Falsterbodressyren, debattinlägg

Rent fysiskt sett så ja en sträckt tyget kommer ju att ge ett tryck, i olika grad beroende på hur mycket som drar i vardera ände.

Det finns två alternativ till detta. Glappande tygel, vilket ger ryck i munnen. Inte önskvärt i någon ridning.

Eller helt slak tygel. Vilket kommer att ge minst tryck och minst kontakt (tryck) . Inte nödvändigtvis ingen kontakt men helt klart mindre än en sträckt tygel.

I dressyr enligt TR ska tygeln vara sträckt. Så helt utan tryck är omöjligt att rida.
....
Det finns ett alternativ ytterligare för ridning på "ej sträckt" tygel. Om ryttaren följer med med handen blir det inga ryck i munnen på hästen.

Även med en sträckt tygel blir det ryck i munnen om ryttaren inte följer med med handen. Hästen kan värja sig mot detta genom att nicka i takt med sitt steg/ryttarens (omedvetna) rörelser med handen eller med att dra in nosen.
 
Det finns ett alternativ ytterligare för ridning på "ej sträckt" tygel. Om ryttaren följer med med handen blir det inga ryck i munnen på hästen.

Även med en sträckt tygel blir det ryck i munnen om ryttaren inte följer med med handen. Hästen kan värja sig mot detta genom att nicka i takt med sitt steg/ryttarens (omedvetna) rörelser med handen eller med att dra in nosen.

Fast tygeln kan ju fortfarande bara vara sträckt, glappande eller slak. Även om ryttaren följer med fram så kommer ju ett större eller mindre "ryck" sålänge tygeln glappar.

Tänk gummiband. Antingen så är det slakt, spänt eller glappar där emellan. Målet är sträckt utan större uttöjning (tryck). Det finns två vägar dit, ett från vardera håll. Antingen så går man från lite extra uttöjd, extra tryck, till mindre och pendlar däremellan i sitt letande efter den ultimata kontakten.
Eller så går man från slakt gummiband till sträckt och pendlar däremellan.

Oavsett vilken väg man väljer att gå så kommer tryckförändring, i större eller mindre mängd, uppstå hos hästen beroende på skicklighet och kroppskontroll hos ryttaren. Vad hästen upplever som obehagligt tror jag är högst individuellt utifrån situation och pilot!
 
Jag tycker Buck är jättebra på sin grej! Men han rider inte dressyr. Så att han skulle uttrycka sig i dressyrtermer kan man nog glömma. Och nu är vi på dressyrforumet.

Submission är termen för eftergift på engelske.
Release är att ge efter.
Det är inte många på buke som kan förklara vad de menar med olika dressyrtermer. Det är många klyschor, myter och buzzword som florerar. Den som vågar sig på att fråga får ofta ett hånfullt påhopp om bristande kunskap tillbaka men inget svar på frågan.

Dressyr är till för att skapa en atletisk och ridbar häst som håller. TRs artikel 230 igen.
"Dressyrens mål är att utveckla hästen till en atletisk individ genom harmonisk utbildning. Resultat blir en lugn, mjuk, lösgjord och smidig häst. Den blir också förtroendefull, uppmärksam och villig så att perfekt samförstånd med ryttaren kan uppnås."

Jag trodde att dressyr-folk, tex de som finns på dressyrforumet, slutat vara så fis-förnäma att de inte vill söka kunskap där den finns, tex hos de bästa western-ryttarna.
 
Med en bra tränare bör man kunna det. I annat fall får tränaren ta hästen för hand eller uppsuttet.
Jag har inte varit med om att man ska behöva stå still och ge godis ens när folk kommer direkt från basic på ridskola.
@tuaphua Det är inte alla som har möjlighet att ha personlig tränare, inte ens en dålig. Men jag förstår att du helst rekommenderar det.

Folk från ridskolan?! Det är inte ryttaren från ridskolan som ska hjälpas att förstå genom positiv förstärkning, tex godis. Det är hästen som ska läras om.

Du visste inte att det fungerar. Du kanske inte har tränat så allvarliga fall. Då vet du nu att positiv förstärkning kan vara ett sätt.
 
Det är inte många på buke som kan förklara vad de menar med olika dressyrtermer. Det är många klyschor, myter och buzzword som florerar. Den som vågar sig på att fråga får ofta ett hånfullt påhopp om bristande kunskap tillbaka men inget svar på frågan.

Dressyr är till för att skapa en atletisk och ridbar häst som håller. TRs artikel 230 igen.
"Dressyrens mål är att utveckla hästen till en atletisk individ genom harmonisk utbildning. Resultat blir en lugn, mjuk, lösgjord och smidig häst. Den blir också förtroendefull, uppmärksam och villig så att perfekt samförstånd med ryttaren kan uppnås."

Jag trodde att dressyr-folk, tex de som finns på dressyrforumet, slutat vara så fis-förnäma att de inte vill söka kunskap där den finns, tex hos de bästa western-ryttarna.
???
Vad har TR s mål med en man som förklarar att release är fullkomligt avsaknad av pressure att göra. Vad argumenterar du mot just nu?

Ordet submission eller? Ring till britterna och be dom komma på ett bättre ord...
 
Från grov ridning på framridningen i Falsterbo till korrupta domare till nosen bakom lod till ifrågasättande av de mest vedertagna termer så som nu "eftergift" och ordbajseri till film med westernhäst - på Dressyrforumet. Just as usual...
Visst är det trist? Tittar in här då och då och hoppas på att tråden har återgått till ämnet. :(
 
???
Vad har TR s mål med en man som förklarar att release är fullkomligt avsaknad av pressure att göra. Vad argumenterar du mot just nu?

Ordet submission eller? Ring till britterna och be dom komma på ett bättre ord...
@Ray TR definierar vad dressyr är bra för. Även de som inte rider svensk tävlingsdressyr kan ha något att komma med, tex en westerngubbe.

Om du tycker att det behövs ett bättre ord än "submissipn" kan du väl ringa själv. Jag har inte lagt någon värdering på det ordet.
 
@Ray TR definierar vad dressyr är bra för. Även de som inte rider svensk tävlingsdressyr kan ha något att komma med, tex en westerngubbe.

Om du tycker att det behövs ett bättre ord än "submissipn" kan du väl ringa själv. Jag har inte lagt någon värdering på det ordet.
Ja han kan ha mycket att komma med.
Men inte riktigt i denna diskussionen. Vi pratar ju fortfarande om helt olika saker.
 
@tuaphua Det är inte alla som har möjlighet att ha personlig tränare, inte ens en dålig. Men jag förstår att du helst rekommenderar det.

Folk från ridskolan?! Det är inte ryttaren från ridskolan som ska hjälpas att förstå genom positiv förstärkning, tex godis. Det är hästen som ska läras om.

Du visste inte att det fungerar. Du kanske inte har tränat så allvarliga fall. Då vet du nu att positiv förstärkning kan vara ett sätt.

Jag försöker förklara för dig att man inte behöver vara särskilt välutbildad själv, dvs kan komma direkt från lite grunder på ridskolan, för att lära sig rida ut halsen på hästen.

Jag anser att det är varje tränares skyldighet(det betyder inte att det ÄR det) att lära sig hur andra system funkar. Detsamma gäller inlärningspsykologi etc. Så jo, man kan nog säga att jag är rätt bekant med positiv förstärkning. Jag använder det ibland.
Men jag vill lära ut så "rent" som möjligt. Så lite utrustning och tillbehör inkl godis. För att folk dels inte ska vara beroende av saker. Men också för att få rena svar på hjälper.
Många måste också klara sig utan medhjälpare. Visst kan man stå på backen själv. Men igen.. Då är man beroende av saker.

Western kan man hämta inspiration av under inridningsfas. Sen måste samlingen till. Den finns inte i western om man nu ska gå efter hur isättning av hovar etc ska vara för att det ska vara samling.
Men jo det finns mycket dressyrryttare kan hämta där.
 
@tuaphua Det är inte alla som har möjlighet att ha personlig tränare, inte ens en dålig. Men jag förstår att du helst rekommenderar det.

Folk från ridskolan?! Det är inte ryttaren från ridskolan som ska hjälpas att förstå genom positiv förstärkning, tex godis. Det är hästen som ska läras om.

Du visste inte att det fungerar. Du kanske inte har tränat så allvarliga fall. Då vet du nu att positiv förstärkning kan vara ett sätt.

Man får verkligen hoppas att de allra flesta (alla) som ägnar sig åt dressyr, eller annan ridning med för den delen, tar hjälp av tränare, mer eller mindre regelbundet.
 
Kikade som hastigast på lite youtubefilmer med honom som tränare och han verkade köra på LDR, då i alla fall. Eller det han verkar kalla unghästridningen då. (dvs jag fyller bara på lite till din kommentar). (Det ser i alla fall inte ut som något som tex Dag Nätterqvist hade kört träning på, enligt hans texter, iofs höll han på med hoppning.)
Kan förresten inte låta bli den här artikeln helt apropå Bo Tiblins blogg om hur dagens dressyr är. Bloggen blir curiouser och curiouser så att säga :) http://wwwc.aftonbladet.se/sport/9803/26/dag.html

Nätterqvist, som har varit en mycket framgångsrik hoppryttare och väl anlitad tränare, efterlyser en förändring.
– Det handlar om ren okunnighet. Ryttarna och tränarna vet inget om hästens anatomi. Men det är främst domarnas fel, som tillåter och uppmuntrar ryttarna att rida så här, säger Nätterqvist.
Bo Tiblin, ansvarig för domarutbildningen på Svenska ridsportförbundet, håller inte med:
– Domarna följer Tävlingsreglementet. Och skulle halsarna vara ”knäckta” skulle hästarna aldrig kunna genomföra de rörelser som de gör.
Tiblin får medhåll av Nathhorst:
– Självklart strävar jag alltid efter att hästen ska gå i rätt form, men det är inte alltid det lyckas

Min fetning. Han lär i alla fall inte 2015 förespråka någonting han avfärdar 1998, utan det måste vara unghästridningen han pratar om helt enkelt som Ray gissade på. Tror inte han pratar mot ldr.

Men det gör också att jag måste hålla med dem som tycker att hans blogg är lite konstig. Han borde inte kunna klaga utan att samtidigt på något vis säga att han själv gjort någonting fel. För om dressyren glidit någonstans sedan 1998 då den enligt honom var bra så måste han ha hjälpt till på vägen. Eller så gled den inte, utan halkade iväg blixtsnabbt från när han slutade (osäker på när).
 
Senast ändrad:
Vem har påstått att en häst som arbetar med eftergift befinner sig under "tvång" och inte kan fly? Varför skulle hästen behöva känna tvång, eller ha behov av att fly? "Tvång" och "fly" låter väldigt negativt. En eftergiven häst har lämnat över sig helt till ryttaren och då är det ryttarens skyldighet att behandla den väl och vara mjuk och försiktig med sina signaler.

Eftergift trodde jag var ett allmänt vedertaget begrepp och jag blir förskräckt när du tom måste motsätta dig det.
Du ska kanske ta och läsa det inlägg jag svarade på:

" Att hästen är eftergiven betyder ju, ordagrant, att den gett efter till ryttaren, med andra ord är den inte det minsta fri då, den har helt underkastat sig ryttaren."

Vem har pratat om "tvång" och "fly", jag pratar om att "släppa fri" istället för att "underkasta sig".
 
G

Googlar submission to the rein och får en artikel där Helen Lang? ?? ( glömt hur det stavas) beskriver a horse That is submissive is supple, loose, happy reacting on my dressage training aids.

Och det är vad de flesta skulle beskriva en eftergiven häst även på svenska. Sen kanske det är ett dåligt ord. Men ...
Skulle vilja påstå att det mer handlar om "lögjordhet" i den svenska benämningen. Det betyder i princip bara att hästen är lugn, trygg, villig, lyhörd och redo att göra vad som helst när som hels för att den känner sig redo. Och så klart att eftergiften har en hel del med det att göra...

Submissive är inte det samma som eftergift/eftergiven enligt den betydelse jag lägger in i ordet...
 
Visst är det trist? Tittar in här då och då och hoppas på att tråden har återgått till ämnet. :(
Kan du inte peta till den :)

Fast flera tyckte inte heller att det var hård ridning på framridningsbanan i Falsterbo. Jag är väldigt nyfiken på vad Ridsportförbundets veterinär säger om det när han sett filmen han begärde in. Men känner mig osäker på om det kommer publiceras någonstans.
 
Rent fysiskt sett så ja en sträckt tyget kommer ju att ge ett tryck, i olika grad beroende på hur mycket som drar i vardera ände.

Det finns två alternativ till detta. Glappande tygel, vilket ger ryck i munnen. Inte önskvärt i någon ridning.

Eller helt slak tygel. Vilket kommer att ge minst tryck och minst kontakt (tryck) . Inte nödvändigtvis ingen kontakt men helt klart mindre än en sträckt tygel.

I dressyr enligt TR ska tygeln vara sträckt. Så helt utan tryck är omöjligt att rida. Dock ska målet vara att detta tryck inte ska vara större än att det precis sträcker tygeln. Något som är en jävligt svår balansgång att klara av att hålla i 1h i sträck samtidigt som man ska göra annat än att stå still... Att ens göra i 30 sekunder i sträck under rörelse är supersvårt och kräver enormt mycket av både häst och ryttare.
På vilket sätt är det svårt?

Förstår verkligen inte varför det skulle vara svårt. Det är här eftergiften (i den betydelsen jag syftar på) kommer in, har man den, då är hästen fri och kan "möta upp" ryttaren i andra änden utan att det blir särskilt jobbigt för någon part.

Men det krävs en oberoende sits och bra balans, att man inte behöver hålla den i tyglarna...
 
Kan du inte peta till den :)

Fast flera tyckte inte heller att det var hård ridning på framridningsbanan i Falsterbo. Jag är väldigt nyfiken på vad Ridsportförbundets veterinär säger om det när han sett filmen han begärde in. Men känner mig osäker på om det kommer publiceras någonstans.
Ja, det hade varit intressant.

Men egentligen är det väl inte veterinären som ska titta på den främst, utan domarna och Sv. Ridsportsförbundet och framförallt dressyrkommiten.... om det nu ska bli någon förändring.
 
Ja, det hade varit intressant.

Men egentligen är det väl inte veterinären som ska titta på den främst, utan domarna och Sv. Ridsportsförbundet och framförallt dressyrkommiten.... om det nu ska bli någon förändring.

Vad pratar du om? Grov ridning á la Falsterbo? Eller nosen något bakom lod? Eller vad?
 
Jag tycker Buck är jättebra på sin grej! Men han rider inte dressyr. Så att han skulle uttrycka sig i dressyrtermer kan man nog glömma. Och nu är vi på dressyrforumet.

Submission är termen för eftergift på engelske.
Release är att ge efter.
Nej jag tror inte den termen "submissive" finns i Bucks hästtränartremonoligi ens. Det är ett otroligt negativt laddat ord och har ingenting med hästträning att göra (elle borde inte ha).
 
@Fiador Ärligt talat så tycker jag att videon med den där Buck såg fruktansvärd ut, ser inte alls vad man skulle få ut av det där.
Klart att man som dressyrryttare kan hämta inspiration och kunskap från många ställen, men att klaga på Falsterbo och sedan lägga in det där som något positivt exempel blir ju bara sjukt.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 798
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 329
Senast: Mabuse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 024
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 833

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp