Först och främst behöver vi reda ut vad som diskuteras i den här "slingan" av diskussionen.Men nu har du väl alldeles missuppfattat vad jag försöker säga. Jag kanske var otydlig?
Först och främst måste vi nog bli överrens om att bara för att någon lär sin häst passage betyder inte det att den magiskt kommer att få in mer luft i gången - det beror naturligtvis på hur det lärs in.
Sen, vad är det för boskapsarbetande portugiser du syftar på? Campinos? Där rids knappast någon passage för att få in luftigare gångarter. Möjligtvis rids det passage nuförtiden på hästarna som ska gå uppvisningar. De har ju heller inga kofösarhästar, det är ryttaren som sköter det arbetet. Tjurfäktningshästar? Där vill du inte heller ha in någon luft i gången. De flesta går iochförsig i vad jag kallar "tjurfäktningspiaff" men det har mycket lite att göra med att man vill ha luftiga gångarter - det vill man nämligen inte ha. Tjurfäktningshästarna tränas för att vara kvicka och vändbara - att försöka få till något slags halvblodssväv där känns ju mest självmordsbenäget. Osympatisk sport hursomhelst.
Alltså vad jag försöker tala om för dig är att det finns inga "boskapshästar" i Portugal där du tränar passage för att få in luft i gången. Däremot tränas många lusitanos (och andra) som går WE och dressyr i det - just för att man vill förbättra dressyren.
Jag syftar INTE på någon specifik gren, tradition eller land. Utan jag syftar på bruksperspektivet generellt kontra tävlingsdressyren och hur olika man då kan fokusera på dressyrarbetets nytta och förtjänst.
Vad diskuterar du?