Sv: Extremt frusna hästar
Jag kan säga att jag är väldigt frusen, men å andra sidan vet jag att det är mig det är fel på och tror inte automatiskt att alla andra inkl. min häst också fryser.
Jag såg att min häst frös= täcke på. Om ni påstår att en häst som står och skakar så att skinnet håller på att ramla av inte fryser (fast det är 16 grader varmt, dock regn), så vet jag inte hur man ska kunna se det.
Skakningar när man fryser uppkommer för att alstra energi, dvs värme, jag antar att detta är samma fenomen på hästar (kanske dumt av mig).
De dagar det har varit strålande sol har hon inte haft det på sig, det är bara mot regnet det ska skydda (ofodrat regntäcke).
Du får gärna säga du till mig, "vi" är ej nödvändigt
Jag har aldrig påstått det du skriver ovan. ej heller riktat mig till dig personligen, mina inlägg är riktade helt allmänt och generellt. Jag har ingen tvivel om att tex trådskaparens häst fryser och behöver vara täckad, det har jag också svarat henne. Det jag säger är att det finns många som tror att deras hästar är extremt frusna och behöver massor med täcken, som de lägger på i förebyggande syfte utan att ens faktistk veta om hästen skulle frysa med ett tunnare eller med ett lager täcke mindre.
det låter som du har en vettig syn på det hela och använder täcke med sunt förnuft, som det bör användas.
jag är mycket verbal när det gäller täckande och täckesfrågor på forumet i största allmänhet, för det är ett ämne som berör mig och jag tycker som jag tidigare sagt och förklarat att man ser väldigt mycket skit och oförstånd runt det hela. Jag vet många personer både på forumet och i verkliga livet som är inne på sin 3:e/4:e häst, och
alla dessa hästar går täckade i 300-500 grams täcken i oktober i södra och mellersta sverige, och anses behöva det för de är "känsliga" eller har "rygg problem" osv osv. Det är väldigt oroande i mina ögon när det helt klart är en trend hos en och samma hästägare, och har betydligt mindre att göra med att hästen faktiskt verkligen behöver det, konstaterat och bekräftat fryser.
Det är även ett faktum att täckes industrin är en million industri intäktsmässigt som kammat hem millioner och åter millioner genom sin framåtmarscherande bana de senaste 10 åren, och det ska man också vara medveten om spelar roll i "allmänhetens ögon" och den generella uppfattningen som råder runt behovet täcken på häst i 2006 års sverige.
Nu har tråden surrat iväg lite och felet är väl delvis mitt så jag återgår till ordningen. Jag vill inget annat än att bara få alla att ta reda på hur hästen funkar och KOLLA innan man slänger på täcken hit och dit, och bekräfta att hästen verkligen fryser.
Jag använder som sagt själv täcken på hästen som även är klipptm så mina starka åsikter runt det hela innebär INTE att jag är en barfota persona au naturel för hästen i alla väder - långt därifrån. Men jag anser mig ha kunskap och vett om hur hästen fungerar i kyla och olika väder, och om täckningarnas både fördelar och nackdelar och risker med både under och över täckning.