Ev. tvist med fodervärd..

Sv: Ev. tvist med fodervärd..

Det skulle ju funka om man bara får tag på personen ifråga, men eftersom hon lyser med sin frånvaro så kan det vara lite svårt. Sorry jenny1 att jag tog mig friheten att svara..

Det är en kostnad som KF lägger på kravet, inget som Jenny1 ska betala? Har för mig att de inte kräver Jenny1 på dessa pengar utan enbart säljaren, dvs att de inte går genom Jenny1, men jag kan ju ha fel. Nån som vet?

Skönt iallafall att ponnyn är hemma och mår bra! Det är ju huvudsaken även fast det är jä**igt irriterande när männskor inte kan betala för sig.:(

*kl*

Skriv en faktura per omgående, datera den med hämtningsdatumet. Förfallodatum samma som hämtningsdatum. Glöm inte skriva in alla dina uppgifter, namn, adress, personnr, kontonr etc. Skriv också ut att ränta med 8 % över gällande referensränta (tidigare diskonto). Skriv också dit "Om betalning inte registrerats på angivet konto senast senast 20/1 2007 lämnas ärendet vidare till Kronofogdemyndigheten. Detta medför merkostnad för er samt risk för betalningsanmärkning".

Skicka med mail (om du har deras mail), med vanlig snigelpost och gärna som rekomenderat.

Betalar de inte den 20/1 så skickar du ett brev där du meddelar att du inte kunnat hitta någon betalning för förfallen fordran och att ärendet nu lämnas vidare till KFM. All betalning och korrespondens bör därför skickas direkt till KFM. Hänvisa också till www.kronofogdemyndigheten.se för vidare information.

Om de redan finns registrerade hos KFM kommer du troligen inte att få några pengar. Du kan alltid ringa till KFM och höra om fodervärden finns i registret. OM de inte finns där sedan tidigare, skulle det förvåna mig väldigt om de inte betalar.

Det skulle ju funka om man bara får tag på personen ifråga, men eftersom hon lyser med sin frånvaro så kan det vara lite svårt. Sorry jenny1 att jag tog mig friheten att svara..

Helt okej att du svarade mul, du vet ju hur det är. De svarar inte när jag ringer, inte heller på mina meddelanden. Ingen var ju heller hemma när jag hämtade hästen. Fick till slut faktiskt tag på fodervärdens sambo sent igår kväll när jag ringde från "skyddat nummer". Först låtsades han som att han inte alls visste något om att jag skulle ha pengar, det hade vi aldrig kommit överens om! :eek: Vi har ju bara det muntligt... Men han backade till slut och lovade att sätta in pengar idag. Gissa om jag fått några pengar? Nej, så nu skriver jag en faktura till dem och skickar. Men jag antar att jag kan känna mig blåst ändå, jag har tagit kreditupplysning på tjejen och den såg inte rolig ut... Ska ringa KFM och höra vad de tycker jag ska göra. Jag måste sluta vara så godtrogen och lita på folk hela tiden, världen är tydligen full av skitstövlar. :mad:

Tack! :bow: Ska börja med att skicka en faktura! *ger inte upp*

Kan berätta att ponnyn är precis som vanligt, glad och mysig! Hur snäll som helst. Det är jag ju glad för. I vår familj går hon nu under namnet "mördarhästen". :rofl: :rofl: Visst ser hon livsfarlig ut, 123 cm hög och allt!:
5832995.jpg

Senast ändrad:

Nä, ge dig inte! Att skriva fakturan och påminnelsen kostar dig så lite, och är i princip det första du kan göra. Sedan om de fortfarande inte betalar blir det till att ta ställning till om du vill lämna till KFM. Jag tycker du ska göra det, det ska kännas någonstans att man inte bara kan ta på sig ansvar och sedan strunta i det. Även om du inte får några pengar blir det ytterligare en som säger att de inte fått pengar, när någon ringer KFM för att kolla fodervärden!

Oj, vad farlig mördarponnyn ser ut! :rofl: Stå på dig! Är det nåtmera jag kan göra så tjoa till bara!

Jag mår skit idag. Vet inte om det är stressreaktion efter allt med Tootsie eller om det är något annat. Så jag får se hur jag gör, om jag går vidare eller inte. Jag är ju sjukskriven för utmattningsdepression men har mått bra ett par veckor, det här har fått mig att rasa ner rätt långt igen. Är superyr, mår illa och svettas så fort jag tänker på att röra mig idag... Ska till doktorn i morgon, får se hur jag gör sen. Det är inte värt min hälsa att kämpa för pengar jag förmodligen i alla fall inte kommer få. Bättre att försöka släppa det... Tror jag.. Och glädjas åt att ponnyn mår bra! :crazy:

Ska gå och lägga mig igen, hela datorn snurrar. Startade den för att ändra en besiktningstid jag hade i morgon...

Hoppas du känner dig bättre snart. Är själv sjukpensionär (Fibromyalgi) och man har en förmåga att hålla ihop så länge det krisar. När det sedan börjar lugna sig så brakar kroppen.

Har följt historien och blir så ARG!!

Ledsamt att höra att du blivit sämre igen, utmattningsdepression är inte kul... MEN du kan inte låta de här människorna komma undan med sånt här beteende! Det är ju helt oacceptabelt!! :devil:

Finns det ingen i din närhet som kan hjälpa dig med att fakturera och dylikt så att du slipper kämpa med detta själv? Bara av ren princip hade jag kämpat med näbbar och klor och gjort ALLT jag kunnat för att "sätta dit" dem.

Hade gärna hjälpt dig men bor alldeles för långt bort tyvärr, finns det ingen i närheten som kan hjälpa Jenny1??

pm:a mig deras nr, så tar jag kontakt med dom.. ;) Är på pissdåligt humör så jag behöver någon att ta ut det på..:mad:

Jättetrist men det verkar skära sig rejält med fodervärden till vår ponny! :( De tog hem henne på prov i mitten av december och fick ta henne på foder i tre månader först för att sedan köpa om allt fungerade väl. Nu gillar de inte ponnyn utan vill skicka tillbaka henne. Helt okej för min del. Jag körde dit henne åt dem (30 mil).. Så i kontraktet står det att de ska stå för återresan. Men nu har hon alla möjliga skäl till att hon inte kan köra hem henne och skrev nyligen i ett mail att hon ska bygga ett vindskydd åt ponnyn ute eftersom hon behöver boxen till en annan häst!! Kan hon göra så???? Låta vår häst plötsligt gå ute dygnet runt, det har hon aldrig gjort förut, och dessutom ENSAM. I samma mail skrev hon också att "Hon får mat", ska jag vara tacksam för det???

Vi har skrivit riktigt fodervärdskontrakt, tack och lov. Men vad ska jag göra nu?? Jag vill ha hem hästen, men det är ju inte jag som ska hämta henne! Någon som har tips och råd eller kanske erfarenheter från liknande saker???

Jag hade hämtat hem hästen men sedan hade jag tagit kontakt med en advokat och fått det konstanterat av denne att kontraktet gällde och skickat en räkning till fodervärden på "min" utgifter för att hämta hästen... då vill säga: Bensin ersättning som idag är 18kr milen, transporthyra, förloradarbetsinkomst och kanske till och med ett litet skadestånd för kontraktsbrytning!

snälla sluta dra upp såna här gammla trådar, det är ju inte den första tråden du dratt upp idag!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
5 073
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Jag ska lämna mitt 6-åriga sto på foder i augusti. Samtidigt har jag själv en valack på foder. Till min foderhäst har jag fått med en...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 289
Senast: Buck
·
Gnägg Jag har av personliga skäl lånat ut min prins på foder. Körde iväg honom torsdags förra veckan, jag ville verkligen inte låna ut honom...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 761
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 117
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve