Falsterbodressyren, debattinlägg

G
@Ray Du har nog rätt i att det inte menas samma sak.
I filmen som @Fiador lagt upp
förklarar BB ordet "release" som frånvaro av tryck. Det är ju något många bla på buke vill ha, dvs tryck i tyglarna. De anser att det krävs tryck för att det ska vara kontakt.

Ordet "submission" som någon vill använda brukar ( se http://sv.bab.la/lexikon/engelsk-svensk/submission ) översättas med underkastelse, resignation. Det är något man INTE vill ha enligt mål i TR.

Syfte med tävlingsreglemente
...
TR ska vara normgivande vid all form av ridning och träning samt hantering av hästen ur djurskyddshänseende.
...
TR moment 230
Dressyrens mål är att utveckla hästen till en atletisk individ genom harmonisk utbildning. Resultat blir en lugn, mjuk, lösgjord och smidig häst. Den blir också förtroendefull, uppmärksam och villig så att perfekt samförstånd med ryttaren kan uppnås.
Googlar submission to the rein och får en artikel där Helen Lang? ?? ( glömt hur det stavas) beskriver a horse That is submissive is supple, loose, happy reacting on my dressage training aids.

Och det är vad de flesta skulle beskriva en eftergiven häst även på svenska. Sen kanske det är ett dåligt ord. Men ...
 
@Ray Du har nog rätt i att det inte menas samma sak.
I filmen som @Fiador lagt upp
förklarar BB ordet "release" som frånvaro av tryck. Det är ju något många bla på buke vill ha, dvs tryck i tyglarna. De anser att det krävs tryck för att det ska vara kontakt.

Ordet "submission" som någon vill använda brukar ( se http://sv.bab.la/lexikon/engelsk-svensk/submission ) översättas med underkastelse, resignation. Det är något man INTE vill ha enligt mål i TR.

Syfte med tävlingsreglemente
...
TR ska vara normgivande vid all form av ridning och träning samt hantering av hästen ur djurskyddshänseende.
...
TR moment 230
Dressyrens mål är att utveckla hästen till en atletisk individ genom harmonisk utbildning. Resultat blir en lugn, mjuk, lösgjord och smidig häst. Den blir också förtroendefull, uppmärksam och villig så att perfekt samförstånd med ryttaren kan uppnås.
Nu sitter jag på jobbet och har inte kollat på klippet med ljud.. Men i en tråd om dressyr så lägger du upp ett klipp med riktigt otrevlig westernridning där hästarna snurras omkring i ren stress?
Jag fattar inte vad du ville visa med den där filmen?
 
[. Det är ju något många bla på buke vill ha, dvs tryck i tyglarna. De anser att det krävs tryck för att det ska vara kontakt.

Är det? Många? Vilka? Vad har jag missat? Eller tolkar du andras beskrivning helt knas?
Jag vill ha lätt kontakt, det är min önskan, tryck i tygeln tycker jag blir för och låter för hårt, jag vill mer ha ett sug om bettet, alltså att hästen suger om tar tag i bettet utan att det blir tryck och utan att hästen använder det som femte ben. Ett sug med kommunikation.
 
Det problem jag adresserar är det som skrivits om; en häst som inte vill komma fram till bettet.
Därför hade jag funderat kring varför.
Om den har ont, om den är biomekaniskt låst och får svårt att röra sig optimalt eller om det är skolningsfel.
En Kiro kan om mun är bra och hästen inte är i behov av ren vetvård lossa låsningar och hjälpa en låst häst kunna röra sig.
Bara man lär hästen söka sig framåt nedåt ...
Innan man anlitar vet och kiro kan man ju fundera över om hästen förstår vad ryttaren vill. Är hästen bara "fellärd" och tror att den ska vara hopkrullad eller att bettet är något negativt måste den läras om. Det gör man enklast stillastående då man har mest kontroll över sina egna och hästens rörelser. Då är det också lättare att belöna hästen för varje antydan till rätt beteende.
 
Nu sitter jag på jobbet och har inte kollat på klippet med ljud.. Men i en tråd om dressyr så lägger du upp ett klipp med riktigt otrevlig westernridning där hästarna snurras omkring i ren stress?
Jag fattar inte vad du ville visa med den där filmen?
Du kanske ska lyssna på filmen då, så du vet vad den handlar om.

I mitt inlägg hänvisade jag till vad BB menar med ordet "release". Ordet "release" omnämns i inlägget jag svarade på. Minidebatten handlar om
eftergift och vad det är, om det är frihet från tryck (release) eller underkastelse/ resignation (submission).

I det jag sett av filmen finns inget uttryck av stress, i alla fall inte i den omfattning som dressyrhästarna i Falsterbo uppvisade.
 
Tolkar inte BT blogg som att han tog avstånd från LDR? Utan att ryttarna inte kom vidare från unghäst ridning.
Kikade som hastigast på lite youtubefilmer med honom som tränare och han verkade köra på LDR, då i alla fall. Eller det han verkar kalla unghästridningen då. (dvs jag fyller bara på lite till din kommentar). (Det ser i alla fall inte ut som något som tex Dag Nätterqvist hade kört träning på, enligt hans texter, iofs höll han på med hoppning.)
 
  • Gilla
Reactions: Ray
I det jag sett av filmen finns inget uttryck av stress, i alla fall inte i den omfattning som dressyrhästarna i Falsterbo uppvisade.

Att snurra runt runt runt runt ser för mig lika kuvande ut som rollkur. Och om du inget uttryck av stress sett, titta en gång till. Hur kan man ens med att gapa över Falserbos skirridning av en del ryttare och sedan sila sånt här- inte bara sila, lägga in och visa också och inget konstigt se.
Ta mej faan, jag har iaf högljudd förfasat mig över några av ryttarna på Falsterbo framridningen.

Och nej, ingen av er är trovärdiga för mig för fem öre, en rider programridning, en annan har startat LA och utbildat till perfekt piaff, i mina ögon alldeles för lite erfarenhet och förståelse för tävlingsdressyr för att mästra så säkert.
 
Innan man anlitar vet och kiro kan man ju fundera över om hästen förstår vad ryttaren vill. Är hästen bara "fellärd" och tror att den ska vara hopkrullad eller att bettet är något negativt måste den läras om. Det gör man enklast stillastående då man har mest kontroll över sina egna och hästens rörelser. Då är det också lättare att belöna hästen för varje antydan till rätt beteende.

Jag skrev ju att det kan vara ett skolningsfel..
Det är det så klart om inget är fel på hästen. Man känner ju om det är ngt paj.
Och jag tycker det går fint att jobba med i rörelse.
 
Men alltså det ÄR submission som är ordet för eftergiven häst. Det är punkt 3. i allmänt intryck om man kollar på de engelska versionerna av alla dressyrprogram på FEIs hemsida. Men FEI vet väl säkert inte vad de pratar om så...

"3. Submission (attention and confidence; harmony, lightness and ease of the movements; straightness; acceptance of the bridle and lightness of the forehand)"
Just denna från GP special men det är ju samma i ALLA program. Notera acceptance of the bridle och "attention and confidence", låter det som plågeri det?

Att man ens kommer på att argumentera mot det?

Sen vet jag inte varför jag ens bemödar mig med det här men alltså, bedömning och poängsättning. Man börjar på 10 poäng, och sen drar domaren av för det som är dåligt. Det vill säga, är näsan liiiite liiiite bakom lod men allt annat super, då kommer det inte dras av ända ned till 4 poäng för det bra väger upp det lilla felet. För ja, lite bakom lod är ett LITET fel om allt annat är bra. Det är ett stort fel om det även brister i ryggverksamhet och bakbensaktivitet och så vidare. Källa? Min tränare, som är BÅDE tränare och domare och som jag brukar terrorisera med såna här frågeställningar i princip varje pass för att tja, jag vill bli en bättre tävlingsryttare OCH hemmaryttare.
 
Är det? Många? Vilka? Vad har jag missat? Eller tolkar du andras beskrivning helt knas?
Jag vill ha lätt kontakt, det är min önskan, tryck i tygeln tycker jag blir för och låter för hårt, jag vill mer ha ett sug om bettet, alltså att hästen suger om tar tag i bettet utan att det blir tryck och utan att hästen använder det som femte ben. Ett sug med kommunikation.
Jag skrev så här "Det är ju något många bla på buke vill ha, dvs tryck i tyglarna. De anser att det krävs tryck för att det ska vara kontakt."

Det har varit många och långa debatter om tygeln måste vara sträckt eller inte för att ha kontakt. Om tygeln är sträckt så finns det ett tryck (även om det är litet) i hästens mun och i ryttarens hand. Det går (i praktiken) inte att rida med sträckt tygel utan tryck.
 
Att snurra runt runt runt runt ser för mig lika kuvande ut som rollkur.
...
Snurrar runt runt? I den film som @Fiador lagt upp och som jag ville hänvisa till ("Disk 3...) finns inget snurra runt runt bara 180-graders vändningar och 8or på hängande tyglar.

Jag la upp fel film ("Disk 4...), beklagar (@MiniLi och @Fiador ). Nytt försök med "Disk 3...".
BB berättar vad han anser "release" innebär - frihet från tryck.
 
Jag skrev ju att det kan vara ett skolningsfel..
Det är det så klart om inget är fel på hästen. Man känner ju om det är ngt paj.
Och jag tycker det går fint att jobba med i rörelse.
Den som inte har din ridkompetens kanske inte klarar att göra det (få hästen att sluta krulla sig) i rörelse. Läs frågeställningen så kanske du oxå kan komma med ett svar som passar/ kan användas av frågeställaren.
 
Jag skrev så här "Det är ju något många bla på buke vill ha, dvs tryck i tyglarna. De anser att det krävs tryck för att det ska vara kontakt."

Det har varit många och långa debatter om tygeln måste vara sträckt eller inte för att ha kontakt. Om tygeln är sträckt så finns det ett tryck (även om det är litet) i hästens mun och i ryttarens hand. Det går (i praktiken) inte att rida med sträckt tygel utan tryck.

Rent fysiskt sett så ja en sträckt tyget kommer ju att ge ett tryck, i olika grad beroende på hur mycket som drar i vardera ände.

Det finns två alternativ till detta. Glappande tygel, vilket ger ryck i munnen. Inte önskvärt i någon ridning.

Eller helt slak tygel. Vilket kommer att ge minst tryck och minst kontakt (tryck) . Inte nödvändigtvis ingen kontakt men helt klart mindre än en sträckt tygel.

I dressyr enligt TR ska tygeln vara sträckt. Så helt utan tryck är omöjligt att rida. Dock ska målet vara att detta tryck inte ska vara större än att det precis sträcker tygeln. Något som är en jävligt svår balansgång att klara av att hålla i 1h i sträck samtidigt som man ska göra annat än att stå still... Att ens göra i 30 sekunder i sträck under rörelse är supersvårt och kräver enormt mycket av både häst och ryttare.
 
Snurrar runt runt? I den film som @Fiador lagt upp och som jag ville hänvisa till ("Disk 3...) finns inget snurra runt runt bara 180-graders vändningar och 8or på hängande tyglar.

Jag la upp fel film ("Disk 4...), beklagar (@MiniLi och @Fiador ). Nytt försök med "Disk 3...".
BB berättar vad han anser "release" innebär - frihet från tryck.

Jag tycker Buck är jättebra på sin grej! Men han rider inte dressyr. Så att han skulle uttrycka sig i dressyrtermer kan man nog glömma. Och nu är vi på dressyrforumet.

Submission är termen för eftergift på engelske.
Release är att ge efter.
 
Den som inte har din ridkompetens kanske inte klarar att göra det (få hästen att sluta krulla sig) i rörelse. Läs frågeställningen så kanske du oxå kan komma med ett svar som passar/ kan användas av frågeställaren.

Med en bra tränare bör man kunna det. I annat fall får tränaren ta hästen för hand eller uppsuttet.
Jag har inte varit med om att man ska behöva stå still och ge godis ens när folk kommer direkt från basic på ridskola.
 
Men alltså det ÄR submission som är ordet för eftergiven häst. Det är punkt 3. i allmänt intryck om man kollar på de engelska versionerna av alla dressyrprogram på FEIs hemsida. Men FEI vet väl säkert inte vad de pratar om så...

"3. Submission (attention and confidence; harmony, lightness and ease of the movements; straightness; acceptance of the bridle and lightness of the forehand)"
Just denna från GP special men det är ju samma i ALLA program. Notera acceptance of the bridle och "attention and confidence", låter det som plågeri det?
...
Av den texten (FEI GP special punkt 3 i allmänt intryck som @Piaff hänvisar till) framgår det inte att FEIs "submission" blir "eftergift" på svenska.

Innebär "eftergift" verkligen att hästen förstår vad som krävs av den?

Det är mycket som FEI lägger in i sin version av "submission". Där är det ett samlingsbegrepp och handlar inte bara om hästmunnens/handens eftergift. Enligt
http://inside.fei.org/sites/default/files/DRE-Rules_2016_GA-approved_clean.pdf
ingår också bla
"The first thought when considering submission is willingness, that the Horse understands what is being asked of it and is confident enough in the Athlete to react to the aids without fear or tension. "
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 798
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 329
Senast: Mabuse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 024
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 833

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp