Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men va?
jag avser givetvis inte för en sekund att dumförklara dig, jag skrev att det är ditt beslut och motiverade varför. Tråkigt om du tolkade in ngt annat. Läs gärna vad jag skrev utan det du isåfall misstolkade att man inte fick ställa en fråga. Summa summarum: du bestämmer ju själv vad du vill låna ut utifrån vad som väger mest för dig gällande hästen , det var det jag skrev som essens. Jag har ingenstans i mitt inlägg ens för en sekund lagt ngn värdering i att du ska låna ut hästen! Även det framgår i mitt svar, jag tyckte jag var tydlig i att det är ju upp till vad just du värderar inget annat och det som spelar roll för dig. Det finns ingen värdering i mitt svar öht, jag skrev att frågan behöver du ju inte i sig fråga ngn annan eftersom just det - det är vad som spelar roll för dig som är det som väger .
Förlåt men jag blir lite trött, känns inte direkt som jag behöver få ngn skit på mig för mitt inlägg, det är du som gjort en helt annorlunda tolkning av ngt som öht inte var på tapeten.
Det är ju lika viktigt att sadeln passar ryttaren som att den passar hästen. Det blir punkttryck och snebelastning om sitsen tex är för liten för fodervärden.
Jag föredrar själv att köpa en egen sadel till de foderhästar jag har haft. Men då har jag alltid kollat att det är ok med ägaren.
Varför skulle det vara fräckt? Det finns inget obligatoriskt att låna ut sadel när man lånar ut en häst.Plockar upp en gammal tråd, då jag sitter lite i samma sits som @Wembley gjorde.
Jag ska låna ut en av mina hästar på foder. Dressyrsadeln är från början till hästen som ska lånas ut, men passar även på min nya. Saken är den att jag ju bara har två sadlar; en hopp och en dressyr. Sadlar som jag har gnetat och sparat för att kunna köpa! Det känns därmed lite surt att skicka med dressyren och behöva köpa en ny till nya hästen, när den jag redan har passar! Men samtidigt vill jag ju att den häst som lånas ut ska ha en sadel som funkar och ju mindre förändringar desto bättre...
Är det jättefräckt att erbjuda fodervärden att köpa sadeln? Så att jag på det sättet får iaf en liten startbudget till en ny.
Plockar upp en gammal tråd, då jag sitter lite i samma sits som @Wembley gjorde.
Jag ska låna ut en av mina hästar på foder. Dressyrsadeln är från början till hästen som ska lånas ut, men passar även på min nya. Saken är den att jag ju bara har två sadlar; en hopp och en dressyr. Sadlar som jag har gnetat och sparat för att kunna köpa! Det känns därmed lite surt att skicka med dressyren och behöva köpa en ny till nya hästen, när den jag redan har passar! Men samtidigt vill jag ju att den häst som lånas ut ska ha en sadel som funkar och ju mindre förändringar desto bättre...
Är det jättefräckt att erbjuda fodervärden att köpa sadeln? Så att jag på det sättet får iaf en liten startbudget till en ny.
Jag tycker sadel ska följa med.
Samt återlämnas i samma skick.
Även om det innebär att du som hästägare står utan?[/QUOTE
Skulle jag skickat med en sadel hade jag frågat hur rutinerna ser ut med lås till sadelkammare.
Sist jag lånade ut en häst försvann både en splitterny grimma och två täcken. Ett vintertäcke i fint skick och ett lite tunnare täcke som var lite slitet. När jag skulle hämta hästen plockades en gammal luden grimma fram och så frågade fodervärden "det var väl den här grimman hon kom i?" Hon hade iof köpt en annan grimma som skickades med istället, men den var av sämre kvalitet. Det hade varit inbrott i stallet visade det sig, vilket inte framkom förrän jag genom foton försökt fräscha upp fodervärdens minne i vad som egentligen följde med hästen.
Vi hade skrivit in exakt vad som följde med i kontraktet, men det hjälpte ju inte, sakerna var borta.
Jag fick kompensation för det så det löste sig, men ändå en tråkig sits. Dessutom tillhörde vintertäcket min förra häst som hastigt dog, jag hade gärna behållt det som minne.
Jag tycker att man lämpligen skriver in i kontraktet vilken utrustning som lämnas med hästen, och möjligen skriver in något om ersättning i händelse att sadeln förstörs (täcken och liknande ser jag som rena förslitningsvaror, som du knappast kan räkna med att återfå i samma skick; det kan gå fort att göra en reva i ett täcke).I detta fall handlar det inte om specialutrustning, men en väl utprovad/för hästen anpassad sadel har jag som krav. Sadel tillhör ändå det viktigaste i en häst utrustning och kan orsaka fysiska skador om den inte ligger bra.
Jag tycker hästar har sina personliga sadlarÄven om det innebär att du som hästägare står utan?
Nu ligger det inte till på det viset, alla hästar har inte egna sadlar, så det hjälper inte så mycket vad du tycker.Jag tycker hästar har sina personliga sadlar