Falsterbodressyren, debattinlägg

Men tack hörni. :o Jag som tyckte jag hade blivit lite för engagerad i trådens ämne och skrivit alldeles för mycket :angel:
@Danubinho Jag tycker att dina inlägg om lusitanon är intressanta och ser gärna att du (eller någon annan) skapar en ny tråd om just det.

Fanns det någon Lusitano med i Falsterbo? Finns den i så fall med på någon av de filmer som tråden egentligen diskuterar?

Om du tycker det är viktigt med gillanden från vissa personer (vilka det är framgår av deras nyligen gjorda inlägg) behöver du bara skriva något negativt om mig som person eller ha en åsikt som (de tolkar som) avvikande från min. Fast det vet du väl redan.
 
@Danubinho Jag tycker att dina inlägg om lusitanon är intressanta och ser gärna att du (eller någon annan) skapar en ny tråd om just det.

Fanns det någon Lusitano med i Falsterbo? Finns den i så fall med på någon av de filmer som tråden egentligen diskuterar?

Om du tycker det är viktigt med gillanden från vissa personer (vilka det är framgår av deras nyligen gjorda inlägg) behöver du bara skriva något negativt om mig som person eller ha en åsikt som (de tolkar som) avvikande från min. Fast det vet du väl redan.
Hur orkar du o din siamestvilling hålla på med era insinuanta elakheter?
 
Jag kan ju bara tala för mig själv men hade någon kommit in och obefogat öst elakheter hade då inte jag uppskattat det eller tryckt gilla. Snarare uppskattar jag den tid som @Danubinho uppenbarligen lägger på att skriva väl uppbyggda argument och inte svaja en tum i diskussionen eller bli spydig. Det har jag själv lätt att dra till med och jag beundrar alla som kan hålla huvudet så kallt. Det var allt.
 
@Danubinho Jag tycker att dina inlägg om lusitanon är intressanta och ser gärna att du (eller någon annan) skapar en ny tråd om just det.

Fanns det någon Lusitano med i Falsterbo? Finns den i så fall med på någon av de filmer som tråden egentligen diskuterar?

Om du tycker det är viktigt med gillanden från vissa personer (vilka det är framgår av deras nyligen gjorda inlägg) behöver du bara skriva något negativt om mig som person eller ha en åsikt som (de tolkar som) avvikande från min. Fast det vet du väl redan.

Vad trevligt! Du får jättegärna skapa en ny tråd om lusitanos (eller övriga portugisiska hästar som du frågade om i den här tråden.) så lovar jag att svara! Hittills har jag dock bara skrivit i den här tråden för att bemöta de felaktiga påståenden som @Fiador kom med gällande träning av WE-hästar. Men för all del kan jag gärna diskutera Falsterbofilmen också om du hellre vill de - men då förstår jag inte dina frågor om portugisiska stamböcker som alls inte har något med den att göra. Min åsikt om Falsterbofilmen är i vilket fall som jag sett att flera andra också skrivit att en del av det som visas är förskräckligt och borde inte alls få förekomma på en framridningsbana, men verkligen inte allt på filmen. Och det har jag ju redan skrivit i ett inlägg.

Vad gäller påhopp på dig som person så betackar jag mig gärna sådana. Jag håller mig hellre till att som jag hittills gjort vara hövlig och svara på dina frågor och om det är något av dina påståenden som jag inte håller med om så bemöter jag dem precis så som jag tycker att det ska vara i en schysst diskussion. I motsats till dig då som insinuerar att jag skulle skriva saker enbart för att få gillanden från andra användare.
 
@Danubinho Tack för ditt svar.
Jag har alltid varit intresserad av avelsfrågor och hade för många år sedan full koll på de halv- och fullblodshingstar som verkade i Sverige. Försökte också greppa Lusitano-aveln men det var svårare. Om jag förstod det rätt var/är det två linjer namnsatta efter de stuterier som börjat(?) med den linjen. Den ena linjen var bättre på vissa saker och den andra på andra. Jag lärde mig aldrig vilken som stod för vad.

Jag svarar på detta också trots att du i inlägget efter skrev att du bara ville diskutera Falsterbodressyren. Jag tycker att det är ohövligt att inte svara på frågor. Om du inte vill fortsätta diskussionen här får du annars gärna skicka ett PM- jag svarar gärna på det jag kan svara på.

Jag är inte jätteinsatt i lusitanoavelns historia men kanske du menar Veigablodet som från början gav tjurfäktningshästar av lite mindre storlek och det typiska konvexa huvudet- "Aveigadas" kallar man dem tom. Sen finns Andrade som avlades med lite större storlek och benstomme. Man talar tillochmed om en tredje linje som är Alter Real - det är de som ger portugisiska ridskolan de bruna hästar som de traditionellt sett använder. Jag försökte hitta lite mer ingående information på nätet åt dig med bättre förklaringar men det mesta är på portugisiska.

Här kanske Google-translate hjälpa till? (Om den inte är samarbetsvillig svarar jag gärna på frågor.)

http://interagro.com.br/as-tres-linhas-principais/
 
Vad trevligt! Du får jättegärna skapa en ny tråd om lusitanos (eller övriga portugisiska hästar som du frågade om i den här tråden.) så lovar jag att svara!
Det är ju flera som uttryckt intresse för WE (och därmed Lusitano?). Så jag anslöt till det. Nog om det.
Vad gäller påhopp på dig som person så betackar jag mig gärna sådana. Jag håller mig hellre till att som jag hittills gjort vara hövlig och svara på dina frågor och om det är något av dina påståenden som jag inte håller med om så bemöter jag dem precis så som jag tycker att det ska vara i en schysst diskussion. I motsats till dig då som insinuerar att jag skulle skriva saker enbart för att få gillanden från andra användare.
@Danubinho Tyvärr kommer du också nu med ett osant påstående då du skriver "... dig då som insinuerar att jag skulle ... ". Jag har inte menat eller insinuerat att du skulle skriva bara för att få gillanden vilket du felaktigt påstår.
Det stod sist i ett inlägg som inleddes med att berömma dig för ett intressant inlägg. Jag skulle naturligtvis ha skrivit det i ett separat inlägg.
 
Jag svarar på detta också trots att du i inlägget efter skrev att du bara ville diskutera Falsterbodressyren. Jag tycker att det är ohövligt att inte svara på frågor. Om du inte vill fortsätta diskussionen här får du annars gärna skicka ett PM- jag svarar gärna på det jag kan svara på.

Jag är inte jätteinsatt i lusitanoavelns historia men kanske du menar Veigablodet som från början gav tjurfäktningshästar av lite mindre storlek och det typiska konvexa huvudet- "Aveigadas" kallar man dem tom. Sen finns Andrade som avlades med lite större storlek och benstomme. Man talar tillochmed om en tredje linje som är Alter Real - det är de som ger portugisiska ridskolan de bruna hästar som de traditionellt sett använder. Jag försökte hitta lite mer ingående information på nätet åt dig med bättre förklaringar men det mesta är på portugisiska.

Här kanske Google-translate hjälpa till? (Om den inte är samarbetsvillig svarar jag gärna på frågor.)

http://interagro.com.br/as-tres-linhas-principais/
Tack för länken.
 
Jaha. Så nu har tråden urartat till att handla om Lusitanos, Reining, kofösning och WE
Förr blev jag bannad för att jag hade kritiska åsikter om AR. Detta har däremot pågått i åratal utan åtgärd. Somligas lika värde?
 
Jaha. Så nu har tråden urartat till att handla om Lusitanos, Reining, kofösning och WE
Förr blev jag bannad för att jag hade kritiska åsikter om AR. Detta har däremot pågått i åratal utan åtgärd. Somligas lika värde?
Om du har synpunkter på modereringen så tycker jag att du kan visa lite guts och adressera dem antingen till någon av oss moderatorer eller till @Gunnar himself.

Till alla:
F ö tänker åtminstone inte jag hålla på med åsiktsmoderering (även om jag kan tycka både det ena och det andra) utan vad det handlar om är faktiskt att användare ska hålla sig till forumreglerna.

Om man tycker att någon är helt av banan så kan man sätta den användaren på ignore eller utöva lite självdisciplin och ignorera utan att använda den funktionen så kan man fortsätta att diskutera med de användare man har utbyte av.
Påhopp, spydigheter och allmänt tjafs har delats ut åt (och ifrån) alla möjliga håll i den här tråden och tyvärr kan jag bara konstatera att det väl är den diskussionsnivå ni som skriver önskar hålla?

/LenaH, moderator
 
Om du har synpunkter på modereringen så tycker jag att du kan visa lite guts och adressera dem antingen till någon av oss moderatorer eller till @Gunnar himself.

Till alla:
F ö tänker åtminstone inte jag hålla på med åsiktsmoderering (även om jag kan tycka både det ena och det andra) utan vad det handlar om är faktiskt att användare ska hålla sig till forumreglerna.

Om man tycker att någon är helt av banan så kan man sätta den användaren på ignore eller utöva lite självdisciplin och ignorera utan att använda den funktionen så kan man fortsätta att diskutera med de användare man har utbyte av.
Påhopp, spydigheter och allmänt tjafs har delats ut åt (och ifrån) alla möjliga håll i den här tråden och tyvärr kan jag bara konstatera att det väl är den diskussionsnivå ni som skriver önskar hålla?

/LenaH, moderator
Guts? Ja jag hade just det. Varför ha speciellt inriktade forum och även specifika trådämnen där två antidressyrnick tillåts förstöra varenda intressant tråd under 7-8 år? För mig är det obegripligt och inkonsekvent eftersom jag, Fio och någon mer blev bannad flera gånger när vi la oss i AR som marknadsfördes som en bättre, snällare, mer rätt version av dressyr etc än tävlingsdressyr, men som inte VAR samma sak. Moderatorns eget intresse har påverkat tålamodet gällande åsiktsmotståndarna. Vi har påtalat detta under många år nu, men det enda som händer är att trådarna låses. Det är synd för majoriteten som gillar att diskutera och dissikera dressyren med alla unika hästar och dess ryttare.
Skulle vi inte få kunna åtnjuta det?

Vad jag kan läsa så är tråden en debatt om Falsterbodressyren. Den är Långt därifrån sedan en månad tillbaka.
Gällande forumreglerna så går det att läsa att om man anser att tävlingsdressyren är fel ute kan man hålla till på mer passande forum. Sist jag läste dem iallafall.
 
Om du har synpunkter på modereringen så tycker jag att du kan visa lite guts och adressera dem antingen till någon av oss moderatorer eller till @Gunnar himself.

Så du menar att man inte får ha åsikter om moderering öppet i en tråd? och om man har det så är det fegt?
Det är mycket mer "guts" att skriva öppet här i tråden än att hiva iväg samma inlägg bakvägen som ingen bryr sig om , tittar på eller ingen annan får se.
Jag tycker själv det är knepigt, var också med i AR trådarna och där blev man bannad bara man skrev att de gick utan energi vilket de gör, för att inte tala om på vuxna, där blir andra bannade till höger och vänster bara de "tjatar" om ett ämne, och då håller de ändå tråden i diskussionen.
 
Guts? Ja jag hade just det. Varför ha speciellt inriktade forum och även specifika trådämnen där två antidressyrnick tillåts förstöra varenda intressant tråd under 7-8 år? För mig är det obegripligt och inkonsekvent eftersom jag, Fio och någon mer blev bannad flera gånger när vi la oss i AR som marknadsfördes som en bättre, snällare, mer rätt version av dressyr etc än tävlingsdressyr, men som inte VAR samma sak. Moderatorns eget intresse har påverkat tålamodet gällande åsiktsmotståndarna. Vi har påtalat detta under många år nu, men det enda som händer är att trådarna låses. Det är synd för majoriteten som gillar att diskutera och dissikera dressyren med alla unika hästar och dess ryttare.
Skulle vi inte få kunna åtnjuta det?

Vad jag kan läsa så är tråden en debatt om Falsterbodressyren. Den är Långt därifrån sedan en månad tillbaka.
Gällande forumreglerna så går det att läsa att om man anser att tävlingsdressyren är fel ute kan man hålla till på mer passande forum. Sist jag läste dem iallafall.
Guts hade varit att adressera någon av oss moderatorer eller @Gunnar
Du tror väl ändå inte på riktigt att vi läser alla trådar bara för att se om någon vill oss något?

Självklart kan och ska man kunna skriva öppet i en tråd om man har åsikter om moderering men det är snyggare att inte smyga med det.

Mina åsikter om dressyr är rätt ovidkommande i det hela, de här på forumet som känner mig skulle nog inte påstå att mina egna intressen färgar min moderering.

För mig handlar det om diskussionsteknik - låt bli tjuvnypen och de fula slängarna och svara inte dem du tycker är av banan så är problemet löst.
 
F ö kan inte jag stå till svars för hur det har fungerat för 7-8 år sen eftersom jag inte var inblandad i den modereringen.
 
Nej. Jag förklarar bara hur det var och fortfarande är. Det ter sig märkligt om man dessutom hänvisar till forumreglerna. Det blir en frustration som leder till tjyvnyp som den ej insatte ej förstår . Det är inte ett dugg konstigt om man ser till att det har pågått så himla länge utan åtgärd. Skjut inte budbäraren.
 
Nej. Jag förklarar bara hur det var och fortfarande är. Det ter sig märkligt om man dessutom hänvisar till forumreglerna. Det blir en frustration som leder till tjyvnyp som den ej insatte ej förstår . Det är inte ett dugg konstigt om man ser till att det har pågått så himla länge utan åtgärd. Skjut inte budbäraren.
Men vad vill du rent konkret att jag ska göra?
Stänga av/radera inlägg från användare som inte tycker som du?
Stänga av/radera inlägg från användare som inte tycker som majoriteten?
Stänga av/radera inlägg från användare som förstör trådar?
Vem ska avgöra om någon förstör en tråd?

Fortfarande är mitt förslag att sluta diskutera med användare som man inte tycker tillför något. Då blir ingen diskussion "förstörd".
 
@axel skriver (och @ginnies gillar)
"... två antidressyrnick tillåts förstöra varenda intressant tråd under 7-8 år".
Hmm ...
Detta betyder ju att ingen tråd varit intressant om inte de "två antidressyrnicken" deltagit i diskussionen. Ytterst smickrande för de två nicken. Fast så menade nog inte @axel .
(Jag antar att de två @axel syftar på är @Brille och @Fiador .)
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 798
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 330
Senast: Mabuse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 039
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp