EXTREMT stötig häst!

Sv: EXTREMT stötig häst!

Måste bara påpeka att andning o avslappning absolut inget hokuspokus! Hästen är känslig och känner om du spänner dig, om du andas ytligt eller med magen - garanterat!
Fokus, andning o avslappning är en stor del av ridning, tro det eller ej.

För det första har jag aldrig sagt att jag inte kommer vidare, och det är ett påstående som verkligen inte stämmer.
Så länge du låter det jag skriver stanna i tanken, eller inte ens komma in i tankevärlden så har du inte kommit vidare. Du låser dig, oförmögen att ta in. ;)
Det jag beskriver för dig är sånt som du bör uppleva i kroppen, inte förstå i tanken. Det är stor skillnad.

För det andra, om jag har förbundna ögon,,, hur ska jag då veta om jag rider in i ett staket eller ej ?
Om du är känslig så kommer du att förstå när hästen inte vill gå in i staketet. Om du är en okänslig typ som gillar att kontrollera allt hästen gör så kommer du förr eller senare att känna när du brakar rakt in i staketet, eller så kommer hästen, ifall den saknar ett starkt förtroende för dig, att väja och då kanske du ramlar av, men det märker du när du provar. Ta det försiktigt bara. :bow:

Min häst är inte medveten om min andning, så enkelt är det.
Här kommer du med ett påstående som verkligen inte stämmer i verkligheten, det är något som enbart förekommer i ditt huvud, i dina tankar.
Bara för att Du inte är medveten om din andning så kan du faktiskt inte säga att din häst inte är det förrän du själv upplevt skillnaden.
Jag kan lova dig att alla hästar påverkars av människans andning.
Andningen påverkar dina rörelser, dina känslor och din balans.
Din andning påverkar din kropp och om du djup-andas så släpper du spänningar i kroppen. Dessa spänningar känner din häst mycket väl.
Så enkelt är det.

Vore du ett kylskåp så skulle jag tro dig, men nu är du människa och du andas! ;)

Visst är det så att vi är olika och pratar olika "språk". Men det hindrar ändå inte att man försöker förklara så gott det går, för att kanske göra sig förstådd. Det är iaf vad jag håller på med, ifall ni undrar. :D
:bow:

Jag är helt med dig.. ingen kritik till dig, och ingen annan heller. Men man kan uttrycka samma sak på så många olika sätt och man når ut med samma budskap till olika sorts människor. Men det där vet du ju också... ;)

En del vill måla en hel blomsterprakt i sitt språk, och andra vill ha "torra fakta" för då verkar det mer pålitligt..

..kanske, jag utgår bara från mina erf

Nu har jag inte läst igenom den här tråden men svarar ändå eftersom just trav/nedsittning varit ett stort (långt, plågsamt, skavsårigt) problem för mig som nu börjar ordna sig till slut då jag fått träna träna träna träna träna på att rida superduperskumpiga hästar:D

Mina tips:
1: först måste hästen vara någorlunda samlad, avslappnad och jobba med ryggen. Annars är väl nästan alla hästar obekväma att sitta på?
2: sitt bara ned när hästen är avspänd och i korta etapper i början. Typ sitt fem steg rid lätt 20. Det gjorde jag och det var bra. Rid lätt så fort du eller husen spänner dig/sig. Sen är det bara att nöta. Kanske lättare om du får träna på annan häst, typ sitta ned i längningar så får du lättare att förlja med.
Lycka till ^^

Måste tillägga att Ingela.S tips om att jobba hästen för hand var jättebra!

Det var nog ingen annan som tyckte det, du är den enda som kommenterat. :p
Kan förresten tillägga att igår behövde jag inte ta ett enda springsteg när vi travade för hand. Skulle behöva en smiley med ännu bredare flin för att visa hur jag såg ut efter träningspasset. :D ;)

Jag tror att många underskattar effekten av arbeta för hand!

När jag satte igång min häst efter lång tids vila arbetade jag honom för hand innan jag satt upp, och även nu vissa dagar kör jag lite "handarbete" !
Har gett jättebra resultat och han bär sig mycket bättre än innan!

Tycker att fler ska pröva :) :)

Håller helt med. Jag rider iofs min häst också, vi tränar för hand 2 ggr i veckan. Men han har utvecklats mycket mer, även i ridningen, sen vi började träna för hand. Och dessutom är det jättekul! :)

Jag kanske uttryckte mig lite konstigt...men jag rider också!
Jag menade att han bär sig mycket bättre i ridningen nu än tidigare. :)

Det var nog ingen annan som tyckte det, du är den enda som kommenterat. :p
Kan förresten tillägga att igår behövde jag inte ta ett enda springsteg när vi travade för hand. Skulle behöva en smiley med ännu bredare flin för att visa hur jag såg ut efter träningspasset. :D ;)

Jag tycker också att arbete för hand är ett bra tips! :)
Fast då kräver det oftast hjälp av en tränare från början, annars är det lätt att man fastnar.
Själv vill jag gärna gå tillbaka till arbete från marken så snart jag känner att jag "fastnar" i ridningen, att hästen börjar spänna sig istället för att söka sig framåt/nedåt t ex. Känns mycket lättare från marken när man t o m kan ge lite tryck nedifrån för att förtydliga. När jag jobbat nästan enbart från marken i 2 veckor på grund av att hästen var öm i hovarna och bara skulle tränas lätt så övade jag MASSOR på just framåt/nedåt i grimma eller kapson, sen när jag skulle testa travövergångar på hemvägen vid en uteritt behövde jag bara ta pyttelite i kapsonen så körde hästen ner huvudet rejält framåt nedåt (i traven dessutom, annars brukade den tappa balansen om man bad den om något när den väl börjat spänna sig) vilket var ganska tufft :) Den nästan röck åt sig tyglarna ungefär som att den sa "okej, jag SKA söka mig nedåt, men då behöver jag SÅHÄR långa tyglar" :rofl:

Totola, du kan få ge mig råd istället! ;)

Fast då kräver det oftast hjälp av en tränare från början, annars är det lätt att man fastnar.

Jag funderar hur stor del av arbetet med hästen, oavsett vad man gör, som handlar om självkännedom hos människan?

Senast ändrad av en moderator:

Den sista frågan blev en ny tråd...fann det intressant och hoppas på kloka svar.

Att lära och sedan förstå och leva efter det man lär är insikt.

Jag tycker att det är bra att vi alla är så olika, tänk så ensidigt det skulle vara annars.

Har du tänkt på att markarbetet även stäker ryttarens kropp, inte bara hästens? Det bidrar till att skapa en annat medvetande om kroppen. Jag tänker på andning, känsla, ödmjukhet, timing, rytm och balans.

Har du tänkt på att markarbetet även stäker ryttarens kropp, inte bara hästens? Det bidrar till att skapa en annat medvetande om kroppen. Jag tänker på andning, känsla, ödmjukhet, timing, rytm och balans.

Absolut, jag jobbar lika lika mycket med mig själv som hästen för att förbättra vårat samarbete i ridningen!
Ibland tror jag t.om att min häst är lika medveten om mina brister som jag om hans!

Men vi har varit tillsammans i 12 år, så vi känner varandra utan och innan!

Ibland tror jag t.om att min häst är lika medveten om mina brister som jag om hans!
Varför skulle han inte vara medveten? ;)

Jag upplever det som att hästarna alltid känner oss bättre än vad vi känner oss själva, just för att dom inte dömer eller har personliga åsikter. Dom förhåller sig enbart till det som är. Sanningen enligt naturens element, där även känslor ingår. :)

Så länge du låter det jag skriver stanna i tanken, eller inte ens komma in i tankevärlden så har du inte kommit vidare. Du låser dig, oförmögen att ta in. ;)
Det jag beskriver för dig är sånt som du bör uppleva i kroppen, inte förstå i tanken. Det är stor skillnad.

Om du är känslig så kommer du att förstå när hästen inte vill gå in i staketet. Om du är en okänslig typ som gillar att kontrollera allt hästen gör så kommer du förr eller senare att känna när du brakar rakt in i staketet, eller så kommer hästen, ifall den saknar ett starkt förtroende för dig, att väja och då kanske du ramlar av, men det märker du när du provar. Ta det försiktigt bara. :bow:

Här kommer du med ett påstående som verkligen inte stämmer i verkligheten, det är något som enbart förekommer i ditt huvud, i dina tankar.
Bara för att Du inte är medveten om din andning så kan du faktiskt inte säga att din häst inte är det förrän du själv upplevt skillnaden.
Jag kan lova dig att alla hästar påverkars av människans andning.
Andningen påverkar dina rörelser, dina känslor och din balans.
Din andning påverkar din kropp och om du djup-andas så släpper du spänningar i kroppen. Dessa spänningar känner din häst mycket väl.
Så enkelt är det.

Vore du ett kylskåp så skulle jag tro dig, men nu är du människa och du andas! ;)

jag lägger ner. Jag tycker annorlunda, PLUS att jag känner hästen i fråga och har integrerat med denne varje dag i 7 år.

Liknande trådar

Ridning Satt och fundera häromdagen på att jag nästan alltid har lättare att hålla balansen när jag rider mindre hästar som C ponnys eller...
2
Svar
25
· Visningar
2 829
Senast: Krummi
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 667
Senast: AbCdE
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 953
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama