Extremt frusna hästar

Sv: Extremt frusna hästar

ET-flikkan: din häst har ju vad jag sett tidigare i trådar varit vid sämre hälsa, haft oerhört lite kroppsmassa, varit tunn i allmänhet och totalt saknat underhudsfett/muskelmassa. säkert är hon extra känslig pga det. du har väl haft hull problem på henne ganska länge - kanske ngt med ämnesomsättningen och de anledningarna att hon reagerar så extremt. skulle fortsätta täcka henne isåfall, det är bättre att hon lägger på sig, att "härda" dem går inte om de redan är vid den punkten att de fryser så extremt.

Jo det är därför jag täckar henne för annars så förlorar hon ju massa energi på att hålla sig varm som skulle kunna göra så att går upp i vikt. Men hon har blivit väldigt fin på sistånde.

Rider väldigt annorlunda nu. Förut var det mkt trav och galopparbete men nu skrittar jag ut i skogen flera timmar och klättrar, det har verkligen gjort så att musklerna börjat synas på henne.
 
Sv: Extremt frusna hästar

och som jag skrev innan så står ju inte hästarna ute i regnet om dom har möjlighet att gå in under skydd.

Eh jo, vissa gör tyvärr det. jag behöver ALDRIG gå och hämta valacken i hagen - UTOM när det regnar för mycket. Han står på en och samma fläck och fryser och vägrar röra sig. Kommer inte när man ropar, går inte och äter, går inte in i lösdriften utan bokstavligt talat 'fryser fast'.

Ungstoet går inte undan heller, men hon är som sagt mer obekymrad annat än om hon blir helt genomvåt längre stunder.

Fryslortsvalacken fryser om han sommartid badas med varmvatten med, så tycks vara graden av väta mer än temp som spelar in. Han HATAR förresten att få regn i ansiktet och kan i princip gå baklängses länga sträckor för att slippa :angel:
 
Sv: Extremt frusna hästar

Jag vet inte hur du ska göra, jag har aldrig varit med om det. Jag har haft häst i nästan 20 år och studerat hästars beteende i 3 år och det är väldigt sällan man ser en häst som är van att gå ute (vilket alla hästar borde vara) frysa. Visst kan man se att dom tycker vädret är obehagligt och står och kurar ihop sig. Sen dom som påstår att deras hästar står och "skakar" när det är 16 grader varmt ute, dom har väl antagligen vant hästen vid mycket vistelse inomhus i ett varmt stall, för en häst som lever ett "normalt" hästliv, fryser inte vid dom temperaturerna.

Utan regn ska de inte frysa nä. Men som sagt, valacken, uppvuxen på lösdrift, som går minst 12 h i hagen/dygn, som står i kallstall och som bara täckas vid behov fryser ändan av sig om han blir genomvåt, oavsett väderlek. Fri tillgång på käk, lösdriftshall etc.

den sabla frusenheten blir bara värre och värre dessutom, så jag har sedan flera år gett upp och klär på honom istället.
 
Sv: Extremt frusna hästar

Jo det är därför jag täckar henne för annars så förlorar hon ju massa energi på att hålla sig varm som skulle kunna göra så att går upp i vikt. Men hon har blivit väldigt fin på sistånde.

Rider väldigt annorlunda nu. Förut var det mkt trav och galopparbete men nu skrittar jag ut i skogen flera timmar och klättrar, det har verkligen gjort så att musklerna börjat synas på henne.

Det var roligt att höra, fortsätt så, du är på rätt väg med den ridningen tycker jag. Sista tråden jag såg var hon betydligt finare precis som du säger - stor skillnad mot tidigare, inte bara i hull men framför allt hela hästens blick och beteende - roligt att det är på bättringen!
 
Sv: Extremt frusna hästar

Jo hon har blivit väldigt fin sedan jag bytte till Hippo Alfa, det är ett riktigt bra foder.

Dessa skrittturer har gjort henne mycket lugnare. Förut var det panik, ville springa och var helt tokig vissa dagar. Nu är det roligt att bli riden, det är positivt inte bara bråk.
 
Sv: Extremt frusna hästar

Jag vet inte hur du ska göra, jag har aldrig varit med om det. Jag har haft häst i nästan 20 år och studerat hästars beteende i 3 år och det är väldigt sällan man ser en häst som är van att gå ute (vilket alla hästar borde vara) frysa. Visst kan man se att dom tycker vädret är obehagligt och står och kurar ihop sig. Sen dom som påstår att deras hästar står och "skakar" när det är 16 grader varmt ute, dom har väl antagligen vant hästen vid mycket vistelse inomhus i ett varmt stall, för en häst som lever ett "normalt" hästliv, fryser inte vid dom temperaturerna.

Det är lite konstigt att du aldrig har varit med om det under de 20 år du haft häst. Visst de flesta hästar fixar det bra men man måste kunna förstå att allt inte alltid är som "det borde". Det finns inte bara "en sanning". ;) Vad menar du när du säger: "dom som påstår att deras hästar står och "skakar". Varför situationstecken omkring skakar? Menar du att de som säger det inte vet vad de faktiskt ser och känner?
 
Sv: Extremt frusna hästar

Men snälla! Så du känner andras hästar bättre än ägarna? Min häst har frusit en gång. Nollgradigt och regn. Trots vindskydd och fri tillgång på hö. Min häst kunde inte ens äta hö för att han skakade. Inte gick han in i vindskyddet för det...
 
Sv: Extremt frusna hästar

Min häst fryser väldigt mycket för hon sätter ingen päls alls, ingenting! och om det bara är kalt och "torrt" är det inte lika farligt hon blir ju stel men inte så farligt. Men när det regar i samband med att det är kallt så mår hon inget vidare.. Men jag tror att det i samband med att hon hatar regn blir att hon skaka, hon spänner sig när det regnar och skakar som ett asplöv ända upp till öronen! Men hon kommer och springer redan när hon ser våran bil för hon vill så gärna komma in, Tycker så synd om henne hon har täcke och den bästa vården hon kan ha! stallägarna tog in henne speciellt idag på dagen för att hon frös och hon fick torka til och äta och så men hon fryser otroligt mycket.
En dag när hon hade varit ute och det var kallt och regnade så var hon så stel att hon knappt kunde gå in till stallet och inne i stallet när jag skulle borsta henne för att få igång blodcirkulationen så när skulle flytta henne lite åt sidan och puttade till henne lite försiktigt i sidan så höll hon på att välta omkull! men när hon hade torkat var hon jättepigg och sprang och lekte i hagen igen. så det är inget fel på henne för hon har en relativt ny veterinärs besikting och hon hade normal hull och inga tecken på sjukdom eller något men han hade aldrig sett en häst med så kort päls förutom vissa araber!
 
Sv: Extremt frusna hästar

Hur frusen är eran häst?



Inte mycket.. ;)
Hästen har inte sätt päls ännu och det har regnat ett par nätter och det är kallt här..
Hästarna är genomblöta.
Men ingen fryser eller ens visar teckan på köld..
Dom har under hela betes perioden haft tillgång till gräs i mängder. Även nu finns det överflöd..

Som några redan sagt, jag tror inte heller att en häst som varken klippt eller undernärd häst fryser så länge dom får mat.
Vi suvar ut halm i hegen så vi vet att dom alltid har att tugga på.

Gammelrussen satte päls i augusti med dom fryser knappast.
Russ, shettis och ett varmblod som knappt får så mycket päls står i snöslask och vind hela vintern utan att frysa, men dom tuggar nästan hela dagarna.
 
Sv: Extremt frusna hästar

Frusna! Det ska vara väldigt puttinuttigt för att de ska bli nöjda... Men sen är de ju alltid helklippta också, så det är klart att de inte blir särskilt tåliga. Mina ser ut som köttbullar på vintern i alla tjocka täcken. Då har de ändå fri tillgång på hö ute i hagen om dagarna.

Folk tycker jag är knäpp och way to much med mina hästar men jag får ångest av de som släpper ut sina helklippta hästar i små fyrkanter mellan 9-16, i snålblåst och snö, med nått kg hö att tugga på och bara ett tunt 250 g täcke och sen klagar höggljutt över att hästen är så stel, ja, nu måste man ju baske mej byta både dressyrtränare och sadel... :smirk:
 
Sv: Extremt frusna hästar

Häst nr 1 2 åring stallas han in så fryser han när han går ut om det är ruggit väder annars klarar han sig utan täcke.

häst nr 2 5årigt fullblod, fryser ganska lätt men samma där fryser mindre om han inte stallas in vilket han inte har gjort, går ute dygnet runt med ofodrat regntäcke from idag på nätterna
 
Sv: Extremt frusna hästar

eeeeehhhhh, självklart står hästarna med rumpan mot regnet och vinden, det är helt naturligt. Har du någonsin studerat hästars beteende i det vilda? Inte fan står dom still o fryser ihjäl.

Nu är det ju så att våra tamhästar inte är vilda.
 
Sv: Extremt frusna hästar

Nä, det regnar inte i öknen, men det kan som sagt bli väldigt kallt. och som jag skrev innan så står ju inte hästarna ute i regnet om dom har möjlighet att gå in under skydd.

Det ska jag genast berätta för mina hästar, som alltsomoftast står mitt i hagen i regnet....
 
Sv: Extremt frusna hästar

Som några redan sagt, jag tror inte heller att en häst som varken klippt eller undernärd häst fryser så länge dom får mat.
Vi suvar ut halm i hegen så vi vet att dom alltid har att tugga på.

.

Du tror alltså att de som har sådana hästar ljuger?
 
Sv: Extremt frusna hästar

Min häst har en väl balanserad och uträknad foderstat, så mer mat är hon inte i behov av. Hon fryser ändå...
 
Sv: Extremt frusna hästar

Det är ju inte konstigt att hon inte sätter någon vinterpäls om du börjar täcka henne redan i Augusti.

Hon frös ju, tycker du att jag ska låta henne stå och bli sjuk bara för att kolla om hon sätter vinterpäls.
Den förra ägaren sa också att hon inte får mer päls än det hon har på sommaren...
 
Sv: Extremt frusna hästar

Jag vet inte hur du ska göra, jag har aldrig varit med om det. Jag har haft häst i nästan 20 år och studerat hästars beteende i 3 år och det är väldigt sällan man ser en häst som är van att gå ute (vilket alla hästar borde vara) frysa. Visst kan man se att dom tycker vädret är obehagligt och står och kurar ihop sig. Sen dom som påstår att deras hästar står och "skakar" när det är 16 grader varmt ute, dom har väl antagligen vant hästen vid mycket vistelse inomhus i ett varmt stall, för en häst som lever ett "normalt" hästliv, fryser inte vid dom temperaturerna.

Jag kan tala om för dig att min häst är inte van att stå inne i ett varmt stall mycket, hon är ute från 8.00 - ca 20-00 vid bra väder och ute hela dygnet på sommaren.
Att hon sedan fryser (stod och skakade, JA) vid 16 grader och regn har väl med henne att göra.
Om du nu har studerat hästar så förbaskat mycket och bra, borde du veta att ALLA individer är olika (precis som oss människor) vissa är mer frusna.
Dessutom borde du ha i åtanke att mycket av "vildhästen" är bortavlat, våra tävlingshästar är inte lika tåliga som vildhästarna var en gång i tiden.

Jag försöker också låta min häst vara häst så mycket som det går, men jag låter henne inte stå och frysa bara för att "vilhästar klarar mycket mer kyla än så här", givetvis får hon täcke på sig då, även om det skulle vara mitt i sommaren.

Så länge hästarna mår bra och man inte skadar dem kan man väl få göra som man vill. Det är ju trots allt hästarnas bästa vi ser till (iaf jag).
Vad du sen sett för konstiga fall hos veterinären för att folk trodde att hästen frös, vet inte jag, men jag har också jobbat hos veterinär och inte sett ett enda fall av ngt sådant...
 
Senast ändrad:
Sv: Extremt frusna hästar

Jag vet inte hur du ska göra, jag har aldrig varit med om det. Jag har haft häst i nästan 20 år och studerat hästars beteende i 3 år och det är väldigt sällan man ser en häst som är van att gå ute (vilket alla hästar borde vara) frysa. Visst kan man se att dom tycker vädret är obehagligt och står och kurar ihop sig. Sen dom som påstår att deras hästar står och "skakar" när det är 16 grader varmt ute, dom har väl antagligen vant hästen vid mycket vistelse inomhus i ett varmt stall, för en häst som lever ett "normalt" hästliv, fryser inte vid dom temperaturerna.

Med tanke på att det står i din profil att du är 23, ska man nog ta det du säger med en nypa salt "har haft häst i 20 år" .
Du mockade och tog hand om dem mycket när du var tre va?
Jag Har faktiskt haft häst i snart 20 år på riktigt och den jag har nu är den första som fryser så mycket och det är INGET jag hittar på...

Lugna ner dig lite va och inse att alla gör på sitt sätt och ALLA har rätt så länge hästarna mår bra.
 
Senast ändrad:
Sv: Extremt frusna hästar

Varför e en del så trångsynta och dumma...att det skulle vara fel på en häst som fryser vid regn o blåst. Har själv ett fullblod som e jättefrusen,inget fel på honom men hästar som står högre i blod e i allmänhet väldigt mycket känsligare. Min förra häst frös aldrig,det e skillnad på hästar,jag blir så arg på dom som sitter och oroar hästägare att det skulle vara nåt fel på dennes häst. Vi som har det här problemet tycker att det e skit jobbigt och vill självklart att våra hästar oxå ska kunna vara nakna hela hösten. Nej fy vad arg jag blir folk vänder sig hit med problem och en massa självutnämnda proffs bara hugger...
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 037
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 853
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 487
Senast: Shixle
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 251
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp