F.d travare

Elma_vip

Trådstartare
Hej, skulle behöva lite hjälp när jag ska skola om min travare, hur får jag henne att gå i rätt form i skritt och trav, d.v.s att hon inte går med huvudet högt upp i luften och med sänkt rygg?

Skulle bli väldigt glad om nån förklarade det för mig eftersom jag är i stort behov av en förklaring just nu.. :P hehe

Kram Diana

Sv: F.d travare

Det är jättesvårt att förklara i text. Det bästa är om du kan ta hjälp av någon. Har du någon instruktör i närheten, eller en kunnig stallkamrat?

Det du främst måste tänka på är att en häst som gått trav har använt sin kropp på ett annat sätt och rört sig annorlunda än hur du vill att den ska röra sig och arbeta nu. Det krävs mycket arbete med att bygga upp "ridmuskler". Till en början skulle jag ta det lugnt och arbeta mycket uppbyggande. Långa skrittpromenader, till exempel. Det gäller att ha realistiska förväntningar.

När din häst blir starkare kommer formen också att komma.

Okej, ne jag har letat efter tränare men har ej hittat nån än, kunniga stallkamrater har jag men inte när det gäller att utbilda en f.d. travare. men när man ska bygga muskler så är det väl bra att rida i backar, skritta på lång tygel och gå "rakt ut i skogen" så att hästen får lyfta på benen. eller?

Kram Diana

Ja, det där är en bra början!
Hur långt har ni kommit idag? Står du med en häst som i princip bara är "insutten" eller har du kommit en bit på väg? (Lättare att komma med råd då.)
En sak man kan försöka tänka på är att det kommer ta ganska lång tid innan hästen bär sig och kan sätta energi upp och under sig, som man vill att en ridhäst ska göra.
Titta på en travhäst som springer ett lopp. (Ja, det kan förstås vara i träning också, men lopp sänds ju på TV dagligen.) Travhästen använder sina bakben som för att skjuta ifrån, och energin går liksom bakåt-utåt (istället för mer uppåt-inåt som man strävar efter vid ridning).
Travhästen tar också stöd och balans i bettet - den "ligger" lite.

Du kan ju pröva att jobba med växlingar mellan skritt-halt, och så småningom trav-skritt, för att uppmuntra hästen att lägga mer balans i sin egen kropp.

Jag är kanske inte jättebra på att förklara, men hoppas du förstod någon tanke i alla fall.

Okej, jo men jag fatta vad du menade.. =)

Hon kan galoppera (det går väldigt fort) Hon kan även galoppskänkeln (när hon vill)
Hon kan gå i lugn trav och skritt men är väldigt bra på att hetsa upp sig.
Hon kan skänkelvikningar, framdelsvändning och ryggning.

Tyvärr så är det inte alltid hon vill göra dessa saker, så det går inte alltid att utföra övningarna, hur mkt man än kämpar.. :S Vill hon inte göra en övning så gör hon den inte!

Kram Diana

Det enda som har funkat med mitt sto som var helt snurrig i huvudet när jag fick henne, och det trots att hon inte kom direkt från banan, var att bara rida ut och skritta och skritta på långa tyglar i skog och kuperad terräng så hon fick lära sig hålla koll på var hon satte fötterna och även lugna ner sig och förstå att varje gång man tar tyglarna betyder inte att vi ska göra nåt jobbigt.
Tycker du ska lägga ner galoppen, uppenbarligen orkar hon inte galoppera än, det är därför hon galopperar så fort och bara tar galoppskänkeln "när hon vill".

Var snabb med eftergift på tygeln när hon gör rätt. Passar sadeln och trivs hon med bettet?

Om hon kan allt det då skrivit kan du inte få råd av den som du köpt henne av. Galopp på ridbana tycker hon nog som tidigare nämts är för jobbigt så prova den ute i uppförsbacke, det brukar hjälpa till med galoppen...

Hur länge har du haft henne? Var noga med att ge en hjälp i taget så att hon inte blir stressad.

Jag märker när jag lånar ut min häst blir det ofta fel då många bromsar och gasar samtidigt tack vare alla snälla ridskolehästar som gör vad ridläraren ropar oavsett vad den på ryggen gör...

Japp sadeln passar och hon trivs med bettet.. JO jag kan få råd av henne, men det dumma är att hon ändrar sig. ibland säger hon en sak nästa gång en annan sak.. :S
Jag har galopperat i uppförsbacke mkt med henne, men då kan vi snacka om att det går fort och det är väldigt svårt att stanna henne när vi väl kommer up.. :S
Jag har haft henne i 1 år och två månader, men jag har ridit henne i två år..

//Diana

bara en liten grej du kanske kan göra är att istället för att rida med händerna tätt ihop kan du försöka ha händerna en liten bit ner på låren, så du får ner händerna.. och sen göra halvhalter när hon går på... det funkade på travaren jag rider som precis är inriden.. så du kan ju kanske pröva.
Lycka till iaf!

Hejsan Diana!
Sivert som du ser på min avatar är en fd.travare,när jag köpte honom så va han inte alls mycket riden och han va väldigt omusklad,obalanserad,det jag gjorde va att rida ut mycke i backar,longerade också,la ut bommar så att fick lyfta på bakbenen.Iband kunde han bara ta tag i bettet och dra med mig,det jag gjorde då va att jag tog tyglarna i en hand och sträckte fram den nästan till nacken och rasslade lite försiktigt .Eftersom han då inte hade något stöd i bettet så stannade han,ibland i manegen så fick jag styra in honom i väggen för att få stopp på han.Vi gjorde mycket markarbete också.
Lycka till!:bump:

om du har svårt att få stopp på henne när hon väl fått upp farten i galoppen, så kan du trava mycket först, fatta galopp i början av backen och låt henne bara galoppera två tre steg och sakta av. Det tränar upp "galoppmusklerna" att fatta galopp ofta och bara några steg och hon lär sig fortare vad du vill när du fattar galoppskänkeln. Men du kan vänta lite med galoppen tills hon orkar trava (långsamt)längre stunder.
Men ta den tid hon behöver för att bygga upp rätt muskler och ta en sak i taget så det inte blir så snurrigt. De är väldigt lätt lärda och positiva, och man blir alltid lika glad när man gör ett nytt framsteg tillsammans, men se till att hålla ett bra tämpo så att hon hänger med.
Lycka till!! :D

Har några tips, kan kanske hjälpa lite. Rider själv travhästar o har skolat om en hel hög vid det här laget. Ibland går det bra, ibland mindre. Min erfarenhet är att för det första måste hästen få bortåt ett halvår på sig för att komma "bort från travet" - mycket hage o långa skogsturer utan några krav, mest bara skritt. Sedan när jag börjar jobba dem, börjar jag bara i skritt. Många travare har en tendens till att skritta mer i en sorts passgång. Börja med att se till att hästen kan skritta. Känn efter i sitsen att du har som två hjul i höften som rör sig rytmiskt bakåt. Genom att ändra storleken på dessa kan du ändra steglängden och takten. (Tänk mer platt avlång cirkel för att länga steget, mer utdragen uppåt för att få hästen att lyfta). Många travare är dessutom ganska stela i bogpartiet o jag har upptäckt att om man gör små, små cirklar med axlarna så visar man dem att det är helt ok att röra bogen. Låter helskumt - jag vet - men det fungerar.
Känn efter hur du sitter! Om du tar bort hästen, ska du landa på fötterna, inte sätta dig på rumpan. Ganska vanligt att rida i "stolsits". Nästa tips är att dra in naveln i ryggen! Du ska inte kuta men rätar man för mycket på sig så svankar man! Genom att skjuta rygg, visar du hästen att det är ok att höja ryggen o därigenom börja närma sig form. När du ber om trav, skjut rygg ytterligare, och stäng knäna lite; höj hälen. Då får du hästen att börja steget bakifrån o böja has o knä.
Mitt sista tips är att börja i skritt. Travhästarna behöver mycket tid på sig att muskla om sig till ridhäst o samtidigt klura ut ett helt nytt rörelsemönster! Däremot är de ärliga och väldigt samarbetsvilliga!
Lycka till med pållen!

Hej!
Mitt råd till dig är att skynda långsamt!
Jag har haft min ridtravare i ca 1 år nu och nu som först har vi börjat träna på galopp och galoppfattningar. Det går jättebra! I början tränade vi bara på galoppfattningar och sedan gick jag vidare med henne och nu kan jag galoppera med henne i ett lungt och bärande tempo. Om din häst rusar iväg tycker jag att du ska luta dig tillbaka i sadeln och följa med i rörelserna i stället frö att slita och dra i tyglarna.
Träna också mycket halvhalter och halter!
Stärk hästens rygg genom skogsridning och rid i backar. Det gör dem säkrare på foten också.
Lycka till! :)

Okej, hjälper det att galoppera mkt ute i skogen då? även om det går väldigt fort.. det måste väl stärka ryggen lite i alla fall..

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 929
Senast: Enya
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 765
Senast: Anonymisten
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 865
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar