Falsterbodressyren, debattinlägg

Jag är inte bättre än någon annan, jag gör fel och måste göra om eller "backa bandet" som du uttrycker det. Det är inte alltid det lyckas.
Det gäller i detta som överallt att om man vill bli bättre/ göra mer rätt från början krävs (enligt min mening) att man tänker efter och söker information och kunskap där det är störst chans att hitta den. Här är det inte antalet "gilla" som räknas utan personer med stor och lång dokumenterad erfarenhet och i vetenskapen. Där tror/hoppas jag verkligen att du har fel, tex när det gäller respekt för hästen som levande och tänkande varelse. Men också för de som avser att tävla dressyr om 5-10 år. Motståndet mot LDR ökar eftersom allt fler inser vad det medför. När tom BT (har vänt kappan ... ? och) skriver att förändring behövs.

Men många inlägg handlar om mina tillkortakommanden. Att det aldrig blir koncensus i den frågan är naturligt när ena parten inte vet. Det är i väldigt liten utsträckning som ridning diskuteras. I ett inlägg nyligen la jag upp en länk till en relativt färsk studie om "Arbetsformens betydelse för dressyrhästens psykiska och fysiska välbefinnande ". Ingen har kommenterat den studien överhuvud taget.
Där har du alldeles fel. Jag hävdar inte MITT sätt. Det finns inget MITT sätt, bara accepterande av andras sätt. Jag respekterar andras kunskap och erfarenhet men naturligtvis väljer jag vem/vilka jag ska lita på. Avgörande är då vad de presterat i kommunikation med hästen och om det de säger hänger ihop och verkar stämma. Om någon säger att man ska rida så att hästen drar upp underhalsen har jag lite svårt att tro/ lita på den personen om denne inte kan förklara vilka muskler hästen använder för att göra detta.

Varför vill du vara openminded mot oss? Det är mot hästen och verklig kunskap om häst och ridning du ska vara openminded (tycker jag). Ta dig bortom alla klyschor och buzzwords om ridning och se verkligheten bakom. Hur rör sig hästen, vilka muskler använder den, när, hur, vilket resultat kan en viss muskelspänning ge etc?
Varför gör vi det svårt för dig att vara openminded mot oss? Det förstår jag inte alls. På vilket sätt då? @Fiador är bra på att förklara och skriva och visar stor kunskap och förståelse för hästen och kommunikationen mellan häst och ryttare.
Tolkar inte BT blogg som att han tog avstånd från LDR? Utan att ryttarna inte kom vidare från unghäst ridning.
 
Jag har har också utbildat hästar åt andra och har även hjälpt andra att utbilda sina hästar själv i rätt stor utsträckning utan att någonsin ansett att hästen som är i eftergift är utsatt eller försvarslös. Men det beror nog på att jag har en helt annan grundsyn.

En häst kan i mina ögon inte vara i eftergift om den inte känner sig fri och har en ryttare på ryggen som gör det möjligt. Utsatt kan hästen så klart vara pga hårdhänt ryttare, men det är den ju även om den är i spänning och går med motstånd. Som jag ser det har det ingenting att göra med just eftergiften. Den är ett normalläge och inte något specifikt som man "tränar" fram.

Men vänta nu, saknar du helt ordförståelse? Att hästen är eftergiven betyder ju, ordagrant, att den gett efter till ryttaren, med andra ord är den inte det minsta fri då, den har helt underkastat sig ryttaren. Det behöver inte alls vara något dåligt heller, snarare har hästen som normalt är ett flyktdjur som alltid håller koll på möjliga flyktvägar istället "gett upp" de impulserna och litar på att ryttaren håller koll. På väldigt känsliga hästar är det nog ganska skönt att så att säga släppa på kontrollbehovet, är flera som pratat om samma saker men minns inte i vilken tråd.
 
Men vänta nu, saknar du helt ordförståelse? Att hästen är eftergiven betyder ju, ordagrant, att den gett efter till ryttaren, med andra ord är den inte det minsta fri då, den har helt underkastat sig ryttaren. Det behöver inte alls vara något dåligt heller, snarare har hästen som normalt är ett flyktdjur som alltid håller koll på möjliga flyktvägar istället "gett upp" de impulserna och litar på att ryttaren håller koll. På väldigt känsliga hästar är det nog ganska skönt att så att säga släppa på kontrollbehovet, är flera som pratat om samma saker men minns inte i vilken tråd.
Det svenska språket är ju lite torftligt på det viset, det har inte så stora nyanser. Det går lätt att missuppfatta. Det engelska/amerikanska ordet för samma sak (release) ger en mycket mer nyanserad innebörd. Typ "släpp fri", "frigöra". Det är också från träningskulturer därifrån jag lärt mig förstå innebörden i dessa begrepp.

Hur som så ser jag inte på hästträning som en "herre och slav" relation. Hästen behöver inte underkasta sig någonting, jag bara hjälper den att känna sig fri i dom situationer jag utsätter den för.Vi är ett team, partners, som försöker hitta ett sätt att samspela på. Hästen vill ALLTID anpassa sig, jag måste bara ge den möjlighet att göra det

Ordet "lydnad" har samma negativa klang. Kommunikation och samspel är vad det handlar om för mig.
 
Har du nog rätt i. Men det är ju lite det LDR handlar om, den "runda" formen, som på en mer skolad häst borde vara mer upprest.

Blir inte så lite fascinerad hur du kan vrida till en text och tolka käpprätt,det har nog mer med att göra att kvalgränsen är för låg så hästar som inte är klara för klasser vad gäller sin bärighet ändå kan traska upp och då blir såklart formen för låg för den klassen de rider.
Har inte så mkt med LDR att göra som du önskar utan mer ryttare som promt ska rida svårare än vad hästen är klar för, precis som vissa bara har tramp som mål utan att ta med det andra och sen tar stillbilder alternativt kort filmsekvens på trampet och menar de rider svår dressyr.
 
Ja det förstår jag att dom skulle tycka eftersom det nu är som det är. Men det handlar ju inte om att nosen "råkar" hamna där, utan ofta och i allt för många tävlingsritter på både lokal, regional och nationell nivå så rids det bakom lod 90% av ritten. Då borde man faktiskt inte kunna få godkänt.

.

Varför inte? Varför ska bara nosplaceringen avgöra om en häst får godkänt/ högre eller lägre?
Vad ska då en häst få som har nosen framför lod ett helt program men som såsar sig runt oaktivt få? ex?
 
Det svenska språket är ju lite torftligt på det viset, det har inte så stora nyanser. Det går lätt att missuppfatta. Det engelska/amerikanska ordet för samma sak (release) ger en mycket mer nyanserad innebörd. Typ "släpp fri", "frigöra". Det är också från träningskulturer därifrån jag lärt mig förstå innebörden i dessa begrepp.

Hur som så ser jag inte på hästträning som en "herre och slav" relation. Hästen behöver inte underkasta sig någonting, jag bara hjälper den att känna sig fri i dom situationer jag utsätter den för.Vi är ett team, partners, som försöker hitta ett sätt att samspela på. Hästen vill ALLTID anpassa sig, jag måste bara ge den möjlighet att göra det

Ordet "lydnad" har samma negativa klang. Kommunikation och samspel är vad det handlar om för mig.
Eftergiften som pratas om här kan du inte översätta med release?
Blir ju inte alls samma sak.
 
Varför inte? Varför ska bara nosplaceringen avgöra om en häst får godkänt/ högre eller lägre?
Vad ska då en häst få som har nosen framför lod ett helt program men som såsar sig runt oaktivt få? ex?

Men alltså, nu virder du och vänder på saken. Så klart att ALLA felaktiga positioner, former, tekniker ska ha samma effekt på bedömningen, i synnerhet om det utövas genomgående i största delen av programmet.
 
Men alltså, nu virder du och vänder på saken. Så klart att ALLA felaktiga positioner, former, tekniker ska ha samma effekt på bedömningen, i synnerhet om det utövas genomgående i största delen av programmet.

Så du menar att ALLT som inte är efter det mer optimala beskriva i TR ska ha underkänt?
 
Det är ju din definition då och får stå för dig. Jag menar fortfarande att systemfelet beror på att bakomlodridning har normaliserats så till den milda grad att man kan få godkänt och mycket högre poäng än så, ja tom gå vidare till GP nivå, trots att man rider hästen bakom lod 90% av tiden.

Kan man inte få fram nosen åtminstone 90% av tiden så bör man inte kunna få godkänt (60%) eller högre, i annat fall så behöver TR ändras och dressyrens grundprinciper behöver skrivas om.

Det skulle ju kunna vara så att du inte är lika duktig på att se hur HELA hästen faktiskt arbetar, som tränare och domare är.

TR beskriver det tiomässiga, det som är utmärkt, det som alla som rider dressyr strävar mot. Inte ens världens bästa ekipage får 100%. Så avdrag för brister av olika slag görs, det kan du vara säker på. Att inte välutbildade kunniga domare ger 5 eller lägre så fort nosen är ens en aning bakom lod betyder inte att de har fel och du har rätt. Det betyder inte att TR ska skrivas om och grundprinciperna ändras.
 
Jag har har också utbildat hästar åt andra och har även hjälpt andra att utbilda sina hästar själv i rätt stor utsträckning utan att någonsin ansett att hästen som är i eftergift är utsatt eller försvarslös. Men det beror nog på att jag har en helt annan grundsyn.

En häst kan i mina ögon inte vara i eftergift om den inte känner sig fri och har en ryttare på ryggen som gör det möjligt. Utsatt kan hästen så klart vara pga hårdhänt ryttare, men det är den ju även om den är i spänning och går med motstånd. Som jag ser det har det ingenting att göra med just eftergiften. Den är ett normalläge och inte något specifikt som man "tränar" fram.

Vem har påstått att en häst som arbetar med eftergift befinner sig under "tvång" och inte kan fly? Varför skulle hästen behöva känna tvång, eller ha behov av att fly? "Tvång" och "fly" låter väldigt negativt. En eftergiven häst har lämnat över sig helt till ryttaren och då är det ryttarens skyldighet att behandla den väl och vara mjuk och försiktig med sina signaler.

Eftergift trodde jag var ett allmänt vedertaget begrepp och jag blir förskräckt när du tom måste motsätta dig det.
 
Eftergiften är det som skapar eftergiften hos hästen. Du kan inte få en gp stjärna genom att strypa energin. Inte ens en på msv nivå.
 
Varför inte? Varför ska bara nosplaceringen avgöra om en häst får godkänt/ högre eller lägre?
I en klass där det ska visas att hästen uppnått styrka och förmåga till högre samling ska detta naturligtvis visas för att få godkänt. Om ryttaren inte klarar att visa att hästen uppnått den förmågan är det inte godkänt.

Hur många gånger ska det behöva sägas att nosens placering tydligt visar hur hästen rids/brukar ridas. Nosen bakom lod visar tydligt att hästen är spänd (åtminstone i halsen för att hålla nosen bakom) eller att ryttaren håller nosen på den platsen via bett och tyglar. Det finns ingen annan anledning.

Varför väljer (att inte välja är också ett val) ryttaren att visa hästen med nosen bakom lod när TR föreskriver klart och tydligt att den ska vara i eller strax framför lod? Antingen har ryttaren inte förstått vad som krävs eller så klarar ryttaren inte sin uppgift.

Det var någon (@tuaphua ?) som skrev om tävlingsryttaren som fick hästen lösgjord av någon annan. Då kan man förstå att tävlingsryttaren behöver ha hästen i ett hjälplöst läge. Var det därför hästarna på framridningen i Falsterbo reds som de gjorde?
 
Eftergiften som pratas om här kan du inte översätta med release?
Blir ju inte alls samma sak.
@Ray Du har nog rätt i att det inte menas samma sak.
I filmen som @Fiador lagt upp
förklarar BB ordet "release" som frånvaro av tryck. Det är ju något många bla på buke vill ha, dvs tryck i tyglarna. De anser att det krävs tryck för att det ska vara kontakt.

Ordet "submission" som någon vill använda brukar ( se http://sv.bab.la/lexikon/engelsk-svensk/submission ) översättas med underkastelse, resignation. Det är något man INTE vill ha enligt mål i TR.

Syfte med tävlingsreglemente
...
TR ska vara normgivande vid all form av ridning och träning samt hantering av hästen ur djurskyddshänseende.
...
TR moment 230
Dressyrens mål är att utveckla hästen till en atletisk individ genom harmonisk utbildning. Resultat blir en lugn, mjuk, lösgjord och smidig häst. Den blir också förtroendefull, uppmärksam och villig så att perfekt samförstånd med ryttaren kan uppnås.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 798
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 329
Senast: Mabuse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 011
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 832

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Dressyrsnack 17
  • Patella, tips

Omröstningar

Tillbaka
Upp