Falsterbodressyren, debattinlägg

...
"Luftiga steg" så som i vanlig dressyr är man ju inte heller ute efter, eller hur? Bara i sånt fall "luftigheten" som man ju får av bärigheten (som ju kommer av dressyrarbetet) och det är ju det som visas upp i dressyrdelen, men det har inte särskilt stort utrymme i dressyrdelen och inget alls i bruksdelen. Det är ju därför det blir skillnad på detta i uppvisningen mellan WE-dressyr och vanlig dressyr, du lade ju själv upp filmer som exempel på det. Så varför opponerar du dig? Mot vad?

Det är precis det jag säger när jag säger att i bruksridning så vill man inte alls ha "markbundna" steg, man avlar inte och man skolar inte hästar för att få fram markbundna steg, i tex WE och andra brukstraditioner i södra Europa så använder man ju tom dom högre skolorna i dressyr som ju leder till "mer luft" i steget, som tex passage, fast man egentligen inte har någon nytta av det i bruksdelen, det är ANDRA saker man vill åt. Man använder dressyren som ett verktyg, inte som ett självändamål.
...
Letar efter något (FEIs reglemente för WE) och hittar något annat intressant. Texten "As you and your horse rise through the levels of WE Dressage, you will find suspension is less important than impulsion and the point of balance of the horse is lower as the horse needs to be prepared for rapid departures." finns i artikeln
http://workingequitation.today/?page_id=38
Så var det med luftigheten i WE-dressyren.
 
Fast alltså @Fiador har du varit i Spanien och sett mycket spansk dressyrridning ...? De är inte direkt kända för mjuka händer och ridstil liksom, om man säger så ... Även om hästarna rent tekniskt blir högt skolade .
Jag var in i de kungliga stallen i Cordoba och killen som satt och tränade då var inte direkt mjuk i sin ridning. Hästen böjdes rejält i sidan och sporrarna användes ordentligt.
 
Letar efter något (FEIs reglemente för WE) och hittar något annat intressant. Texten "As you and your horse rise through the levels of WE Dressage, you will find suspension is less important than impulsion and the point of balance of the horse is lower as the horse needs to be prepared for rapid departures." finns i artikeln
http://workingequitation.today/?page_id=38
Så var det med luftigheten i WE-dressyren.

Citerar mitt inlägg igen så kan vi se att din amerikanska artikel kanske inte är helt rätt ute ;)

Jag är nog den sista som ska uttala mig om vad som står i svenska TR eller reglement för WE i Sverige :D (borde vara helt annorlunda än här också då "ni" verkar ha helt annorlunda klassuppdelningar.)

Men vi har iallafall en bedömningspunkt i alla FEP-godkända dressyrprogram (såväl WE som vanlig dressyr) som heter "Gångarter" - där ingår bedömningarna amplitude och regularity och i WE tillkommer även frankness (det kan man förövrigt tolka lite som man vill :p) - så ja, härnere bedöms iallafall luftigheten i gångarterna.

En väldigt markbunden hast torde rimlitvis ha svårt för att göra bra ökningar.

Sen kanske det kan vara på sin plats att tala om skalor - självklart är, som jag hela tiden sagt, inte luftighet det viktigaste för en WE-hast. Andra saker är viktigare - som lydighet och samling. Det betyder inte att man inte vill ha eller skulle jobba mot luftigare steg i traven för dressyrdelen. Vilket är vad diskussionen hela tiden handlat om ;)
 
Lite KL kanske
Hittade en artikel om portugisiska hästar med bla Pedro och Qxidado med några häftiga bilder.
http://www.horsemagazine.com/thm/20...-3-–-working-equitation-competition-dressage/

Åh vilken intressant gammal artikel! Vad roligt med bilder på Oxidado som ung :D Och så roligt att se hur sporten utvecklats de här tio åren. Och hur Pedro utvecklats som ryttare! Undrar om det var dressyrträningen med Martina Hannöver som sen hjälpte Portugal att bli så bra på sporten som de är idag!

Tycker att den här texten om Pedro Torres var speciellt intressant:

I caught up with Pedro after he had finished riding and found that he was also competing in Grand Prix dressage:

“First I started in dressage, and then working equitation, and now both.”

Are you using basically the same training techniques for both?

“I think in the base it is the same. Working Equitation has a dressage test too and the basics are the same.

Den här delen tyckte jag också var superintressant - och visar än en gang hur mycket portugisisk hästhållning och ridkonst har utvecklats tack vare öppenheten för den moderna dressyren :love:

And the riders when you got there?

“Actually it was a little bit wild. That’s four years ago but when I got there, they had forgotten about walking a horse. When I asked for centre line and halt, no horse was trained to stop. But they were all horse people, that was good. They have many stallions, and as soon as a stallion leaves its own place, they start to scream. And when they started to scream, the riders would pull the reins in a very small circle, and shout Ai Ai Ai! And I’d go – WHAT THE HELL are you guys doing!!! Just keep your horse busy, make it listen to you, and RELAX! If you put more pressure on as soon as the horse starts to scream it will 
get tense.”

“It took me a long time… I was happy that I could jump on the horses and show that I could calm them down when I keep them busy. I have to look into the world with the eyes of a horse, so if a horse is coming and the stallion is getting excited, I have to keep the horse busy before and not wait until he starts screaming.”
 
Och ungefär nu, trots stor uppskattning ang @Danubinho s upplyftande deltagande i tråden, som senaste xxx sidor täcker högt och lågt, är min reaktion att kanske det skulle vara av godo nu efter alla turer, med en egen tråd ang det som unikt handlar om WE, hästars kvaliteter och utbildning gällande WE, och frågor om WE reglemente tävlingsmässigt osv? Det är min tanke, men är givetvis upp till moderatorn som alltid.
 
Du menar väl FEI (inte FEP).
Jag hittar inget FEI-reglemente om WE. I stället hittade jag det här där det står om hur bedömningen görs. Dock inget om ökad trav bara medium trot (Appendix 2).
http://wawe-official.com/ficheiros_artigos/wawe-rules-2015.pdf

Här ser du en bild på luftig trav. En trav som är fullt onödig och oekonomisk när man ska vända fort.

yXTLY1
 
Lite KL kanske
Hittade en artikel om portugisiska hästar med bla Pedro och Qxidado med några häftiga bilder.
http://www.horsemagazine.com/thm/20...-3-–-working-equitation-competition-dressage/

Intressant artikel :)

@Danubinho Vad säger du om det här?

"Joao Ralao Duarte, the Secretary of the Lusitano Breeders Association"

"Joao is uniquely placed to explain the new equestrian discipline:
 What is working equitation?"

“It is a way of trying to bring into the competition arena, the riders who use the horse in their daily work with cattle. It started with Italy, France, Spain and Portugal – countries that still use the horse in the country"

“Working equitation shows the culture of the country, so each country sould use its own equipment, the bit, the saddle, they use in their work. It is important that it shows different ways of riding horses, different cultures, which is very interesting for the public. It is a competition that has four stages. The first is dressage in a 40 x 20 arena– they can only use one hand on the reins. They only use the working gaits – walk and canter, not trot. The movements are the pirouettes, the half passes, the flying changes – singles not sequences.”


Så mycket har inte WE förändrats än så att det har blivit tävlingsdressyr a la "luftiga" steg i alla fall. Travens inträde i WE har nog mer att göra med att jämna ut olikheterna mellan länderna (traditionerna) så att vi "travfixerade" nordbor känner oss lite mer "hemma". :D
 
Citerar mitt inlägg igen så kan vi se att din amerikanska artikel kanske inte är helt rätt ute ;)



Sen kanske det kan vara på sin plats att tala om skalor - självklart är, som jag hela tiden sagt, inte luftighet det viktigaste för en WE-hast. Andra saker är viktigare - som lydighet och samling. Det betyder inte att man inte vill ha eller skulle jobba mot luftigare steg i traven för dressyrdelen. Vilket är vad diskussionen hela tiden handlat om ;)
njae, det var nog just det jag påpekade ursprungligen, att dressyren för en brukshäst inte handlar specifikt om "gången", utan det är andra saker man är ute efter. Men att man mycket väl kan få just "luftigare" gång. Vilket kanske kan komma till användning om man vill "visa upp" det någonstans, tex i tävlingsdressyr. Men är inte nödvändigt för själva arbetet. WE = WORKING Equitation. Så klart att luftighet inte har så stor betydelse ens i dressyrdelen då.
 
Och ungefär nu, trots stor uppskattning ang @Danubinho s upplyftande deltagande i tråden, som senaste xxx sidor täcker högt och lågt, är min reaktion att kanske det skulle vara av godo nu efter alla turer, med en egen tråd ang det som unikt handlar om WE, hästars kvaliteter och utbildning gällande WE, och frågor om WE reglemente tävlingsmässigt osv? Det är min tanke, men är givetvis upp till moderatorn som alltid.

Eller vad säger du @LenaH ?
 
Här ser du en bild på luftig trav. En trav som är fullt onödig och oekonomisk när man ska vända fort.

yXTLY1

Tydligen klarar jag inte av att länka. Det här borde funka iaf. Jag orkade inte gooo9gla ihjäl mig´. Så jag tog första bild jag tyckte såg bra ut. d<en kan bli bättre. Men är forytf bra!

 
  • Gilla
Reactions: Ray
Tydligen klarar jag inte av att länka. Det här borde funka iaf. Jag orkade inte gooo9gla ihjäl mig´. Så jag tog första bild jag tyckte såg bra ut. d<en kan bli bättre. Men är forytf bra!

Nej, det är väl därför traven inte är så intressant i ett sånt arbetsmoment. Men å andra sidan så rider man ju inte dressyrpiruetter i trav heller mig veterligt...:D
 
Nej, det är väl därför traven inte är så intressant i ett sånt arbetsmoment. Men å andra sidan så rider man ju inte dressyrpiruetter i trav heller mig veterligt...:D

I piaff gör man uppenbarligen.




Alltså jag gillar att läsa om WE men inte fasen pallar jag gå igenom denna tråden när jag får mina infall att fördjupa mig.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 801
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 330
Senast: Mabuse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 039
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 835

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp