Jag diskuterar inte WE, det är det du som gör och drar upp och jämför/utgår ifrån hela tiden. Jag pratar mer generellt.Det känns som att du slingrar dig fram och tillbaka och ändrar dina argument lite som det passer i den här diskussionen. Jag sager det igen - ja - det är ju självklart att man i vilken ridgren som helst måste ha en bra grund? Jag förstår inte ens varför det behöver påpekas? Jag har ju tillochmed talat om för dig flera ganger att vi inom WE använder oss av mycket klassisk dressyträning för att förbättra dressyrdelen av programmet.
Självklart kan man göra lite vad man vill med sin hast - det är vi nog manga hobbyryttare som gör. Men här pratar vi ju inte om grunder utan om elittävling och träning. Jag är fullt och fast övertygad om att de allra flesta som rider och tävlar på den högsta nivån oavsett gren har en god grund - annars skulle de ju inte komma till den högsta nivån. Det är nämligen skitsvårt! Det som vi försöker förklara för dig är att man i olika grenar vill ha olika kvaliteer i sina hästar.
Jag tänkte låna Pedro Torres som exempel på vad jag försöker förklara. Pedro Torres är en av våra mest framgångsrika WE-ryttare som nuförtiden har sadlat om till att tävla dressyr. Pedro kunde göra detta eftersom han som elitryttare hade en bra grund. Som jag sagt tidigare tränar vi ju även dressyr i WE även om det i likhet med en fälttävlanshäst aldrig kommer att komma upp till samma nivå som en ren dressyrhäst - man vill nämligen ha andra kvaliteer i hasten också.
Här är en film på Pedro och hans hast Oxidado (du kanske har hört om honom?) när de rider ett dressyrprogram i WE på enhandsfattning. Pedro och Oxidado skulle inte få särskilt höga poäng för den här ritten om det varit en vanlig dressyrtävling. Och då anar du inte hur manga timmars ren dressyrträning det ligger bakom för att ens få till en halvdan trav som hos Oxidado.
Här är Pedro med sin dressyrhäst Ahoto - ser du skillnaden? Det är ett helt annat sväv i gången, en helt annan ridstil. Detta har Pedro fått fram eftersom han har renodlat sin träning - han kan helt enkelt få fram helt andra kvaliteter i en hast som endast tränas i dressyr.
Din sista mening blir ännu mindre förståelig för mig med tanke på dina tidigare inlägg - det finns ju flera exempel än Pedro som bytt inriktning, var det inte Anky van Grunsven som började tävla western på hög nivå? Men det är ju du som hela tiden har kristiserat eliten och pratat om systemfel och liknande. Men då kanske vi kan enas om att eftersom elitryttare uppenbarligen klarar av att hoppa mellan grenarna eftersom de - vilket du faktiskt helt riktigt påpekat - har en såpass god grund med sig redan från början så kanske vi kan enas om att det kanske inte finns något "systemfel" i dressyren trots allt?
och jaa, var har Pedro fått sina kunskaper/erfarenheter ifrån? Tävlingsdressyr? WE? Eller är det från en gedigen brukstradition där den klassiska dressyren annamats och levt kvar, historiskt, tack vare att just bruksarbetet till häst har skapat förutsättningar för att kunskpen har kunnat leva vidare? Vad tror du?