Falsterbodressyren, debattinlägg

Jag är väl mest fascinerad över att det presenteras som så mkt bättre bara för att hästarna har nosen framför lod... Här är OS 64, nästan 40 minuter för den som härdar ut. Det var ju tur dom hade kandar på den tiden som dom kunde dra i.. Annars vet jag inte hur det hade gått, hästarna hade förmodligen stuckit all världens väg.
Bara tänk vilka ögonblicksbilder man kunnat få på den tiden :sneaky:


Dessutom kunde dom uppenbarligen inte piaffera på den tiden heller inne på tävlingsbanan fastän hästarna aldrig gick bakom lod :laugh::laugh:
 
Det finns flera avsnitt i ämnet... Sidan är lite svår att hitta på tycker jag!
Inte så lite heller! jag hittade det där för att jag googlade ryggböj, men om jag letar hittar jag kanske fler avsnitt.

Har för mig att det finns ett där han pratar om att vissa överhöjer/kutar ryggen, kan vara där?
En orsak till att han inte tycker om att hästen har nosen bakom lod är att hästen kan upptäcka att den kan ta kontrollen i sken genom att sätta hakan mot bogen och bli ostyrbar och att det är svårare att lösa+ att hästen inte ser, än en häst över tygeln som skenar, (har jag för mig, det var länge sedan jag läste). Moderna dressyrhästar rids väl knappt under sådana förhållanden, fältliknande, så det spelar inte så stor roll.

(Har faktiskt förlorat kontrollen (för många år sedan, en av första gångerna jag red min senare medryttarhäst, som nu bara äter gräs sedan ett år tillbaka) i snabb galopp, hon gick in under tygeln snarare än över och det var mäkta otäckt även om jag löste det. Störtade närapå rätt in i en annan häst som hon inte såg, andra hästen fick "bara" en kraftig knuff när vi skimmade förbi, men paniken innan jag fick henne att vända lite, fick tillbaka kontrollen sedan. Så jag förstod precis vad han menade, brr. Visade sig vara hennes standard -ta kontrollen teknik, hon krullade inte in sig annars. Men lärde mig hantera det.)
 
Senast ändrad:
@Badger bakom hand då mao.. Då har hästen släppt bettet och kontakten med ryttaren.
Jo precis. Det har ju hänt annars också på dressyrlektioner och det går ju att lösa. Men just i sken är det inte kul.

Bakom lod i hand/på tygel, eller vad man kan kalla det, har jag bara ridit en gång. På dressyrkurs för SM tränare. Men hon hade då satt snodd spänt på max på hästen (och de andra på kursen + visade egna dressyrhästarna så). Kändes inte som min grej, men visst gick hästen fint när man fått fram nosen bakifrån. Självklart gör andra på andra sätt än hon gjorde, tror inte ett ögonblick att "andra drar och plågar hästar".
 
Senast ändrad:
Jo precis. Det har ju hänt annars också på dressyrlektioner och det går ju att lösa. Men just i sken är det inte kul.

Bakom lod i hand/på tygel, eller vad man kan kalla det, har jag bara ridit en gång. På dressyrkurs för SM tränare. Men hon hade då satt snodd spänt på max på hästen (och de andra på kursen + visade dressyrhästarna så). Kändes inte som min grej, men visst gick hästen fint när man fått fram nosen bakifrån. Självklart gör andra på andra sätt än hon gjorde, tror inte ett ögonblick att "andra drar och plågar hästar".

Största skillnaden mellan då och nu är ju att man gymnastiserar hästarna idag på ett helt annat sätt. Plus att aveln har gjort dom mkt mer rörligare och mjukare. Man ser ju hur stela hästarna är förr, dom välter ju runt i piruetter, saxen osv för dom är så stela i sidorna. Dom är ju fruktansvärt stela i hals och nacke och rygg, tror knappt det var möjligt ens att få hästen bakom lod pga stelheten. Med det i åtanke kan man ju förstå tex Dadde att han tyckte det var djurplågeri att rida hästarna runda och att det kräver våld att dra dom ner till den positionen för på den tiden krävdes det nog det.
 
http://www.karakumstud.com/web/kara...8844852575cc00470ded/$FILE/DressageAbsent.pdf
Kanske, ska kika på den här artikeln jag hittade. (som sagt inte läst men den verkar faktiskt handla om hur olika ryttare har ridit från 1930.)
Det står att den handlar om Absent, men det är en amerikansk dressyrartikel bara.

In this series of photos we see a progression. In early days of Olympic competition, horses were being ridden well in front of the vertical, but without the power from the haunches that we find in our modern horses. As the sport evolved, we also see conformational changes, with more effective angulations that allow the horse to move in a more athletic fashion. That additional power, however, often requires a different connection, one that channels the horse’s thrust over the back and into a more vertical head position. We have to be aware of the danger of placing too great an emphasis on any one aspect, whether it is power, scope or even submission. Dressage is about balancing of all of the above.
 
Det är här det skiljer sig, jag skulle ju inte rida dom momenten om jag inte hade lättheten och "eftergiften" mellan mig och hästen först. Inte ens på tävling. Jag skulle förmodligen också känna till innan att jag inte var redo för detta och avvakta tills jag var tillräckligt förberedd.

Men alltså ... Jag förstår inte vad en sån här kommentar/åsikt öht gör här ? Tror du verkligen på riktigt att dina erfarenheter är applicerbara på dressyrelitryttare? Eller ens applicerbara på 90% av övriga dressyrryttare som tävlar och tränar ...?


Jag blir så förundrad. Samtidigt som
Jag inte egentligen orkar /beskar med att "diskutera" utifrån nivån på "diskussionen" .... Sett posterna under dagen och inte orkat men gör ett ryck ändå nu ...

Jag tror inte jag förstår vad du menar med att "rida ut näsan"?

Under uppvärmningen varierar jag, en fjärdedels volt upprest, en fjärdedels volt lång hals, osv....tygellängden anpassas bara efter hur lång halsen är och håller inte fast/emot alls, dvs inget särskilt tryck i tygeln alls (annat än möjligen något steg här eller där pga ev. obalans) och tygeln är sträckt hela tiden.... någonstans där mittemellan har jag sen den bästa arbetsformen. Som är hyffsat lång hals, lite rund, inte utsträckt och inte helt upprest = arbetsformen (med nacken högst och nosen fram). Sen kan arbetet börja och jag kan närsom återvända till längre hals och nosen ner/framåt igen. Men det har inget med behovet att "rida ut nosen" att göra, är bara en stunds vila och stretching för att hålla hästen på gott humör och för att jag sen vet att han kommer anstränga sig tusenfalt nästa gång jag ber om lite mer engagemang i "uppresningen" (som ju alltid kommer från bakbenen).

Nej du förstår inte @Waco s begrepp ang att rida ut näsan trots att det är fantastiskt väl förklarat och underbyggt och baserat på precis sån fin ridning man alltid vill åt och stävjar efter som dressyrryttare . "Rida ut näsan" är helt naturligt logiskt och handlar inte om dragande öht... Man kan helt enkelt, med fina små hjälper i sits och balans och oberoende hjälper, påverka hästens resning, balans, samling och aktion ytterligare när man får till att den jobbar rätt med kroppen bakifrån och fram via bukmuskulaturen främst i grunden. Små små justeringar när de grundläggande pusselbitarna och förutsättningarna satts på plats . När du jobbar med de grundstenarna och får dem på plats, är det så små korrigeringar det handlar om att det kan liknas med att "passa in en nyckel i ett nyckelhål" . Så finstämt är det, gällande en bog som behöver rättas en cm, ett bakben en cm , en uppsamling via ett bakben, en mjuk tillsittning för ett sittben. Osv. Inget av detta är ens möjligt med en dragande forcerande hand ! En sådan hand omöjliggör dessa möjligheter ! Det är en basic naturlag att det är så , och alla som tränar och tävlar dressyr bortom ens den mest basala basic nivå har fattat detta. Att sen ryttare på basic basic nivå kan tävla för den skull lätta klasser är ju självklart och det är ju inte värre än att folk sitter hemma och rider halvilla dagligen dags liksom .

Din ridning du beskriver har inget med detta att göra alls. Den motsätter inte det Waco skriver men den är ren basal grundbasic och handlar inte om det waco och många här försökt förklara för dig en million gånger.

Däremot ger jag dig rätt i att denna diskussion inte har något med fulridning på Falsterbo klippen att göra i sak alls. Tråden utifrån diskussionen från början är så långt ifrån det ämnet vid detta laget så det blir svårt utifrån det att ens erinra sig /förstå vad olika kommentarer avser egentligen . Men eftersom du svarat som du gjort enligt det jag citerat måste jag utgå från att du nu som sagt inte diskuterar Falsterboklippen utan ren och skär basic grundridning /alternativt diskuterar en ridning på högre nivå du tolkat på ett sätt andra har svårt att relatera till.

Tack för mig nu ska jag återgå till att inte orka med denna bisarra tråd sen den sen länge blivit helt absurd bortom ämnet .
 
Senast ändrad:
Största skillnaden mellan då och nu är ju att man gymnastiserar hästarna idag på ett helt annat sätt. Plus att aveln har gjort dom mkt mer rörligare och mjukare. Man ser ju hur stela hästarna är förr, dom välter ju runt i piruetter, saxen osv för dom är så stela i sidorna. Dom är ju fruktansvärt stela i hals och nacke och rygg, tror knappt det var möjligt ens att få hästen bakom lod pga stelheten. Med det i åtanke kan man ju förstå tex Dadde att han tyckte det var djurplågeri att rida hästarna runda och att det kräver våld att dra dom ner till den positionen för på den tiden krävdes det nog det.
Roligt att se när man tittar på bilderna @Badger la in . Visar precis det du skriver här!
 
Men alltså ... Jag förstår inte vad en sån här kommentar/åsikt öht gör här ? Tror du verkligen på riktigt att dina erfarenheter är applicerbara på dressyrelitryttare? Eller ens applicerbara på 90% av övriga dressyrryttare som tävlar och tränar ...?


Jag blir så förundrad. Samtidigt som
Jag inte egentligen orkar /beskar med att "diskutera" utifrån nivån på "diskussionen" .... Sett posterna under dagen och inte orkat men gör ett ryck ändå nu ...



Nej du förstår inte @Waco s begrepp ang att rida ut näsan trots att det är fantastiskt väl förklarat och underbyggt och baserat på precis sån fin ridning man alltid vill åt och stävjar efter som dressyrryttare . "Rida ut näsan" är helt naturligt logiskt och handlar inte om dragande öht... Man kan helt enkelt, med fina små hjälper i sits och balans och oberoende hjälper, påverka hästens resning, balans, samling och aktion ytterligare när man får till att den jobbar rätt med kroppen bakifrån och fram via bukmuskulaturen främst i grunden. Små små justeringar när de grundläggande pusselbitarna och förutsättningarna satts på plats . När du jobbar med de grundstenarna och får dem på plats, är det så små korrigeringar det handlar om att det kan liknas med att "passa in en nyckel i ett nyckelhål" . Så finstämt är det, gällande en bog som behöver rättas en cm, ett bakben en cm , en uppsamling via ett bakben, en mjuk tillsittning för ett sittben. Osv. Inget av detta är ens möjligt med en dragande forcerande hand ! En sådan hand omöjliggör dessa möjligheter ! Det är en basic naturlag att det är så , och alla som tränar och tävlar dressyr bortom ens den mest basala basic nivå har fattat detta. Att sen ryttare på basic basic nivå kan tävla för den skull lätta klasser är ju självklart och det är ju inte värre än att folk sitter hemma och rider halvilla dagligen dags liksom .

Din ridning du beskriver har inget med detta att göra alls. Den motsätter inte det Waco skriver men den är ren basal grundbasic och handlar inte om det waco och många här försökt förklara för dig en million gånger.

Däremot ger jag dig rätt i att denna diskussion inte har något med fulridning på Falsterbo klippen att göra i sak alls. Tråden utifrån diskussionen från början är så långt ifrån det ämnet vid detta laget så det blir svårt utifrån det att ens erinra sig /förstå vad olika kommentarer avser egentligen . Men eftersom du svarat som du gjort enligt det jag citerat måste jag utgå från att du nu som sagt inte diskuterar Falsterboklippen utan ren och skär basic grundridning /alternativt diskuterar en ridning på högre nivå du tolkat på ett sätt andra har svårt att relatera till.

Tack för mig nu ska jag återgå till att inte orka med denna bisarra tråd sen den sen länge blivit helt absurd bortom ämnet .
Samtidigt påstod Waco att det vara svårt att rida (och hålla balansen) i momenten (dom svåra) utan tryck i tyglarna. Hur hänger det ihop med du skriver? Det du skriver hänger mer ihop med det jag HELA tiden försökt säga, nämligen att hållande och dragande har inget med finstämd dressyrridning att göra.

Det är FAKTISKT inte svårt, man låter bara bli helt enkelt.

Klarar man inte det (fast man rider avvancerade rörelser/moment) då har något väldigt basic falerat. Och det var hela min poäng med basic-pratet, att man nog då bör gå tillbaks dit rätta till problemet INNAN man utsätter sig för dom rörelserna och momenten igen, dvs om man anser att det är dressyr a la "lätthet och elegans" man ägnar sig åt.

Det gäller ALLA nivåer.

Detta hänger väldigt väl ihop med Falsterbo-problematiken för det var ett fasligt hållande och dragande och bankande på "välutbildade" hästar på den framridningen. DET är inte dressyr i mina ögon och inget jag skulle överse med bara för att det är "svårt att rida svåra rörelser/moment".

Tillägg: om nosen redan är "framme" så behöver man inte "rida fram den". Så vart är nosen då om man måste rida fram den kan man undra. Om ni hade menat "rida upp" framdelen så hade jag förstått det hela bättre...
 
Senast ändrad:
Men @Fiador du rider ju inte ens i närheten på samma sätt? Jag eller Waco eller vem som helt kan rida på längre tygel med näsan och halsen ut men vi vill inte det för det finns ingen ihopkoppling i kroppen eller gymnastisk nytta för dressyren med den ridningen. Du fattar ju inte detta?
 
Tillägg: om nosen redan är "framme" så behöver man inte "rida fram den". Så vart är nosen då om man måste rida fram den kan man undra. Om ni hade menat "rida upp" framdelen så hade jag förstått det hela bättre...

Jag gör ett sista försök ...
Du har helt missat vad "rida fram nosen" betyder utifrån folks försök att illustrera detta begrepp, precis som jag försökte förklara i inlägget .

Du tror att det menas det du själv tolkar det som - att rida runt lång och låg och på basic uppvärmning /grund .
Det är där det blir tokigt .

Övriga befinner sig på diskussionsplan bortom det och därför blir det så konstigt när du förklarar för folk hur du värmer upp din häst och rider ett dressyrpass när du och hästen osv är värmda och vardagligen utifrån din egen situation och ideal runt det hela.

Som sagt - det är liksom ingen motsättning och det är ju därför du dessutom nu blir förvånad över att det jag skriver/ försökt förklara liknar det du förstår ?
Det ÄR ingen motsättning - du har bara inte greppat paradoxen att du tror och försöker förklara för folk något de förstår jättebra och att problemet blir att du befinner dig på en annan nivå och tror att du behöver förklara grunder för en grupp ryttare du fått en bild av behöver få en förklaring av grunder .

Det är där missuppfattningen ligger från din sida .
 
Näsans placering är inte helt avgörande för hur hästen använder sina magmuskler.
Det finns annat, tex basen av halsen, som påverkar det mer. Magmusklernas arbete är prio ett för att "få loss ryggen". Sen kan man ta näsan för att lägga sista pusselbiten.
Agree to dissagree! Jag vet att mitt sätt fungerar eftersom jag "kommer till Rom".
Var har du fått detta från?
Magmusklerna skulle påverkas av nosens placering (framför/bakom lod)?
... basen av halsen, som påverkar det [magmusklerna ?] mer ...
Magmusklerna är prio ett för att "få loss ryggen"?
Eftersom du verkar så säker på din sak kan du väl förklara närmare, tala om vilka muskler som används och hur.
Vaddå "få loss ryggen"? Vad menar du med det?
 
Anar rundgång nu...

Var det förresten inte Dadde som inte trodde på bukmusklernas betydelse eftersom en hjort fortfarande kan springa även om man skjuter den i buken?
 
Anar rundgång nu...

Var det förresten inte Dadde som inte trodde på bukmusklernas betydelse eftersom en hjort fortfarande kan springa även om man skjuter den i buken?
Det (hjorten utan mage) är ju inte hela hans förklaring till varför det är andra muskler än bukmusklerna som ...
Tror du att det är bukmusklerna som bär ryttaren?
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 798
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 329
Senast: Mabuse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 025
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 833

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp