Falsterbodressyren, debattinlägg

OH my.. se man på... Dadde sågar den store Dr Deb 's teorier längs med fotknölarna och kallar det för citat
Det typiska och beklagliga är att detta sätt att rida och tänka är ett resultat av veterinärers "tänkande" - eller snarare brist på kunnigt, realistiskt och logiskt tänkande

:sneaky:
Glömde du ett citat? (vet inte vem Dr Deb är heller riktigt är jag rädd, aha, googling ngt Equine studies institut i USA).
 
Alltså rider jag ut näsan först när jag har ryggen och bakbenen där jag vill ha dem för dagen! Om jag på vägen har lite "mer i handen" så rider jag ur det när jag känner att hästen förstått vad jag vill att den ska göra med resten av kroppen. För det är viktigare än näsan för mig. Bakifrån och fram vill jag jobba. När jag då lägger näsan rätt sist "är jag klar" då har jag hela hästen där den kan jobba som bäst för dagen!

Jättebra beskrivit, bakben och rygg är mkt viktigare än exakt nosläge vilket också belönas på tävling, som det sig ska.
 
Fast vad tyckte han om Philippe Karl egentligen, om något? Även Philippe Karl baserar väl sin ridstil på Baucher (som även väl är ursprunget till Rollkur).

Pratade inte Dadde snarare om vanlig 70-80-talsdressyr, typ Klimke och Ahlerich (film av Axel? tidigare i tråd som du eller Fiador inte tyckte var så fin som Philippe Karls) som "bättre än nu" (precis som iofs Tiblin verkar prata om 90-talsdressyr som "bättre än nu").
(Gissar här bara, men jag tycker mig se någon bild på Klimke och Ahlerich som gott exempel, från sidan, men jag är usel på att känna igen bilder.)

Nåja bisak, jag tycker också att tråden gärna kunde handla om debattinlägget och om någon vet om ett svar kommer från ridsportförbundet.

Snarare 30 tal fram till 70 tal! Dadde har en bra grundtanke, det kan man inte komma ifrån men sporten utvecklas och det kanske man som gammal kavallerist har svårt att inse!

Läste en krönika idag visserligen inom hoppningen ( vilket iof passar bra med temat Dadde) citat

När resten av idrottsvärlden jobbar mot de senaste rönen och vetenskap, hänvisar vi fortfarande till en skrift skriven för en sisådär 100 år sedan. Slut citat.

I hoppning framförallt tränar man ju hästarna helt annorlunda idag än då, framförallt pga vi avlat fram talang, kapacitet och scoope i en mkt större utsträckning. Egentligen samma i dressyren.

Helt ärligt inom dressyren såg det ju förskräckligt ut om man tittar på gamla filmer.

I dressyrkrönikan står..
Att idolisera gamla tiders stjärnekipage leder ingenvart, det fanns lika mångas kämpade vid sidan av som inte heller då fyllde normen, kanske ännu fler.

Dåtidens fälttävlan är ju en skräckupplevelse tex så särskilt hästvänliga vet jag ju inte om dom var på den tiden.
 
Det är inte svårt, det är bara att släppa taget.


Det är säkert lättare om man bara släpper taget på en häst som lufsar fram utan bakben och rygg, men aktiverar du bakifrån genom ryggen så blir hela hästen mkt mer rörlig och svårigheten tycker jag är att i rörelsen och energin som blir vara så pass tajmad och följsam att kontakten blir lätt och jämn, samt i det fånga upp energin så hästen av det blir mer balanserad och kommer upp i klasserna.

Men jag är väl inte tillräckligt duktig.
Har ju aldrig ridit någon hingst i alla gångarter ens.
Och har heller ingen rygg att skylla på som förklaring till, att trots att jag kan allt, inte kommer upp i klasserna.
Jag bara vet att den samling domarna vill se ska komma från energi och arbetande bakben som Waco så bra beskriver- har man inte upplevt den ridningen själv än ska man nog vara tyst om att allt är så lätt.
Det går inte att rida från läktaren eller från skärmen på datorn.
 
Jag skrev citat för att folk skulle fatta att det var ett citat men uppenbarligen funkade inte det haha
Aha, hm jag brukar sätta runt ngn slags citatgrej som finns under plustecknet i ovankant när man gör inlägg. Men då förstår jag precis! texten efter citat var citatet :) (det var lättare i nästa inlägg).
 
Aha, hm jag brukar sätta runt ngn slags citatgrej som finns under plustecknet i ovankant när man gör inlägg. Men då förstår jag precis! texten efter citat var citatet :) (det var lättare i nästa inlägg).

Jag brukar oxå göra det men på mobilen funkar inte alltid det ;)
 
Aha igen! Dåså, inte så blind som jag trodde då.

Men då tycker ni tex inte om filmerna på Absent.

Jag är väl mest fascinerad över att det presenteras som så mkt bättre bara för att hästarna har nosen framför lod... Här är OS 64, nästan 40 minuter för den som härdar ut. Det var ju tur dom hade kandar på den tiden som dom kunde dra i.. Annars vet jag inte hur det hade gått, hästarna hade förmodligen stuckit all världens väg.
Bara tänk vilka ögonblicksbilder man kunnat få på den tiden :sneaky:
 
Senast ändrad:
Det är säkert lättare om man bara släpper taget på en häst som lufsar fram utan bakben och rygg, men aktiverar du bakifrån genom ryggen så blir hela hästen mkt mer rörlig och svårigheten tycker jag är att i rörelsen och energin som blir vara så pass tajmad och följsam att kontakten blir lätt och jämn, samt i det fånga upp energin så hästen av det blir mer balanserad och kommer upp i klasserna.

Men jag är väl inte tillräckligt duktig.
Har ju aldrig ridit någon hingst i alla gångarter ens.
Och har heller ingen rygg att skylla på som förklaring till, att trots att jag kan allt, inte kommer upp i klasserna.
Jag bara vet att den samling domarna vill se ska komma från energi och arbetande bakben som Waco så bra beskriver- har man inte upplevt den ridningen själv än ska man nog vara tyst om att allt är så lätt.
Det går inte att rida från läktaren eller från skärmen på datorn.
Jag vet inte vad du dillar om nu, men det ena får ju inte utesluta det andra. BÅDA kriterna är lika viktiga. Kan man inte kombinera dom, så får man lugna ner sig lite, ta ett steg tillbaks. Nu pratar jag fortfarande inte om tillfälliga missar och fadäser, utan om konstant avsaknad av lätthet i tygelkontakten. (Syftar heller inte på Wacos film är det väl bäst att säga.)

Vad har "duktighet" med saken att göra? Jag är övertygad om att problemet handlar om vad och hur man prioriterar i sitt träningsupplägg.
 
Jag är väl mest fascinerad över att det presenteras som så mkt bättre bara för att hästarna har nosen framför lod... Här är OS 64, nästan 40 minuter för den som härdar ut. Det var ju tur dom hade kandar på den tiden som dom kunde dra i.. Annars vet jag inte hur det hade gått, hästarna hade förmodligen stuckit all världens väg.
Bara tänk vilka ögonblicksbilder man kunnat få på den tiden :sneaky:
Oj mycket att titta på, jag kanske får lov att göra det, eller kika här och där bara kanske.
 
Jag anser att ett jämnt tryck(förutsatt att man inte töjt ut gummibandet helt), alltså så lite variation på gummibandet, är viktigare än lite tryck om lite tryck innebär ett ojämt tryck från gummibandet. Jag tycker att det är lättare för både mig och mina elever att rida ut näsan från den vägen och få med sig resten av kroppen på hästen på det sättet. Alltså rider jag ut näsan först när jag har ryggen och bakbenen där jag vill ha dem för dagen! Om jag på vägen har lite "mer i handen" så rider jag ur det när jag känner att hästen förstått vad jag vill att den ska göra med resten av kroppen. För det är viktigare än näsan för mig. Bakifrån och fram vill jag jobba. När jag då lägger näsan rätt sist "är jag klar" då har jag hela hästen där den kan jobba som bäst för dagen!
Jag tror inte jag förstår vad du menar med att "rida ut näsan"?

Under uppvärmningen varierar jag, en fjärdedels volt upprest, en fjärdedels volt lång hals, osv....tygellängden anpassas bara efter hur lång halsen är och håller inte fast/emot alls, dvs inget särskilt tryck i tygeln alls (annat än möjligen något steg här eller där pga ev. obalans) och tygeln är sträckt hela tiden.... någonstans där mittemellan har jag sen den bästa arbetsformen. Som är hyffsat lång hals, lite rund, inte utsträckt och inte helt upprest = arbetsformen (med nacken högst och nosen fram). Sen kan arbetet börja och jag kan närsom återvända till längre hals och nosen ner/framåt igen. Men det har inget med behovet att "rida ut nosen" att göra, är bara en stunds vila och stretching för att hålla hästen på gott humör och för att jag sen vet att han kommer anstränga sig tusenfalt nästa gång jag ber om lite mer engagemang i "uppresningen" (som ju alltid kommer från bakbenen).
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 798
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 329
Senast: Mabuse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 025
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 833

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp