Tillskott till stressade hästar

1111.Julhal

Trådstartare
Jag har en ponny som blir extremt stressad vid tävling. Hon är väldigt känslig och har mycket gång och blir väldigt explosiv inne på tävlingsbanan. Har testat något tillskott till stressade hästar men tycker inte att det hjälpt. Är det någon som testat något tillskott som verkligen hjälpt? (Hon får extremt lite socker i grovfoder och kraft)

Är den stressad skulle jag banta ner det till vad som orsakar stressen helt enkelt.

Du själv? (Hästen är känslig, blir du nervös eller beter dej annorlunda/spänt/stressat/nervöst/gör saker annorlunda etcetc?

Har den ont? Är den känslig kan minsta lilla bli stort i en omvälvande ej trygg miljö.

Är den stressad av miljön, så får man träna på det.
Tillskott lär inte hjälpa så mycket om man inte hittar orsaken till varför den är stressad.
Det kan ju vara att det är en ny miljö, annorlunda miljö, den blir ensam (tas ifrån sin flock och ska ut på äventyr).
Är den känslig och tas från tryggheten (hemmet) så kommer det påverka den på många olika sätt och där måste man hitta en trygghet för den att bli säker.

Så tänker jag iaf.

Hur gammal är hästen och hur mycket rutin har den? Jag tänker nog som @Magnum att A och O är att träna på själva tävlandet, utan att tävla. Träna på gruppträning på annan anläggning, delta i pay and ride/jump, kanske bara gå in på banan och klappa på hästen och sedan utgå. Sedan är det en del hästar som aldrig kommer att gilla tävling och då tror jag att det är bäst att sälja om tävlandet i sig är det viktiga.

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 278
Senast: MML
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
453
Senast: Ponylove
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 925
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar