Falsterbodressyren, debattinlägg

Alla dessa trådar som handlar om de bästa ekipagen i världen ska alltid rackas ner på ,kritiseras negativt och spåra ur till att handla om boskapsfösning. Jag har iallafall inget tålamod med att hålla god ton i åratal mot dessa som säger att mitt livsintresse bara är skit.
Antagonisterna har allt som oftast ingen egen praktiskt erfarenhet, men visst kan vi likställa dans på högre nivå med logdans. Äpplen och Päron i en salig blandning där äpplena är sura.
Tur att domare inte bara letar fel! MEN om antagonisterna nu skulle tävla så är det även fel på domarna som inte kan se god ridning. Man vet bättre givetvis. Ofta kan man bara debattera piaff. Inget annat som ingår i ett dressyrprogram. Vad jag vet så är det ytterst få som får visa piaff på tävling eftersom det är så svårt att klara allt annat.

@LenaH Det står i forumreglerna att om man anser att tävlingsdressyren är fel ute så bör man hålla sig på andra forum eftersom det bara skapar en olöslig debatt och givetvis frustration.
Att som nu hamna i debatt om även WE är ok i några inlägg, men inte sida upp och sida ner. Tillbaka till trådämnet tack.
Jag undviker som regel såna här trådar eftersom man vet av erfarenhet att det återigen blir samma sak. Tjafs och låst tråd. Det är skittrist. Ska Bukefalos inte inkludera dressyrryttare?
Tänk om hoppforumet skulle infiltreras i varenda tråd av de som anser att det är djurplågeri att hoppa stora hinder. Bara för att man själv är en sådan som jag som lägger lägger hästen fel och den slår sig. Jag kallar mig själv för värsta barreraren och låter andra hoppa mina hästar. Det är inte sporten det är fel på. Det är kunskapen och bristen på talang hos utövaren som fallerar. Jag tror att alla dressyrryttare vill sina hästar bästa, men vägen till GP är för de allra flesta för lång och svår. Ytterst få ser sina hästar som Redskap för sin egen framgång.
 
Håller med Axel helt. Denna tråd hade kunnat vara intressant och ett viktigt ämne att diskutera. Men har som vanligt spårat ur till bakom lod, boskapshästar och rena tjuvnyp. Anklagelser om personpåhopp och en vilja att "medvetet missförstå" från person som själv är en mästare i personliga påhopp.

Jag tror inte att någon dressyrintresserad skulle ha mage att ge sig in på t.ex westernforumet på det vis som görs här.
 
Varför är såna här inlägg (detta av @fio) ok och får passera utan din kommentar?
"Sen tycker jag det är stor skillnad på dig och Brille eftersom det faktiskt går att föra en konversation med dig och att du faktiskt har en nyans mellan förstoppning och diarré. Jag tycker därmed inte du är ett troll iallafall :) Ett troll går ju bara in för att förstöra och det gör ju inte du!"

Det skulle ju kunna bero på något av alla dina synnerligen spydiga inlägg om t.ex vem som gillar vem och varför. Sådant som inte tillför tråden ett dyft utan bara är ämnat att förstöra och trycka ned.
 
Håller med Axel helt. Denna tråd hade kunnat vara intressant och ett viktigt ämne att diskutera. Men har som vanligt spårat ur till bakom lod, boskapshästar och rena tjuvnyp. Anklagelser om personpåhopp och en vilja att "medvetet missförstå" från person som själv är en mästare i personliga påhopp.

Jag tror inte att någon dressyrintresserad skulle ha mage att ge sig in på t.ex westernforumet på det vis som görs här.
Vilken westernryttare syftar du på?

Jag är först och främst ryttare och rör mig inom flera grenar, tävlar både western, WE och tävlingsdressyr. Jag är varken för eller emot någon specifik gren, jag är bara för GOD ridning och emot DÅLIG ridning oavsett gren. Hur tänker du?
 
Vilken westernryttare syftar du på?

Jag är först och främst ryttare och rör mig inom flera grenar, tävlar både western, WE och tävlingsdressyr. Jag är varken för eller emot någon specifik gren, jag är bara för GOD ridning och emot DÅLIG ridning oavsett gren. Hur tänker du?

Ja, hur tänker du? Jag kan tyvärr inte svara på din fråga då jag inte skrivit om någon "westernryttare".

Om du tänker på alla dina filmer med boskaps- och westernhästar som lägger in i olika trådar på dressyrforumet så, jag anser dessa lika relevanta här som Totilas på westernforumet.
 
@axel Kan hålla med dig till viss del, men att trådar spretar i ämne det är det många inblandade som är skuld till och ibland behöver saker förtydligas.

Jag är inte emot tävlingsdressyren som sådan, då skulle jag ju knappast tävla där själv. Jag diskuterar främst dålig ridning och/eller ridning som skulle kunna göras på annat sätt, "bättre" sätt då enligt mig, men jag är fullt medveten om att man kan se det på annat sätt, jag ser det dock fortfarande på mitt sätt och det är det jag argumenterar för.

Vi är inne på dressyrforumet nu och det är därför tävlingsdressyren ligger i fokus, men jaa, WE får sig ju en känga här också.

Jag ser inte att det "hackas" på några specifika "kända" ryttare i den här tråden annat än allmänt det som sker på Falsterbo-filmen och möjligen att någon har namngetts. Men det är ingen trevlig ridning som pågår där, det kan man inte blunda för bara för att "du" ska må bra och känna dig väl till mods med att vara dressyrryttare.

Det debatten handlar om, för mig i alla fall, är just att förändra denna trend så att tävlingsdressyren blir något man (eller fortsätter vara, beroende på hur man ser det) faktiskt kan vara stolt över att man anammar.
 
Ja, hur tänker du? Jag kan tyvärr inte svara på din fråga då jag inte skrivit om någon "westernryttare".

Om du tänker på alla dina filmer med boskaps- och westernhästar som lägger in i olika trådar på dressyrforumet så, jag anser dessa lika relevanta här som Totilas på westernforumet.
Som sagt, diskussioner spretar, ibland måste man visa vad man menar. Diskussionerna har i sånt fall inte handlat om just tävlingsmomenten i dressyr, utan "bärighet" rent generellt.
 
Jodå, så här skrev du i första inlägget:
"
Brukar bara läsa här men var tvungen att skapa ett konto för att kommentera detta. Jag måste bara lite försynt fråga om du sett en riktig WE-häst tränas någon gång? Jag rider och tävlar själv i WE och har mina hästar hos två kända WE-tränare (den ene är dessutom f.d tjurfäktare) och jag håller inte alls med om vad du skriver om sporten. Speciellt inte att sporten skulle vara någon slags förebild för den moderna dressyren. Har du sett några av de främsta namnen träna? Det är fantastiska ryttare men jag skulle inte lyfta fram dem som förebilder för hästvänliga metoder. WE på nivån som rids här i Portugal är en tuff sport och att hästarna skulle ridas med näsan framför lod 100% av tiden eller tränas på ett annat, hästvänligare, sätt än vanliga dressyrhästar vet jag inte om jag kan hålla med om. Många är de som rids med skarpa bett och många har redan från början lärt sig backa av från handen och jag kan räkna på ena handens fingrar de WE-hästar jag känner till som inte rids med graman på hemmaplan. Många av mina stallkamrater skrattar åt att vi i dressyren har krav på att inte spänna åt nosgrimman mer än att två fingrar får plats. Jämför man med dagens moderna dressyr har WE och hästhållningen härnere myyyycket att förbättras i. Boskapsgrenarna vill jag nog inte ens nämna. "

Så varför hittar du på detta? Var har jag framhållit att WE skulle vara "hästvänligare" än tävlingsdressyr? Varför tror du att du opponerar dig mot mig?

Jag har inte anklagat dig för att vara ett troll, bara påvisat det irrelevanta i att påstå att jag och Brille skulle vara det för att vi ifrågasätter dig och dina syften då du endast verkar vara intresserad av att "såga" personer, utan att ens hålla dig till saken.

Och "saken" som du gick igång på handladade om Bruksridning. Ingenting annat och hur dressyrarbetet då används med ett annat perspektiv än i tex tävlingsdressyr.

Att WE-ryttare också tävlar vanlig dressyr och därmed fokuserar på och vill få fram mer "gång" och använder dressyrarbetet för det har ju inte med just tävlingsgrenen WE att göra, utan handlar mer om ryttarens intressen av TÄVLINGSDRESSYR .

WE är fortfarande en brukstävlingsgren. Men man kan göra mycket med en allsidig häst. Vilket väl också i sånt fall är just ett bruksperspektiv.

Att jag inte ids svara på ditt inlägg om Doma Vaquera beror på att du återigen inte håller dig till saken. Bra och dålig horsemanship finns överallt, det vet du vid det här laget att jag också anser, men oavsett DEN aspekten, så brukstraditionen Doma Vaquera, den är just en brukstradition där man använder dressyrrörelser för bärigheten, inte "gången", det var hela poängen.

Fast @Fiador det är ju du som skriver att du tittar på all ridning med ett horsemanshipöga och att det viktiga är god ridning - oavsett gren (vilket jag självklart håller med om!) och sen tar du upp en film med riktigt usel ridning som exempel på att det går att träna sina hästar annorlunda än i tävlingsdressyren. Det blir ett ännu märkligare exempel att ta upp i en tråd som handlar om just dålig ridning?

Men jag har ju inte sågat några personer överhuvudtaget! Däremot har jag sågat dina argument - men det är en helt annan sak och det tycker jag att man måste få göra. Vad är det för syften du menar på att du och @Brille ifrågasätter? Jag har hela tiden diskuterat sakfrågor, jag har svarat på frågor och bemött påståenden jag ansett vara felaktiga - däremot har jag själv fått både ett och flera påhopp bla från dig.

Sen påstår du återigen något jag aldrig skrivit - anledningen till att man vill få fram mer gång hos en WE häst är ju för att det ingår ett dressyrMOMENT i tävlingsgrenen inte för att tävla tävlingsdressyr - sen är det hemskt många ekipage som startar sin karriär på dressyrbanan också, här åtminstone får du nämligen inte tävla din häst i officiella WE-tävlingar förrän den är 5 år gammal.
 
Det finns ingenting som säger att man MÅSTE tagga, bara att man "kan". Jag har inte alltid tid att kolla upp användares "nick" och hur dessa stavas, då blir det ingen taggning. Men ska absolut tänka på det framöver...samtidigt så tror jag att vederbörande läser här inne, i synnerhet det jag skriver..;) åtmistone numer..förmodlign inte så noga förut...

Jag tycker att det är jättetråkigt att du istället för att bemöta mina argument diskuterar huruvida jag läser trådar eller inte. Då är det självklart att debattklimatet inte blir särskilt gott.
 
@Brille jag tycker inte det går att diskutera med dig eftersom du ser allt svart eller vitt. Vad är konstigt med att skriva det?
 
Fast @Fiador det är ju du som skriver att du tittar på all ridning med ett horsemanshipöga och att det viktiga är god ridning - oavsett gren (vilket jag självklart håller med om!) och sen tar du upp en film med riktigt usel ridning som exempel på att det går att träna sina hästar annorlunda än i tävlingsdressyren. Det blir ett ännu märkligare exempel att ta upp i en tråd som handlar om just dålig ridning?

Men jag har ju inte sågat några personer överhuvudtaget! Däremot har jag sågat dina argument - men det är en helt annan sak och det tycker jag att man måste få göra. Vad är det för syften du menar på att du och @Brille ifrågasätter? Jag har hela tiden diskuterat sakfrågor, jag har svarat på frågor och bemött påståenden jag ansett vara felaktiga - däremot har jag själv fått både ett och flera påhopp bla från dig.

Sen påstår du återigen något jag aldrig skrivit - anledningen till att man vill få fram mer gång hos en WE häst är ju för att det ingår ett dressyrMOMENT i tävlingsgrenen inte för att tävla tävlingsdressyr - sen är det hemskt många ekipage som startar sin karriär på dressyrbanan också, här åtminstone får du nämligen inte tävla din häst i officiella WE-tävlingar förrän den är 5 år gammal.
Men jag lade inte in dom filmerna som exempel på god ridning heller, utan som exempel på bruksridning, varken bra eller dålig, bara bruksridning där dressyrrörelserna används torts att hästarn går i ARBETE. Eftersom DU frågade efter exempel. Jag har alltså inte lagt in dessa filmer för att tillföra något i övrigt i diskussionen, utan bara för att du frågade vad jag syftade på med "bruksperspektivet". Det är VISS skillnad.

Tråden i övrigt handlar om dålig ridning i FALSTERBO, inte Doma Vaqueras, eller WE. Det DU som vill diskutera det, då får du söka upp någon annan att diskutera med helt enkelt.

Problemet är ju att dom "sakfrågor" du diskuterar inte alls är aktuella i den "sak" som jag diskuterar. När du sen fortsätter att nöta, får gillande av dom som gillar bara för att någon tjafsar "emot" oavsettt om det är relevant eller ej, ja då kan man verkligen undra vad dina avsikter är.


Appropå WE-tävling, och det du påstår att man vill ha "luftiga" steg när man tävlar WE. Var har man nytta av det, konkret? Tekniken? Speeden? I dressyrdelen? Finns tex piaff och passage med där? Är det ens mycket "trav" i dressyrprogrammet där nere?

Grejen är att du ju själv säger att många WE-ryttare (dvs inte just WE-tävlingsgrenen utan vissa ryttare) tävlar "vanlig" dressyr just för att det inte finns några "olika nivåer" på DRESSYRklasserna i WE, det är typ bara galopp och "byten" som gäller. (Har jag också hört av WE-tränare här ikring (från Portugal))

Så varför skulle man vilja ha in "luftiga steg" i WE som tävlingsgren då? Ens i dressyren? Att ryttare vill ha det för att dom även tävlar vanlig dressyr det är en sak, men i WE-tävlingsgrenen? Nej, jag har svårt att tänka mig nyttan med det när man ska öppna och stänga en grind, rida över en bro, ringa i klockan, rinda runt tunnor och pinnar i slalom eller när man plockar upp lansen och flyttar "ringen", som dessutom sitter på en tjur för att ytterligare bekräfta bruksperspektivet. Det är bärigheten man är ute efter (och behöver), inte steget i sig. Bärighet och takt och balans, det hänger liksom ihop.

P.S Man behöver inte arbeta med boskap för att anamma en brukstradition och eller utöva bruksridning.

Citat från dig då så du förstår vad jag syftar på:
"Varenda ekipage i vårat stall har dessutom startat sin karriär på dressyrbanan och tävlar fortfarande dressyr då och då. På en WE-tävling i Portugal finns nämligen inga olika nivåer på klasserna utan i alla program, tom programmen för ryttare under 16 måste man kunna visa galoppombyten i maneabilidade (vet inte vad det heter på svenska - manöver kändes lite fel :p) och det kommer ju ganska långt fram i utbildningen av häst och ryttare, även om vi kanske börjar tidigare än inom den klassiska dressyren. Inte ett enda ekipage arbetar däremot med boskap."
 
Jag tycker att det är jättetråkigt att du istället för att bemöta mina argument diskuterar huruvida jag läser trådar eller inte. Då är det självklart att debattklimatet inte blir särskilt gott.
Debattklimatet bilr mycket trevligare om folk läser ordentligt innan dom svarar.
 
Sen kan man ju fundera över vad en "förstörd tråd" egentligen är. Är det när argumenten (i sak) flödar och många deltar, läser och gillar/ogillar? Eller är det när folk slutar argumentera? Om vi alla var överens, skulle det ens bli någon diskssion då?

Skriver sællan numera, men hoppas att jag får uttala mig ændå...
Sjælvklart ær det så att om alla hade tyckt lika blir det inte mkt till diskussion. Men jag måste sæga att jag tycker att det børjar bli lite segt att precis alla diskussioner, hær på dressyr, mynnar ut I bakom lod diskussioner, oavsett æmne. Det tar ju helt fokus från trådarnas egentliga æmne!

Jag ær øvertygad om att både @Fiador och @Brille, vill hæstarnas bæsta, men ni kan væl inte på allvar tro att det værsta man kan utsætta en dressyrhæst før ær att næsan hamnar bakom lod?? Och då tænker jag sjælvklart inte på rollkur avarter, dær man med drar ihop hæsten till extrema positioner. I den hær diskussionen så kænns det verkligen som att sila mygg och svælja kameler.

Jag tycker det ær vældigt synd att inte dikussionen istællet handlar om den riktiga "fulridningen" som jag tyværr har sett en del eksempel på, på senare år, både på trænigar och tævlingar. Jag tænker då på mycket grova "hjælper" och hårda tag. Hårda sparkar med sporrar, felaktig hantering av hjælptyglar, långpiskor osv. Att det I visa kretsar accepteras, hårda tag før att nå framgång.

Jag vill poængtera att jag inte tycker att allt på Falsterbo filmen kan kategoriseras in under detta. Jag tycker snarare att många av dem offentliga "uthængningar" som vi sett på senare år ær kontraproduktiva, då dem många gånger handlar om att folk inte førstår att det finns vældigt mkt krut under durken på en topphæst. Att tex, som jag læste I ngn tråd, ondgjøra sig øver att Charlotte Dujardin, hadde mkt I handen på OS eller att i Falsterbo filmen hænga ut CHB, bli liksom bara løjligt och återigjen tar fokuset från den riktiga fulridningen.
 
Tråden i övrigt handlar om dålig ridning i FALSTERBO, inte Doma Vaqueras, eller WE. Det DU som vill diskutera det, då får du söka upp någon annan att diskutera med helt enkelt.

Problemet är ju att dom "sakfrågor" du diskuterar inte alls är aktuella i den "sak" som jag diskuterar. När du sen fortsätter att nöta, får gillande av dom som gillar bara för att någon tjafsar "emot" oavsettt om det är relevant eller ej, ja då kan man verkligen undra vad dina avsikter är

Men alltså @Danubinho reggade ju sig just för att argumentera emot dina felaktigheter gällande WE så nog var det du som drog in både WE och Doma Vaqueras i tråden! Vem skulle annars ha gjort det om inte du? Och helt ärligt så fattar jag inte vilken "sak" du diskuterar för det ändrar sig hela tiden efter vilka motargument du får.

Sen att du vill insuinera att D tjafsar när hon kommer med verkliga kunskaper om grenen är ju bara så lågt. Det får mig att undra vilka avsikter Du har? Inte kan det vara att utbyta kunskap iallafall för då hade du väl istället blivit intresserad om du nu tävlar i WE! Det blev jag iallafall!

Och sen när har du hållt dig till ämnet i en tråd? Du skrev ju själv att ämnena spretar? Du brukar ju lägga in filmer på Doma Vaqueras i varenda dressyrtråd sen 5 år tillbaka för att illustrera god ridning och bärighet. Nu fick du ju äntligen någon att diskutera detta med!
 
Men jag lade inte in dom filmerna som exempel på god ridning heller, utan som exempel på bruksridning, varken bra eller dålig, bara bruksridning där dressyrrörelserna används torts att hästarn går i ARBETE. Eftersom DU frågade efter exempel. Jag har alltså inte lagt in dessa filmer för att tillföra något i övrigt i diskussionen, utan bara för att du frågade vad jag syftade på med "bruksperspektivet". Det är VISS skillnad.

Tråden i övrigt handlar om dålig ridning i FALSTERBO, inte Doma Vaqueras, eller WE. Det DU som vill diskutera det, då får du söka upp någon annan att diskutera med helt enkelt.

Problemet är ju att dom "sakfrågor" du diskuterar inte alls är aktuella i den "sak" som jag diskuterar. När du sen fortsätter att nöta, får gillande av dom som gillar bara för att någon tjafsar "emot" oavsettt om det är relevant eller ej, ja då kan man verkligen undra vad dina avsikter är.


Appropå WE-tävling, och det du påstår att man vill ha "luftiga" steg när man tävlar WE. Var har man nytta av det, konkret? Tekniken? Speeden? I dressyrdelen? Finns tex piaff och passage med där? Är det ens mycket "trav" i dressyrprogrammet där nere?

Grejen är att du ju själv säger att många WE-ryttare (dvs inte just WE-tävlingsgrenen utan vissa ryttare) tävlar "vanlig" dressyr just för att det inte finns några "olika nivåer" på DRESSYRklasserna i WE, det är typ bara galopp och "byten" som gäller. (Har jag också hört av WE-tränare här ikring (från Portugal))

Så varför skulle man vilja ha in "luftiga steg" i WE som tävlingsgren då? Ens i dressyren? Att ryttare vill ha det för att dom även tävlar vanlig dressyr det är en sak, men i WE-tävlingsgrenen? Nej, jag har svårt att tänka mig nyttan med det när man ska öppna och stänga en grind, rida över en bro, ringa i klockan, rinda runt tunnor och pinnar i slalom eller när man plockar upp lansen och flyttar "ringen", som dessutom sitter på en tjur för att ytterligare bekräfta bruksperspektivet. Det är bärigheten man är ute efter (och behöver), inte steget i sig. Bärighet och takt och balans, det hänger liksom ihop.

P.S Man behöver inte arbeta med boskap för att anamma en brukstradition och eller utöva bruksridning.

Citat från dig då så du förstår vad jag syftar på:
"Varenda ekipage i vårat stall har dessutom startat sin karriär på dressyrbanan och tävlar fortfarande dressyr då och då. På en WE-tävling i Portugal finns nämligen inga olika nivåer på klasserna utan i alla program, tom programmen för ryttare under 16 måste man kunna visa galoppombyten i maneabilidade (vet inte vad det heter på svenska - manöver kändes lite fel :p) och det kommer ju ganska långt fram i utbildningen av häst och ryttare, även om vi kanske börjar tidigare än inom den klassiska dressyren. Inte ett enda ekipage arbetar däremot med boskap."

Om du tittar på filmen jag la in tidigare så ser du att det ingår en hel del trav, man ska bland annat visa slutor och ökningar. Ökningar är en typisk rörelse som blir mycket bättre om man får in lite luft och häng i steget. Galoppombyten a ingår som jag skrev i manövermomentet, inte i alla dressyrmoment. I dressyrmomentet finns nämligen olika nivåer. Alla innehåller dock trav. Ser det verkligen så annorlunda ut i Sverige? Jag måste åka hem och titta på en tävling känner jag :D

Det du måste förstå är att WE som tävlingsgren idag har mycket lite med gamla brulstraditioner att göra och mer med modern dressyr. Kolla på de framgångsrika ekipagen! De har alla dressyrbakgrund! WE som det ser ut idag har hämtat inspiration och utvecklats med hjälp av modern dressyr.

Du drog upp WE-hästar som exempel på en brukstradition där man tränar passage utan att vilja få in luft i steget och jag menar på att det är precis tvärtom. Vi vill visst ha in mer luft i gången hos våra hästar, eftersom tävlingsgrenen innehåller ett dressyrprogram. Sen förstår jag inte hur det skulle utesluta att man även vill ha takt och balans och bärighet - det vill man ju såklart som i alla andra grenar. Manöverprogrammet som du tar upp rids endast i galopp - så nej, där har man mycket riktigt inte nytta av luftig trav därför tränar man inte heller passage för att förbättra just den delen. Däremot vill man ha en jäkla samling - den kan man träna med hjälp av garrochan, tillexempel.

Dina spanska Vaqueros och min portugisiska tjurfäktningshäst tränas på ett helt annat sätt som har mycket lite , eller ingenting alls att göra med dressyr som vi diskuterar här. Jag tycker inte heller att man ska använda filmer med dålig ridning som annat än just exempel på dålig ridning. Det är ju helt orelevant hur någon som utövar usel ridkonst tränar sina hästar och vad de vill ha ut av sin träning.
Om du inte tycker att bruksridning är ett bättre och hästvänligare sätt att träna sin häst på än modern dressyr förstår jag inte varför du hela tiden tar upp den som ett exempel, eller varför det är så viktigt för dig att påpeka att kända WE-ryttare lyckas för att de har anammat gamla brukstraditioner när det är ett helt felaktigt uttalande och förhåller sig precis tvärtom.

Jag tycker att det är ganska otrevligt att insinuera att övriga personer i den här tråden skulle gilla inlägg enbart pågrund av att någon "tjafsar emot" - du insinuerar dessutom att jag skulle skriva enbart för att "tjafsa" och än en gång tar du upp mina avsikter? Varför kan du inte låta bli att diskutera mig som person?
 
@LenaH intressant syn på moderatorrollen.
Jag kan inte
- INTE (dvs jag kan inte låta bli att) hålla med dig i sak, rent principiellt, men samtidigt rent praktiskt/realistiskt, känns det utopiskt och jäkligt smidigt givetvis för din del att bara rakt av lämna över det hela till deltagare i trådarna på dressyr ?

Det känns helt otroligt att förhållningssättet skulle hålla sant om en eller två användare som unikt alltid i stort håller på med dressyr, kontinuerligt och alltid gick in i era FT trådar eller typ western forumet eller trav/galopp forumet för att påtala och börja ta över alla trådar med samma ämne typ att FT är totalt fel pga hur hästarna rids och tränas så sjukt undermåligt standardmässigt . Alternativt att westernhästarna går sjukt bakom lod och har fel bett och alla ryttarna har helt enkelt missat vad bra ridning är .

Du låste ju ngn tråd häromveckan på dressyr med kommentar att "annars kommer några debattörer få hjärtattack" . Då måste du väl ha något förhållningssätt till huruvida när någon tråd spårar, varför, och av vilken anledning ?

För övrigt så får jag väl tillägga att jag knappt orkar skriva detta ens för det lär ju mest leda till att få släng med slev osv och jag har sen länge som sagt betackat mig/gett upp försök att diskutera i tråden vilket många fler också gjort .... Däremot följer ju både jag och många andra tråden i tysthet och inte ens det räcker för då blir det otaliga inlägg om vilka som tryckt på gilla knappen för något inlägg från @Brille dvs även det blir tjafs och angrepp .
 
Senast ändrad:
@LenaH intressant syn på moderatorrollen.
Jag kan inte INTE hålla med dig i sak, rent principiellt, men samtidigt rent praktiskt/realistiskt, känns det utopiskt och jäkligt smidigt givetvis för din del att bara rakt av lämna över det hela till deltagare i trådarna på dressyr .

Det känns helt otroligt att förhållningssättet skulle hålla sant om en eller två användare som unikt alltid i stort håller på med dressyr, kontinuerligt och alltid gick in i era FT trådar eller typ western forumet eller trav/galopp forumet för att påtala och börja ta över alla trådar med samma ämne typ att FT är totalt fel pga hur hästarna rids och tränas så sjukt undermåligt standardmässigt . Alternativt att westernhästarna går sjukt bakom lod och har fel bett och alla ryttarna har helt enkelt missat vad bra ridning är .
Kan du inte uttrycka dig lite mer begripligt?

Exakt VAD är det du vill ska göras?
Hur skulle du agera om du var moderator för dressyr? :)
 
Kan du inte uttrycka dig lite mer begripligt?

Exakt VAD är det du vill ska göras?
Hur skulle du agera om du var moderator för dressyr? :)

Du kan väl reflektera över hur du ställt dig som sagt, om x användare gjort samma sak på övriga forum ?
Jag tycker det framgår hur jag menar, och även fler idag har ju kommenterat och även i tidigare trådar ang detta ständiga tjafs har samma fråga lyfts otaliga gånger genom åren .

tror inte det står kvar längre i forumreglerna som det stod tidigare som ngn nämnde, då det tydligt stod i stil med att "anser man generellt att x gren inte är en gren vars utformning man generellt kan acceptera så är inte detta forum rätt forum för dig" . Jag tror inte det står kvar, och oavsett så kan jag tycka att det kan vara en fördel ang åsiktsfrihet att det inte gör det, och inte modereras utifrån det .

Däremot så någonstans måste det ju ändå finnas en grund modereringsmässigt och förhållningsmässigt när det gäller användare som kontinuerligt har en vana att lyckas kvadda alla diskussioner oavsett vad, på ett och samma ämnesforum unikt ?
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 798
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 330
Senast: Mabuse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 039
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp