Fågelhund- vilken ras?

Christensen1

Trådstartare
Så småningom ska det bli en ny valp i vårt hushåll. Eftersom jag vill kunna hålla på med apportering så planerar vi en fågelhund av något slag. Men jag vill också kunna köra bruks med hunden.
Vilka raser fungerar till detta? Vill gärna få erfarenheter och synpunkter på detta.
Tar också gärna emot tips på böcker och länkar angående träning och olika provformer för olika fågelhundar.

Hittills har jag kikat på jaktspringer och vorsteh. Inte cocker pga storleken (för liten) eller labbe (är inte jätteintresserad av retrievers).
Jag har ingen kunskap om de raser som finns bland fågelhundar avseende egenskaper, träningsbarhet, belöningsbarhet och vardagsliv.

Vad för typ av fågeljakt vill du hålla på med?
Jag är ganska sugen på provverksamheten som vorsteh håller på med. Jag vill gärna köra apportering (vilket är möjligt med de flesta fågelhundsraser). Är dock inte jägare själv och skjuter fågel men maken har jägarexamen. Vi kommer inte att vara aktiva som jägare men ställa fågel och uppflog kan man göra ändå.
Jaktlabben har en del sjukdomar och är inte riktigt vad jag söker beträffande egenskaper i övrigt.

Senast ändrad:
Som icke-jägare och med bruksambitioner skulle jag säga att jaktspringern är det absolut enklaste valet! Stående fågelhundar kräver stora marker och stora resurser, en spaniel är lättare på alla vis både beträffande träning och jakt.

Dom har ju dessutom en inbyggd apporteringslust och en samarbetsvilja som inte går att jämföra med stående fågelhundarna!

J

Som icke-jägare och med bruksambitioner skulle jag säga att jaktspringern är det absolut enklaste valet! Stående fågelhundar kräver stora marker och stora resurser, en spaniel är lättare på alla vis både beträffande träning och jakt.

Dom har ju dessutom en inbyggd apporteringslust och en samarbetsvilja som inte går att jämföra med stående fågelhundarna!

J
Tackar för svar allihop. Jag har kikat på jaktspringern. Har en hundkompis som har en jättetrevlig tik som jag har imponerats stort av. Mycket talar för att det blir just en jaktspringer men det vore kul att höra om lite "udda" raser också.
Och så har jag ett hjärta som klappar lite extra för vorstehn. Det är en hund som tilltalar mig på många sätt (maken gillar pointer...).

Tackar för svar allihop. Jag har kikat på jaktspringern. Har en hundkompis som har en jättetrevlig tik som jag har imponerats stort av. Mycket talar för att det blir just en jaktspringer men det vore kul att höra om lite "udda" raser också.
Och så har jag ett hjärta som klappar lite extra för vorstehn. Det är en hund som tilltalar mig på många sätt (maken gillar pointer...).

Jag älskar verkligen dom stående fågelhundarna! Dom är ärliga och tar i från tårna när dom själva vill. Men samtidigt är nästan alla raser väldigt spretiga vad gäller samarbetsvilja och framför allt apporteringslust. Pointer kan vara rent bedrövliga, vorsteh verkar dom inte helt sällan fullständigt ha glömt avla samarbetsviljan på... Man behöver en helt annat typ av finess för att träna dom, det är jättekul och utmanande tycker jag! Men jämfört men en spaniel är det typ dag och natt. :D

Engelsk- eller Gordonsetter skulle jag kunna tänka mig som bruks- och jakthund. Båda raserna verkar vara hyfsat lättlärda och att farsan var totalt nybörjare på jakt bekom ingen av de två vana hundarna han lånade ett dugg, utan de försökte "utbilda" honom under hela veckan han och kompisen lånade dem för jaktturen i fjellen.

Jag tränar regelbundet med en sh vorsteh från Ljungbokens. Det är en bra hund, hon vill gärna göra rätt och har en aldrig sinande energi. De tävlar spår och lydnad i elitklass och har nyligen blivit uppflyttade till elit sök.

Jag tränar regelbundet med en sh vorsteh från Ljungbokens. Det är en bra hund, hon vill gärna göra rätt och har en aldrig sinande energi. De tävlar spår och lydnad i elitklass och har nyligen blivit uppflyttade till elit sök.

Kul! Mitt ex hade korthårig vorsteh och han var som en tegelsten. Ja, både ex och hund. Vad gäller hunden så var han stenhård i huvudet och jag fick aldrig kontakt öht (dessutom är jag bekvämast med vallare). Vad gäller energi håller jag med, den var outsinlig fram tills hunden var 12 och tynade bort på två dagar. mitt ex hade ingen vidare pli på sin hund heller, man kan nog säga att de levde brevid varandra mer än med varandra. Allt handlar om vad man föredrar:)

Jag har sett en pointer i elitbruks, sök tror jag det var (såg bara lydnaden). Men det är nog väldigt ovanligt men kul att se :-)

Jag vet om både vorsteh, vizsla, pointer och weimaraner som tävlar elitklass bruks och blivit godkända - varav iallafall två vorsthrar som tagit certpoäng. Några vorsthrar har blivit lydndnadschampion även om jag inte
hört talas om någon på senare tid. Som sagt - allt går om man ger sig den på det ;) Man kan namedroppa raser i all oändlighet - någon har alltid hört talas om någon som det gått bra för. Ett mindre antal bracco italiano har visat framfötterna på senare tid, dock begränsat till en nätt skara förare.

Jaktspringer flertalet som tävlar och några som tagit cert i både spår och sök. Spaniels (Jaktvarianter av cocker och ESS) har som sagt flera stora fördelar gentemot stående fågelhundar. Tillgängligheten är en positiv sida, apporteringslusten bidrar till att dom är lättbelönade och en stor portion förarvekhet underlättar egentligen all träning.

Jag tror att du TS får välja vad du vill prioritera - är det brukset köp en ESS. Att jaktträna en ESS för hobby är som sagt tämligen enkelt. Dom fungerar utmärkt som apportörer och kan inte sällan nästan helt ersätta en retriever. Är det jakten köp den hundtyp du och din sambo kommer ha nytta av.

Alla fågelhundar SKA kunna apportera. Det krävs bara mer eller mindre av föraren.

Fågelhundar är oftast snälla hundar och i mitt tycke enkla i vardagslivet. Stående fågelhundar kan vara svårare att kunna ha lösa i vardagen tack vare mycket stor jaktlust i kombination med mindre god dresserbarhet. Men det handlar ju även om vilja linjer man väljer och vad uppfödaren väljer att fokusera på.

Senast ändrad:
För att spinna vidare på @squarepants inlägg som jag tycker har många bra synpunkter.

Stående fågelhundar är ju dessutom väldigt "vida" i sitt sätt. De ska reviera och gå från sida till sida, vilket de gärna gör i både spår och sök. Och de kan vara hårda i munnen, iaf de kontinentala. Jag har själv en som är hård och en som är mjuk, det är verkligen beroende på linjer och finns även hos vorsteh. Så kolla upp det noga isf. Blir det vorsteh kolla upp föräldradjuren noga, kolla så att de inte är eldresserade (förekommer i Sverige, men farmförallt utomlands) och inte den stenhårda typen.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 501
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 230
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 228
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 924
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka