Få en undulat tam..

D

Donalds

Alla tips jag har fått är att jag ska använda mig av hirskolv för att få min lilla gullunge handtam, men nu råkar det vara så att han inte gillar hirskolvar. Så då undrar jag över de allternativa vägarna.. Jag försöker att pratat mycket med honom lungt och att inte göra alltför hastiga rörelser i närheten av honom någon som har något tips på hur man kan göra??
Tacksam för svar

Låt det ta lite tid. Var mycket hos fågeln och prata och rör dig lugnt. Sitt nära buren och ha händerna inne hos honom men jaga honom inte. Förr eller senare kommer han att sätta sig på ditt finger om du håller det under magen på honom.
Prova med en bit smörgås, kanske gillar han det. Det är väl inte så nyttigt i stor mängd men en liten bit kan du ge.

Tålamod är nyckelordet.

Ha tålamod och var lugn och försiktig i rörelserna. Börja med att ha handen inne i buren rätt ofta. Efter ett tag vänjer den sej och som tidigare svar så kommer den tillslut känna sig så trygg så den sätter sej på ditt finger. :)

Jag säger precis tvärtom; ha inte handen i buren. Det är fågelns hem och den ska alltid känna sig trygg där.

Håller det under magen?? Hihi, det skulle nog inte funka på mina pippisar det...när jag måste in i buren för att ex fylla på mat eller så så skuttar de glatt bort i ett hörn så långt från mig de bara kan...iaf honan, hon är skvätträdd oavsett vad man gör, hannen är mer kaxig...

Min fråga är, varför i all världen skulle fågeln sätta sig på ens finger bara för att den är trygg? En trygg undulat är ju inte ens bästa kompis för det. Please explane.

Sv: Få en undulat tam..

Hej!
Det gäller att bara ha tålamod och om han/hon inte gillar hirskolv, så kan du testa såna hårda "stänger".
Man kan börja med att ha handen in i buret och röra på fingrarna så att den blir van vid att du har handen där inne.
Sen kan du ta, typ nåt den tycker om; grönsaker eller frukt eller nåt och ta in handen med maten. Om den backar eller flyger, stannar du kvar med handen tills den kommer igen.
Om fågeln bara sitter och tittar, så låt den göra det.
Undulater som inte är tama, litar inte med en gång på människor. Den tänker om den ska gå å smaka, eller om den ska sitta kvar :confused: Det är ett svårt beslut för en liten fågel.

Med tålamod, blir din fågel snabbare tam än du kan tänka dig :rofl:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 646
Senast: Enya
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 193
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 405
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar