Jag tycker nog att om en häst behöver "special" utrustning så som skydd och speciellt anpassad sadel, skal detta följa med när man lånar ut den på foder, dock med klausul i kontraktet att om det går sönder skal det ersätts med likvärdigt anpassad utrustning.
Men å andra sidan behöver ju ALLA hästar en "speciellt anpassad" sadel, eftersom ingen är den andra lik.
Till TS:
Har min ponny ute på foder sedan 7 år tillbaka (tiden går fort ) och jag skickade med allt till första fodervärden. Det beslutet ångrar jag inte, men han var hemma en kort vända medan jag letade ny fodervärd och då fick jag slänga utrustning som blivit sliten eller till och med möglat hos fodervärden (bröstsele och körträns).
Innan jag körde honom till nya fodervärden kompletterade jag hans garderob med något nytt täcke, träns, bett, grimma/grimskaft och reflexer. Således fick nya fodervärden (där han varit i snart 4 år nu) skaffa egen bröstsele, men sadel och all annan utrustning följde med. Om han någonsin kommer hem igen, han är rätt gammal och har det så jädra bra hos fv, så kommer inte jag bry mig om vilka grejer som följer med tillbaka. Så länge ponnyn är i ett stycke.
När jag lånade ut min andra häst på foder gjorde jag på samma vis. Han kom också från en fodervärd och var hemma en sväng innan jag lånade ut honom till nästa. Men hans sadel sålde jag medan han var hemma. Ångrade mig sedan när han väl var hos nya fodervärden, just för att jag ville veta vad han reds i för sadel, och köpte en ny (begagnad) sadel till honom som fv använde under det året. Kalla det kontrollbehov kanske, men det känns bra i maggropen.