Evighet...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Evighet...

Fraggel! Det är inget att fundera på :)

Varför jag inte tycker man ska skaffa barn om man inte har jobb är ju pga ekonomin. Om ni vet att ni kan klara er på det du och din sambo kommer få i föräldrapenning så hindrar det ju inte. Tvärtom. Då kan du gå ut till en arbetsgivare och säga att du är färdig med barnen och det är faktiskt en merit..

Ojdå, nu läste jag om butiksjobbet också! Det kommer bara bli bra det här :banana:
 
Sv: Evighet...

Jag tycker inte att du ska låta din arbetslöshet styra din barnlängtan, viljan finns ju hos dig.

Starta eget kanske blir en kanon lösning med en liten knodd hängandes över axeln ;)
 
Sv: Evighet...

Fast i min lilla krets av människor som ska man ha en karriär dvs. ett fast jobb allt annat är inte bra så det är nog det som skrämmer mig en anning.

Samtidigt är det dessa människor som frågar ofta "Ska ni inte skaffa en liten snart" men sedan när man säger att man har en längtan så blir det ramaskri att man är en lat människa som vill gå hemma och lata sig precis som att vara mamma är ett latmansgöra :crazy: En annan kläckte ur sig att "Jaha är det barnbidraget ni är ute efter"
Men varken jag eller sambon har räknat med barnbidraget in i ekonomin i planerna på att skaffa bebis. Barn kostar det vet vi.

Nu hoppas jag dock på butiksjobbet för att bli gravid kan ta tid :)
 
Sv: Evighet...

Starta eget får vänta tills eventuella barn blivit större men man kan ju fila lite på affärsidéerna mellan blöjbyten :angel:
 
Sv: Evighet...

Curly skrev:
Känns som en kliché, men oftast kommer det ena med det andra. Alltså att det löser sig. !

Jag är ganska trött på “det löser sig”-inställningen....knappast har Fraggel det lättare att få jobb med en –två småttingar hemma som är sjuka titt och tätt, eller?

Vi skaffade barn medan min man var arbetslös och även om jag fick hyfsad ersättning så var det ändå tajt med ekonomin hela tiden, usch det var verkligen dötrist att vara hemma och inte ha extra pengar till nånting.
Tyckte jag, men jag är kanske bekväm och bortskämd......:smirk:

Lycka till med butiksjobbet!
 
Sv: Evighet...

Men herregud, du är ju bara 24 ? Det är ju ingenting i sammanhanget !

Vad säger du om det här tipset:

Det är MYCKET MYCKET MYCKET lättare att få en familj att hålla ihop och fungera och att hålla sams ifall man har byggt upp en bra buffert ekonomiskt och har råd att vara hemma mycket båda två med sina barn.

Det handlar inte BARA om att klara sig.

Man kan ju vara så smart att man åtminstone maximerar chanserna för att det ska vara ROLIGT också.

Själv var jag inte tillräcklig gammal vid 38 (första) men vid andra (41) :cool:
 
Sv: Evighet...

Alla tips är välkomna men barnlängtan min kommer att hålla sig för den har funnits länge men det var inte förrän i höstas som även min sambo ville ha barn. Buffert har det jobbats på ett tag och pengar läggs undan då jag är ekonomisk ända in i ryggmärgen som det skrivits tidigare kan det ta tid att tillverka barn men visserligen kan det gå fort också men en bra ekonomi finns trots allt...

När det gäller ålder och skaffa barn så har släkten min tappat hoppet för längesen antagligen för där har alla fått första barnet innan 21 års ålder så det har t o m skvallrats om att någon av mig eller sambon kan inte få barn :crazy:
 
Sv: Evighet...

Fraggel_Tess skrev:
Alla tips är välkomna men barnlängtan min kommer att hålla sig för den har funnits länge men det var inte förrän i höstas som även min sambo ville ha barn. Buffert har det jobbats på ett tag och pengar läggs undan då jag är ekonomisk ända in i ryggmärgen som det skrivits tidigare kan det ta tid att tillverka barn men visserligen kan det gå fort också men en bra ekonomi finns trots allt...

När det gäller ålder och skaffa barn så har släkten min tappat hoppet för längesen antagligen för där har alla fått första barnet innan 21 års ålder så det har t o m skvallrats om att någon av mig eller sambon kan inte få barn :crazy:

Vänta tills du får en OK mammapenning, jag har en granne som går mammaledig som får ut runt 3500 :-/ mån och man kommer inte långt på det.

Jag var själv bara 22 när jag fick min son men jag hade en helt ok mammapenning eftersom jag hade jobbat i några år redan.

Jag har själv sagt att om det ska bli några fler så ska jag vänta tills jag är runt 32- 35 ( om jag är frisk ) för att vara mogen för det, jag var ärligt talat för ung när jag skaffade sonen.
 
Sv: Evighet...

Fraggel_Tess skrev:
När det gäller ålder och skaffa barn så har släkten min tappat hoppet för längesen antagligen för där har alla fått första barnet innan 21 års ålder så det har t o m skvallrats om att någon av mig eller sambon kan inte få barn :crazy:

Det finns ju fler perspektiv än din släkts. Det där luktar lite "byhåla" :o

Du är fortfarande mycket ung i sammanhanget och att inte kunna vänta tills ni båda har bra föräldrapeng/jobb tycker jag verkar extremt onödigt.

Ofta har dock dom som startar sådana här trådar väldigt små öron :angel: och vill bara ha medhåll om att det är SÅÅÅ bråttom ;)
 
Sv: Evighet...

Byhåla - Det är min verklighet!

Jag har länge klarat av min barnlängtan men det börjar bli rent av jobbigt när det ena efter andra paret berättar sina glädjande nyheter att de ska ha barn det gör mig nästan gråtfärdig ibland...*Skäms att erkänna det*

Jag får helt enkelt sitta och hoppas på butiksjobbet och på alla andra arbeten jag har sökt men hoppet om att få ett arbete känns nästan bortblåst.Sambon har sitt på det torra när det gäller föräldrapenning.


//Fraggel med eventuellt små öron och på tok för stor längtan efter bebis
 
Sv: Evighet...

Jag skulle inte skaffa barn utan att veta att jag får ut riktigt föräldrapenning. But that´s me. Och min sambo vägrar oxå-han vet av egen erfarenhet att det är f-bannat jobbigt att ha smått och leva på en inkomst. Näst intill omöjligt. Ett annat exempel är ett par ur vår vänkrets lever på sammanlagt ca 11 000 kronor i månaden (har hus och en bil). hans lön och hennes näst intill obefintliga mammapeng...nu ska de ha en till :confused: De får äta havregrynsgröt till middag ibland pga inte råd att köpa mat, de kan inte betala elräkningen ibland, en gång stängde man av vattnet :o Men visst, de överlever ju. men jag ser ju hur mkt det tär på dem! DE tar väl hand om sin lilla dotter så det är inga problem så, men havregrynsgröt till middag i 14 dar är ingen höjdare...
 
Sv: Evighet...

Visst förstår jag att det är svårt att stoppa barnlängtan! Men försök att tänka förnuftigt och att det är bättre för er båda och för framtida barn att ha en ok ekonomi när ni väl skaffar barn, kanske kan du även säga det till din familj? Att ni tänker längre än näsan räcker och vill ha en bra grund att stå på innan ni skaffar barn?

Jag tänkte inte längre än näsan räcker....
 
Sv: Evighet...

Alltså det här med föräldrapenning förvirrar mig. Jag jobbade i tre år innan jag blev arbetslös och man blir alltså nollställd som behörig för föräldrapenning eller rättare sagt får lägsta föräldrapenning då eller?
 
Sv: Evighet...

Jag vet hur det är att inte ha pengar för jag är uppväxt i en sådan familj men detta har gjort mig tack och lov ekonomisk. Men jag är så trött på att man aldrig ska kunna göra den familj man vill ha och det blir inte bättre med en enorm längtan och när en efter en i ens närhet kommer med nyheter om smått. Om jag inte hade varit förnuftig så hade det funnits barn här för ett bra tag sedan...
 
Sv: Evighet...

Vad jag har förstått så nollställs man om man gått arbetslös mer än 6 månader.
Men jag kan ha fel.

Hur man stoppar barnlängtan vet jag inte.
Jag tycker däremot att det är onödigt att vänta på fast jobb. Klarar ni er ekonomiskt så spelar det väl ingen roll om du jobbar innan du blir gravid.
Jag gillar inte att vänta.
 
Sv: Evighet...

Fraggel_Tess skrev:
Alltså det här med föräldrapenning förvirrar mig. Jag jobbade i tre år innan jag blev arbetslös och man blir alltså nollställd som behörig för föräldrapenning eller rättare sagt får lägsta föräldrapenning då eller?
Har du varit inskriven på arbetsförmedlingen hela tiden som du varit arbetslös ska din föräldrapenning baseras på den inkomst du hade när du jobbade.
 
Sv: Evighet...

Jag menar inte att det löser sig av sig självt, men ofta när man har det som mörkast och försöker som mest så dyker det upp ett litet ljus. Inte att man bara ska sitta där och inte göra något för att nåt ska hända. Nu så hörde ju faktiskt en arb.givare av sig sen...
 
Sv: Evighet...

Curly skrev:
Jag menar inte att det löser sig av sig självt, men ofta när man har det som mörkast och försöker som mest så dyker det upp ett litet ljus. Inte att man bara ska sitta där och inte göra något för att nåt ska hända. Nu så hörde ju faktiskt en arb.givare av sig sen...

Visst, vad som helst kan ju hända. När min man var arbetslös blev jag bara så trött på alla hurtiga "det ordnar sig"....visst det ordnade sig till sist :D , han fick ett jobb, men tiden före det så skulle ju räkningar betalas varje månad ändå....Det var som ingen tröst att tänka "det ordnar sig" när kontot är tomt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är en 34-åring invandrare som har separerat sig från sin partner nyss. Jag känner att jag vill skaffa barn, helst i Sverige, för att...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 799
Senast: gammalek
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 432
Senast: orkide
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 078
Senast: Hermelin
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 777
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp