Extremt frusna hästar

Sv: Extremt frusna hästar

Håller med till 100%! Jag har haft allt från shettis till new forest och halvblod och aldrig varit med om att dom frusit av regn när det är 16 grader varmt! Då är det något som är allvarligt fel. Som sagt, ge dom mer mat ist. Ta sen en titt på hur många hästar som dör varje år av värmeslag gentemot hur många som fryser ihjäl i sverige! Låt hästarna va hästar o bädda inte in dom som små barn!


Så när det har spöregnat hela dagen och hästarna verkligen är genomblöta och man ser att dom fryser ska man bara låta dom stå ute och fortsätta frysa. Hö har ju mina hästar hela dagarna för att dom alltid ska ha ngt att tugga på men igår hjälpte inget.

Här är det faktiskt inte så varmt, jag själv fryser som en galning, är rätt tunn. Har inte så mycket fett på kroppen direkt efter långvarig magkatarr. Det är väll som hoss människor, vissa fryser mer än andra. Hästar är ju individer.

Jag brukar alltid säga att man aldrig ska jämföra hästar med människor men jag och min häst är ganska lika.
 
Sv: Extremt frusna hästar

Inget vindskydd men skog har hon. Stor hage att röra sig i, varierad skog och äng. Bete har dom fortfarande också.
 
Sv: Extremt frusna hästar

Tidigare resonerade jag på liknande sätt; att "har de fri tillgång på mat, vindskydd och inte är klippta så klarar de sig". Nu har jag dock fått äta upp mina ord då jag har skaffat mig en riktig fryslort som fryser så att han skakar när han blir blöt, även i augusti... Han blir även stel och öm i ryggen (detta även innan han blev inriden, så man kan inte skylla på fel ridning eller illa tillpassad utrustning). När det är torr kyla klarar han dock sig bra, trots minimalt med vinterpäls!

Men, jag är absolut inte för att man övertäcker hästarna, som "trenden" mer och mer går emot. Att vi glömmer bort vad det är för varelser vi har att göra med och hur väl de egentligen klarar sig.
 
Sv: Extremt frusna hästar

Precis så är jag också. Tyckte aldrig om mina stallkompisar när dom täckade sina hästar med tre täcken ute vid 0-gradigt. Man gör hästen en otjänst. Jag försöker alltid ha så lite täcken på min häst som möjligt och brukar inte ta in henne när det regnar men igår såg jag att det behövdes.
 
Sv: Extremt frusna hästar

Precis, du är ingen häst. Det är ju inte ens minusgrader ute, hästar är inte så dumma som vissa verkar tro, fryser dom så rör dom på sig, eller äter för att hålla värmen. Självklart ska man ta in dom om dom går i en liten hage där det inte finns något vindskydd, eller självklart vore ju att skaffa en större hage med vindskydd, men alla kanske inte har den möjligheten. Jag blir bara så less för jag har jobbat hos veterinär och sett vad folk gör mot sina hästar för att dom "tror att dom fryser", det är ingen vacker syn. Så jag tycker man ska låta hästarna vara hästar, låt dom ha mat, vindskydd o fria ytor att röra sig på, då klarar diom sig bättre än bra. Sen säger jag ingenting om man har klippt sin häst (vilket man kanske inte gör i september...) eller om den är sjuk på något annat sätt, då är det klart att dom ska ha täcke på sig.
 
Sv: Extremt frusna hästar

Nej jag vet men nu tog jag in henne eftersom jag vet att hon faktiskt har problem med ryggen och blir väldigt öm om hon har frusit. Är inte så välmusklad precis, bättre än förut men det är lång väg kvar.
 
Sv: Extremt frusna hästar

Nej men det gjorde hon. Och jag vill inte se att hon fryser så då tog jag in henne. Såg inte direkt ut att lida för att hon fick stå i boxen några timmar mer än vanligt.
 
Sv: Extremt frusna hästar

Mina går inte ens inne på natten än, som sagt, vintern har ju inte kommit än, jag tror att dom mår väldigt mycket bättre av att få vara i sitt rätta element och inte bli instängda på 3x3 m mer än nödvändigt.
 
Sv: Extremt frusna hästar

Ja, alla har ju sina åsikter när det gäller hästhantering, du har dina jag har mina.
 
Sv: Extremt frusna hästar

Precis, du är ingen häst. Det är ju inte ens minusgrader ute, hästar är inte så dumma som vissa verkar tro, fryser dom så rör dom på sig, eller äter för att hålla värmen. Självklart ska man ta in dom om dom går i en liten hage där det inte finns något vindskydd, eller självklart vore ju att skaffa en större hage med vindskydd, men alla kanske inte har den möjligheten. Jag blir bara så less för jag har jobbat hos veterinär och sett vad folk gör mot sina hästar för att dom "tror att dom fryser", det är ingen vacker syn. Så jag tycker man ska låta hästarna vara hästar, låt dom ha mat, vindskydd o fria ytor att röra sig på, då klarar diom sig bättre än bra. Sen säger jag ingenting om man har klippt sin häst (vilket man kanske inte gör i september...) eller om den är sjuk på något annat sätt, då är det klart att dom ska ha täcke på sig.
Ehhhhhhhhh vad kan du om hästar egentligen? Mina hästar ställer sig med baken mot vinden o regnet när dom blir blöta o kalla inte börjar dom röra på sig.Tyvärr spänner de sina muskler o en del så mkt så de börjar frysa. Jag har haft häst i över 30 år o i alla tider har mina hästar betett sig så oavsett de varit fryslortar eller inte. Jag har en fryslort arab med fång dessutom som inte klarar av regn o blåst utan att spänna sig o får således ont i ryggen. shettisarna är oberörda av regnet men står ändå med rumpan mot vinden.
 
Sv: Extremt frusna hästar

*knapplån*

Hästar står så mycket stilla som möjligt när dom fryser just för att spara energi åt att producera värme.

Skillnaden mellan era fryslort och mitt verkar vara att när hon fryser så går hon jämt mig utan grimma eller något ända in till stallet och talar om tydligt att det är dags att gå in. Ibland har hon gått före mig upp till stallet men om jag är långsam så kommer hon tillbaka och ser till att hon kommer först in. Hon är en väldigt speciell dam som berättar gärna när hon är missnöjd. :smirk:
 
Sv: Extremt frusna hästar

Min fryslort följer gärna med mig in oxå, jag har aldrig haft några problem med att få in henne. Shettisaran kan vara lite knepigare däremot men o andra sidan så fryser dom inte o vill gärna vara ute.
 
Sv: Extremt frusna hästar

Har hon mat hela tiden i hagen? Stor hage att röra sig i?

Hej. Nu måste jag få "lägga mig i" lite. :)

Har sett dina svar där du menar t ex att hästar som är friska inte fryser, att har de bara mat så fryser de inte osv osv...

Min häst är en glad, sprallig, frisk häst i sina bästa år. Han är vid gott hull, pälsen glänser, inga problem "what so ever". Han har sedan en tid börjat sätta vinterpäls och han är ännu så länge helt oklippt. Jag har också den grundinställningen att så långt det är möjligt ska han gå utan täcke. Han fryser i princip aldrig om det är kallt eller om det blåser. Då burrar han bara upp hårremmen och fryser absolut inte.

Han går i en vinterhage tillsammans med två andra hästar och det är en stor kuperad hage på ca 3 hektar. Vi har fri tillgång på halm i en "häck" med tak på och vattnet har vi placerat långt ifrån för att tvinga dem att röra på sig. Dessutom har vi ett vind/regnskjul där de kan gå in och söka skydd.

Låter bra eller hur?

Jovisst, men det finns tillfälle när han ändå faktiskt fryser. När det är under ca 12-13 grader i luften och samtidigt regnar hela dagen utan att han får torka upp! Jag lovar dig att han verkligen fryser! Han darrar i hela kroppen så att det syns på långt håll och har han fått stå så och frysa för länge så blir han fruktansvärt stel och öm i sina rygg och rump-muskler av att ha stått så länge och spänt sig.

Vid sådana tillfällen tvekar jag inte en sekund att lägga på ett regntäcke för lika mycket som det är djurplågeri att ha varma täcken så att hästen nästan kokar i solen så är det djurplågeri att inte göra något åt det om hästen fryser så mycket.

Så hur menar du att jag ska göra om jag kommer till stallet efter jobb och hittar min häst skakandes i hagen? Trots gott om plats, mat, och ett skjul som han inte alltid går in i? Och han är frisk. ;)
 
Sv: Extremt frusna hästar

Är inte araben en av dom tåligaste hästraserna?

Det regnar inte så mycket i öknen? :devil:

Skämt åsido, jag har ju arab och har noterat att MÅNGA araber är förbaskade fryslortar vad gäller VÄTA, däremot är de sällan berörda av varesig sträng, torr kyla eller hetta.

Jag har ju två bararber, en FRYSLORT, han är extremt känslig för regn/snö och måste täckas vid regn även sommartid. Jag har provat att försöka 'härda' honom men det går inte och när han fryser sådär så tar muskler etc skada.

Mitt sto däremot fryser i princip aldrig, bara om hon är genomvåt och har varit det länge.

Valacken har dock förändringar i sin rygg (KS), och jag tror att de där extremt frusna individerna faktiskt inte är riktigt kry.
 
Sv: Extremt frusna hästar

eeeeehhhhh, självklart står hästarna med rumpan mot regnet och vinden, det är helt naturligt. Har du någonsin studerat hästars beteende i det vilda? Inte fan står dom still o fryser ihjäl.
 
Sv: Extremt frusna hästar

Jag vet inte hur du ska göra, jag har aldrig varit med om det. Jag har haft häst i nästan 20 år och studerat hästars beteende i 3 år och det är väldigt sällan man ser en häst som är van att gå ute (vilket alla hästar borde vara) frysa. Visst kan man se att dom tycker vädret är obehagligt och står och kurar ihop sig. Sen dom som påstår att deras hästar står och "skakar" när det är 16 grader varmt ute, dom har väl antagligen vant hästen vid mycket vistelse inomhus i ett varmt stall, för en häst som lever ett "normalt" hästliv, fryser inte vid dom temperaturerna.
 
Sv: Extremt frusna hästar

Nä, det regnar inte i öknen, men det kan som sagt bli väldigt kallt. och som jag skrev innan så står ju inte hästarna ute i regnet om dom har möjlighet att gå in under skydd. Jag tror också att det är som du säger, att dom som verkligen fryser inte är riktigt krya, hade det varit i det vilda hade ju dessa hästar strukit med, eftersom naturen funkar så att bara dom starkaste överlever. Men har man en sådan häst så är det klart att man lägger täcke på den, det skrev jag också innan. :)
 
Sv: Extremt frusna hästar

Halvblodsvallacken som jag sålde för något år sedan var enormt frusen. Så fort det skvittrade lite eller blåste stod han och huttrade, och fick spänningsvärk i ryggen. Dessutom rev han täcken på löpande band, så min ekonomi var hårt ansträngd... men han var fin ändå!

Nu har jag isbjörnar! :p Halvblodet tål vilket väder som helst, så även kallblodstravarna och shettisen. Åååh, så bekvämt. :smirk:
 
Sv: Extremt frusna hästar

KL

Har bara haft en extrem frusen häst, en häst jag lånade ett år. Den tålde varken väta eller kyla, anledningen sa ägaren var att hon tyvärr var medveten om att hon övertäckat hästen sen unga år pga att den hade lite känslig rygg bla., den hade inget självmotstånd mot väta eller kyla kvar.

ET-flikkan: din häst har ju vad jag sett tidigare i trådar varit vid sämre hälsa, haft oerhört lite kroppsmassa, varit tunn i allmänhet och totalt saknat underhudsfett/muskelmassa. säkert är hon extra känslig pga det. du har väl haft hull problem på henne ganska länge - kanske ngt med ämnesomsättningen och de anledningarna att hon reagerar så extremt. skulle fortsätta täcka henne isåfall, det är bättre att hon lägger på sig, att "härda" dem går inte om de redan är vid den punkten att de fryser så extremt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 037
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 853
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 487
Senast: Shixle
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 251
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp