F.d travare

Sv: F.d travare

Tja, någonstans måste du ju börja med galoppen!
När din häst är lugn och lyhörd i traven och har börjat arbeta i en ändamålsenlig form kan du börja lägga in galopparbete. Att ge gott om svängrum i början är ingen dum idé eftersom de behöver bygga upp styrka innan man kan börja samla ihop till ett "sansat" tempo.

Okej, kan man galoppera lite ute ibland även innan hon kan trava i rätt form och lugnt, hon tycker att det är så himla roligt att galoppera.. :P Man kan kanske värma upp lite i skritt, trav och galopp i "hennes tempo" innan man börjar "jobba" med henne, eller? (Det blir ju lite roligare för henne då) :)

Mvh Diana

Okej, kan man galoppera lite ute ibland även innan hon kan trava i rätt form och lugnt, hon tycker att det är så himla roligt att galoppera.. :P Man kan kanske värma upp lite i skritt, trav och galopp i "hennes tempo" innan man börjar "jobba" med henne, eller? (Det blir ju lite roligare för henne då)

Mvh Diana

Hej. jag har en 6 årig travare som jag haft sen i sommras. hon var totalt omusklad men nu blir det bättre jag klättrar och rider mycket i skogen ( finns inte så mycket annat att välja på när ridbanan har blivit en isbana just nu hehe..men det e ju vinter..) men iaf det mesta sker i skritt och hon har blivit mycket bättre. det du kan gör är att rida sick sack mellan träden för då måste hon ju lyssna och koncentrera sig. vad heter din travare?? min heter Chili Miro! VARMBLOD ÄGER!!!

h//ålands tjej

Okej.. =) Jag hade tänkt börja klättra mer till våren, för det är ca 3km till närmaste backe här och man måste då gå på en asfaltsväg dit ( den brukar va glashal och hon är lite trafikrädd) Rider rakt ut i skogen ibland så att hon får lyfta på benen.. =) Tror du att de kan vara bra att galoppera, trava och skritta lite i hennes tempo innan man börjar jobba/kräva något av henne???

Hon heter Elma vip.. =)

mvh Diana

Det beror lite på vad du menar med "hennes tempo"! Man kan inte kräva att hästen ska prestera mer än vad den klarar (till exempel gå i samlad galopp), men det du däremot kan kräva är att hon är lyhörd för dina hjälper och svarar på framåtdrivande respektive förhållande signaler. Jobba mycket med tempoväxlingar! Det är både stärkande för hennes kropp och för ert samspel. Överdriv gärna eftergifterna när hon svarar på en förhållning - eftergiften är hästens belöning för att den gjort rätt.

Okej, när jag menar "hennes tempo" menar jag att jag låter henne galoppera i sin egen fart utan några som helst tecken på samling, att jag knappt tar i hennes mun. Sen när jag låtit henne galoppera en stund och sprungit av sig lite så kan jag börja med lite tempovälingar m.m. (kan också säga att min häst har en väldig överskottsenergi, så det kan vara bra att "trötta" ut henne lite innan man börjar jobba)

Hoppas du fattar vad jag menade?

Mvh Diana

Jag såg dina bilder i en anna tråd, och tycker att det ser riktigt bra ut! Trevligt ekipage.
Jag tycker absolut att du kan börja galoppera med henne. Jag skulle antingen göra som du själv föreslår, d.v.s. låta henne galoppera av sig, eller galoppera korta sträckor med många avbrott och fattningar. En del hästar blir lite stressade av många avbrott och nya galoppfattningar - du känner nog bäst själv vad som funkar!

Okej.. =) Tack.. Jo hon blir stressad av många avbrott.. =(

Måste bara berätta att jag var ute och galopperade jätte mkt en dag nu i veckan, när jag va på väg hem så galopperade jag på sista raksträckan där hon brukar sticka med mig.. :S Men just denna dagen gick hon i ett jätte lugnt tempo även fast jag hade långa tyglar, och hon var även jätte lätt att stanna sen i slutet.. :) :) <3

Mvh Diana

hej jag har en fd travare som både har svårt med sin trav och sin galopp.i traven så lixom "töltar" hon och i galoppen så går de undan;) har tänkt byta bett men vet inte riktigt vilket jag ska ha.hon kan gå fint i form men helt plötsligt så slänger hon upp huvet och hoppar upp ca 30cm med frambenen över backen (gör det dock inte så mkt längre).blir väldigt uppstressad i galoppen och i galoppfatningarna.
vad skall jag göra???
tacksam för svar :) kram lozze

hjälp !!

jag har en fd travare som har svårt me både trav och galopp.I travan så "töltar" hon lixom och i galoppen så är hon VÄLDIGT stressad och bilr nästan tokig när man skänklar på henne.Vet inte vad jag ska göra eftersom hon har son överskotsenergi så kan jag ju inte bara trava och skritta (hon skulle bli jätte ut tråkad och börga bocka mm).Hon är väldigt hård i munnen i bland men ibland så "svävar" hon fram.Har letat efter ett annat bett men vet inte vilket som skulle passa henne.Har pratat med flera olika tränare men ingen har varit så bra som ja velat.
Vad skall jag göra??:confused:
Tacksam för svar kram lozze

just de jag gör nu när snön börjar bli mjukare är att jag rider på volter för chili e så stel i vänstra sidan hon liksom går rak/sidled utan att ens försöka böja sig men det går sakta men säkert ska börja rida henne åtminstonne 5 dagar i veckan nu så vi tänjer ut sidan på henne. men jag tror faktist som dom andra säger att ni ska ta de lugnt INGEN galopp oavsett om hon gillar de. chili tycker också om galopp men inte galopperar jag för de.

du får berätta hur det går!!!

Okej.. =) Tycker du inte ens att det är bra att värma upp henne i skritt, trav och galopp innan man börjar jobba henne?

Mvh Diana

Hej å hå :)
Undrar bara om ni kan ge mej tips mm. på vad jag kan göra för att få min varmblodsdam att bli lite lugnare i skritten. Hon är ca 150 cm hög men hon skrittar ändå L Ä T T om syrrans valack på ca 170 (!). :crazy:
Hon har alltid bråttom de första 5-10 minuterna, sen lugnar hon sej. :smirk:

litenmama skrev:
Hejsan Diana!
Sivert som du ser på min avatar är en fd.travare,när jag köpte honom så va han inte alls mycket riden och han va väldigt omusklad,obalanserad,det jag gjorde va att rida ut mycke i backar,longerade också,la ut bommar så att fick lyfta på bakbenen.Iband kunde han bara ta tag i bettet och dra med mig,det jag gjorde då va att jag tog tyglarna i en hand och sträckte fram den nästan till nacken och rasslade lite försiktigt .Eftersom han då inte hade något stöd i bettet så stannade han,ibland i manegen så fick jag styra in honom i väggen för att få stopp på han.Vi gjorde mycket markarbete också.
Lycka till!:bump:
Det här ska jag testa på min häst! Det låter ju vettigare än att hålla på med dragkamp!

litenmama skrev:
Hejsan Diana!
Sivert som du ser på min avatar är en fd.travare,när jag köpte honom så va han inte alls mycket riden och han va väldigt omusklad,obalanserad,det jag gjorde va att rida ut mycke i backar,longerade också,la ut bommar så att fick lyfta på bakbenen.Iband kunde han bara ta tag i bettet och dra med mig,det jag gjorde då va att jag tog tyglarna i en hand och sträckte fram den nästan till nacken och rasslade lite försiktigt .Eftersom han då inte hade något stöd i bettet så stannade han,ibland i manegen så fick jag styra in honom i väggen för att få stopp på han.Vi gjorde mycket markarbete också.
Lycka till!:bump:

Mm, tyvärr så funkade inte detta på min dam.. :S

Hej Hå!!!
Nu går det bättre med min kära 6 åring!!! hon börjar att böja sig i volterna och man kan rida tempoväxlingar!! hon är så underbar!!! aaa jag älskar henne!! så fort hon hetsar upp sig i skritten så gör jag halt och skrittar igen o fortsätter hon så gör jag halt igen!!

kram på er alla!!!

ni kan ju ge mig flera tips om ni vill!!

hoppas de går bra med era kära varmblod/vilken ras som helst!!

skulle någon kunna hjälpa mej??

hej :) jag har ett varmblod som är väldigt hård i munnen.Vad ska jag göra? ska jag byta bett eller ska jag ha kvar de gamla bettet?(ett vanligt träns bett). vet inte vilket jag skall byte till isåfall:confused:

MVH lozze

Rid ute i skogen och bygg upp din hästs muskler och träna galopp ute, ett vbl måste få upp musklerna innan man börjar samla dem o sedan gå in på ridbanan. Tips, Läs nya dirsport, där ar ja lämnat några tips som ja har fått genom min erfarenhet , har haft mitt vbl sedan han va 1 år och ridit honom sedan han va 10 är och i sommar fyller han 2år :D

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 929
Senast: Enya
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 765
Senast: Anonymisten
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 865
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar