Falsterbodressyren, debattinlägg

En fråga - till motståndare av LDR först och främst men även övriga.
Anser/tror du att det är hästens muskler som håller nosen bakom lod eller ryttarens hand?
Det är hästen som med sina muskler håller huvudet med nosen bakom lod. Till en början kanske den hänger i ryttarens hand men det gör för ont i munnen så den väljer att spänna halsens muskler i stället och dra nosen bakåt mot bringan.
 
Men det där är lite från häst till häst, vissa faller isär och drar ut näsan, andra viker in näsan, det har inte alltid med ryttaren att göra. Lite som att olika ryttare har olika svagheter, nån kanske sitter snett, nån kanske sticker ut armbågarna osv.
Jag skulle nog vilja påstå att det alltid har med ryttaren att göra. Men att olika hästar kan vara olika känsliga för ryttarens inverkan. Jag har ett ganska starkt horsemanshiptänk i mitt upplägg. Olika hästar reagerar och agerar olika på samma stimuli. Men det är fortfarande stimulit som ryttaren utövar som är problemet och som hästen behöver hjälp med att acceptera. Eller så får ryttaren försöka anpassa sig.
 
Jag skulle nog vilja påstå att det alltid har med ryttaren att göra. Men att olika hästar kan vara olika känsliga för ryttarens inverkan. Jag har ett ganska starkt horsemanshiptänk i mitt upplägg. Olika hästar reagerar och agerar olika på samma stimuli. Men det är fortfarande stimulit som ryttaren utövar som är problemet och som hästen behöver hjälp med att acceptera. Eller så får ryttaren försöka anpassa sig.

Och jag håller inte med dig, alla hästar är olika, man får anpassa efter vad hästen ger en men det är ju inte så att alla hästar gör samma saker även om ryttaren är densamma. Jag har suttit på flera hästar inridna av samma ryttare men de gör olika saker ändå. De är svaga på olika ställen och de är byggda olika, etc. etc. De kommer inte ha samma förutsättningar eftersom de är olika.
 
Men rent biomekaniskt, så är nosen framme så är det mycket enklare för hästen att var just följsam i nacken. Bakom lod måste hästen "hålla fast" huvudet med muskler som fäster i just nacken.
Jag TROR att @ginnies menar halsen när hen skriver nacken.
Och att de som rider LDF som du kallar det på heltid kommer självklart inte till LDR nåt särdeles om jag generaliserar, då de hästarna inte är tillräckligt eftergivna o mjuka i nacken-(vilket beror på att de inte får med bakbenen) de rids ju alltid med en form -faktiskt- av stelhet och faktum är att där har jag sett få sådana hästar ridas ...
Om man växlar mellan FDO/LDF och en högre form där nosen närmar sig lod är det just nackvinkeln som ändras, dvs hästen är rörlig i nacken. Se filmen med Uta.
Om man rider i LDR och lyfter upp hästen till en högre form ändras inte nackvinkeln, dvs hästen behöver inte vara rörlig i nacken.
 
Och jag håller inte med dig, alla hästar är olika, man får anpassa efter vad hästen ger en men det är ju inte så att alla hästar gör samma saker även om ryttaren är densamma. Jag har suttit på flera hästar inridna av samma ryttare men de gör olika saker ändå. De är svaga på olika ställen och de är byggda olika, etc. etc. De kommer inte ha samma förutsättningar eftersom de är olika.
Hur menar du nu? Vad är det du inte håller med om? Att det alltid har med ryttaren att göra eller vad?
 
Hur menar du nu? Vad är det du inte håller med om? Att det alltid har med ryttaren att göra eller vad?
Precis. Eftersom alla hästar är olika. Ryttaren kan vara jättekorrekt men hästen kan ändå knäppa av eller göra annat om den exempelvis inte är stark nog. Man får ju jobba på det givetvis men är de inte kroppsligt starka så spelar ju det in också.
 
Jag TROR att @ginnies menar halsen när hen skriver nacken.

Om man växlar mellan FDO/LDF och en högre form där nosen närmar sig lod är det just nackvinkeln som ändras, dvs hästen är rörlig i nacken. Se filmen med Uta.
Om man rider i LDR och lyfter upp hästen till en högre form ändras inte nackvinkeln, dvs hästen behöver inte vara rörlig i nacken.
Aha, ja så kan det ju vara.
 
Men det där är lite från häst till häst, vissa faller isär och drar ut näsan, andra viker in näsan, det har inte alltid med ryttaren att göra. Lite som att olika ryttare har olika svagheter, nån kanske sitter snett, nån kanske sticker ut armbågarna osv.
Men det är ryttarens ansvar, det är ryttaren som ska guida hästen så att den gör rätt.
 
Men det är ryttarens ansvar, det är ryttaren som ska guida hästen så att den gör rätt.

Ja? Givetvis, har jag sagt något annat? Jag säger bara att alla hästar kommer med olika grundförutsättningar så du kommer alltså ha olika saker att jobba på beroende på vilken häst du sitter upp på.
 
Precis. Eftersom alla hästar är olika. Ryttaren kan vara jättekorrekt men hästen kan ändå knäppa av eller göra annat om den exempelvis inte är stark nog. Man får ju jobba på det givetvis men är de inte kroppsligt starka så spelar ju det in också.
OK, men det är ju det jag säger också, att hästar är olika. Då behöver ryttaren kunna anpassa sig. Har inget med korrekthet att göra, eller att hästen inte är stark nog, enligt mitt sätt att se det. Om ryttaren anpassar sig är hästen stark nog för det ryttaren anpassar sig till. Horsemanshiptänk. Som i att utgå ifrån hästens förutsättningar och anpassa sig efter det. HUR man sen anpassar sig, är en annan fråga. Men för mig har det alltid med ryttaren att göra hur hästen agerar i en given stund (tillsammans med ryttaren förstås), eftersom det alltid är ryttaren som påverkat hästen att just reagera.
 
Personligen ser jag ju betydligt hellre en häst som skjuter på bra bak, ryggen uppe, avslappnad och i uppförsbacke med näsan kanske en aning för rund/inne ...
Du kan inte få en häst som samtidigt är avslappnad och har "näsan kanske en aning för rund/inne" dvs bakom lod.
 
Ja? Givetvis, har jag sagt något annat? Jag säger bara att alla hästar kommer med olika grundförutsättningar så du kommer alltså ha olika saker att jobba på beroende på vilken häst du sitter upp på.
Vi kanske egentligen menar samma sak, men ser på "problemet" hur helt olika perspektiv. Det var egentligen det jag ville få fram. Skillnaden i tänket. Det är därför som det så ofta blir missförstånd i diskussionerna.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Vi kanske egentligen menar samma sak, men ser på "problemet" hur helt olika perspektiv. Det var egentligen det jag ville få fram. Skillnaden i tänket. Det är därför som det så ofta blir missförstånd i diskussionerna.

Det jag menade var alltså att alla fel inte nödvändigtvis kommer från ryttaren, sitter du upp på en väldigt ung häst så kan du ju rida super basic men det garanterar ju inte att den kommer gå korrekt ögonblickligen. Bara en sån sak som tygelhjälper och skänkeln måste man ju lära den. Har du suttit på en nyinriden treåring nån gång? Det kan vara riktigt vingligt och även om man stöttar, guidar och hjälper aldrig så mycket så kommer den nästan oundvikligen att vara både vinglig och ostadig flera månader ändå för den lär sig. Då går det liksom inte att anpassa så mycket att den är stark nog för den kommer bara bli starkare och bättre av att man rider den.
 
Det jag menade var alltså att alla fel inte nödvändigtvis kommer från ryttaren, sitter du upp på en väldigt ung häst så kan du ju rida super basic men det garanterar ju inte att den kommer gå korrekt ögonblickligen. Bara en sån sak som tygelhjälper och skänkeln måste man ju lära den. Har du suttit på en nyinriden treåring nån gång? Det kan vara riktigt vingligt och även om man stöttar, guidar och hjälper aldrig så mycket så kommer den nästan oundvikligen att vara både vinglig och ostadig flera månader ändå för den lär sig. Då går det liksom inte att anpassa så mycket att den är stark nog för den kommer bara bli starkare och bättre av att man rider den.
Jag har ridit in flertalet hästar, från absoluta början. Jag förbereder mycket från marken. Dom har redan fått ganska god balans och teknik genom dom övningar vi gör innan första uppsittningen. Tygelhjälperna tex, dom sitter bra redan innan.Så jaa, det är väl kanske lite vingligt dom första gångerna, men mest pga den psykologiska aspekten (att jag sitter däruppe och inte står bredvid) och såklart vikten, att dom har lite problem i början att anpassa sig till den. Har kanske haft tur, men ingen av mina unghästar (visserligen med väldigt korrekt exteriör och bra egen balans) har haft särskilt svårt med just balansen och eller styrkan. Men sen är det ju en process och kanske lite beroende av hur man lägger upp det. Vad man ställer för krav.

Så klart man måste anpassa sig? Jag anpassar mig hela tiden, känner av, lyssnar, tolkar hur hästen svarar och hur den klarar av mina förslag. Vissa saker är lätta för den ena och svåra för den andra. Den ena kanske blir spänd, den andra bryr sig inte alls. Så klart jag måste anpassa mig då?

Det är ju dom övningar vi gör i processen som gör dom starkare, det är valet av och upplägget i det som påverkar hur starka dom blir, fortfarande är det ju min inverkan som påverkar, dvs hur bra jag är på att anpassa mig efter deras behov. Balansen och styrkan den kommer med tiden om förutsättning finns.
 
@Taranis som ytterligare kommentar i diskussionen nu när du tar del av debatten du själv skapat på ett vettigt sätt osv.

Din FB sida är totalt katastrof frågar du mig om du vill verkligen nå folk i en sund diskussion/verka seriöst på ett objektivt plan .
Din FB sida är i stil med extremist grupper a la Djurens Rätt i fråga om
hur vinklade poster ter sig och hur folk löper amok i kommentarsfälten helt urskiljningslöst . Ffa blir det märkligt hur du vänder dig till icke svensktalande /engelska då 90 % Av dina poster Sker på engelska och de flesta svar när man läser är från andra länder dvs de svarar på dina poster enbart på FB och vet inget alls om vad det egentligen handlar om helhetsmässigt .
Jag tar emot din recension av min fb-sida och ska noga beakta dina argument..;)
Om du vill bemöta mitt svar på din fråga, eller om det var ett påstående, är du välkommen att göra detta!
 
Det jag menade var alltså att alla fel inte nödvändigtvis kommer från ryttaren, sitter du upp på en väldigt ung häst så kan du ju rida super basic men det garanterar ju inte att den kommer gå korrekt ögonblickligen. Bara en sån sak som tygelhjälper och skänkeln måste man ju lära den. Har du suttit på en nyinriden treåring nån gång? Det kan vara riktigt vingligt och även om man stöttar, guidar och hjälper aldrig så mycket så kommer den nästan oundvikligen att vara både vinglig och ostadig flera månader ändå för den lär sig. Då går det liksom inte att anpassa så mycket att den är stark nog för den kommer bara bli starkare och bättre av att man rider den.
Jag tror att du ser saken utifrån din ridstil- dressyr alltså. Och om man rider dressyr kommer bakom lod oftare än om man rider på slak tygel utan kontakt. Hästar kan gå bakom lod ändå, utan tyglar - men det blir ändå kortare stunder.

Jag har ridit in ganska många unghästar i skogen och då hade man martingalremmen man höll i och tog alla tygeltag med. Ingen av dom fick nosen bakom lod förrän man började rida mer ordentligt.

Då jag tror att ryttaren visst påverkar hästen till att gå bakom lod men att om det är en process på vägen att få hästen att hålla ihop mellan hjälperna så behöver det inte vara något negativt.
 
Du kan inte få en häst som samtidigt är avslappnad och har "näsan kanske en aning för rund/inne" dvs bakom lod.
Jag tror man kan det.
Det är lite som att säga att hästen inte kan vara avspänd och springa samtidigt.
Hästens muskler jobbar när hästen rör sig liksom. Hästen kan vara avspänd i galopp eller hopp över hinder fast den anstränger musklerna.
 
Jag tror att du ser saken utifrån din ridstil- dressyr alltså. Och om man rider dressyr kommer bakom lod oftare än om man rider på slak tygel utan kontakt. Hästar kan gå bakom lod ändå, utan tyglar - men det blir ändå kortare stunder.

Jag har ridit in ganska många unghästar i skogen och då hade man martingalremmen man höll i och tog alla tygeltag med. Ingen av dom fick nosen bakom lod förrän man började rida mer ordentligt.

Då jag tror att ryttaren visst påverkar hästen till att gå bakom lod men att om det är en process på vägen att få hästen att hålla ihop mellan hjälperna så behöver det inte vara något negativt.

Alltså nu ska vi inte vara sån men vi är på dressyrforumet så det säger väl sig självt att jag rider dressyr, och i dressyr är kontakt med bettet en av grunderna. Steg ett liksom. Slak tygel är inte direkt önskvärt, det är dåligt.
 
När det är lite lugnare snack om detta tycker jag (min fria tolkning;)) att alla är rätt överens om att ryttaren inte behöver hålla fast hästen bakom lod . De flesta verkar överens om att det är skillnad på den runda form som CD rider och rollkur (undantaget @Brille ).
Sen verkar det vara en stor skillnad i hur @Piaff ser på bakom lod under ett ridpass och hur @Fiador gör det. Kanske lite oense om varför hästar kommer bakom lod oxå?
Men är vi/ni överens om att det som händer fram är symptom på resten av hästen? Att hästen är sämre i kontakten på grund av att den inte jobbar optimalt med övriga kroppen ?
När jag läser tolkar jag det som att ena lägret tycker att man då genast bör korrigera just att hästen går bakom lod och dessutom släppa på kraven medans andra lägret tycker att man kan behålla kraven och rida hästen starkare så att den på sikt klarar kraven?
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 798
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 329
Senast: Mabuse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 034
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Igelkott
  • Byta försäkringsbolag
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

  • Ridbana i sand, tips
  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp