Falsterbodressyren, debattinlägg

Tyngdpunktsförflyttning. Var hamnar den när näsan kommer längre fram? Jo längre fram.. Hur motverkar man detta? Genom att hästen måste orkar stabiliserar med bukmusklerna för att hålla en bättre vinkel i höften för att lyfta upp sin manke. Hur kan man hjälpa en häst som inte riktigt orkar detta, eller för att försäkra sig om att man inte riskerar att tappa förmycket balans framåt? Genom att låta näsan stanna något bakom lod. I den position där hästen orkar välva sin rygg och lyfta sig ur manken.

Angående ryggkotorna så tror jag att här framför allt menas tornutskotten som sitter på kotorna och som lätt hamnar tryckanses mot varandra om hästen statiskt(isometriskt) spänner sig rygg med ett framåttippat bäcken och sänkt manke. LDR motverkar detta genom att låta musklerna arbeta mer dynamiskt och genom att lyfta manken och motverka framåttippningen i bäckenet. Så att tornutskotten får mer plats. Detta ger en möjlighet att bygga upp och stärka ryggen vilket stabiliserar tornutskotten så att de inte trycks ihop lika lätt.
Du sätter fysiska namn på den där känslan och det är jättebra.
En bra anledning till att som t ex domare ha riktigt bra kunskaper i fysiologi är ju just för att på ett trevligt sätt kunna förklara varför man gör som man gör.
Nu gissar jag att det inte finns vetenskapligt utförlig forskning som övertygar de som inte håller med- men en dag gör det kanske det?

Jag tycker det är ett bra och väldigt relevant inlägg!
 
Kan man hamna i en bekvämlighetszon där i den lite lägre formen?
Jag gör lätt det! Hästen känns nöjd och allt flyter och om jag vill ha den i en högre resning kräver det mer av oss båda upplever jag! Det var väl lite vad Bo Tibblin menade i nåt inlägg? Man kommer inte vidare från denna lägre rundare form...
Det var ju det CD visade fint tycker jag. Att redan som 4 åringar måste de vidare en stund under passet. Inte hela tiden men man måste utmana sig och hästen och våga rida upp den för skänkeln även om man tycker den blir spänd. ..
 
Kan man hamna i en bekvämlighetszon där i den lite lägre formen?
Jag gör lätt det! Hästen känns nöjd och allt flyter och om jag vill ha den i en högre resning kräver det mer av oss båda upplever jag! Det var väl lite vad Bo Tibblin menade i nåt inlägg? Man kommer inte vidare från denna lägre rundare form...
Det var ju det CD visade fint tycker jag. Att redan som 4 åringar måste de vidare en stund under passet. Inte hela tiden men man måste utmana sig och hästen och våga rida upp den för skänkeln även om man tycker den blir spänd. ..

När man börjar med att lära hästen framåt nedåt
Kan det bli så att den först inte förstår att man vill annat än det man alltid menat förr.
Men det brukar man lösa på ett pass.
Sen är det ju jobbigare för hästen att bära med musklerna och inte bara hänga i skelettet. Så visst kan de tycka att mer vikt bakåt är onödigt. ;)

Men man fastnar inte i låg form om man vet vad man gör eller har kompetent tränare. Det är inte svårt att ta sig vidare ur det förutsatt att hästen inte är extremt dåligt byggd. Då får man träna lite mer än annars.
 
Jag tycker den är lite väl stängd i ganashen när den tas upp inform. Hade velat ha den lite öppnare i högre formen.
Håller med om att den kunnat vara öppnare i ganaschvinkeln i den högre formen med tanke på bakbenen (eller tvärtom).
FDO öppnar ganashvinkeln. Men hästen arbetar ju inte direkt med ngt man ser kan leda till piaff i buk, bål och bakdel i det.
LDR rätt utfört är många snäpp närmre.
Fast nu var det INTE piaff som var på tapeten utan FDO kontra LDR.
...
Men jag kommer in till full levad på FDO hela passen.
Däremot är det i min värld ngt som också måste gå. Hästen ska vilja söka sig dit.
Jaf förstår jag inte vad du menar med "till full levad på FDO".
 
Håller med om att den kunnat vara öppnare i ganaschvinkeln i den högre formen med tanke på bakbenen (eller tvärtom).

Fast nu var det INTE piaff som var på tapeten utan FDO kontra LDR.

Jaf förstår jag inte vad du menar med "till full levad på FDO".

Jag menar att vid LDR tränar hästen buk, bål, etc mer än vid FDO. FDO är ren stretch och på framdelen.

Det är en del jag vill ha i min repertoar. Men jag vill mer. Då kommer LDR in och senare då hästen blivit både starkare och mer tekniskt kunnig kommer ännu högre form gradvis.

Alltså kan man inte bara rida runt i FDO. Precis som msn inte får fastna i LDR.
 
Tyngdpunktsförflyttning. Var hamnar den när näsan kommer längre fram? Jo längre fram..
Om inte nosen är längst fram är något annat på huvudet, tex öronbasen, längst fram. Om huvudet dessutom är väldigt lågt blir tyngdförflyttningen framåt ännu större än vid den FDO som Uta visade på filmen.
...
Hur kan man hjälpa en häst som inte riktigt orkar detta, eller för att försäkra sig om att man inte riskerar att tappa förmycket balans framåt? Genom att låta näsan stanna något bakom lod. I den position där hästen orkar välva sin rygg och lyfta sig ur manken.
Varför tror du att hästen inte orkar välva ryggen med nosen framför lod?
Var kommer sådant tänk från?

"Låta näsan stanna något bakom lod" låter vanskligt allra helst som det verkar vara så svårt att rida LDR på rätt sätt. Hur mycket är "något bakom", 2 eller 20 cm?
LDR motverkar detta [tornutskott som trycker mot varandra] genom att låta musklerna arbeta mer dynamiskt och genom att lyfta manken och motverka framåttippningen i bäckenet.
Jag delar inte uppfattningen att det är musklerna som används för att åstadkomma "bakom lod" som motverkar framåttippning av bäckenet. "Bakom lod" har snarare motsatt verkan (jmf en piaff där hästen verkligen lyfter framdelen - inte bara vinklar bakbenen - så är nosen i lod/lite framför lod).
Detta ger en möjlighet att bygga upp och stärka ryggen vilket stabiliserar tornutskotten så att de inte trycks ihop lika lätt.
Att trava varv på varv i LDR ger ingen variation. Uta visade variation mellan FDO och en högre form.
 
Det beror nog på ryttaren, att hen inte är tillräckligt följsam med handen. Att nosen tippar in har i så fall inte med hästens styrka att göra.
Varför skulle det vara jobbigare för hästen att gå med nosen i eller framför lodplan?
Faller bakom lod i de mest samlade rörelserna??? I korrekt samling faller ingen nos bakom lod.

Tygeln hängde slak, så det var helt hästens val. Det är klart det inte är korrekt samling, det var ju det jag skrev. Det var en ung häst som styrketränades för att orka med mer samling. Vare sig tränare eller ryttare inbillade sig att det var korrekt när nosen dippade bakom.

Angående varför det skulle vara jobbigare att få fram näsan så hänvisar jag till @Waco s eminenta svar i inlägg 1300
 
Om inte nosen är längst fram är något annat på huvudet, tex öronbasen, längst fram. Om huvudet dessutom är väldigt lågt blir tyngdförflyttningen framåt ännu större än vid den FDO som Uta visade på filmen.

Nej. Öron basen befinner sig ju på samma avstånd från hästens "mittpunkt" oavsett form. Det är ju näsan som flyttas framför eller bakom öronen, alltså flyttas en kroppsdel länge ut från mittpunkten vid FDO = tyngdpunktsförflyttning

Varför tror du att hästen inte orkar välva ryggen med nosen framför lod?
Var kommer sådant tänk från?
En häst som är svag i sin bukmuskulatur har svårt att inte tappa balansen förlångt fram med näsan framför lod. En häst som hänger framåt får svårt att välva ryggen.

"Låta näsan stanna något bakom lod" låter vanskligt allra helst som det verkar vara så svårt att rida LDR på rätt sätt. Hur mycket är "något bakom", 2 eller 20 cm?
All ridning är svårt, oavsett vilken filosofi man rider efter? Hästen får vara så mycket bakom den behöver sålänge inte ganachvinkeln blir lidande.

Jag delar inte uppfattningen att det är musklerna som används för att åstadkomma "bakom lod" som motverkar framåttippning av bäckenet. "Bakom lod" har snarare motsatt verkan (jmf en piaff där hästen verkligen lyfter framdelen - inte bara vinklar bakbenen - så är nosen i lod/lite framför lod).
Nej jag har aldrig hävdat att själva näsplaceringen är det avgörande för hur hästen jobbar med sin rygg. Det kan däremot påverka hurvida hästen orkar jobba i balans med hjälp av sina bukmuskler. Men endast i en lägre form. Självklart blir det knas att rida där i en piaff. Formen är inte det färdiga uppvisnings materialet, den är lösgörande och stärkande inför det.


Att trava varv på varv i LDR ger ingen variation. Uta visade variation mellan FDO och en högre form.
Du missförstår vad jag skrev. Det handlar inte om så stora variationer utan i vilken längd muskeln jobbar i. Här är ingen skillnad mellan LDR och FDO(förutsatt att hästen orkar bära sig i den formen). Givetvis vill man jobba muskeln i olika längd för att den inte ska bli "stum/kort" och för att det ska ge så stor kraftutveckling som möjligt för att kunna jobba upp styrkan.
 
@Waco
Om LDR är en arbetsform så kan man ju inte jämföra LDR och FDO på det viset. FDO är en vila/stretchingform, inte en arbetsform. Ska man jämföra LDR (ur ett arbetsformsperspektiv) med något så ska det ju i sånt fall jämföras med arbetsformen nacken upp/nosen fram.

Så var är tyngdpunkten mest förskjuten framåt/neråt (och på framdelen) rent fysiskt då? När huvudet är upp (och nosen fram) eller när huvudet är ner (och nosen in, LDR)?

Jag skulle nog vilja påstå att med LDR försöker man kombinera FDO och arbetsformen i en och samma "form". Medans om man anammar FDO så varierar man vila/stretching och arbete med nosen fram hela tiden och håller isär arbetsform och vila/stretchingform, det är två olika "former".
 
Nej. Öron basen befinner sig ju på samma avstånd från hästens "mittpunkt" oavsett form. Det är ju näsan som flyttas framför eller bakom öronen, alltså flyttas en kroppsdel länge ut från mittpunkten vid FDO = tyngdpunktsförflyttning


En häst som är svag i sin bukmuskulatur har svårt att inte tappa balansen förlångt fram med näsan framför lod. En häst som hänger framåt får svårt att välva ryggen.


All ridning är svårt, oavsett vilken filosofi man rider efter? Hästen får vara så mycket bakom den behöver sålänge inte ganachvinkeln blir lidande.


Nej jag har aldrig hävdat att själva näsplaceringen är det avgörande för hur hästen jobbar med sin rygg. Det kan däremot påverka hurvida hästen orkar jobba i balans med hjälp av sina bukmuskler. Men endast i en lägre form. Självklart blir det knas att rida där i en piaff. Formen är inte det färdiga uppvisnings materialet, den är lösgörande och stärkande inför det.



Du missförstår vad jag skrev. Det handlar inte om så stora variationer utan i vilken längd muskeln jobbar i. Här är ingen skillnad mellan LDR och FDO(förutsatt att hästen orkar bära sig i den formen). Givetvis vill man jobba muskeln i olika längd för att den inte ska bli "stum/kort" och för att det ska ge så stor kraftutveckling som möjligt för att kunna jobba upp styrkan.
Det finns forskning som visar på att det LDR höjer bröstryggen och även längre bak och därmed vetenskapligt beprövad förebyggande arbetsform mot KS. Aktiverad Bukmuskulatur ingår i att kunna höja en rygg. Bålstabilitet. Därför är magträning viktig även för oss för hållningen och bålstyrka.
 
@Waco
Om LDR är en arbetsform så kan man ju inte jämföra LDR och FDO på det viset. FDO är en vila/stretchingform, inte en arbetsform. Ska man jämföra LDR (ur ett arbetsformsperspektiv) med något så ska det ju i sånt fall jämföras med arbetsformen nacken upp/nosen fram.
Det är ju det vi försöker förklara, att LDR är en arbetsform där hästen kan kombinera avslappning, stretching och styrketräning medan FDO är mer en avslappnings och stretchingform för den redan stärkta hästen.

Så var är tyngdpunkten mest förskjuten framåt/neråt (och på framdelen) rent fysiskt då? När huvudet är upp (och nosen fram) eller när huvudet är ner (och nosen in, LDR)?
Rent fysiskt så blir den längre fram mot framdelen ju längre fram och ner man lägger nacken/näsan. Dock förutsatt att hästen är uppe ur manken i den höga formen. Det är därför vi skiftar form. Ingen är ultimat i längden.

Jag skulle nog vilja påstå att med LDR försöker man kombinera FDO och arbetsformen i en och samma "form". Medans om man anammar FDO så varierar man vila/stretching och arbete med nosen fram hela tiden och håller isär arbetsform och vila/stretchingform, det är två olika "former".
Detta kan jag hålla med om.
 
Det är ju det vi försöker förklara, att LDR är en arbetsform där hästen kan kombinera avslappning, stretching och styrketräning medan FDO är mer en avslappnings och stretchingform för den redan stärkta hästen.


Rent fysiskt så blir den längre fram mot framdelen ju längre fram och ner man lägger nacken/näsan. Dock förutsatt att hästen är uppe ur manken i den höga formen. Det är därför vi skiftar form. Ingen är ultimat i längden.


Detta kan jag hålla med om.

Samtidigt så säger du/ni att ni använder LDR för att det är mindre framtungt än FDO. Då jämför ni ju med fel förutsättning anser jag. Det är den uppresta formen ni ska jämföra med i sånt fall. För det är den som är arbetsformen inte FDO.

FDO är avslappning och stretching för ALLA hästar och nivåer. Det är tack vare att man pendlar mellan OLIKA former som det får effekt. Det är väl egentligen så att den "stärkta hästen" är den som inte nödvändigtvis behöver just FDO i hela sin utsträckning.

Om LDR syftar till att arbeta med underlinjen men vara avslappnad/stretchad i överlinjen samtidigt, så blir det ju ingen större variation så länge man har den formen. Underlinjen arbetar, överlinjen är utsträckt och vilar HELA tiden som denna form utövas.

I växlandet mellan FDO och upprest arbetsform, så växlar musklerna mellan arbete och vila/stretching hela tiden, muskelarbetet varierar både i överlinjen och underlinjen på så vis.

Men jag antar att man med LDR egentligen söker efter den "runda" arbetsformen, det är den formen som uppstår "mittemellan" den uppresta arbetsformen och stretchingen, fast då med nosen fram.

Den psykologiska effekten av det här växlandet är enorm. Hästen blir dels supermotiverad att "ta i" och verkligen ambitiöst arbeta (samla sig), och söker sedan samtidigt hela tiden efter att få sträcka ut och ner (för en stunds vila). Varierandet/växlandet gör att inga ryggproblem uppstår och inga framdelsproblem heller, eftersom det inte nöts runt i samma form hela tiden och muskler och tornutskott sträcks ut växelvis hela tiden. Det förutsätter förstås att man bemästrar denna teknik och att man har en god grund i allt övrigt så att man kan guida sin häst till detta i en sund anda.
 
Tygeln hängde slak, så det var helt hästens val. Det är klart det inte är korrekt samling, det var ju det jag skrev. Det var en ung häst som styrketränades för att orka med mer samling. Vare sig tränare eller ryttare inbillade sig att det var korrekt när nosen dippade bakom.
Menar du att hästen fattade galopp från skritt med nosen bakom lod med slak tygel?
Du skrev så här i förra inlägget
...
Ekipaget gjorde enkla byten. Fina övergångar till skritt, men i övergångarna till galopp tippade nosen in. MEN, hästen hade bra undersatta bakben kom fram direkt i en aktiv galopp. Alltså skiter man i nosen, för man styrketränar sin häst. Nosen kommer när hästen orkar göra det enkla bytet med bra bibehållen form. Nosen kommer när hästen orkar!
 
Nu jämför du @Fiador att växla form med att inte växla och det blir ju fel. Alla har tryckt på att formen varieras oavsett hur den ser ut.
OK, då har jag missförstått. Men LDR har ju förklarats som en form där stretching och arbete kombineras. Det i sig är ju ingen variation. Men så klart man kan variera genom att byta form helt. Dom filmer som visats som exempel på bra LDR (i andra diskussioner) har dock inte visat någon sån variation. Det betyder förstås inte att det inte existerar. Det kunde vara intressant att se ett exempel på denna variation i sånt fall.
 
Här hittade jag i alla fall en intressant film. Anky påstår här att hon rider LDR? Det måste råda stor förvirring om vad som egentligen är LDR, eller? Det ser ju ut som HF/RK? Eller blir det HF/RK först när det är tvång? Vad är i sånt fall tvång? När hästen dras dit? Eller när hästen känner att den inte har något annat val? Eller är det hur många cm från bringan som avgör? I sånt fall, hur många cm då?

 
Nej. Öron basen befinner sig ju på samma avstånd från hästens "mittpunkt" oavsett form. Det är ju näsan som flyttas framför eller bakom öronen, alltså flyttas en kroppsdel länge ut från mittpunkten vid FDO = tyngdpunktsförflyttning
Men jämför med om nosen är varken framför eller bakom lod i stället. Då har nosens placering ingen påverkan på tyngdpunktsförskjutningen. Då är det huvudets placering i den låga LDR-formen som har mer inverkan på tyngdplatsförflyttningen än nosens placering i lodplanet.
En häst som är svag i sin bukmuskulatur har svårt att inte tappa balansen förlångt fram med näsan framför lod. En häst som hänger framåt får svårt att välva ryggen.
Av det följer att hästen i en piaff där det framben den står på inte är lodrätt utan framfoten är för långt bak och därmed hänger på framdelen har svaga bukmuskler och svårt att välva ryggen. Hästar som visar sådan piaff brukar vara bakom lod.
All ridning är svårt, oavsett vilken filosofi man rider efter? Hästen får vara så mycket bakom den behöver sålänge inte ganachvinkeln blir lidande.
Vad menar du med att ganaschvinkeln blir lidande?
Nej jag har aldrig hävdat att själva näsplaceringen är det avgörande för hur hästen jobbar med sin rygg. Det kan däremot påverka hurvida hästen orkar jobba i balans med hjälp av sina bukmuskler. Men endast i en lägre form. Självklart blir det knas att rida där i en piaff. Formen är inte det färdiga uppvisnings materialet, den är lösgörande och stärkande inför det.
Menar du att hästen arbetar bättre med sina bukmuskler om den drar in nosen någon centimeter mot bringan?
Hästens balans lär ju inte bli bättre för att dess synfält begränsas.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 798
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 329
Senast: Mabuse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 029
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp