astronaut

Trådstartare
Är det någon härinne som vet om jag kan få exsem p.g.a allergier?
Min systerson har exsem i armvecken (vilket är rätt normalt för barn har jag hört? Mina syskon och jag hade det när vi var yngre) men nu har han även börjat få exsem runt ögonen och så.
Så tja, kan det bero på allergier också?
Självklart ska syrran kolla upp det med en läkare.
 
Sv: exsem.

Här kan du bla läsa lite mer om Atopiskt eksem!

http://allergi.nu/allergi/eksem/

Ett av mina barn har eksem men av lindrig art!
Min systers barn hade svår Atopisk Eksem som mindre men nu vid 5-års åldern har det blivit mycket bättre!
Hon är inte allergisk mot någonting annat. Något som annars barneksem kan vara en indikation på.

Självklart kan du få exemliknande utslag och klåda som en reaktion på en ev. allergi.

Mitt äldsta barn har haft jättefin hud sedan födseln men vid provtagning visade det sig att han var allergisk mot jordnötter, pollen och hund.
(Det sistnämnda ska vi kontrollera igen då han inte visar någon som helst reaktion i närheten av hundar.)

Så allergi behöver ju inte hänga samman med eksem!
 
Sv: exsem.

Jag har inte barn, men svarar endå.
Jag hade böjvecksexsem (atopisk tror jag det heter, med finare ord, men inte riktigt säker) när jag var liten, och enda upp i tonåren.
Jag har gjort många tester, och var allergisk mot hund, katt,häst, pollen, osv, då jag var liten. (Test på senare år, visar ingenting, jag är alltså inte allergisk längre. Men det enda jag kände av som liten, var pollen, och hund).
Hade otroligt svårt med exemen, mkt klåda, dag som natt, och ingen kräm/salva som jag fick fungerade.
Min läkare kunde inte koppla ihop exemen med mina allergier, för jag har alltid haft katt och häst i närheten, men visade ingen försämring om jag var mkt i stallet, och ingen förbättring då jag fick prova att bo hos farmor, för att se om det berodde på djuren.

Böjvecksexsem brukar "växa bort". Gjorde det på mej också, men var bara helt bra en kort period. I övre tonåren fick jag andra exem, och ingen vet vad de kommer ifrån.

Så, som föregående skriver. Exem behöver inte hänga ihop med allergier, men det är mkt möjligt att det gör det, så att gå iväg och testa är verkligen bra, så man vet säkert, och inte utsätter barnet för ngt det är allergiskt emot. Det kan vara det man minst anar, som barnet reagerar på.

Lycka till. Hoppas det blir bättre med exemen för din systerson!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: exsem.

Jag är atopiker och har haft det hela livet. På vissa går det bort men det är vanligt att det i tonåren övergår till ansiktet som det har gjort för mig. Jag är inte allergisk på pappret men eftersom jag (och många andra atopiker) har många antikroppar som bekämpar främmande ämnen i kroppen kan man vara överkänslig ändå. Gränsen för allergi kan liksom vara mycket lägre och därför syns det inte på tester.

Vad som triggar eksemet är i regel röda livsmedel som tomat, paprika, chili osv. Jag äter inte sånt överhuvudtaget nu och jag började må mkt bättre när jag slutade med det. Det värsta är saker som cayennepeppar t.ex. då får jag ett anfall och måste äta en kortisonkur.

Undrar du nåt mer är det bara att PMa:bump:. Jag vet en hel del :p
 
Sv: exsem.

det var intressant att höra att tomat mm kan trigga eksemet! Det har jag aldrig fått höra innan, men ska absolut testa om det finns nåt samband :)

Är själv atopsik... hade sk böjveckseksem som liten, sen gick det mer eller mindre över, och nu som "vuxen" har det kommit tillbaka... tydligen inget ovanligt alls!
Som atopisk så är risken större att man utvecklar tex astma, än det är för en person som inte är atopisk... men man kan lika gärna gå hela livet utan att få astma! Så om jag får det pga djur, så får jag besluta då vad som ska göras (avstå från hästar... :cry:)
Man kan få eksem pga allergi, men om det är det din systerson har, det får nog en läkare avgöra :)
 
Sv: exsem.

det var intressant att höra att tomat mm kan trigga eksemet! Det har jag aldrig fått höra innan, men ska absolut testa om det finns nåt samband :)

Det visste inte jag heller förrän jag kom till en barnhudläkare. Hon sa att allt rött - alltså det som jag sa, nypon, jordgubbar och andra röda frukter och bär, mörk choklad osv. Eftersom man inte ser utfallen på test så får man känna sig fram lite. Jag kan äta mörk choklad och jordgubbar och sånt. Däremot är jag jättekänslig för tomat, apelsiner och chili. Det senare kan jag inte äta ALLS, då får jag utslag som blöder på en gång och måste äta kortison.

När jag började utesluta allt detta ur maten blev jag med en gång mycket bättre. Jag slutade ha sår i pannan, på kinderna och ovanför ögonlocken.

Idag kan jag bli torr för andra saker som t. ex. när jag håller på att bli sjuk eller om det är väldigt torrt väder ute som t. ex. under vintern.

Jag har dessutom slutat använda parfymerade produkter. Hårspray, mousse, schampoo, balsam och duschcréme köper jag av ett märke som heter Apoliva som finns på apoteket. Kan verkligen rekommendera det! Inte dyrare än vanliga schampoon och balsam :D Att hitta oparfymerade duschcrémer kan vara lite knepigt men jag har hittat en (också på apoteket :D) som heter Eucerin. Det är en duscholja som tillsätter fett till huden istället för att tvätta bort den. Perfekt för såna torrisar som vi. Och nu snackar vi Saharahud - alltså inget för dig som är GBglass-hud ;)

Om det är nåt mer ni undrar. PMa eller fortsätt fråga i trå'n :bump:
 

Liknande trådar

Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 148
Senast: Praefatio
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 070
Senast: mamman
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 124
Senast: Liran
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 286
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp