Falsterbodressyren, debattinlägg

Men hallå, det är väl lite skillnad på "rädda" och knappt inridna unghästar och eliten i Falsterbo eller? Det är ju hästar med stora problem du ser på filmen. Det handla liksom inte om det bästa av det bästa och de mest välutbildade hästarna precis.

Jag Skulle aldrig göra så med en "rädd" knappt inriden unghäst, tydligen är det ok för dig- ja tråden blir märkligare och märkligare liksom ditt resonemang.
 
Det är här det skiljer sig, jag skulle ju inte rida dom momenten om jag inte hade lättheten och "eftergiften" mellan mig och hästen först. Inte ens på tävling. Jag skulle förmodligen också känna till innan att jag inte var redo för detta och avvakta tills jag var tillräckligt förberedd.

Fast det är ju väldigt diffust med när man ät redo eller inte många gånger. Ibland måste man ju prova. Och de flesta tävlar för att det är roligt! För att allt som har med tävling, upplägg och tillfixning inför är ett kul sätt att mäta sin utveckling på! Inte för att det nödvändigtvis ska vara perfekt!

Inte 17 skulle jag rida LB på denna häst bara för att vi inte reder ut allt i Intimediarie! Vi gör det inte ens bra(80%), utan bara mellan godkänt och ganska bra (65%) men nog fasen har vi där att göra ändå gör det! Så länge hästen inte sätts på "pottkanten" alltså att hästen kan utföra rörelserna på något så när utan att ryttaren sträcker ut gummibandet helt eller rider från "ytterläge till ytterläge" på gummibandet. Helt enkelt ful ridning - banka och slita inne på banan. Så måste man ju kunna rida programmet utan att bli sågad vid fotknölarna! Inte tar hästen så mycket mer skada av det än alla försök på hemmaplan med att lära sig rida.
 
La du upp rätt klipp verkligen? Filmen handlar om rädsla hos människor för hästar som jag uppfattade den? Och att hantera sin rädsla i situationer?
Nej tyvärr det blev fel. Jag har skrivit om det i ett tidigare inlägg, se http://www.bukefalos.com/threads/falsterbodressyren-debattinlagg.1412000/page-13#post-17722291
Trist att det blev fel, beklagar. Tråkigt om någon beskyller @Fiador för att ha lagt upp den.

Den här filmen (Disk 3...) ska det vara
 
Jag tycker det vore synnerligen intressant å veta vad JÅ tycker om de fulfilmsekvenser ni lagt in. Så Josefin, du läser ju här, tycker du om de "nya " filmerna som Brille och Fiador gör, eller hamnar de i samma kategori som några av Falsterbos framridningsryttare, alltså dina filmsnuttar?
Antagligen är det bara tävlingsdressyren som kan fulrida och göra allt fel.
Nu skriver jag för 3:e gången att jag lagt upp fel film. Det var INTE den som @Fiador la upp. Inte heller den jag ville lägga upp. Jag beklagar att jag gjorde fel.
 
Man får IOM formgivningen i western inte samma effekt i för grova hjälper just för att man måste linjera lederna på visst vis för viss effekt. Likt en kiropraktor jobbar kan vi få väldigt olika effekt beroende på hur hästen är formad.
I den öppnare formen är underhalsen lättare att aktivera till skydd.
@tuaphua och @Ray
Vad betyder den texten? Linjera lederna? Underhalsen lättare att aktivera?
Visst är vi ff på drrssyrforumet? Varför då försöka prata om formgivning i western-diciplinen?
 
Jag försöker förklara för dig att man inte behöver vara särskilt välutbildad själv, dvs kan komma direkt från lite grunder på ridskolan, för att lära sig rida ut halsen på hästen.
Du behöver knappast förklara, varken för mig eller någon annan, att man kan vara helt nybörjare och aldrig suttit på en häst och ändå lära sig både det ena och det andra.

Än en gång - läs frågeställningen. Den handlade INTE om att kunna "rida ut halsen på hästen".
 
Kan förresten inte låta bli den här artikeln helt apropå Bo Tiblins blogg om hur dagens dressyr är. Bloggen blir curiouser och curiouser så att säga :) http://wwwc.aftonbladet.se/sport/9803/26/dag.html



Min fetning. Han lär i alla fall inte 2015 förespråka någonting han avfärdar 1998, utan det måste vara unghästridningen han pratar om helt enkelt som Ray gissade på. Tror inte han pratar mot ldr.

Men det gör också att jag måste hålla med dem som tycker att hans blogg är lite konstig. Han borde inte kunna klaga utan att samtidigt på något vis säga att han själv gjort någonting fel. För om dressyren glidit någonstans sedan 1998 då den enligt honom var bra så måste han ha hjälpt till på vägen. Eller så gled den inte, utan halkade iväg blixtsnabbt från när han slutade (osäker på när).
Tack för att du påminner om Dadde.
http://www.jakobslund.se/dadde/
 
Fast tygeln kan ju fortfarande bara vara sträckt, glappande eller slak. Även om ryttaren följer med fram så kommer ju ett större eller mindre "ryck" sålänge tygeln glappar.
Tygeln kan vara sträckt och "ej sträckt".

Argumenten mot "ej sträckt tygel" har varit att det ger ryck i munnen. Det behöver inte bli något ryck om ryttaren följer med i hästens huvudrörelser både framåt och bakåt.

Om tygeln är sträckt och ryttarens hand inte är följsam OCH hästen inte ger efter blir det ryck i hästens mun. Men hästen brukar fixa det genom att "nicka" med huvudet i takt med sin egen takt eller med ryttarens rörelser. Hästen kan också välja att dra in nosen. Allt för att slippa obehaget av en oföljsam hand.
 
Åh Gud alltså jag vet inte varför jag ens försöker men... Punkt 3 på svenska heter lösgjordhet. Men en lösgjord och eftergiven häst HAR ju underkastat sig ryttaren rent praktiskt, men det är ju inte på ett dåligt sätt. Det betyder ju bara att den inte jobbar mot ryttaren utan att den är följsam. Varför ska du vrida allt så mycket? Vad tror du om oss tävlingsryttare egentligen??
@Piaff (dvs du) skrev i ett tidigare inlägg om sunmission och punkt 3 i FEIs reglemente
"Men alltså det ÄR submission som är ordet för eftergiven häst. Det är punkt 3. i allmänt intryck om man kollar på de engelska versionerna av alla dressyrprogram på FEIs hemsida. Men FEI vet väl säkert inte vad de pratar om så..."
Nu skriver du "Punkt 3 på svenska heter lösgjordhet.".
Har du ändrat dig nu, från eftergiven till lösgjord?
 
Fast det är ju väldigt diffust med när man ät redo eller inte många gånger. Ibland måste man ju prova. Och de flesta tävlar för att det är roligt! För att allt som har med tävling, upplägg och tillfixning inför är ett kul sätt att mäta sin utveckling på! Inte för att det nödvändigtvis ska vara perfekt!

Inte 17 skulle jag rida LB på denna häst bara för att vi inte reder ut allt i Intimediarie! Vi gör det inte ens bra(80%), utan bara mellan godkänt och ganska bra (65%) men nog fasen har vi där att göra ändå gör det! Så länge hästen inte sätts på "pottkanten" alltså att hästen kan utföra rörelserna på något så när utan att ryttaren sträcker ut gummibandet helt eller rider från "ytterläge till ytterläge" på gummibandet. Helt enkelt ful ridning - banka och slita inne på banan. Så måste man ju kunna rida programmet utan att bli sågad vid fotknölarna! Inte tar hästen så mycket mer skada av det än alla försök på hemmaplan med att lära sig rida.
Fast det är det här jag diskuterar, du skrev:

"I dressyr enligt TR ska tygeln vara sträckt. Så helt utan tryck är omöjligt att rida. Dock ska målet vara att detta tryck inte ska vara större än att det precis sträcker tygeln. Något som är en jävligt svår balansgång att klara av att hålla i 1h i sträck samtidigt som man ska göra annat än att stå still... Att ens göra i 30 sekunder i sträck under rörelse är supersvårt och kräver enormt mycket av både häst och ryttare."

Det är inte svårt, det är bara att släppa taget. Klarar man då inte av momenten så rider man inte dom momenten förräns man klarar det med löst sträckt tygel genom hela momentet. Man börjar med att dela upp momenten i mindre delar och sätter ihop dom succecisvt med lös sträckt tygel. Skillnaden är att jag rider med det tänket från början (från den unga hästen till den mer utbildade) så jag "håller" aldrig hästen kvar, den håller sig kvar själv. Det kan den för den har övat på det ända från början. Jag anpassar min "nivå" utifrån vart vi är. Andra saker kan falera, men aldrig trycket från tygeln (utom möjligen något steg här och där), det är en detalj som jag är SUPERnoga med.
 
@Waco
Jag vill tillägga att i övrigt håller jag med dig, det ska vara roligt främst och man ska inte vara så rädd för att göra fel, hästen tar oftast inte någon skada av det heller och den lär sig den med. Så länge man är rättvis och inte skyller på hästen så kan man hålla det på en positiv nivå ändå.

Jag har ju en ryggskada själv och gör det inte så lätt för min häst, han får stå ut med rätt mycket, men just tygelkontakten är en "hjärtesak" för mig, och för hårt hållna tyglar är inte särskilt positvit för hästen heller, om man nu vill hålla det positivt. Det mesta annat som man kan ställa till med är smällar som hästen bättre kan ta, men hållande/hängande i tyglar hämmar hästen enormt och gör ev. andra missar mycket jobbigare för hästen. Så det är något som jag lägger extra stor vikt vid. Nu pratar jag fortfarande inte om tillfälliga missar något steg här eller där, utan om det fenomenet som jag ser att många anammar, rider med för stort jämnt tryck mest hela tiden.

Då anser jag inte att argumenetet "det är svårt" räcker för det är bara att släppa och om allt annat faller isär då, ja då vet man ju vad man har att jobba med.
 
Fast det är det här jag diskuterar, du skrev:

"I dressyr enligt TR ska tygeln vara sträckt. Så helt utan tryck är omöjligt att rida. Dock ska målet vara att detta tryck inte ska vara större än att det precis sträcker tygeln. Något som är en jävligt svår balansgång att klara av att hålla i 1h i sträck samtidigt som man ska göra annat än att stå still... Att ens göra i 30 sekunder i sträck under rörelse är supersvårt och kräver enormt mycket av både häst och ryttare."

Det är inte svårt, det är bara att släppa taget. Klarar man då inte av momenten så rider man inte dom momenten förräns man klarar det med löst sträckt tygel genom hela momentet. Man börjar med att dela upp momenten i mindre delar och sätter ihop dom succecisvt med lös sträckt tygel. Skillnaden är att jag rider med det tänket från början (från den unga hästen till den mer utbildade) så jag "håller" aldrig hästen kvar, den håller sig kvar själv. Det kan den för den har övat på det ända från början. Jag anpassar min "nivå" utifrån vart vi är. Andra saker kan falera, men aldrig trycket från tygeln (utom möjligen något steg här och där), det är en detalj som jag är SUPERnoga med.

Jag anser att ett jämnt tryck(förutsatt att man inte töjt ut gummibandet helt), alltså så lite variation på gummibandet, är viktigare än lite tryck om lite tryck innebär ett ojämt tryck från gummibandet. Jag tycker att det är lättare för både mig och mina elever att rida ut näsan från den vägen och få med sig resten av kroppen på hästen på det sättet. Alltså rider jag ut näsan först när jag har ryggen och bakbenen där jag vill ha dem för dagen! Om jag på vägen har lite "mer i handen" så rider jag ur det när jag känner att hästen förstått vad jag vill att den ska göra med resten av kroppen. För det är viktigare än näsan för mig. Bakifrån och fram vill jag jobba. När jag då lägger näsan rätt sist "är jag klar" då har jag hela hästen där den kan jobba som bäst för dagen!
 
Jag anser att ett jämnt tryck(förutsatt att man inte töjt ut gummibandet helt), alltså så lite variation på gummibandet, är viktigare än lite tryck om lite tryck innebär ett ojämt tryck från gummibandet. Jag tycker att det är lättare för både mig och mina elever att rida ut näsan från den vägen och få med sig resten av kroppen på hästen på det sättet. Alltså rider jag ut näsan först när jag har ryggen och bakbenen där jag vill ha dem för dagen! Om jag på vägen har lite "mer i handen" så rider jag ur det när jag känner att hästen förstått vad jag vill att den ska göra med resten av kroppen. För det är viktigare än näsan för mig. Bakifrån och fram vill jag jobba. När jag då lägger näsan rätt sist "är jag klar" då har jag hela hästen där den kan jobba som bäst för dagen!
En tygelhjälp ska vara tydlig. Då är den "på" eller "av", inget däremellan. Hästen har lättare att uppfatta/förstå när den ska reagera på skillnaden mellan på/tryck och av/"ej tryck" än på skillnaden mellan olika tryck (tex mellan 1 "kraftenhet" och 1,5 "kraftenheter"). Därför tycker jag att ett gummiband inte är bra varken i förbindelsen med hästens mun IRL eller som del i en förklaringsmodell.

Åtgärden "rida ut näsan" är en korrigering inte utbildning/träning. Om man behöver "rida ut näsan" har någon (ofrivilligt/ omedvetet) dragit in näsan eller lärt hästen att ryttaren vill att den ska dra in näsan.

När nosen är bakom lod, dvs i läge "att ridas ut" har ryttaren frånhänt sig möjligheter att kommunicera med hästen, dvs att få hästen att förstå vad ryttaren vill. Ryttaren försvårar för sig att uppnå det hen vill.

Med knyck vid 2-3 halskotan kommer ryggen aldrig att bli bra. Så tillfället att "rida ut näsan" när ryggen är bra kommer inte att komma.
 
En tygelhjälp ska vara tydlig. Då är den "på" eller "av", inget däremellan. Hästen har lättare att uppfatta/förstå när den ska reagera på skillnaden mellan på/tryck och av/"ej tryck" än på skillnaden mellan olika tryck (tex mellan 1 "kraftenhet" och 1,5 "kraftenheter"). Därför tycker jag att ett gummiband inte är bra varken i förbindelsen med hästens mun IRL eller som del i en förklaringsmodell.

Åtgärden "rida ut näsan" är en korrigering inte utbildning/träning. Om man behöver "rida ut näsan" har någon (ofrivilligt/ omedvetet) dragit in näsan eller lärt hästen att ryttaren vill att den ska dra in näsan.

När nosen är bakom lod, dvs i läge "att ridas ut" har ryttaren frånhänt sig möjligheter att kommunicera med hästen, dvs att få hästen att förstå vad ryttaren vill. Ryttaren försvårar för sig att uppnå det hen vill.

Med knyck vid 2-3 halskotan kommer ryggen aldrig att bli bra. Så tillfället att "rida ut näsan" när ryggen är bra kommer inte att komma.

Målet är att göra så lite som möjligt med trycket i munnen och rida för sätet. Korrigeringar och vägvisning på resans gång kan dock vara tydligare men ska ju bli mindre och mindre ju duktigare och mer samspelta ekipaget blir. (rida med osynliga hjälper)

Näsans placering är inte helt avgörande för hur hästen använder sina magmuskler. Det finns annat, tex basen av halsen, som påverkar det mer. Magmusklernas arbete är prio ett för att "få loss ryggen". Sen kan man ta näsan för att lägga sista pusselbiten.
Agree to dissagree! Jag vet att mitt sätt fungerar eftersom jag "kommer till Rom".
 
Nej tyvärr det blev fel. Jag har skrivit om det i ett tidigare inlägg, se http://www.bukefalos.com/threads/falsterbodressyren-debattinlagg.1412000/page-13#post-17722291
Trist att det blev fel, beklagar. Tråkigt om någon beskyller @Fiador för att ha lagt upp den.

Den här filmen (Disk 3...) ska det vara
Varför dra in Western nu igen?
Dessa hästar är avlade för att trava markbundet och därmed bekvämt på Prärien. Halvblod med stor gång med schwung som kommer upp ovan mark är svårare att sitta på. Du kan aldrig bromsa dig uppför en backe. Du kan ej heller bromsa hästen för att du ska sitta bekvämt och samtidigt utveckla hästen.
I Western spelar det ingen roll HUR du stannar, vänder, sätter igång. Bara att det sker fort. Det finns inga krav på mjukhet, böjd bål, form eller hur bra den travar eller galopperar eller byter galopp.
Släpp Western nu samt fixeringen vid någon halskota. TR är inte en ridhandbok, utan regler för tävling och uppvisning. Börja se hela hästen. Din predikan i åratal nu ger bara frustration eftersom de flesta av oss inte är frälsta i lodfixeringssekten. Sök dig till likasinnade.
 
Tack för att du påminner om Dadde.
http://www.jakobslund.se/dadde/
Fast vad tyckte han om Philippe Karl egentligen, om något? Även Philippe Karl baserar väl sin ridstil på Baucher (som även väl är ursprunget till Rollkur).

Pratade inte Dadde snarare om vanlig 70-80-talsdressyr, typ Klimke och Ahlerich (film av Axel? tidigare i tråd som du eller Fiador inte tyckte var så fin som Philippe Karls) som "bättre än nu" (precis som iofs Tiblin verkar prata om 90-talsdressyr som "bättre än nu").
(Gissar här bara, men jag tycker mig se någon bild på Klimke och Ahlerich som gott exempel, från sidan, men jag är usel på att känna igen bilder.)

Nåja bisak, jag tycker också att tråden gärna kunde handla om debattinlägget och om någon vet om ett svar kommer från ridsportförbundet.
 
OH my.. se man på... Dadde sågar den store Dr Deb 's teorier längs med fotknölarna och kallar det för citat
Det typiska och beklagliga är att detta sätt att rida och tänka är ett resultat av veterinärers "tänkande" - eller snarare brist på kunnigt, realistiskt och logiskt tänkande

:sneaky:
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 798
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 329
Senast: Mabuse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 025
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 833

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp