Ev. tvist med fodervärd..

Sv: Ev. tvist med fodervärd..

Om de är trötta på henne, och inte vill ha henne mer, är väl risken rätt stor att de inte sköter henne så bra? Jag hade nog inte chansat och väntat på att de skulle köra hem henne. Jag hade hellre hämtat hästen, och bombarderat fodervärdarna med kravbrev tills jag fick ersättning för mina utlägg i samband med hemtransport.

Funderade på det, att sätta ett datum. Jag har nämligen fler som är intresserade av hästen.. Men kan jag göra det? Fodervärdskontraktet är skrivet till 12/3. Nu har hon ju sagt att hon vill skicka hem henne fortast möjligt, men kan jag BEGÄRA det??

Eftersom de har begärt att få skicka hem hästen tidigare så kan du kräva att de ska lämna tillbaka henne till ett visst datum.

Gnist

Det viktigaste i det här fallet är att både få hem hästen OCH att fodervärden står för kostnaden.

Jag blir så %#¤:devil: :devil: :devil: trött på fodervärdar som inte står för vad som är skrivet OCH tror att de ska slippa betala ett rött öre för något och att man kan stå på trappen exakt i samma sekund som de ändrar sig eller att hästen har skadat sig!!!!

Om de är trötta på henne, och inte vill ha henne mer, är väl risken rätt stor att de inte sköter henne så bra? Jag hade nog inte chansat och väntat på att de skulle köra hem henne. Jag hade hellre hämtat hästen, och bombarderat fodervärdarna med kravbrev tills jag fick ersättning för mina utlägg i samband med hemtransport.

Som privatperson så kan du titta i stjärnorna efter ersättning :smirk:

Det ska knappast behövas. Det är ju krav som alla borde leva upptill utan att det ska behöva sägas.

Jag blir så arg på sånna här oseriösa hästmänniskor!! :mad:

Försök att ordna så att hon kommer hem till er snarast möjligt!

Var står hon föresten?

Hon står åt Örebro-hållet.. Vill inte specificera alltför mycket här för att inte peka ut någon...

De kommer ju likafullt att behöva ansvara för hemtransporten den 12/3 om jag förstår saken rätt. Så genom att trilskas får de förutom kostnaden för transporten av hästen också kostnader för vindskydd och hennes uppehälle under två extra månader. Risken är nog liten att de ska behålla hästen under de omständigheterna så håll på kontraktet så har du nog hästen hemma igen rätt snart.

Det är så jag tänker, så jag avvaktar några dagar och hoppas de löser hemtransporten!! De VILL ju inte ha henne kvar. Jag hoppas mest på att det är någon transportfirma som kan ta henne, jag har mailat några stycken och frågat..

Men kan du inte använda dig av en transportör av hästar. Det borde inte kosta så mycket när det inte är så långt (30 mil). Det är ju smidigare än att åka själv. Be henne att stå för kostnaderna.

Precis vad jag har tänkt. Har kontaktat några firmor, hoppas jag hittar någon...

Vad är viktigast; att få hem ponnyn, eller att få rätt?

Så länge hästen inte far illa så är det viktigt för mig att de fixar hemresan eftersom jag har svårt att hämta henne själv också. (Skrev om det tidigare.)

Äh, varför gå omvägen via inkasso? Skicka direkt till KFM, det brukar ta himla skruv (om inte gäldenären redan finns i deras register, men det brukar jag kolla INNAN jag gör affärer med folk)

Man har inte så mycket att sätta emot OM de har bestämt sig för att inte betala. Att gå vidare till inkasso m.m är enormt svårt för en privatperson.

Det är lite därför jag hoppas på en transportfirma... Jag har nämligen haft det bekymret en gång tidigare, förstår inte att jag råkar på såna människor, jag är väl för godtrogen. Det var en häst jag hade som skulle hem efter fodervärdsskap. Fodervärden skulle stå för resan enligt kontraktet, de tog en transportfirma men hade mage att skriva räkningen på MIG!!! Det enda jag behövde göra var att skicka in en kopia på kontraktet där det stod att de skulle betala till transportfirman, sen hörde jag aldrig något mer därifrån! Åker jag själv så blir det nog svårare att få pengar för det...

Fodervärden har varit betydligt spakare i sista mailen, så jag har en känsla av att hon löser det här så snart hon kan. *hoppas*

Har de sagt upp kontraktet?
Vad står i kontraktet?
Har de brutit mot avtalet kan du bara hämta henne o debitera kostnaden!

Har de sagt upp kontraktet?
Vad står i kontraktet?
Har de brutit mot avtalet kan du bara hämta henne o debitera kostnaden!

De har sagt att de inte vill ha hästen kvar, det är väl detsamma som att säga upp kontraktet antar jag.

Vad som står i kontraktet? Kan du specificera frågan... Det står massor! Det är ett Deckemans fodervärdskontrakt.

Grejjen är ju att jag har svårt att hämta henne, så jag vill att de står för vad som står i avtalet och ser till att hon kommer hem!! Jag har ingen transport, jag är sjukskriven och har svårt att köra så långt.. Så jag hoppas fortfarande på att de ser till att få hem henne.

Från "Örebrotrakten" till Sala är det inte mer än 15 mil .......

Jag vet, och 15 +15 är 30, jag åkte ju fram och tillbaka! Har jag skrivit något annat någonstans? I så fall ber jag om ursäkt, felskrivning i så fall... Inte jättelångt, jag vet, men det är inte jag som ska hämta, det är de som ska köra hem hästen...

Puttar lite....nyfiken på hur det har gått.

Inget mer har hänt just... Jag ringde en massa transportörer i går och flera sa att de kan ta hästen i nästa vecka. Så jag har mailat div. telefonnummer och så till fodervärden. Jag kontaktar fodervärden i slutet av veckan om jag inte hört något.. Men jag känner mig något lugnare eftersom hon var betydligt mer "spak" i senaste kontakten. Hon gör allt hon kan för att få hem hästen säger hon.. VI får väl se.

Man har inte så mycket att sätta emot OM de har bestämt sig för att inte betala. Att gå vidare till inkasso m.m är enormt svårt för en privatperson.

På vad sätt då? Vad är svårare för en privatperson?

1. Skicka en räkning som anger tydlig förfallodag, den ska också klart framgå om dröjsmålsränta debiteras och från när.

2. Om räkningen inte betalas, skicka en påminnelse med omedelbar förfallodag. Samt att man talar om vad som sker i de fall räkningen inte betalas. Tex att man vänder sig till kronofogden för indrivning.

3. Om betalning ändå uteblir skickas kravet till kronofogden, då ska även kopior på tidigare kommunikationer medfölja.

Skulle människan bestrida betalningsansvar till den som skrivit räkningen , då är det inte kronofogden som blir första instans utan tingsrätten. Då får man författa ihop en ekonomiskt krav, man får berätta varför man ställer kravet samt bifoga tidigare kommunikation. Finns tillräckligt underlag och dokument kan tingsrätten fatta ett skriftligt beslut efter att käranden har hörts antingen skriftligt eller muntligt. Eller så blir det en muntlig förhandling, alla dessa kostnader kan man ålägga den betalningsansvariga inklusive räntor lämpligen bankens referensränta + 8 %.

Stå på dig som sagt. Du har rätten på din sida. Jag har ett likadans kontrakt som dig med dom somhar min häst på foder och det står något i stil med att om dom dom bryter mot kontraktet avsevärt så kan du häva det med omedelbar verkar. Så som en del andra skrivit. Transportfirma och räkningen till fodervärdern om hästen inte befinner sig hos dig inom X-antal dagar.
Du har ju iom kontaktet hennes personnummer och andra uppgifter så det ska inte vara några problem med betalningen om inte transportfirman vill ha betalt i förskott.

Jag har av egen erfarenhet märkt att det inte hjälper att vara snäll och trevlig när folk håller på som din fodervärd gör. Sätt hårt mot hårt.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
5 073
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Jag ska lämna mitt 6-åriga sto på foder i augusti. Samtidigt har jag själv en valack på foder. Till min foderhäst har jag fått med en...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 289
Senast: Buck
·
Gnägg Jag har av personliga skäl lånat ut min prins på foder. Körde iväg honom torsdags förra veckan, jag ville verkligen inte låna ut honom...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 761
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 117
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve