Falsterbodressyren, debattinlägg

Om vi med avsikt placerar hästens huvud i en position den inte själv kan upprätthålla, då tror jag det blir svårt att hävda att det inte skulle kunna vara avgörande för om den arbetar genom sin kropp.

Men du har inte förstått ridningen eller avsikten med ldr alls.
Man strävar efter att hästen följer tygeln neråt samtidigt man sätter den i balans och i och med lösgjordheten börjar den arbeta dynamiskt.
Det är hästen arbete med kroppen som avgör, inte att den har nosen bakom lod!!
 
Om vi med avsikt placerar hästens huvud i en position den inte själv kan upprätthålla, då tror jag det blir svårt att hävda att det inte skulle kunna vara avgörande för om den arbetar genom sin kropp.

Tillägg
Om hästen arbetar fram till bettet följer den tygels längd och visst kan den upprätthålla huvudet lite lägre, varför skulle den inte kunna göra det?
Den kan upprätthålla sitt huvud var den vill, högt eller lågt.
 
Där håller jag med dig. Även om min fråga inte syftade på RK utan det de flesta här är överens om är LDR. Anledningen till att jag frågar är för att jag har en följdfråga. Det verkar råda en önskan hos vissa om att försvara ridning bakom lod, även om man själv aldrig medvetet placerar hästen i denna position, den råkar hamna där av olika anledningar och man korrigerar inte detta just i stunden. Men att träna hästen i det vi kallar LDR är ju att medvetet skapa en form hos hästen som man tror är nödvändig för att stärka den. Jag ställde frågan för att försöka identifiera vad som är vad i diskussionen. Min följdfråga blir: finns det någon här som aktivt och medvetet placerar sin häst i LDR-form och som i så fall kan delge sin bedömning av hur mycket bakom lod hästen ska gå för att det ska vara uppbyggligt och var gränsen går för när det blir hyperflexion? Och: vilken teori/erfarenhet/forskning grundar du i så fall denna bedömning på?

Det blir HF om man använder våld. HF är en handling, att nosen är inne är ett resultat av det. De kan alltså gå med näsan rätt in i bringan och det är ändå inte HF om du inte med våld dragit dit den. Typ om den själv viker in näsan exempelvis för att "fuska" i jobbet.
 
Fast jag trodde att vi diskuterade sverigeeliten ;)(Falsterbo och Breeders). Med min film vill jag bara visa att även en "normal" hobbytävlingsryttare klarar att rida ut halsen hyfsat på sin häst. Det gör nog du också. :p Jag skulle troligtvis inte ha klarat det när han var fyra år på championatet. Därför lät jag ett proffs göra det åt mig! :angel: Det som gör mig bedrövad i hela diskussionen är att så få ser hur många i eliten idag inte ens ser ut att försöka få sina hästar avslappnade och lösgjorda. Däremot finns det fortfarande ryttare som gör det, såg minst på Friends Arenas framridning förra året. :up:Tyvärr hade de inte med segern att göra men de vann framridningen i mina ögon.

Hur menar du med inte hållbart i träningssyfte? Min film visar ju en extrem variant som används under några minuter då och då regelbundet under ridpasset.
Jag diskuterar inte din film överhuvudtaget. Jag pratar om din första film och vad som ingår i Breeders och då Falsterbo unghästklasser. Ämnet.
Vet inte om du menade att din går i den gamla öppna formen?
 
Jag har egentligen ingen aning, men eftersom Sjefs system bygger på att INTE driva samtidigt mot en passiv eller bakåtsträvande hand så är även det godtyckligt.
Det blir HF om man använder våld. HF är en handling, att nosen är inne är ett resultat av det. De kan alltså gå med näsan rätt in i bringan och det är ändå inte HF om du inte med våld dragit dit den. Typ om den själv viker in näsan exempelvis för att "fuska" i jobbet.
Vi såg alla hur olycklig TOTILAS blev med traditionell Dressyrridning. Sen blev han skadad o sagohästen fanns inte mer. En elithäst i mängden .
 
Tack för ditt svar!
Frågan vad du grundar ditt val på gällde hur mycket bakom lod och när det blir hyperflexion. Vad grundar du den bedömningen på?

Hyperflexion är för mig Rollkur. Vilket är ett ridsystem och inte en form.

Jag rider bara en form, LDR. Och för mig handlar LDR fortf om öppen ganashvinkel.

Idag har jag dock ägnat mig åt longering och varierat mellan LDR och LDF och kört övergångar mellan dem.
I LDR sätter och aktiverar jag hästen i bålen ngt mer än i LDF.
 
Det blir HF om man använder våld. HF är en handling, att nosen är inne är ett resultat av det. De kan alltså gå med näsan rätt in i bringan och det är ändå inte HF om du inte med våld dragit dit den. Typ om den själv viker in näsan exempelvis för att "fuska" i jobbet.
Det är fullt möjligt att be hästen med återkommande tygeltag att gå med nosen i bringan utan att ha använt "våld". Kallar du det LDR?
 
Men du har inte förstått ridningen eller avsikten med ldr alls.
Man strävar efter att hästen följer tygeln neråt samtidigt man sätter den i balans och i och med lösgjordheten börjar den arbeta dynamiskt.
Det är hästen arbete med kroppen som avgör, inte att den har nosen bakom lod!!
Jag tror det är du som inte riktigt förstår vad jag frågar efter. När blir LDR HF?
 
Tillägg
Om hästen arbetar fram till bettet följer den tygels längd och visst kan den upprätthålla huvudet lite lägre, varför skulle den inte kunna göra det?
Den kan upprätthålla sitt huvud var den vill, högt eller lågt.

Man VILL ju ha den både högt, mellan och lågt. Det måste finnas ett spann. Man tänjer gradvis på hur stort det spannet är.
 
Jag diskuterar inte din film överhuvudtaget. Jag pratar om din första film och vad som ingår i Breeders och då Falsterbo unghästklasser. Ämnet.
Vet inte om du menade att din går i den gamla öppna formen?
Vilken är egentligen din fråga? Uppfattade inte riktigt någon fråga från ditt första inlägg riktat till mig. Ja, jag är medveten om att denna strechande rörelse är med i olika dressyrprogram och det tycker jag är bra. Fast jag har uppfattat att vi mer diskuterar det som hänt i olika framridningssituationer.
Angående min egen film så rider jag i syfte att uppnå forward, down and out (gissar att det är den du menar med "gamla öppna formen") men lyckas inte riktigt utan hamnar i en långformad Low, down and round.
 
Tänker att HF- roll kur är ett system som inte de ryttarna på Falsterbo eller breeders rider enligt?
Så ja- när är det otrevlig ridning?
Det är jättesvårt och det är väl därför förbundet har svårt att säga ngt vettigt!

Det handlar ju inte om cm bakom lod eller annat tydligt mätbart - det handlar ju om när behandlar du hästen oschysst med mening?
Rida dåligt är ju tillåtet.
På hoppning är det barrering att medvetet lägga hästen fel men det är ok att rida illa hela tiden.
Jag vet inte hur man skulle kunna sätta tydliga riktlinjer. Jättesvårt ju!
 
Jag tror det är du som inte riktigt förstår vad jag frågar efter. När blir LDR HF?

Eftersom jag inte rider HF så kan jag inte svara på frågan.

Däremot så har du inte svarat på detta...du påstår att hästen inte kan upprätthålla sitt huvud i LDR ocg då frågar jag detta-

Hästen arbetar fram till bettet följer den tygels längd och visst kan den upprätthålla huvudet lite lägre, varför skulle den inte kunna göra det?
Den kan upprätthålla sitt huvud var den vill, högt eller lågt.
 
Vilken är egentligen din fråga? Uppfattade inte riktigt någon fråga från ditt första inlägg riktat till mig. Ja, jag är medveten om att denna strechande rörelse är med i olika dressyrprogram och det tycker jag är bra. Fast jag har uppfattat att vi mer diskuterar det som hänt i olika framridningssituationer.
Angående min egen film så rider jag i syfte att uppnå forward, down and out (gissar att det är den du menar med "gamla öppna formen") men lyckas inte riktigt utan hamnar i en långformad Low, down and round.
Jag vet inte vad ämnet är längre????? Framridingen, form överlag eller vad? Jag såg bara en som red dåligt på framridingen och jag har svårt att se att det ekipaget lyckades inne på banan. Kanske utesluten T o m.
Rörande den formen som du eftersträvar så är det bara att länga ut hela tygeln. Så lång blir hästens hals, men tyngdpunkten hamnar för långt fram för att ridas så någon längre stund. Har man glömt att vi belastar hästens framdel? Hitta på hur hästen står! Bakdelen bär Nästan bara upp rumpan. Alla dressyr handlar om tt i första hand försöka motverka den obalans som blir bara vi sitter upp och sen försöka stärka hela hästen. vi kommer aldrig upp i någon högre % annat om när hästen står still och lyfter sina framdel, men vi gör vårat bästa för att kompensera för att vi sätter obalansen. Den formen har inget träningsmässig vinning. Då är skritt på lång tygel betydligt bättre. Bara ett test att ryttaren kan balanser upp sin häst med bara sätet. Att då bara vilja få en lång häst. En utbildad häst ska vara kort bakom sadeln och högrest fram. Vår avel går ut på att göra det lättare för hästen att kunna utföra det vi vill. Som ganaschvinkeln.
 
Senast ändrad:
Det som gör mig bedrövad i hela diskussionen är att så få ser hur många i eliten idag inte ens ser ut att försöka få sina hästar avslappnade och lösgjorda.

Men JA! Precis så!!

Jag har inte den minsta tvekan om elitens ridskicklighet, de är grymma! Men jag känner liksom bara att SJÄLVKLART kan de bättre! Självklart kan de rida mjukare, släppa mer på kadaverlydnaden, ha trevligare form o definitivt visa betydligt mindre tvång och betydligt mer uppmuntrande ridning. Tvekat faktiskt inte en sekund på att åtm 90 % skulle göra det lätt.

Därför undrar jag varför det ser ut som det gör? Vad är det som gör att denna hårda/kontrollerande ridningen trots allt ger resultatet som premieras på tävlingsbanan?

Jag tänker att den mjuka, lyhörda och positiva samspelet borde trumfa precis ALLT när vi tävlar med djur. Verkligen allt. Varför har vi inte ett tävlingsmoment som ser till att det gör det? Vad ska vi med petimeternoggranhet (om det är risken för missar som skapar den hårda disciplinen och de rena straffmässiga korrigeringar vid fel) till EGENTLIGEN? För att det är lätt(are) att döma? För att vi vill ha tydliga (....) regler för att kunna rankas? Eller på vilket vis gynnar just detta formatet hästarna och samspelet hos ekipagen?
 
Hänger ut mig med 5 år gamla filmer på en KS-häst jag red under drygt ett halvår. Jag är inte på något sätt ett proffs nu och var det ännu mindre som 19-åring. Jag är medveten om att jag pillar för mycket med händerna och att speciellt vänsterhanden hela tiden tränger när jag ska försöka runda honom. Men trots det så fungerade den här formen på honom och han blev smärtfri och kunde mot slutet ridas nästan normalt.

Här är 2a gången jag sitter på honom, har har tidigare gått ganska avknäppt och med väldigt kort stelt steg så här försöker jag bara rida fram honom och få honom att kliva på, släppa rörelsen genom kroppen och våga ta kontakten med bettet.
Mars

Jag tyckte själv att jag fick bra resultat med det jobbet, men efter bara någon vecka fick han ont i ryggen. Röntgades och konstaterades ganska lindrig KS. Efter behandling och mycket jobb från marken fick jag börja rida honom betydligt lägre och rundare. Det var första hästen som jag medvetet skulle rida i en sån form och det som visas på filmen är såklart inte optimal LDR men på den här hästen fungerade det bättre än när jag bara fokuserade på att rida kontakten "frammåt". Bitvis har jag här börjat prova att få tillbaka honom närmare uppvisningsform och som synes försöker jag då korrigera när han dyker för mycket.
Augusti

Efterhand trappade vi upp ridningen i tävlingsform och hann precis innan jag slutade rida honom starta en tävling. Han hamnar marginellt bakom ibland såklart men inte mer än de flesta hobbyridna 5-åringar trots att han ridits väldigt mycket bakom lod hemma. Det var inget domaren i denna klassen anmärkte på och han blev även placerad trots den ganska grova missen i galoppen.
Tävling Oktober
 
Vilka kvaliteter tappar du resp den häst du rider om du inte rider med dess nos bakom lod?

Nu svarar jag istället.
Det handlar bara av vad man vinner i att få hästen att arbeta igenom kroppen i en rundare form då det skapas ett mellanrum mellan kotorna i ryggen som ger ett genomsläppligt arbete, ett arbete som är rundare och som inte är likställt bakom lod alls.

Du babblar fortfarande bara om lodplanet när det handlar om att få hästen genomsläpplig, att nosen hamnar bakom är inte avsikten!!!!

Kan du sluta med detta!! Du förstör bara alla trådar med ditt tjat
 
Men du har inte förstått ridningen eller avsikten med ldr alls.
@DressyrMupp Jag tror att de flesta fattar vad LDR-förespråkarna har för avsikt med sin LDR-ridning.
Men LDR-förespråkarna har inte fattat att många andra har en annan bild av verkligheten, av vad som är möjligt med LDR. LDR-förespråkarna har hittills inte kunnat övertyga de andra med vetenskapliga fakta.
 
Hyperflexion är för mig Rollkur. Vilket är ett ridsystem och inte en form.

Jag rider bara en form, LDR. Och för mig handlar LDR fortf om öppen ganashvinkel.

Idag har jag dock ägnat mig åt longering och varierat mellan LDR och LDF och kört övergångar mellan dem.
I LDR sätter och aktiverar jag hästen i bålen ngt mer än i LDF.
Men problemet verkar vara att alla inte menar samma sak med LDR. Stewards manual pratar också om LDR men där med ord som avsiktlig och extrem böjning av halsen i olika riktningar. I fixerade lägen "endast" i tio minuter. Ja, man fastslår att detta inte får göras aggressivt men orden avsiktlig, extrem och fixerad låter inte för mig som den LDR de flesta "vanliga" ryttare pratar om. Jag anser detta vara HF eller RK och att själva handlingen i sig är aggressiv utan att "våld" använts så som vi tolkar våld i människovärlden. Vem vill ställa sig upp och försvara "avsiktliga och extrema böjningar av hästens hals i fixerade lägen" som LDR?
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 798
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 329
Senast: Mabuse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 033
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp