FÅ en häst?

Ellanamde

Trådstartare
Hur ska man göra? Jag har en foderponny, som nu ägaren säger att jag kan få. Ponnyn är 24 år (men dock frisk och ovanligt pigg) och jag har vuxit ur henne, men rider henne ändå.
Hur ska man göra? Ska man tacka ja till den och helt enkelt få ponnyn?
Skulle behöva era tips och tankar :bow:

Sv: FÅ en häst?

Ett gåvobrev kan vara bra, ändra i ägarbeviset (skicka in ägarbyte till föreningen). Passet har du kanske redan eftersom du haft hästen på foder. Försäkring etc skrivs över.

Jag fick också min foderhäst, han var runt 20 då. Skrevs aldrig några papper och jag var de första åren alltid lite rädd att fd ägaren plötsligt skulle komma på att de ville ha tillbaka honom. Det gjorde de aldrig, men det hade varit skönt att ha det svart på vitt att han var min.

Så jag tycker att ni skall skriva någon form av kontrakt, typ att du köper hästen för 100 kr.

Jag fick ett av mina fölston som först lånat på foder. Ja fick och fick....hon kostade faktiskt en krona. Men vi skrev ett köpeavtal med beloppet i och en del andra villkor som vid vilket köp som helst. Sedan gjordes ägarbyte till rasföreningen precis som vanligt.

Ponnyer kan bli gamla så tänkt efter ordentligt ifall du är beredd att ta på dig ansvaret att ha häst under flera år.

Man ska aldrig skänka bort ett djur, det betyder otur :D

Min mamma stod som ägare på min ponny trots att jag betalat ponnyn och hon är min. Vi fixade ett köpekontrat på internet, ett väldigt enkelt, skrev att priset var 1kr (vilket jag också betalade). Båda skrev under, vi skickade in ägarbyte till rasföreningen m.m.

jag har vuxit ur henne, men rider henne ändå.

Såg detta nu, varför rider du en ponny du vuxit ur? På vilket sätt har du vuxit ur den?

Med den lilla informationen jag har så vet jag inte vad jag tycker om att en förstor ryttare rider en 24-årig ponny... Man vet inte hur länge en såpass gammal häst håller för ridning, är du beredd att ta hand om den om den bli oridbar? Eller har du andra planer för ponnyn? Om det är ridning du är ute efter skulle jag kollat mig runt efter annat.

Jag har vuxit ur henne på längden, men eftersom jag inte väger så mycket (45 kg) så går det bra att rida henne ändå. Hon och jag är ett riktigt team, hon följer mig vart jag än går, det spelar ingen roll om det är i eller utanför hagen :D Så hon betyder väldigt mycket för mig.
Veterinären var här för några veckor sedan, och han blev smått förvånad när jag berättade att hästkraken var 24 :)

Frågan är väll just om du vill ha ponnyn? Om du vill det, trots att du är väl läng så varför inte? Eller passar det dig bättre att kunna lämna tillbaka, vill du slippa vara bunden etc? Fundera på för respektive nackdelar - inte på att du får hästen gratis.

Om du vill ha den finns det ju flera råd på hur du ska gå tillväga i tråden.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 340
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 063
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 508
Senast: Johannna1
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 023

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat