Falsterbodressyren, debattinlägg

Om hjälpen blir grov eller inte beror ju på hur mkt kraft man har i tygeltaget sas inte på om du lägger omkull handen eller har armbågen bakom kroppen.
Det blir inga fina hjälper med en omkull-lagd hand.
Drar ryttaren hästen i munnen så att hens armbåge hamnar bakom kroppen är det grovt. Om hästen redan är bakom lod blir det ännu sämre.
 
Hon drar tillbaka handen flera decimeter vid några tillfällen. På den nivå hon tävlar och undervisar är det grovt att dra hästen i munnen på det viset, en häst som redan är bakom lod.

Hästen följer ju handen bakåt i lätt kontakt.
Då är det inte grovt.

Ang omkullagda händer kan du ge dig fasen på att någon så ridskicklig kan rida med mild kontakt med handen upp och ner om det vore så. Feeling liksom..

Om du har handen med armbågen bakom kroppen men tygeln är lång är hjälpen inte grov.
Drar du hästen i truten hårt och drar bakåt är hjälpen grov.
 
Vad gäller källhänvisning la jag nyligen upp en länk till en färsk sammanställning över studier på vad som händer med häst som rids bakom lod. De flesta studierna visar att bakom lod är skadligt oavsett hur många centimeter bakom lod det är. Men ju mer desto större påverkan.
http://www.equitationscience.com/do...s_of_the_cervical_vertebrae_in_equitation.pdf

Studien finns redovisad även här
http://practicalhorsemanmag.com/article/hyperflexion-going-to-extremes-53590

Låt oss prata om Dr Deb och hennes akademiska kvaliteter. Hennes doktorsavhandling handlade om "Cenozoic rocks and faunas of north-central Kansas". Låter inte som om det handlar så mycket om ridning tycker jag. Hon har vad jag kan se från hennes resumé inte en enda 1st på en enda peer reviewed vetenskaplig artikel som handlar om hästar eller ridning. Jag vet inte hur Univeristy och Kansas är, men i USA kan man mer eller mindre köpa sig en PhD om man verkligen vill.

Fortsättningsvis så hoppas jag att du vet att hennes "institut" inte är en vetenskaplig institution? Equine Studies Institute är ett företag som alla andra.Det låter fancy men det är en PhD som tigger medlemsavgifter för att driva en agenda. Men hon kanske inte fick möjlighet att forska på riktigt på något etablerat universitet?

Avslutningsvis: Har du läst vad hon egentligen länkar till? Den första länken kommer fram till följande slutsats:

Abstract
It has become accepted that the horse cannot see directly in front when the nose is lowered and must therefore rely on the rider. We tested the hypothesis that this conclusion would be correct only if the horse did not adjust the eyeball horizontal axis to changes of the head position. The results of the present study suggest that it is unlikely that horses have limited vision in relation to their head position when driven by the rider, and that the horse maintains the optimal horizontal eyeball position regardless of head position relative to the ground (min understrykning)

Med andra ord RAKA MOTSATSEN till vad du hävdar här i tråden gång efter annan. Läser du inte själv den forskning som du hänvisar till?
 
Du vet inte hur många elever haft. Hur vet du då att du talat med flertalet (dvs mer än 50 %) av dem. Du skrev tidigare "Men jag har läst på om metoden och pratat med flertalet elever till Anky.

Den här sammanställningen är relativt ny.
Det finns en rekommendation som riktar sig bla till dig som tränare
"ISES recommends that: Riders, trainers and sports officials must be aware of the gradual effect of flexion on welfare and ensure that head and neck postures do not compromise physiological or psychological function. Maintaining an open airway and ensuring the horse is selfmaintaining the posture (rather than it being enforced by the rider/trainer and/or tack or equipment) are essential. Extreme or hyperflexed head and neck postures are not acceptable."

Menar du att det är ett problem bara om hästen ridits i LDR?

Jag uttryckte mig klantigt. Jag har talat med flera stycken av hennes elever.

Jag har inga problem med hur JAG tränar eller lär ut enligt FEIs rek.

Det går däremot att rida i en väldigt djup form utan att blocka luftvägarna.
Och bara hästen utbildas gradvis och förstår vad som förväntas av den pch att man inte utnyttjar dem och gör upplevelsen i att vara så eftergiven och försvarslös negativ tror jag inte de tar psykisk skada av det.
Den fysiska skadan har jag inte sett någon studie som lyckats bevisa att RK ger skador.

Du har under alla år nämt att det inte går att rida annat än LDR om man rider det. Vi andra har hävdat att man rider LDR en period i början och sen gradvis ökas spannet på form både i längd och höjd och lägre.
Du har hävdat att det inte går.
Därför skrev jag frågan om du vet att det var LDR-ryttare. För jag antog att du trodde det.
Jag tror det kan vara vilken typ av ryttare som helst.
Jag har tex inga problem att växla mellan LDR till FDO eller för den delen hög form. Det trots häst som utbildats bara av mig. Som rider LDR i början. På honom med. Och han har kääänslig trut. Det går med rätt utbildning.
 
@Brille nejdå jag drog ju fram Dr Deb för några timmar sedan. Hon är ju ett ypperligt bra exempel på korrekt ridning så självklart har jag inte glömt bort din stora idol.



oliver_march_ondrum.jpg


Woops tom bakom lod och ganska grova tygeltag och hästen gapar för att komma undan den hårda handen :devil:

Den är ju i uppförsbacke!
Nacken högst, grova hjälper och lodet. Nja..
 
Enl TR ska hästen visas med nosen framför lod på tävling och ska hänsyn tas till hästens välfärd även vid träning.

Lite kort bara i denna galna tråd, men här har du FEL, TR ändrades i sin skrivelse för några år sedan just för att TR och de som utbildar den skrivelsen i TR( och de som utbildar dessa) inte längre förespråkar nos framför lod alltid o statiskt då ARBETET är viktigare. De lade till "som regel" med nos något framför lodplanet just för att detta missförstånd på det enkla vis skulle förklaras.
 
Så bra då för formen ändras inte så att hästen kan slappna av bla i de muskler som den använder för att hålla nosen tillbaka. Hästen får sträcka på halsen några sekunder i en halt och slår sig fri några gånger.

Du bedriver ett korståg där det enda viktiga för dig är nosens placering. Och ändå kan du inte se de sekvenser i filmen där hästens nos är framför lod. Du kan inte se hur otroligt mycket formen ändras, bara under den korta tiden.
 
Hon drar tillbaka handen flera decimeter vid några tillfällen. På den nivå hon tävlar och undervisar är det grovt att dra hästen i munnen på det viset, en häst som redan är bakom lod.

Det var bra att Fiador lade in den här filmen för det ger en väldigt tydlig bild av vad du inte kan se. Att placeringen av arm eller hand skulle vara avgörande för om det är grovt eller ej är rent befängt.
Det finns ingen sekvens i filmen där Anky skulle dra hästen i munnen.
 
Låt oss prata om Dr Deb och hennes akademiska kvaliteter. Hennes doktorsavhandling handlade om "Cenozoic rocks and faunas of north-central Kansas". Låter inte som om det handlar så mycket om ridning tycker jag. Hon har vad jag kan se från hennes resumé inte en enda 1st på en enda peer reviewed vetenskaplig artikel som handlar om hästar eller ridning. Jag vet inte hur Univeristy och Kansas är, men i USA kan man mer eller mindre köpa sig en PhD om man verkligen vill.

Fortsättningsvis så hoppas jag att du vet att hennes "institut" inte är en vetenskaplig institution? Equine Studies Institute är ett företag som alla andra.Det låter fancy men det är en PhD som tigger medlemsavgifter för att driva en agenda. Men hon kanske inte fick möjlighet att forska på riktigt på något etablerat universitet?

Avslutningsvis: Har du läst vad hon egentligen länkar till? Den första länken kommer fram till följande slutsats:

Abstract
It has become accepted that the horse cannot see directly in front when the nose is lowered and must therefore rely on the rider. We tested the hypothesis that this conclusion would be correct only if the horse did not adjust the eyeball horizontal axis to changes of the head position. The results of the present study suggest that it is unlikely that horses have limited vision in relation to their head position when driven by the rider, and that the horse maintains the optimal horizontal eyeball position regardless of head position relative to the ground (min understrykning)

Med andra ord RAKA MOTSATSEN till vad du hävdar här i tråden gång efter annan. Läser du inte själv den forskning som du hänvisar till?
Varför ska Dr Deb Bennets akademiska kvaliteter diskuteras i denna tråd? Pga bilden som @fio lagt in? För att jag ralierade över att @fio "glömde" ta med henne l listan över vad @fio tror är min referensram?

När det gäller Dr Deb Bennet så har jag länkat till några artiklar för att bla belysa vilka muskler som används vid samling tex dessa
http://www.equinestudies.org/true_collection_2008/true_collection_2008_pdf1
och
http://www.equinestudies.org/ring_revisited_2008/ring_of_muscles_2008_pdf.pdf
Om du tror att musklerna fungerar på något annat sätt än som Dr Deb Bennet beskriver kan du väl berätta vad du tror.

Du skriver
"Avslutningsvis: Har du läst vad hon egentligen länkar till? Den första länken kommer fram till följande slutsats: ..."
Vilken URL har denna länk (som enligt dig ska handla om hästens syn)?

Du avslutar ditt inlägg med
"Med andra ord RAKA MOTSATSEN till vad du hävdar här i tråden gång efter annan. Läser du inte själv den forskning som du hänvisar till?"
Jag har inte gjort någon hänvisning till den text som du citerat. Vilken forskning menar du att jag hänvisar till?
 
Lite kort bara i denna galna tråd, men här har du FEL, TR ändrades i sin skrivelse för några år sedan just för att TR och de som utbildar den skrivelsen i TR( och de som utbildar dessa) inte längre förespråkar nos framför lod alltid o statiskt då ARBETET är viktigare. De lade till "som regel" med nos något framför lodplanet just för att detta missförstånd på det enkla vis skulle förklaras.
Det står ingenstans i TR att det är tillåtet med nosen bakom lod.
"Hästens form och hållning (huvud och hals) i samlade tempon är avhängigt av utbildningsståndpunkt och, i någon mån, dess byggnad. En god form kännetecknas av att halsen reses upp utan tvång och bildar en välvning från manken till nacken, som blir halsens högsta punkt, samt att nosen kommer något framför lodplanet. I det ögonblick ryttaren anbringar hjälperna för att uppnå en tillfällig och övergående samlande effekt, kan nosen komma i lodplanet. Välvningen av halsen står i direkt proportion till samlingsgraden."
 
Tänk så många tävlingsryttare och tränare som inte anser att det är nödvändigt att följa tävlingsreglerna.

Tänk att det är så många tävlingsryttare och tränare som inte ens vill ta del av den information som finns om vilken ridning som bäst utvecklar hästen mot dressyrens mål.

Inte underligt att det såg ut som det gjorde i Falsterbo och Flyinge. Det är bara att hoppas att JÅ/@Taranis och alla andra som vill se bra ridning orkar fortsätta sitt arbete mot detta
 
Varför ska Dr Deb Bennets akademiska kvaliteter diskuteras i denna tråd? Pga bilden som @fio lagt in? För att jag ralierade över att @fio "glömde" ta med henne l listan över vad @fio tror är min referensram?
Därför att du länkar till texter som hennes företag har skrivit. Jag ville se vilken tyngd det egentligen ligger bakom dessa texter. Svaret? Väldigt lite. Länka till forskning istället om du nu vill trycka på att vetenskapen skulle stödja dina åsikter.

Som jag ser det finns det två sätt att ha kunskap som är värd något. Antingen genom att bevisa att man kan någonting (tränare, ryttare, uppfödare osv, inte sina respektive områden), eller genom att på vetenskaplig sätt (forskning) ta fram underlag som stödjer ens teorier. Deb Bennett har inte gjort någotdera.

När det gäller Dr Deb Bennet så har jag länkat till några artiklar för att bla belysa vilka muskler som används vid samling tex dessa
http://www.equinestudies.org/true_collection_2008/true_collection_2008_pdf1
och
http://www.equinestudies.org/ring_revisited_2008/ring_of_muscles_2008_pdf.pdf
Om du tror att musklerna fungerar på något annat sätt än som Dr Deb Bennet beskriver kan du väl berätta vad du tror.
DB är biolog, och har därför en kunskap om muskler som jag självklart inte har. Alltså har jag väldigt svårt att säga att något av det hon skriver är fel. Därmed säger jag inte att hon har rätt. Jag har för lite kunskap för att göra den bedömningen.
Faktum är att jag kom inte längre än hennes (enligt mig) galna påståenden om att man inte behöver någon tränare innan jag insåg att jag inte är intresserad av att läsa flera sidor åsikter som inte har mycket mer vetenskaplig tyngd än en insändare i Min Häst.

Du skriver
"Avslutningsvis: Har du läst vad hon egentligen länkar till? Den första länken kommer fram till följande slutsats: ..."
Vilken URL har denna länk (som enligt dig ska handla om hästens syn)?

Du avslutar ditt inlägg med
"Med andra ord RAKA MOTSATSEN till vad du hävdar här i tråden gång efter annan. Läser du inte själv den forskning som du hänvisar till?"
Jag har inte gjort någon hänvisning till den text som du citerat. Vilken forskning menar du att jag hänvisar till?
Du länkade till en sammanställning av vetenskapliga artiklar som DB:s företag gjort. (http://www.equitationscience.com/do...s_of_the_cervical_vertebrae_in_equitation.pdf) Den översta artikeln i den sammanställningen heter "Bartos, L., Bartosova, J., Starostova, L., 2008. Position of head is not associated with changes in horse vision. Equine Veterinary Journal 40, 599601.". Det är det Abstractet som jag klippt in.

Däremot är jag som vanligt förundrad över din förmåga att undvika att svara på raka frågor. Så nu ställer jag två så får jag se om jag får svar:
1. Vad tycker du om DB:s akademiska kvaliteter, eftersom hon (iaf vad jag ser på hennes CV) inte har skrivit några vetenskapliga artiklar som handlar om hästar eller ridning? Och dessutom inte har några resultat som bevisar kunskap genom färdighet. Vad skulle då göra henne till en auktoritet på området?
2. Vad tycker du om forskningen som jag hänvisade till som visar på att hästars synfält inte alls begränsas av LDR?
 
Tänk så många tävlingsryttare och tränare som inte anser att det är nödvändigt att följa tävlingsreglerna.

Tänk att det är så många tävlingsryttare och tränare som inte ens vill ta del av den information som finns om vilken ridning som bäst utvecklar hästen mot dressyrens mål.

Inte underligt att det såg ut som det gjorde i Falsterbo och Flyinge. Det är bara att hoppas att JÅ/@Taranis och alla andra som vill se bra ridning orkar fortsätta sitt arbete mot detta

Menar du att folk inte följer tävlingsreglerna på banan?
Tom jag som anser de första rida i vad jag mer skulle kalla Georg-form IOM att nacken inte är högst, tycker nog de verkar följa reglerna. Domarna verkar iaf tycka det. Och de bestämmer ju.

Om du menar att man tränar LDR, RK, HF eller ngt annat du inte gillar: det är träning och inte tävling. Alltså gäller inte de regler som gäller under tävlingsritt och framridning.
Det vore isf lika regelvidrigt att jag rider barbacka i gympadojor och fleecetröja utan handskar här hemma. Om reglerna alltid ska följas.

Sen ang att träna upp friska hästar. Det finns inga bevis på att Ankys hästar inte håller.
Och and LDR finns det bevis för att de är en orsak till att de håller och även kan hjälpa de med problem likt KS.
 
Du länkade till en sammanställning av vetenskapliga artiklar som DB:s företag gjort. (http://www.equitationscience.com/do...s_of_the_cervical_vertebrae_in_equitation.pdf)
Du påstår felaktigt att det är Dr Deb Bennets företag som ligger bakom sammanställningen (http://www.equitationscience.com/do...s_of_the_cervical_vertebrae_in_equitation.pdf) du hänvisar till.

Hemsidan equitationscience "ägs" av "The International Society for Equitation Science (ISES)" som "is a not-for-profit organisation that chiefly aims to facilitate research into the training of horses to enhance horse welfare and improve the horse-rider relationship. "

Dr Deb Bennets namn finns inte i listan över "styrelsen" för equitationscience, se
http://www.equitationscience.com/council, eller i listan över "HONORARY FELLOWS".
 
Därför att du länkar till texter som hennes företag har skrivit. Jag ville se vilken tyngd det egentligen ligger bakom dessa texter. Svaret? Väldigt lite. Länka till forskning istället om du nu vill trycka på att vetenskapen skulle stödja dina åsikter.
I ISES artikel (som du felaktigt påstår att Dr Deb Bennets företag skrivit) "http://www.equitationscience.com/do...s_of_the_cervical_vertebrae_in_equitation.pdf" finns under rubriken "References" en lista över referenser över studier mm som legat till grund för artikeln. I listan är den första raden "Bartos, L., Bartosova, J., Starostova, L., 2008. Position of head is not associated with changes in horse vision. Equine Veterinary Journal 40, 599601." Att Bartos studie finns i referenslistan behöver inte betyda att ISES håller med om innehållet.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 798
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 329
Senast: Mabuse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 025
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 833

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp