Falsterbodressyren, debattinlägg

Det känns som att du slingrar dig fram och tillbaka och ändrar dina argument lite som det passer i den här diskussionen. Jag sager det igen - ja - det är ju självklart att man i vilken ridgren som helst måste ha en bra grund? Jag förstår inte ens varför det behöver påpekas? Jag har ju tillochmed talat om för dig flera ganger att vi inom WE använder oss av mycket klassisk dressyträning för att förbättra dressyrdelen av programmet.
Självklart kan man göra lite vad man vill med sin hast - det är vi nog manga hobbyryttare som gör. Men här pratar vi ju inte om grunder utan om elittävling och träning. Jag är fullt och fast övertygad om att de allra flesta som rider och tävlar på den högsta nivån oavsett gren har en god grund - annars skulle de ju inte komma till den högsta nivån. Det är nämligen skitsvårt! Det som vi försöker förklara för dig är att man i olika grenar vill ha olika kvaliteer i sina hästar.

Jag tänkte låna Pedro Torres som exempel på vad jag försöker förklara. Pedro Torres är en av våra mest framgångsrika WE-ryttare som nuförtiden har sadlat om till att tävla dressyr. Pedro kunde göra detta eftersom han som elitryttare hade en bra grund. Som jag sagt tidigare tränar vi ju även dressyr i WE även om det i likhet med en fälttävlanshäst aldrig kommer att komma upp till samma nivå som en ren dressyrhäst - man vill nämligen ha andra kvaliteer i hasten också.

Här är en film på Pedro och hans hast Oxidado (du kanske har hört om honom?) när de rider ett dressyrprogram i WE på enhandsfattning. Pedro och Oxidado skulle inte få särskilt höga poäng för den här ritten om det varit en vanlig dressyrtävling. Och då anar du inte hur manga timmars ren dressyrträning det ligger bakom för att ens få till en halvdan trav som hos Oxidado.

Här är Pedro med sin dressyrhäst Ahoto - ser du skillnaden? Det är ett helt annat sväv i gången, en helt annan ridstil. Detta har Pedro fått fram eftersom han har renodlat sin träning - han kan helt enkelt få fram helt andra kvaliteter i en hast som endast tränas i dressyr.

Din sista mening blir ännu mindre förståelig för mig med tanke på dina tidigare inlägg - det finns ju flera exempel än Pedro som bytt inriktning, var det inte Anky van Grunsven som började tävla western på hög nivå? Men det är ju du som hela tiden har kristiserat eliten och pratat om systemfel och liknande. Men då kanske vi kan enas om att eftersom elitryttare uppenbarligen klarar av att hoppa mellan grenarna eftersom de - vilket du faktiskt helt riktigt påpekat - har en såpass god grund med sig redan från början så kanske vi kan enas om att det kanske inte finns något "systemfel" i dressyren trots allt?
Jag diskuterar inte WE, det är det du som gör och drar upp och jämför/utgår ifrån hela tiden. Jag pratar mer generellt.

och jaa, var har Pedro fått sina kunskaper/erfarenheter ifrån? Tävlingsdressyr? WE? Eller är det från en gedigen brukstradition där den klassiska dressyren annamats och levt kvar, historiskt, tack vare att just bruksarbetet till häst har skapat förutsättningar för att kunskpen har kunnat leva vidare? Vad tror du?

Ja precis, utvecklas mot luftigare steg. Det finns ingenting i ett bruksperspektiv som hindrar en att utveckla det.

Jag säger att DRESSYRARBETET, ger luftiga steg, som tex passage. Dvs passagen är ett uttryck av luftiga steg, inte att passagen i sig ger luftiga steg, förstår du då?

Det verkar vara du som inte riktigt hänger med. Förstår du skillnaden mellan t.ex. en PRE (eller kanske bättre att tänka sig quarter) och t.ex. Valegro, Totilas o. co. när det gäller gångarterna?

Jag pratar överhuvudtaget inte om något "bruksperspektiv" utan om hästens exteriöra förutsättningar. Dressyrarbetet kan absolut förbättra gångarterna, och gör det också när det är rätt utfört. Men att rida "piff och puff" kommer inte per automatik att förvandla den av naturen kortstegade hästen till en dressyrstjärna med luftiga gångarter, eller en luftig passage. Passage, javisst. Luftig, nej.

Men möjligen har vi olika syn på vad som är "luftigt".

Ha ha, "många" lusitanos, hur många då? Även brukshästarna, dom som fortfarande håller fast vid traditionerna? Eller pratar du WE-tävling nu? och dressyren där? Men alla tävlar väl inte WE? Eller tävlingsdressyr? I Portugal?

...och det jag vände mig mot i Tua:s inlägg var just att det inte alls har med "gången" att göra för en westernhäst. Man vill inte på något sätt ha en markbunden gång på en ranchhäst, för då kommer man ingen vart. ...och så tog jag upp dom sydeuropeiska brukstraditionerna som exempel på traditioner där man använder dom "högre" skolorna även på en brukshäst som ju faktiskt ger luftigare steg (tex passage) och WE kom in i bilden eftersom det är en tävlingsgren som tillkommit med sytet att bevara just dessa brukstraditioner.

Det blir väldigt konstigt när du hela tiden jämför ranch- och boskapshästar med dressyrhästar som håller så hög kvalitet att de når elitdressyr. Det känns lite som att jämföra äpplen och päron.

Det verkar vara du som inte riktigt hänger med. Förstår du skillnaden mellan t.ex. en PRE (eller kanske bättre att tänka sig quarter) och t.ex. Valegro, Totilas o. co. när det gäller gångarterna?

Jag pratar överhuvudtaget inte om något "bruksperspektiv" utan om hästens exteriöra förutsättningar. Dressyrarbetet kan absolut förbättra gångarterna, och gör det också när det är rätt utfört. Men att rida "piff och puff" kommer inte per automatik att förvandla den av naturen kortstegade hästen till en dressyrstjärna med luftiga gångarter, eller en luftig passage. Passage, javisst. Luftig, nej.

Men möjligen har vi olika syn på vad som är "luftigt".
Fast jag pratar inte om att utveckla någon häst till dressyrstjärna, jag pratar om just det motsatta, att "luftiga" steg kanske inte ens är det man är ute efter i ett bruksperspektiv, för man har ju inte det kriteriet, men man önskar inte det motsatta heller, man har bara inte fokus på "gången". Men att dressyrarbetet ÄNDÅ ger luftigare steg, men det är inget problem som man UNDVIKER och därför inte skulle utöva dressyrens högre skolor bara för att man har en brukshäst i arbete. Appropå ursprungsinlägget som handlade om brukshästars påstådda icke önskvärda "luftiga" steg. Hur svårt kan det vara liksom :p

Det blir väldigt konstigt när du hela tiden jämför ranch- och boskapshästar med dressyrhästar som håller så hög kvalitet att de når elitdressyr. Det känns lite som att jämföra äpplen och päron.
och igen och igen och igen, det var inte jag som började och drog in detta och du inser väl din egen del i att diskussionen om just detta fortsätter "hela tiden"?

Fast jag pratar inte om att utveckla någon häst till dressyrstjärna, jag pratar om just det motsatta, att "luftiga" steg kanske inte ens är det man är ute efter i ett bruksperspektiv, för man har ju inte det kriteriet, men man önskar inte det motsatta heller, man har bara inte fokus på "gången". Men att dressyrarbetet ÄNDÅ ger luftigare steg, men det är inget problem som man UNDVIKER och därför inte skulle utöva dressyrens högre skolor bara för att man har en brukshäst i arbete. Appropå ursprungsinlägget som handlade om brukshästars påstådda icke önskvärda "luftiga" steg. Hur svårt kan det vara liksom :p
Men det är ju skillnad på luftig dressyrhäst och övriga. Andemeningen var ju att som en dressyrhäst rör sig är inte praktiskt om man vallar boskap och vill vända snabbt.

Som en dressyrhäst galopperar är inte optimalt på hoppbanan heller eftersom det tar tid...
Det ÄR skillnad på målet.

Jag diskuterar inte WE, det är det du som gör och drar upp och jämför/utgår ifrån hela tiden. Jag pratar mer generellt.

och jaa, var har Pedro fått sina kunskaper/erfarenheter ifrån? Tävlingsdressyr? WE? Eller är det från en gedigen brukstradition där den klassiska dressyren annamats och levt kvar, historiskt, tack vare att just bruksarbetet till häst har skapat förutsättningar för att kunskpen har kunnat leva vidare? Vad tror du?

Nähä? Jag har utgått från det här inlägget:

Samtidigt så tränas ju WE hästarna och dom spanska boskapsarbetande (och tjurfäktande) hästarna till piaff och passage och ja även dom högre rörelserna. Skillnaden är nog bara att man använder dessa rörelser för gymnastiken, så man får en häst med stark hållning och bukmuskulatur så att den är stark och kan "hålla ihop" i dom snabba snäva vändningarna. "Luftigheten" (som ju är ett resultat av gymnastiken och den starka hållningen) i sig är ju inget problem i tex galoppen, vilken ju är den gångart som mest används i dessa arbetssituationer sen.

Det blir väldigt svårt att hänga med i diskussionen när du först pratar om WE och sen halvvägs in i diskussionen påstår att du hellre vill diskutera någonting annat. Jag kan inte gärna uttala mig om spanska boskapshästar då jag faktiskt inte har någon som helst aning om hur spanska boskapshästar rids och tränas. Däremot kan jag prata lite om den portugisiska tjurfäktningsditon där jag faktiskt har viss insyn i hur man tränar sina hästar. Jag håller mig helst till att uttala mig om ämnen där jag åtminstone har någonting på fötterna.

Gällande Pedro Torres så behöver jag inte tro :D jag har tränat flera ganger för Pedro och kan om du är intresserad tala om för dig att Pedro började sin träning för den portugisiske ryttaren João Pedro Rodrigues. Joao har tävlat bade dressyr och hoppning och även WE - précis som Pedro själv. Numera är Joao en av ryttarna i den portugisiska Arte Equestre. Om du frågar Pedro själv så sager han att han hämtar sin inspiration från flera olika tävlingsgrenar och att han även lärt sig jättemycket av sin tävlingshäst i WE - Oxidado. Det korta svaret på din fråga blir alltså att ja - Pedros kunskaper kommer bade från tävlingsdressyren och WE som tävlingsform. Men om man nu ska gå tillbaka till källan av kunskap så kommer väl all dressyrkunskap - oavsett det är WE eller klassisk dressyr från någon krigsnisse flera hundra år tillbaks i tiden - men det ser jag, återigen, inte som relevant för diskussionen.

Ja exakt, hur svårt ska det vara. Du bör nog gå tillbaka och läsa vad du har skrivit för du vrider till det en hel del nu.

Ha ha, "många" lusitanos, hur många då? Även brukshästarna, dom som fortfarande håller fast vid traditionerna? Eller pratar du WE-tävling nu? och dressyren där? Men alla tävlar väl inte WE? Eller tävlingsdressyr? I Portugal?

...och det jag vände mig mot i Tua:s inlägg var just att det inte alls har med "gången" att göra för en westernhäst. Man vill inte på något sätt ha en markbunden gång på en ranchhäst, för då kommer man ingen vart. ...och så tog jag upp dom sydeuropeiska brukstraditionerna som exempel på traditioner där man använder dom "högre" skolorna även på en brukshäst som ju faktiskt ger luftigare steg (tex passage) och WE kom in i bilden eftersom det är en tävlingsgren som tillkommit med sytet att bevara just dessa brukstraditioner.

Om du läser ordentligt:
"Och det är här jag menar på att du har fel - att många WE-lusitanos tränas till passage är ju för att förbättra gången till dressyren."
Jag har inte pratat om några generella lusitanos överhuvudtaget - utan om lusitanos som tävlar i sporten Working Equitation vilken du tog upp i början av denna diskussion som exempel på brukshästar som tränas i den högre skolan.

Vilka är dessa sydeuropeiska brukshästar du pratar om hela tiden som arbetar med boskap? Jag har ställt frågan tidigare men fick inget svar. Tjurfäktningshästarna? Campinos?

och igen och igen och igen, det var inte jag som började och drog in detta och du inser väl din egen del i att diskussionen om just detta fortsätter "hela tiden"?

Alltså, vad i hela friden dillar du om? Jag har ingen del alls i ditt tjat om boskapshästar eller ranchhästar. Den delen är det du själv som drar in. I den här tråden och i alla andra trådar också där du rycker in - på Dressyrforumet. Tycker du verkligen inte alls att det blir konstigt? Kan det kanske bero på dig själv att inte så särskilt många verkar hänga med i dina inlägg? Du pratar om helt andra saker än vi andra här och verkar inte ha någon hum om vad som krävs dressyrmässigt.

Men det är ju skillnad på luftig dressyrhäst och övriga. Andemeningen var ju att som en dressyrhäst rör sig är inte praktiskt om man vallar boskap och vill vända snabbt.

Som en dressyrhäst galopperar är inte optimalt på hoppbanan heller eftersom det tar tid...
Det ÄR skillnad på målet.
Det är möjligt, men man måste kanske gå tillbaks och nysta i vad den "slingan" i diskussionen ursprungligen handlade om. Tua svarade ju på någon som i sin tur hade svarat på någon. Det det handlade om, som jag uppfattade det, var just att "rörligheten" hos hästen både rent ärftligt/rasmässigt och träningsmässigt varierade inom olika "grenar" och det var mycket avelsfunderingar. Så det var med det i bakhuvudet jag svarade. Att för brukshästar inom western så är inte "mindre rörlighet" och/eller "markbunden gång" heller önskvärt. Det ska vara balans, lagom av allt, så att hästen kan fungera på fler än ett sätt optimalt.

Ja visst skiljer det sig i vilka förutsättningar hästen har för vad. Men det är ju inte ytterligheterna som gäller för varje gren/inriktning, som att western har "det" sättet och dressyren har "det sättet", det var främst det jag ville komma åt. Sen spårar diskussionen som vanligt ur och väldigt många har väldigt mycket att komma med.;)

Det är möjligt, men man måste kanske gå tillbaks och nysta i vad den "slingan" i diskussionen ursprungligen handlade om. Tua svarade ju på någon som i sin tur hade svarat på någon. Det det handlade om, som jag uppfattade det, var just att "rörligheten" hos hästen både rent ärftligt/rasmässigt och träningsmässigt varierade inom olika "grenar" och det var mycket avelsfunderingar. Så det var med det i bakhuvudet jag svarade. Att för brukshästar inom western så är inte "mindre rörlighet" och/eller "markbunden gång" heller önskvärt. Det ska vara balans, lagom av allt, så att hästen kan fungera på fler än ett sätt optimalt.

Ja visst skiljer det sig i vilka förutsättningar hästen har för vad. Men det är ju inte ytterligheterna som gäller för varje gren/inriktning, som att western har "det" sättet och dressyren har "det sättet", det var främst det jag ville komma åt. Sen spårar diskussionen som vanligt ur och väldigt många har väldigt mycket att komma med.;)

Det är klart man inte vill ha en extremt släpfotad och markbunden häst a la sjuklig gång eller oengagemang i någon gren.
Men du måste väl ändå fatta att en quarter eller polohäst eller rent av PRE avlas inte för att ha samma luftiga gång som Totilas. Där de liksom ska hänga i luften snudd på passageliknande i trav, ha större och långsammare galopp.

Du måste ju se skillnaden?

@Brille Vad är bättre skritt/galopp? Vad är bra (dressyr-)gångarter? Vad skapar rörelsemönstret som vi idag ser på våra morderna halvblodshästar? Vad är det som rent fysiskt, fysiologiskt skiljer dem från de med "sämre" mindre flashiga gångarter?
@Waco
"Vad är bättre skritt/galopp?"
Det beror på situationen. Det kan vara mer vägvinnande steg, det kan vara ett steg som är mer "rent" vad gäller fotflyttning.

"Vad är bra (dressyr-)gångarter?"
Det står i TR att de ska vara rena. Jag håller med. Tex ska trav vara trav och inte passage. Fri skritt ska vara avspänd med långa steg.

"Vad skapar rörelsemönstret som vi idag ser på våra morderna halvblodshästar?"
Det är de fysiska förutsättningarna (längd på skelettbenen, vinklar, mn) hästen föds med som är grunden för hästens rörelsemönster. Mönstret styrs av hästens hjärna och påverkas av hästens miljö, det hästen upplever tex skador, träning, brist på träning, vanor, mm. De rörelsemönster hästen uppvisar är också en följd av vad hästen tror att ryttaren frågat efter.
- Om en hopphäst alltid rids felställd i kurvan före hindret blir det problem att få den att böja "rätt" mest beroende på vanan att vara felställd. Det kan tom bli så att hästen totalt missförstår hjälperna för höger och vänster.
- Om hästen tex tränas bara på liten volt i vänstervarv kommer musklerna att utvecklas för just detta och hästen blir van att gå så. Då har träningen påverkat musklerna och vanan och därmed rörelsemönstret.
- Om hästen rids med nosen mot bringan kommer musklerna att utvecklas för detta, inte för att bära huvudet på något annat sätt.

"Vad är det som rent fysiskt, fysiologiskt skiljer dem från de med "sämre" mindre flashiga gångarter?"
Det är en fråga för "de lärde". Hade avelsfolket vetat det hade deras jobb varit enklare.

Hade man bara varit ute efter rörligheten hade man som sagt kunnat välja vilken annan rörlig ras som helst. Nu vill man ha fler egenskaper rätt för ridning a la dressyr, hopp, fälttävlan. Då har man ansett fullblod som lämpligt att blanda in. Både pga ridkvaliteter, mentala och strl.
@tuaphua
Det var du som skrev att fullblod används för bättre rörlighet i sammamhanget luftiga rörelser för dressyr.
Fullblod är framavlade för att springa fort = tjäna mycket pengar, inget annat. Så länge de gör det lägger man mindre vikt vid ridbarhet och det mentala som tex hanterbarhet.

Men du måste väl ändå fatta att en quarter eller polohäst eller rent av PRE avlas inte för att ha samma luftiga gång som Totilas. Där de liksom ska hänga i luften snudd på passageliknande i trav, ha större och långsammare galopp.
@tuaphua Du borde väl vid det här laget ha fattat att @Fiador menar att en quarter avlas för andra ändamål än Totilas.

Kl
Detta gillades av @Solis och @mackan :bow:
Vem tror att de förstår vad de gillat?

Story, glömde att din fattningsförmåga är låg. Du förstår det stod en hel del annat värt att gilla i Wacos inlägg, borde förstås ha klippt ut exakta ord så att även du skulle förstå.

På vilket vis anser du att dina små elaka inlägg bidrar till diskussionen? För även om just du inte är här för att diskutera så verkar du finna stort nöje i att trycka till en del av oss.

@tuaphua
Det var du som skrev att fullblod används för bättre rörlighet i sammamhanget luftiga rörelser för dressyr.
Fullblod är framavlade för att springa fort = tjäna mycket pengar, inget annat. Så länge de gör det lägger man mindre vikt vid ridbarhet och det mentala som tex hanterbarhet.

Det är väl känt (utom för dig då) varför fullblod har använts i halvblodsaveln och vad de har bidragit med. För övrigt, den delen av diskussionen hänvisade ju just du till avelsforumet...

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 847
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 853
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 464
Senast: Mabuse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 223
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Mata småfåglarna