Exklusiv hästras

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare annie93
  • Startdatum Startdatum
A

annie93

Härom dagen satt jag och pratade med några bekanta om kattrasen Eqyptisk Mau, en ganska exklusiv kattras får man väl säga och då kom frågan upp; finns det någon motsvarighet på hästsidan?
Det slog mig att jag inte hade någon som helst aning, så därför frågar jag er.
Hästar i sig anses ju vara exklusiva och fina, men finns det någon ras som är lite finare, lite dyrare?

Sv: Exklusiv hästras

Beror ju på vad man ska ha den till, men den rasen som många betalar dyrt för att bara titta på är väl araben... och ja, PRE kostar väl lite mer än andra hästar med samma kapacitet just för att det är en PRE.

Annars skulle jag säga att engelska fullblod och tävlingshästar inom de stora ridsportgrenarna (främst hopp) är de exklusivaste och dyraste raserna ;)

En häst köper man ju främst för dess kapacitet för det man vill använda den till, till skillnad från katter där kanske köper en ovanlig ras för att de är vackra eller bara roliga att ha.

I Sverige värderas ju inte hästar lika högt som i en del andra länder, av någon anledning. Här finns det ju alldeles galna fördomar mot olika raser, som t.ex. fjordhäst, shetlandsponny, islandshäst och så vidare. Utomlands, kanske framförallt i UK och USA, har jag upplevt den totala motsatsen - där är alla hästar värda guld bara för att de är just hästar och man betalar villigt flera hundra tusen, ibland miljoner, för vissa individer som man anser har det där lilla extra. Engelska fullblod ligger väldigt högt i kurs där, samt förstås arabiska fullblod. Men även miniatyrraser kan betinga priser som vi i Sverige bara kan drömma om.

De raser som är väldigt små (till antalet individer) brukar ju ses som lite "exklusiva", även här. Ett tag var ju Basjkirer och American Curly lite på modet, en annan period var det Morganhästar som var lite extra coolt att ha. Så det går väl i vågor.

Jag måste svara amerikansk miniatyrhäst. Finns två sorter och den ena ser ut som en liten miniarab och har världens steg! Kostar från 30.000-400.000! Ganska mycker för en så liten häst. de får vara 86 eller 96 cm max, beroende på var de är registrerade.

Jag skule vilja påstå bland ponnyer Brittisk Ridponny, där ett föl betingar minst 40000sek och räknas som Ponnyernas Rolls Royce i England och stora delar av världen! På FO auktion såldes en tvåårs hingst för 125000 sek!

Härom dagen satt jag och pratade med några bekanta om kattrasen Eqyptisk Mau, en ganska exklusiv kattras får man väl säga och då kom frågan upp; finns det någon motsvarighet på hästsidan?
Det slog mig att jag inte hade någon som helst aning, så därför frågar jag er.
Hästar i sig anses ju vara exklusiva och fina, men finns det någon ras som är lite finare, lite dyrare?

Vad avgör det exklusiva? Köpesumma?

Fullblod, engelska och arabiska, kan skena iväg i äckliga summor när någon oljeshejk fått för sig att stallet behöver utökas.

Jag skule vilja påstå bland ponnyer Brittisk Ridponny, där ett föl betingar minst 40000sek och räknas som Ponnyernas Rolls Royce i England och stora delar av världen! På FO auktion såldes en tvåårs hingst för 125000 sek!

Nu ar du ute och cyklar....

Om du menar British Riding Pony som British Riding Pony i England.

Du far ett fol for nagra tusenlappar! :D

Nu ar du ute och cyklar....

Om du menar British Riding Pony som British Riding Pony i England.

Du far ett fol for nagra tusenlappar! :D

Det finns ponnyer som BRP registrerar av mindre bra kvalite liksom det finns i alla raser, men studera du vad som finns ska du se!!!
Se i Australien Nya Zeeland England och kolla med de stora stuterier med framgångar vad dom kostar!
I Sverige har flera sålts till både Irland och England för ganska höga summor! Ett kvalitetsföl får du inte för ett par tusenlappar! Hingsten som såldes på Fayre Oaks såg jag med egna ögon över 10000 £ men den kursen var det 125000 sek, ganska bra betalt för en unghingst! Jag har vänner här i Sverige som avlar BRP och har importerat från England som föl, det är inte några tusenlappar!
Ruskigt felinformerad är du tyvärr!:crazy:

Att en ras är exklusiv betyder för mig att det inte finns så väldigt många individer och att genomsnittspriset är väldigt högt, dvs inte att enbart väldigt bra exemplar kostar mycket pengar (vilket finns i de flesta raser, som ex. halvblod och arab).

Du far garna sitta darborta I sverige och tro att du vet och kan Hur det gar till har. Jag har jobbat med showhastar har i 6 ar nu, bland annat som manager pa en stor valkand producing yard.

Du skriver att ett fol betingar minst 4k vilket ar den logn.

Sedan hanger jag inte riktigt med - sen nar ar 120.000 mkt for en hast, det far du Ingen topphast for inom ens svenskt halvblod.

Dock kan du fa en fin ridponny for det priset, men sa ar ridponnyerna inte varken dyra eller sarskilt exklusiva.

Nu tror jag nog du är ute och cyklar lite......jag vet inte i vilka kretsar du umgås....
Jag var i höstas i kontakt med flera välkända stuterier/uppfödare (Rotherwood/Syon/Jackets osv) då jag var intresserad av ett hingstämne , jag var intresserad av en blivande 12.2hh hingst och då låg priserna för *a coltfoal with stallion potential* mellan £ 3,500 och 4000! Sen hittade jag också hingstföl i Horse&Hound för £300-400 men det var inte den kvalitet jag sökte, utan det var blivande valacker.

Att en ras är exklusiv betyder för mig att det inte finns så väldigt många individer och att genomsnittspriset är väldigt högt, dvs inte att enbart väldigt bra exemplar kostar mycket pengar (vilket finns i de flesta raser, som ex. halvblod och arab).

Visst, men om man ser till antal producerade guldklimpar och ur ww-perspektiv (worl wide status/intresse) och som generellt genererar svindlande belopp, både i inköp och intjänade pengar, så leder väl fullbloden överlägset - även över halvbloden och travet?
Jag vet alltså inte, det är bara en känsla jag fått.

När det gäller fullbloden så verkar det också som att de lockar till sig ganska stort klientel välbärgade människor just pga statusen?

Nu tror jag nog du är ute och cyklar lite......jag vet inte i vilka kretsar du umgås....
Jag var i höstas i kontakt med flera välkända stuterier/uppfödare (Rotherwood/Syon/Jackets osv) då jag var intresserad av ett hingstämne , jag var intresserad av en blivande 12.2hh hingst och då låg priserna för *a coltfoal with stallion potential* mellan £ 3,500 och 4000! Sen hittade jag också hingstföl i Horse&Hound för £300-400 men det var inte den kvalitet jag sökte, utan det var blivande valacker.

Ja, Dar ser vi.
Du har sjalv sett att ridponnierna inte kostar mer an nagra tusen.
Att de hastar du ar intresserad av ar de av riktigt hog kvalitet som kostar lite mer ar irrelevant eftersom traden handlar om raser och inte individer.

Da kan man inte ga ut pa ett forum och havda att en ras kostar minst x summa.

Och overlag ar ridponnien en billig ras. De dyraste exemplaren motsvarar ett medelmattigt halvblod.

Ska man som du se till individer sa ar snarare travare/fullblod de near exklusiva raserna, om man ser till priset for ett hogkvalkativt fol.

Men sa kan man inte se det, man far se rasen I sin helhet.
Sedan handlar exklusivitet inte bara om pris anser jag.

Det var väldigt vad du var negativ till just brittisk ridponny. Jag föder upp sådarna och mitt avelsmaterial kan man inte köpa för några tusenlappar. Men visst kan man hitta föl för några tusenlappar av väldigt undermålig kvalitet, eftersom det är ett överskott på ponnies i england, men det är ju samma sak med tex fullblod, där hittar du på auktioner fullblod för £ 200-300 eller som skänks bort för ingenting, och på andra sidan av skalan hittar du fullblod som kostar miljoner £.
Däremot är jag ägare till 2 ston av en mkt exklusiv ras, renrasiga Norfolk Roadsters vars stamtavla går tillbaka till The Original Shales på 1700-talet, dessa stons avkommor är så eftertraktade att uppfödare i England,Belgien,Frankrike och Argentina är beredda att obesedda köpa dessa föl/unghästar och är för närvarande erbjuden en stor summa för en unghingst(obesedd,köpes endast pga blodslinjerna) med stammen Speyksbosch Diablo-Shales Red Squirrel-Mark Shales osv.

Nja att behöva betala 500 000-600 000 kr för ett medelmåttigt halvblod tror jag ingen gör. (Vilket var priset på en av ridponnyerna jag har hjälpt till med.)

Det var väldigt vad du var negativ till just brittisk ridponny. Jag föder upp sådarna och mitt avelsmaterial kan man inte köpa för några tusenlappar. Men visst kan man hitta föl för några tusenlappar av väldigt undermålig kvalitet, eftersom det är ett överskott på ponnies i england, men det är ju samma sak med tex fullblod, där hittar du på auktioner fullblod för £ 200-300 eller som skänks bort för ingenting, och på andra sidan av skalan hittar du fullblod som kostar miljoner £.
Däremot är jag ägare till 2 ston av en mkt exklusiv ras, renrasiga Norfolk Roadsters vars stamtavla går tillbaka till The Original Shales på 1700-talet, dessa stons avkommor är så eftertraktade att uppfödare i England,Belgien,Frankrike och Argentina är beredda att obesedda köpa dessa föl/unghästar och är för närvarande erbjuden en stor summa för en unghingst(obesedd,köpes endast pga blodslinjerna) med stammen Speyksbosch Diablo-Shales Red Squirrel-Mark Shales osv.

Negativ?
Snarare realistisk.

Om det ar nagot jag har bra koll pa sa ar det ridponnyer, det hor liksom till mitt jobb.

Och har diskuteras som sagt raser inte individer.
Ridponnyn ar varken dyr eller ovanlig.

Nja att behöva betala 500 000-600 000 kr för ett medelmåttigt halvblod tror jag ingen gör. (Vilket var priset på en av ridponnyerna jag har hjälpt till med.)

Du far satta det i perpektiv.

En halv miljon for en ridponny ar inte ett normalt pris utan gar ifran normen.
Precis som Totilas var ett undantag fran normen vad det galler halvblod.

Totilas 100 miljoner.
Ridponnyn 0,5 miljoner.

Siffrorna talar for sig sjalv.

Norfolk Roadster ar en otdod ras. Den finns inte langre.

Speyksbosch Diablo, Shales Red Squirrel ar Brittiska Ridponnyer.

Dina renrasiga (utdoda) Norfolk Roadsters ar alltsa framavlade av Brittiska ridponnyer?

Brittiska ridponnyer som ar korsningar mellan mestadels brittiska ponnyraser, hackeney och fullblod.

Nu far du ge dig.....

Det enda Norfolkblod dina hastar har kommer fran det lilla antalet hackneys de har i stammen.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 265
Senast: lizzie
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 222
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 056
Senast: valpköpare
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 739
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar