EXTREMT stötig häst!

Sv: EXTREMT stötig häst!

Nu har jag inte läst igenom den här tråden men svarar ändå eftersom just trav/nedsittning varit ett stort (långt, plågsamt, skavsårigt) problem för mig som nu börjar ordna sig till slut då jag fått träna träna träna träna träna på att rida superduperskumpiga hästar:D

Mina tips:
1: först måste hästen vara någorlunda samlad, avslappnad och jobba med ryggen. Annars är väl nästan alla hästar obekväma att sitta på?
2: sitt bara ned när hästen är avspänd och i korta etapper i början. Typ sitt fem steg rid lätt 20. Det gjorde jag och det var bra. Rid lätt så fort du eller husen spänner dig/sig. Sen är det bara att nöta. Kanske lättare om du får träna på annan häst, typ sitta ned i längningar så får du lättare att förlja med.
Lycka till ^^

TACK för lite konkreta tips!
Dock har jag inga problem att sitta ned på andra hästar.. Och alla andra som ridit min häst har svårt att sitta ned på honom :p

Efter att ha läst igenom tråden, där många bra tips ges om sitsträning och avslappning, får jag den uppfattningen att du själv anser att du absolut inte har några problem med din sits eller din avslappning. Så mitt råd är, helt enkelt: Om du nu har en häst som är omöjlig att sitta ned på i traven, varken du eller andra ryttare klarar det, så låt bli då! Sitt inte ned (även om jag kan ana en önskan hos dig att sitta ned...), rid lätt! För all framtid!

Lycka till!

Efter att ha läst igenom tråden, där många bra tips ges om sitsträning och avslappning, får jag den uppfattningen att du själv anser att du absolut inte har några problem med din sits eller din avslappning. Så mitt råd är, helt enkelt: Om du nu har en häst som är omöjlig att sitta ned på i traven, varken du eller andra ryttare klarar det, så låt bli då! Sitt inte ned (även om jag kan ana en önskan hos dig att sitta ned...), rid lätt! För all framtid!

Lycka till!

Så läs igenom tråden igen: I ett av mina inlägg beskriver jag varför det kan vara bra att kunna sitta ned.

Jag har inte kommit längre i hans utbildning/igångsättning att jag kräver mer än att han ska vara lugn och hålla ett lagom tempo. That's it. Och med detta innebär också att jag inte "kräver" att han ska ha en tillräckligt mjuk trav för att sitta ned i. Skumpar det, sitter jag inte ned med andra ord. Då rider jag lätt. Det blir minst jobbigt får både mig och min häst.

Jag kräver inte att min häst ska gå i form, för det orkar han inte än. Kanske är det av samma anledning som han är skumpig: Dålig muskulatur.

Här tycker ju jag att du själv har svaret på din fråga... Han skumpar, alltså sitter inte du ned, för det blir för jobbigt. Som jag ser det så vill du kunna sitta ner i traven, utan att vägen dit ska vara "jobbig". Om du inte vill lägga ork och energi, dvs göra något jobbigt, så finns det väl ingen annan lösning än att fortsätta att rida lätt?

Här tycker ju jag att du själv har svaret på din fråga... Han skumpar, alltså sitter inte du ned, för det blir för jobbigt. Som jag ser det så vill du kunna sitta ner i traven, utan att vägen dit ska vara "jobbig". Om du inte vill lägga ork och energi, dvs göra något jobbigt, så finns det väl ingen annan lösning än att fortsätta att rida lätt?

Jag har tackat många för bra tips och övningar jag kan göra tillsammans med min häst för att försöka få ett mjukare steg.
Jag har aldrig sagt att jag inte vill lägga ner någon energi på detta "problem". Att du antar att läget ser ut så är ditt problem.

Liknande trådar

Ridning Satt och fundera häromdagen på att jag nästan alltid har lättare att hålla balansen när jag rider mindre hästar som C ponnys eller...
2
Svar
25
· Visningar
2 829
Senast: Krummi
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 667
Senast: AbCdE
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 953
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama