Sv: F.d travare
Har några tips, kan kanske hjälpa lite. Rider själv travhästar o har skolat om en hel hög vid det här laget. Ibland går det bra, ibland mindre. Min erfarenhet är att för det första måste hästen få bortåt ett halvår på sig för att komma "bort från travet" - mycket hage o långa skogsturer utan några krav, mest bara skritt. Sedan när jag börjar jobba dem, börjar jag bara i skritt. Många travare har en tendens till att skritta mer i en sorts passgång. Börja med att se till att hästen kan skritta. Känn efter i sitsen att du har som två hjul i höften som rör sig rytmiskt bakåt. Genom att ändra storleken på dessa kan du ändra steglängden och takten. (Tänk mer platt avlång cirkel för att länga steget, mer utdragen uppåt för att få hästen att lyfta). Många travare är dessutom ganska stela i bogpartiet o jag har upptäckt att om man gör små, små cirklar med axlarna så visar man dem att det är helt ok att röra bogen. Låter helskumt - jag vet - men det fungerar.
Känn efter hur du sitter! Om du tar bort hästen, ska du landa på fötterna, inte sätta dig på rumpan. Ganska vanligt att rida i "stolsits". Nästa tips är att dra in naveln i ryggen! Du ska inte kuta men rätar man för mycket på sig så svankar man! Genom att skjuta rygg, visar du hästen att det är ok att höja ryggen o därigenom börja närma sig form. När du ber om trav, skjut rygg ytterligare, och stäng knäna lite; höj hälen. Då får du hästen att börja steget bakifrån o böja has o knä.
Mitt sista tips är att börja i skritt. Travhästarna behöver mycket tid på sig att muskla om sig till ridhäst o samtidigt klura ut ett helt nytt rörelsemönster! Däremot är de ärliga och väldigt samarbetsvilliga!
Lycka till med pållen!