Få tvillingdöttrar att äta grönsaker, hjälp!

Usch ja, jag ryser faktiskt lite varje gång någon säger "tvillingarna" om mina barn, istället för namn..

TS jag kom på en sak till som vi brukade köra med när barnen var mindre. Vi gav maten olika egenskaper, t.ex. Morötter gör så man kan se i mörkret, gröna bönor gör så man blir längre, avokado är bra för håret, av lax blir man smartare, pasta gör så man springer fortare osv. Blomkål var egentligen vit broccoli för broccoli har alltid varit populärt hos oss, brysselkål kunde man låtsas att de var fotbollar osv. Det var ett koncept som funkade rätt länge och barnen tyckte det var jättekul, vi hade långa konversationer varje måltid om vad varje enskild del av maten hade för effekt :-)

Fast vadå, det är väl inte konstigare än att man kallar sina barn för "tjejerna", "grabbarna" eller "ungarna" om man vill benämna dem allihopa på samma gång, det gör väl de flesta föräldrar som har flera barn då och då? Men om man riktar sig till en av individerna så använder man dennes namn förstås.
För att besvara ursprungsfrågan så tror jag också på att inte göra så stor grej av det. Läste en dietist som skrev en gång att det är extremt vanligt att barn ogillar grönsaker, och det är för att de är mycket känsligare för beska smaker, och många grönsaker har ju lite beska i sig. Det är också för att de instinktivt väljer de livsmedel som är mest energi i, för det är energi de behöver. Och grönsaker är ju inte så speciellt mycket energi i, alls. Det bästa är nog att fortsätta erbjuda och att själv föregå med gott exempel så att det omedvetet blir en "norm" för barnen att man äter grönsaker till maten. Förhoppningsvis tar de då med sig denna vana när de växer upp.
Min son är snart 3, och han äter i grönsaksväg endast morötter och gurka. Frukt därmot är mer populärt. Broccoli brukar han smaka på, men äter sällan mer än en tugga. Men jag är glad att han äter det han äter i alla fall. En period i somras åt han endast korv, pommes frites, köttbullar och pasta (och frukt). Kändes sådär, men man kan ju inte tvinga barn att äta om de inte vill, man kan bara erbjuda.

Fast vadå, det är väl inte konstigare än att man kallar sina barn för "tjejerna", "grabbarna" eller "ungarna" om man vill benämna dem allihopa på samma gång, det gör väl de flesta föräldrar som har flera barn då och då? Men om man riktar sig till en av individerna så använder man dennes namn förstås.

Det är ganska stor skillnad på att gruppera "ungarna" eller "enäggstvillingarna". Det är helt andra utmaningar att ha enäggstvillingar och få dom att fungera som separata individer än att ha en syskonskara och kalla dom för ungarna.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 821
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 973
Senast: Bapelsin
·
Övr. Barn Frågeställning enligt rubriken. Mina barn är så stora nu att det är mer regel än undantag med kompisar på besök i huset. Det börjar...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
11 152
Senast: startpompe
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 068
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #9