska hänförda att det kommer nån ny som genomskådade våra kära gamla troll på ett par inlägg och inte räds att läxa upp ..." vilket du mfl gillade.

Det är självklart ett förekommande faktum att det kan existera folk som gillar utifrån ngn "fanclub" osv . I min erf på sociala media inkl buke, så förekommer det men är inte trend såtillpass att det skulle vara särskilt relevant .

Snarare tycker jag att många oftast vågar göra sig obekväma inte sällan .

Men du har en poäng att självklart blir det ibland, oavsett det, så att en del har svårt att ta att någon inte alltid håller med även om de gjort det tidigare . Då tror jag den som har svårt att ta det, är den som har problem och helt missuppfattat ett diskussionsforum.

Bukefalos är ju utifrån sociala media 2016 ändå ett rätt statiskt forum i det att ganska "fasta" användare tillhör det . Utifrån det faktumet så givetvis finns det sådana användare som istället för att kunna diskutera objektivt lägger vikt vid "relationer" , och folk som inte gör det, som kan klassas som jobbiga när de istället rör sig mellan diskussioner och olika ämnen utan hänsyn till vem som Postar/vad ämnet är/vem som
Tycker osv .
 
Senast ändrad:
Jag tror du har fel, en del gillar inlägg bara för att de är mot sina meningsmotståndare. Det kan inte ha undgått dig.
@Piaff uttryckte det så här i ett inlägg
"Tror de flesta av oss här är ganska hänförda att det kommer nån ny som genomskådade våra kära gamla troll på ett par inlägg och inte räds att läxa upp ..." vilket du mfl gillade.

Nej, jag håller inte alls med om det du skriver. Däremot tror jag att många (liksom jag själv) uppskattar om någon kommer med andra infallsvinklar än det man själv försökt förklara flera gånger, men det är bara en teori jag har. Jag förstår faktiskt att man tröttnar på att diskutera med användare som istället för att bemöta sakfrågor kommer med personpåhopp varje gång deras argument tryter, för det är den enda förklaringen jag har för den krigsföring du och @Fiador ägnar er åt mot mig. Det är liksom svårt att få till en vettig diskussion då.

@Piaff skrev även såhär i sitt inlägg som jag gillade:
inte räds att läxa upp med fakta! Plus, för min del är jag ruggigt nyfiken och tycker det är så coolt att läsa insider info om andra sporter, man är ju lite nördig.
men den biten missade du visst att citera?
 
Om du tittar på filmen jag la in tidigare så ser du att det ingår en hel del trav, man ska bland annat visa slutor och ökningar. Ökningar är en typisk rörelse som blir mycket bättre om man får in lite luft och häng i steget. Galoppombyten a ingår som jag skrev i manövermomentet, inte i alla dressyrmoment. I dressyrmomentet finns nämligen olika nivåer. Alla innehåller dock trav. Ser det verkligen så annorlunda ut i Sverige? Jag måste åka hem och titta på en tävling känner jag :D

Det du måste förstå är att WE som tävlingsgren idag har mycket lite med gamla brulstraditioner att göra och mer med modern dressyr. Kolla på de framgångsrika ekipagen! De har alla dressyrbakgrund! WE som det ser ut idag har hämtat inspiration och utvecklats med hjälp av modern dressyr.

Du drog upp WE-hästar som exempel på en brukstradition där man tränar passage utan att vilja få in luft i steget och jag menar på att det är precis tvärtom. Vi vill visst ha in mer luft i gången hos våra hästar, eftersom tävlingsgrenen innehåller ett dressyrprogram. Sen förstår jag inte hur det skulle utesluta att man även vill ha takt och balans och bärighet - det vill man ju såklart som i alla andra grenar. Manöverprogrammet som du tar upp rids endast i galopp - så nej, där har man mycket riktigt inte nytta av luftig trav därför tränar man inte heller passage för att förbättra just den delen. Däremot vill man ha en jäkla samling - den kan man träna med hjälp av garrochan, tillexempel.

Dina spanska Vaqueros och min portugisiska tjurfäktningshäst tränas på ett helt annat sätt som har mycket lite , eller ingenting alls att göra med dressyr som vi diskuterar här. Jag tycker inte heller att man ska använda filmer med dålig ridning som annat än just exempel på dålig ridning. Det är ju helt orelevant hur någon som utövar usel ridkonst tränar sina hästar och vad de vill ha ut av sin träning.
Om du inte tycker att bruksridning är ett bättre och hästvänligare sätt att träna sin häst på än modern dressyr förstår jag inte varför du hela tiden tar upp den som ett exempel, eller varför det är så viktigt för dig att påpeka att kända WE-ryttare lyckas för att de har anammat gamla brukstraditioner när det är ett helt felaktigt uttalande och förhåller sig precis tvärtom.

Jag tycker att det är ganska otrevligt att insinuera att övriga personer i den här tråden skulle gilla inlägg enbart pågrund av att någon "tjafsar emot" - du insinuerar dessutom att jag skulle skriva enbart för att "tjafsa" och än en gång tar du upp mina avsikter? Varför kan du inte låta bli att diskutera mig som person?
Jag diskuterar inte dig som person, bara vad dina syften med ifrågasättande egentligen handlar om. Eftersom du ifrågasätter sånt som inte har sagts. Du tom säger samma sak själv som du sen ifrågasätter. I mina ögon blir det ifrågasättande för ifrågasättandets skull. Så jag frågar, vad är du egentligen ute efter?

Du började diskussionen med att "opponera dig" mot att jag skulle ha påstått att WE var en hästvänligare tävlingsgren tex, och jag skulle ha påstått att det inte rids bakom lod inom WE, att WE var så mycket bättre än tävlingsdressyr. Vad fick du det ifrån tex?

WE ÄR en brukstävling, så klart inte piaff och passage som uppvisning är relevant då, eftersom man inte använder det i bruksmomenten. Eller hur? Likväl använder man det i utbildningen av häst, för det är andra kvaliteter man vill åt, tex bärighet (eller samlingen).

"Luftiga steg" så som i vanlig dressyr är man ju inte heller ute efter, eller hur? Bara i sånt fall "luftigheten" som man ju får av bärigheten (som ju kommer av dressyrarbetet) och det är ju det som visas upp i dressyrdelen, men det har inte särskilt stort utrymme i dressyrdelen och inget alls i bruksdelen. Det är ju därför det blir skillnad på detta i uppvisningen mellan WE-dressyr och vanlig dressyr, du lade ju själv upp filmer som exempel på det. Så varför opponerar du dig? Mot vad?

Det är precis det jag säger när jag säger att i bruksridning så vill man inte alls ha "markbundna" steg, man avlar inte och man skolar inte hästar för att få fram markbundna steg, i tex WE och andra brukstraditioner i södra Europa så använder man ju tom dom högre skolorna i dressyr som ju leder till "mer luft" i steget, som tex passage, fast man egentligen inte har någon nytta av det i bruksdelen, det är ANDRA saker man vill åt. Man använder dressyren som ett verktyg, inte som ett självändamål.

Så vad är du EGENTLIGEN ute efter? Det är DET jag tycker du kan fundera över, för inte är det för att opponera dig mot mina argument, utan snarare vill du opponera dig mot MIG...och DÅ blir det personligt....
 
Men alltså @Danubinho reggade ju sig just för att argumentera emot dina felaktigheter gällande WE så nog var det du som drog in både WE och Doma Vaqueras i tråden! Vem skulle annars ha gjort det om inte du? Och helt ärligt så fattar jag inte vilken "sak" du diskuterar för det ändrar sig hela tiden efter vilka motargument du får.

Sen att du vill insuinera att D tjafsar när hon kommer med verkliga kunskaper om grenen är ju bara så lågt. Det får mig att undra vilka avsikter Du har? Inte kan det vara att utbyta kunskap iallafall för då hade du väl istället blivit intresserad om du nu tävlar i WE! Det blev jag iallafall!

Och sen när har du hållt dig till ämnet i en tråd? Du skrev ju själv att ämnena spretar? Du brukar ju lägga in filmer på Doma Vaqueras i varenda dressyrtråd sen 5 år tillbaka för att illustrera god ridning och bärighet. Nu fick du ju äntligen någon att diskutera detta med!
Vilka felaktigheter?

Vad är verklig kunskap och hur visar man det på ett internetforum?

Alltså lägg ner nu, vilka trådar? Ta gärna fram dom då, det lär ju vara ganska lätt att hitta om det är som du säger..;) jag brukar för övrigt mest bli beskylld för att dra in westernfilmer i trådarna :p
 
Vilka felaktigheter?

Vad är verklig kunskap och hur visar man det på ett internetforum?

Alltså lägg ner nu, vilka trådar? Ta gärna fram dom då, det lär ju vara ganska lätt att hitta om det är som du säger..;) jag brukar för övrigt mest bli beskylld för att dra in westernfilmer i trådarna :p

Nä så jävla intresserad är jag inte att jag skulle slösa tid på att leta upp de trådarna... Jag är mitt inne i ett komplicerat ulvspel vilket by the way var trist att du och och @Brille inte svarade på de taggningarna där ;)
 
Jag diskuterar inte dig som person, bara vad dina syften med ifrågasättande egentligen handlar om. Eftersom du ifrågasätter sånt som inte har sagts. Du tom säger samma sak själv som du sen ifrågasätter. I mina ögon blir det ifrågasättande för ifrågasättandets skull. Så jag frågar, vad är du egentligen ute efter?

Du började diskussionen med att "opponera dig" mot att jag skulle ha påstått att WE var en hästvänligare tävlingsgren tex, och jag skulle ha påstått att det inte rids bakom lod inom WE, att WE var så mycket bättre än tävlingsdressyr. Vad fick du det ifrån tex?

WE ÄR en brukstävling, så klart inte piaff och passage som uppvisning är relevant då, eftersom man inte använder det i bruksmomenten. Eller hur? Likväl använder man det i utbildningen av häst, för det är andra kvaliteter man vill åt, tex bärighet (eller samlingen).

"Luftiga steg" så som i vanlig dressyr är man ju inte heller ute efter, eller hur? Bara i sånt fall "luftigheten" som man ju får av bärigheten (som ju kommer av dressyrarbetet) och det är ju det som visas upp i dressyrdelen, men det har inte särskilt stort utrymme i dressyrdelen och inget alls i bruksdelen. Det är ju därför det blir skillnad på detta i uppvisningen mellan WE-dressyr och vanlig dressyr, du lade ju själv upp filmer som exempel på det. Så varför opponerar du dig? Mot vad?

Det är precis det jag säger när jag säger att i bruksridning så vill man inte alls ha "markbundna" steg, man avlar inte och man skolar inte hästar för att få fram markbundna steg, i tex WE och andra brukstraditioner i södra Europa så använder man ju tom dom högre skolorna i dressyr som ju leder till "mer luft" i steget, som tex passage, fast man egentligen inte har någon nytta av det i bruksdelen, det är ANDRA saker man vill åt. Man använder dressyren som ett verktyg, inte som ett självändamål.

Så vad är du EGENTLIGEN ute efter? Det är DET jag tycker du kan fundera över, för inte är det för att opponera dig mot mina argument, utan snarare vill du opponera dig mot MIG...och DÅ blir det personligt....

Varför blir du upprörd och otrevlig för att jag argumenterar med dig? Det är väl därför vi är här? För att diskutera?

Nej @Fiador, jag har hela tiden argumenterat mot dina argument - som är felaktiga. Inte ens nu har du ju last vad jag har skrivit? Då blir det lite konstigt att komma trumpetandes med att jag skulle ha någon slags dold agenda och argumentera mot dig som person. För 774: gången - JO, man vill visst ha in luft i gången på en WE-hast i dressyrmomentet. Titta på den ökade traven och slutorna! Sen kommer du aldrig att få till exakt samma luftighet som hos en dressyrhäst, eftersom du även behöver träna andra saker hos en WE-hast - précis som mina filmer illustrerar. Det är också en av anledningarna till att portugiserna idag är de som vinner på alla stora mästerskap - därför att de även tränar modern dressyr. Dressyrdelen är dessutom den viktigaste delen i en WE-tävling - för om två ryttare får samma totalpoäng är det nämligen dressyren som är avgörande.

Det verkar som om du tar denna fakta som ett påhopp mot dig som person, varför? Men du måste väl förstå att om du kommer med påståenden som är helt felaktiga om en gren som du uppenbarligen inte är väl insatt i så kommer de som faktiskt är insatta i grenen att komma med motargument. Det är ungefär som om jag skulle saga till en fotbollsspelare att det är helt onödigt att träna fysträning i fotboll - för jag har last i en bok att de som skapade fotbollen inte alls tränade fysträning utan bara tränade sig på att pricka målet med bollen. Det är rimligt att anta att fotbollsspelaren då skulle tala om för mig att jag har fel.

Gällande bakomlod och horsemanshipdiskussionen så är det ju du som har framhållit WE som en bruksgren och ett alternativt sätt att träna sina hästar än den moderna tävlingsdressyren. Så är inte fallet.
 
Nej @Fiador, jag har hela tiden argumenterat mot dina argument - som är felaktiga. Inte ens nu har du ju last vad jag har skrivit? Då blir det lite konstigt att komma trumpetandes med att jag skulle ha någon slags dold agenda och argumentera mot dig som person.

Sammanfattar flera års försök till diskussioner väl.

Och håller med de andra, jätteintressant fakta o kunskap i dina inlägg.
 
Nä så jävla intresserad är jag inte att jag skulle slösa tid på att leta upp de trådarna... Jag är mitt inne i ett komplicerat ulvspel vilket by the way var trist att du och och @Brille inte svarade på de taggningarna där ;)
Tänkte väl det ;) Ja, jag såg det, men för sent, ni hade redan börjat. För övrigt vet jag inte riktigt vad det handlar om, så är lite osäker på om jag skulle vara något tillskott där:Dmen prova gärna att tagga igen nästa gång så får vi se....
 
... - JO, man vill visst ha in luft i gången på en WE-hast i dressyrmomentet. Titta på den ökade traven och slutorna!
...
Det står inget om "luft" i svenska TR för dressyr eller för WEs dressyrmoment. Vad gäller ökad trav är det ökad steglängd som poängteras.
(Jag kan portugisiska för dåligt för att ta mig genom det portugisiska reglementet.)
 
Det står inget om "luft" i svenska TR för dressyr eller för WEs dressyrmoment. Vad gäller ökad trav är det ökad steglängd som poängteras.
(Jag kan portugisiska för dåligt för att ta mig genom det portugisiska reglementet.)

Jag är nog den sista som ska uttala mig om vad som står i svenska TR eller reglement för WE i Sverige :D (borde vara helt annorlunda än här också då "ni" verkar ha helt annorlunda klassuppdelningar.)

Men vi har iallafall en bedömningspunkt i alla FEP-godkända dressyrprogram (såväl WE som vanlig dressyr) som heter "Gångarter" - där ingår bedömningarna amplitude och regularity och i WE tillkommer även frankness (det kan man förövrigt tolka lite som man vill :p) - så ja, härnere bedöms iallafall luftigheten i gångarterna.

En väldigt markbunden hast torde rimlitvis ha svårt för att göra bra ökningar.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 798
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 330
Senast: Mabuse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 039
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp