Falsterbodressyren, debattinlägg

@tuaphua
Det var du som skrev att fullblod används för bättre rörlighet i sammamhanget luftiga rörelser för dressyr.
Fullblod är framavlade för att springa fort = tjäna mycket pengar, inget annat. Så länge de gör det lägger man mindre vikt vid ridbarhet och det mentala som tex hanterbarhet.

Japp.
Japp.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Jo det gör du nog, den här diskussionen har ju varit uppe tidigare. Det är bara det att jag opponerar mig mot dom ytterligheter som kommer upp i diskussionerna, dom tror jag inte på. Quartern tex, härstammar ju från galopphästar, snabbast på "quarter of a mile".

Det är MYCKET fullblod i den aveln. Så detta med "rörlighet" har ingenting eller mkt lite att göra med brukshästens egenskaper. Det är nog främst psyket som spelar roll då och att hästarna är snabba, starka och smidiga så dom kan hänga med en "fintande" kossa. Man vill framför allt inte ha markbundenhet, då kommer man ingen vart.

Att många quarterhästar har fått mer markbundet steg idag (i vissa linjer, ofta tävlingsinriktad (ridhäst) avel) beror främst på att man fokuserar på "fel" saker, som tex färg och att det är på tok för mycket inavel, i synnerhet i Sverige då det inte finns (eller har funnits) tillräckligt stor genbank här.

Varför jag tog upp dom sydeuropeiska traditionerna var ju för att där avänds fortfarande dom högre skolorna i dressyren, då är dressyren vägen inte målet. "Luftiga" steg, som ju tex passage är ett utryck för, kan man få även om man inte har någon nytta av just "gången".
 
Nähä? Jag har utgått från det här inlägget:



Det blir väldigt svårt att hänga med i diskussionen när du först pratar om WE och sen halvvägs in i diskussionen påstår att du hellre vill diskutera någonting annat. Jag kan inte gärna uttala mig om spanska boskapshästar då jag faktiskt inte har någon som helst aning om hur spanska boskapshästar rids och tränas. Däremot kan jag prata lite om den portugisiska tjurfäktningsditon där jag faktiskt har viss insyn i hur man tränar sina hästar. Jag håller mig helst till att uttala mig om ämnen där jag åtminstone har någonting på fötterna.

Gällande Pedro Torres så behöver jag inte tro :D jag har tränat flera ganger för Pedro och kan om du är intresserad tala om för dig att Pedro började sin träning för den portugisiske ryttaren João Pedro Rodrigues. Joao har tävlat bade dressyr och hoppning och även WE - précis som Pedro själv. Numera är Joao en av ryttarna i den portugisiska Arte Equestre. Om du frågar Pedro själv så sager han att han hämtar sin inspiration från flera olika tävlingsgrenar och att han även lärt sig jättemycket av sin tävlingshäst i WE - Oxidado. Det korta svaret på din fråga blir alltså att ja - Pedros kunskaper kommer bade från tävlingsdressyren och WE som tävlingsform. Men om man nu ska gå tillbaka till källan av kunskap så kommer väl all dressyrkunskap - oavsett det är WE eller klassisk dressyr från någon krigsnisse flera hundra år tillbaks i tiden - men det ser jag, återigen, inte som relevant för diskussionen.
Doma Vaquera tex

Ser du kopplingarna här, volterna, bytena, "dessyren", arbetsredskapet? Brukskopplingen? och hur detta sen även kommer till uttryck i tex WE-tävling? Spanien är ju en av dom grundande länderna.

I övrigt så har du förmodligen mkt lite insikt om, eller intresse av, att förstå och se kopplingar historiskt och traditionellt. Krigshästen tex, den ÄR ju en brukshäst.
 
Senast ändrad:
... vi inom WE använder oss av mycket klassisk dressyträning för att förbättra dressyrdelen av programmet.
...
Jag tänkte låna Pedro Torres som exempel på vad jag försöker förklara. Pedro Torres är en av våra mest framgångsrika WE-ryttare som nuförtiden har sadlat om till att tävla dressyr. Pedro kunde göra detta eftersom han som elitryttare hade en bra grund. Som jag sagt tidigare tränar vi ju även dressyr i WE även om det i likhet med en fälttävlanshäst aldrig kommer att komma upp till samma nivå som en ren dressyrhäst - man vill nämligen ha andra kvaliteer i hasten också.

Här är en film på Pedro och hans hast Oxidado (du kanske har hört om honom?) när de rider ett dressyrprogram i WE på enhandsfattning. Pedro och Oxidado skulle inte få särskilt höga poäng för den här ritten om det varit en vanlig dressyrtävling. Och då anar du inte hur manga timmars ren dressyrträning det ligger bakom för att ens få till en halvdan trav som hos Oxidado.

Här är Pedro med sin dressyrhäst Ahoto - ser du skillnaden? Det är ett helt annat sväv i gången, en helt annan ridstil. Detta har Pedro fått fram eftersom han har renodlat sin träning - han kan helt enkelt få fram helt andra kvaliteter i en hast som endast tränas i dressyr.
...
Tack för de två filmerna. Intressant med en ryttare på två olika hästar i två discipliner.

På WE-filmen med Oxidado visar ryttaren en rörlig häst som kan samla sig och som kan göra ökningar och balanserade övergångar från ökad galopp till mer samlad galopp.

På dressyr-filmen med Ahoto visar samme ryttare upp sin häst bakom lod som gör att den helt saknar den resning som är Lusitanons "adelsmärke". Den rids med mkt höga framben i den ökade traven men har inte ett uns påskjut och ingen ökad steglängd.

Hästen på WE-filmen borde ha större chans på dressyrtävling än hästen på dressyr-filmen. WE-hästens uppvisning är mer i enlighet med TR\FEIs syfte än dressyr-hästen.

Lusitanon är avlad för snabba vändningar, för att kunna samla sig. Varför i hela världen rida ner en häst på framdelen som är avlad för att bära mer vikt på bakdelen/samling?

 
.På vilket vis anser du att dina små elaka inlägg bidrar till diskussionen? För även om just du inte är här för att diskutera så verkar du finna stort nöje i att trycka till en del av oss.

Fast äsch - det är väl ingen som känner sig tilltryckt av Brille?
Kommentarerna är för absurda för att det skulle ske tycker iallafall jag :D

Däremot elak, tjafsig och inte ute efter att diskutera är väl ett intryck tyvärr som i princip 99% av alla övriga verkar ha .
 
Fast äsch - det är väl ingen som känner sig tilltryckt av Brille?
Kommentarerna är för absurda för att det skulle ske tycker iallafall jag :D

Däremot elak, tjafsig och inte ute efter att diskutera är väl ett intryck tyvärr som i princip 99% av alla övriga verkar ha .

Nej, herregud nej, jag känner mig inte tilltryckt trots Brilles lilla elaka försök. Personen ifråga lyckas bara framställa sig själv som en idiot på det här sättet...
 
Doma Vaquera tex

Ser du kopplingarna här, volterna, bytena, "dessyren", arbetsredskapet? Brukskopplingen? och hur detta sen även kommer till uttryck i tex WE-tävling? Spanien är ju en av dom grundande länderna.

I övrigt så har du förmodligen mkt lite insikt om, eller intresse av, att förstå och se kopplingar historiskt och traditionellt. Krigshästen tex, den ÄR ju en brukshäst.

Nej jag ser faktiskt ingen koppling alls - men dina filmer illustrerar jättebra vad jag vill få fram. Det jag ser på dina filmer, och den jag själv la in på tjurfäktningshästen - är dålig ridning. Hårda hander, fem meter långa stångbett och pickande med sporrar och stigbyglar. Och då är detta ändå en uppvisningsfilm - tank bara hur dessa stackars hästar tränas när ingen ser. :( Den vita hästen i slutet av filmen hade sår av sporrarna!!! :turd: Jag har också använt mig av träning med garrochan som jag skrev tidigare - det är ett jättebra sätt att träna samling, men det behöver inte alls se ut sådär - och det var definitvt inte det vi diskuterade. Det var du som tog upp att man hos spanska boskapshästar tränade passage för att få in luft i gången (jag ser dock ingen luft i gången hos dina hästar på filmen?)

Jaa, Spanien och Italien bland annat grundade WE. Tack och lov har sporten utvecklats sedan dess och hästvänligare metoder har letat sig in mer och mer. Riktigt duktiga ryttare som Torres och Pica tex har hämtat inspiration från den moderna dressyren och jag tror att det är en av orsakerna till att portugiserna numera dominerar WE-scenen. Det finns en ödmjukhet inför hasten. Man håller inte så hart på gamla mossiga traditioner och dålig hästhållning - det är jättebra och förhoppningsvis kommer fler att följa efter när de marker att det är det som funkar på tävling. Var det inte du som skrev att du alltid tittade på alla ritter med ett horsemanshipöga. Då tycker jag att du ska ta fram det ögat och kolla på dina filmer igen.

Du har rätt i att jag inte är särskilt intresserad av historia - jag tycker nämligen att hästhållning och ridning utvecklats enooooormt de sista årtionderna. Och det bara i positiv riktning! Har du inte bott i sydeuropa och har insyn i hur hästhållningen faktiskt ser ut härnere skulle jag vara mycket försiktig med hur jag uttalade mig faktiskt.
 
Jag diskuterar inte WE, det är det du som gör och drar upp och jämför/utgår ifrån hela tiden. Jag pratar mer generellt.

och jaa, var har Pedro fått sina kunskaper/erfarenheter ifrån? Tävlingsdressyr? WE? Eller är det från en gedigen brukstradition där den klassiska dressyren annamats och levt kvar, historiskt, tack vare att just bruksarbetet till häst har skapat förutsättningar för att kunskpen har kunnat leva vidare? Vad tror du?

Som ett sidospår i den här diskussionen - vill du förklara Anky van Grunsvens framgångar i western på samma sätt? Har hon också fått sin kunskap från en gedigen brukstradition?
 
Vad heter de två stamböckerna för Lusitano resp för sporthästen (på portugisiska)? Har du länkar till dem?

Hej @Brille!
De heter Associação Portuguesa de Criadores do Cavalo Puro Sangue Lusitano - här har du en lank till dem: http://www.cavalo-lusitano.com/en/stud-books-lusitano-horse/public-access-to-stud-book - jag har tillochmed varit så snäll att jag letat fram den engelska versionen åt dig! :D
och för portugues de desporto och cruzado portugues finns organet Associação Portuguesa de Criadores de Raças Selectas - de verkar dock inte ha tagit klivet in på 2010-talet än så det finns ingen hemsida, men om du googlar på namnet så får du upp ett telefonnummer - jag är säker på att de svarar på eventuella frågor om du ringer dem.

Tack för de två filmerna. Intressant med en ryttare på två olika hästar i två discipliner.

På WE-filmen med Oxidado visar ryttaren en rörlig häst som kan samla sig och som kan göra ökningar och balanserade övergångar från ökad galopp till mer samlad galopp.

På dressyr-filmen med Ahoto visar samme ryttare upp sin häst bakom lod som gör att den helt saknar den resning som är Lusitanons "adelsmärke". Den rids med mkt höga framben i den ökade traven men har inte ett uns påskjut och ingen ökad steglängd.

Hästen på WE-filmen borde ha större chans på dressyrtävling än hästen på dressyr-filmen. WE-hästens uppvisning är mer i enlighet med TR\FEIs syfte än dressyr-hästen.

Lusitanon är avlad för snabba vändningar, för att kunna samla sig. Varför i hela världen rida ner en häst på framdelen som är avlad för att bära mer vikt på bakdelen/samling?


Ja - visst är han duktig? Men jag vet inte vart du menar att Ahoto skulle vara på framdelen? Det kan jag inte hålla med om - däremot har han ju ridit fram ett helt annat steg i Ahoto än i Oxidado. Ahoto behöver ju inte samlingen i galoppen för att ta sig runt hinderbanor. Kolla på Oxidados piaff och passage i slutet - de hade knappast stått sig på en dressyrbana. Sen är ju Oxidado gammal i gamet - han är pensioner numer och en av Portugals vinstrikaste hästar. Ahoto är fortfarande under utbildning.
 
Tycker det här är jätteintressant! Härnere har man precis börjat snegla lite åt fullblod i lusitanoaveln. Jag har en egen korsning (+kwpn) och min tränare har en liknande fast med mer lusitanoblod och utan halvblod. Enligt min lilla empiriska undersökning är det toppenhästar - men vi kanske bara har haft otroligt med tur hos våra kombinationer. Att tränarens är finare än min skyller jag enbart på skit i sadeln ;). Det skulle vara jätteintressant att se hur det utvecklas i framtiden.

Alltså det finns ju superfina fullblod som passar jättebra in i sporthästavel på många håll beroende på vad för blod/kvaliteter man vill ha :) Det är ju helt etablerat vad fullblodet kan och har, tillfört sporthästarna i aveln :)

Mitt konstaterande var att svenska fullblod /svensk fullblodsavel öht inte inriktar sig på annat än löpsporten och att inget som helst fokus finns på vad man avlar på i det avseendet dvs utöver löpframgångar. Hästarna får se ut precis exakt hur de vill och röra sig hur de vill sålänge de springer bra då avlar man på dem i massor . Det i kombo med hur sporthäst materialet ser ut i övriga Europa och hur mycket blod och lätthet som finns utifrån det , så finns som sagt inget intresse/motiv alls att avla sporthästar via just svenska fullblod .
 
Senast ändrad:
Men tack hörni. :o Jag som tyckte jag hade blivit lite för engagerad i trådens ämne och skrivit alldeles för mycket :angel:

Tror de flesta av oss här är ganska hänförda att det kommer nån ny som genomskådade våra kära gamla troll på ett par inlägg och inte räds att läxa upp med fakta! Plus, för min del är jag ruggigt nyfiken och tycker det är så coolt att läsa insider info om andra sporter, man är ju lite nördig.
 
Men tack hörni. :o Jag som tyckte jag hade blivit lite för engagerad i trådens ämne och skrivit alldeles för mycket :angel:

Håller med övriga om att det är spännande att läsa dina inlägg! Jag har bara provat WE en gång på lånad häst men tyckte det var roligt då. Jätteintressant att få info från en kunnig person som bor i Portugal och har koll på träningen där.
 
QUOTE="Danubinho, post: 17737105, member: 139365"]Hej @Brille!
De heter Associação Portuguesa de Criadores do Cavalo Puro Sangue Lusitano - här har du en lank till dem: http://www.cavalo-lusitano.com/en/stud-books-lusitano-horse/public-access-to-stud-book - jag har tillochmed varit så snäll att jag letat fram den engelska versionen åt dig! :D
och för portugues de desporto och cruzado portugues finns organet Associação Portuguesa de Criadores de Raças Selectas - de verkar dock inte ha tagit klivet in på 2010-talet än så det finns ingen hemsida, men om du googlar på namnet så får du upp ett telefonnummer - jag är säker på att de svarar på eventuella frågor om du ringer dem.
 
Hej @Brille!
De heter Associação Portuguesa de Criadores do Cavalo Puro Sangue Lusitano - här har du en lank till dem: http://www.cavalo-lusitano.com/en/stud-books-lusitano-horse/public-access-to-stud-book - jag har tillochmed varit så snäll att jag letat fram den engelska versionen åt dig! :D
och för portugues de desporto och cruzado portugues finns organet Associação Portuguesa de Criadores de Raças Selectas - de verkar dock inte ha tagit klivet in på 2010-talet än så det finns ingen hemsida, men om du googlar på namnet så får du upp ett telefonnummer - jag är säker på att de svarar på eventuella frågor om du ringer dem.
@Danubinho Tack för ditt svar.
Jag har alltid varit intresserad av avelsfrågor och hade för många år sedan full koll på de halv- och fullblodshingstar som verkade i Sverige. Försökte också greppa Lusitano-aveln men det var svårare. Om jag förstod det rätt var/är det två linjer namnsatta efter de stuterier som börjat(?) med den linjen. Den ena linjen var bättre på vissa saker och den andra på andra. Jag lärde mig aldrig vilken som stod för vad.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 798
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 329
Senast: Mabuse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 039
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp