Ev. tvist med fodervärd..

Sv: Ev. tvist med fodervärd..

Har de någon anledning till att de inte kör hem ponnyn till er fortast möjligt?
Jag tycker att det verkar skumt att unte vilja ha kvar en ponny och sen tveka på att köra 15 mil enkel resa för att slippa ha ponnyn hemma hos sej. Om hon ändå var villig att betala för din bensin, så hänger det ju inte på pengarna.

Jag hade iofs tagit bensinpengarna, lånat en transport av någon jag kände, eller helt enkelt sagt att bilen drar mer besin än vad den gör och få betalt för hyran av transporten den vägen och kört själv.
Om du är sjukskriven behöver du säkerligen inte mer stress i ditt liv och detta med ponnyn är enbart stress enligt mej.

TS skrev tidigare att hon är för sjuk och inte klarar av att köra. Är själv sjukpensionär och det är tyvärr inte alltid att bara göra saker. Många gånger man önskar man varit frisk

ja hade ut min ponny på foder för senare köp. då hade vi i kontraktet att om de inte vill ha honom eller vi är missnöjda så är det en månads uppsägning som gäller.

Min vän lånade ut sin häst för senare köp och samma sak som hänt dej hände henne. De ringde henne otrevligt och sa att hon fick hämta sin häst för de hade en ny häst som behövde boxen så annars skulle han få stå ute dygnet runt.. hon åkte och hämtade sin häst ganska omgående fast de va de andras skylldighet att lämna hästen.

Uppenbarligen har vår kaxiga lilla ponny tagit över ledarskapet där, har jag förstått på det jag hört av dem nu. Hon gör lite som hon vill och de är rädda för henne = backar undan = ponnyn beter sig ännu värre... Så jag har nu sagt att jag ska se om jag kan fixa att jag kan hämta henne men i så fall vill jag ha pengarna på mitt konto INNAN jag åker. Bensinpengar + slitage + hyra av transport. Nu vill jag bara få hem henne innan hon är alldeles odräglig... Suck. Det borde finnas typ en "svarta listan" på folk som inte sköter åtaganden som de ska i hästvärlden, så att man kan varna andra.. För vad jag förstår så har de en ny ponny på gång... Ja, ja, det är väl bara att hoppas att de klarar av den bättre..

Jo en svartlist borde vara på sin plats när det gäller mycket i hästvälden..å i det övriga livet.
Jag har lärt mig en läxa när det gäller att låna ut på foder både efter egna erfarenheter och av andras.. dom som har min häst nu liter jag på till 190% dom har själv fött upp honom, har hans kvar hans mamma och jag vet att allt fungerar som det ska.

Ja, hur ska jag våga lämna ut vår ponny någon mer gång?? Jag vill ju sälja henne och tycker prövotid är bra först, så att hon kommer tillbaka till mig och inte säljs vidare om det inte funkar...

Pratade just med fodervärdens sambo... De vidhåller att hästen är "galen" och ska hem. Absolut ska hon hem, men jag har ingen bil idag, vad gör jag?? Sambon visste inte ens om kontraktet vi skrivit och tyckte jag skulle stå för hemtransport. Han ansåg att jag lurat på dem en galen häst! Fast det tog han tillbaka när jag frågade om han i så fall trodde att jag skulle låna ut hästen i tre månader före köp, om hon var knäpp??? Om jag bara ville bli av med hästen skulle väl jag ha sålt på en gång!!! GAAAAHH JAG BLIR GALEN PÅ DET HÄR!!

Och här sitter jag och har ingen bil idag, ev. i morgon... De har i alla fall fått ut henne i hagen idag...

Usch - det är ju det man är rädd för om man lämnar på prövotid också - att man får hem en helt odräglig häst (eller ponny) eller skadad eller nåt. Fy vad jag tycker synd om dig.

Men löser du det så, så kommer du likväl stå för hemtransporteringen.

Men jag förstår att du vill ha bort hästen därifrån.

Tanken var att de skulle fått betala i alla fall största delen av hemtransporten ändå, visst det blir längre för mig att hämta hästen hos mul men de rår uppenbarligen inte på ponnyn så nu ska hon därifrån!

Men - när jag ringde och erbjöd att mul kunde hämta henne idag men att det då skulle bli lite dyrare för dem så säger de plötsligt att "vi kör hem henne. I dag eller i morgon!" Så nu hoppas jag verkligen att hon kommer hem, annars får mul hämta henne. :bow:

SÅ nu verkar det lösa sig... Hur tusan ska man veta om en köpare är rätt nästa gång??? :( Jag har en annan som är intresserad av ponnyn, som väntar på att hon ska komma hem. Hon vet om hur det blivit hos fodervärdarna också, jag är alltid "lite för ärlig" berättar ALLT om hästarna för att jag villl att det ska vara rätt köpare. (De få gånger jag sålt häst..) Men det gjorde jag ju för de här också, men de kanske trodde att de kunde mer än de kunde...

Ja, ja, det viktigaste just nu är att HON KOMMER HEM!!! I dag eller i morgon!! :banana: :banana: :banana:

Hur tusan ska man veta om en köpare är rätt nästa gång??? :( Jag har en annan som är intresserad av ponnyn, som väntar på att hon ska komma hem. Hon vet om hur det blivit hos fodervärdarna också, jag är alltid "lite för ärlig" berättar ALLT om hästarna för att jag villl att det ska vara rätt köpare. (De få gånger jag sålt häst..) Men det gjorde jag ju för de här också, men de kanske trodde att de kunde mer än de kunde...

Ja, ja, det viktigaste just nu är att HON KOMMER HEM!!! I dag eller i morgon!! :banana: :banana: :banana:

Ta referenser! Flera! Se till att det finns en bra tränare bakom som kan lämna referenser. sen är det bara att be en bön...

*knapplån*

ytterligare grejer att skriva med i allehanda kontrakt..

NU ÄR JENNY ARG!!!! :mad: :mad: :mad: I dag har jag hämtat hem ponnyn, efter en massa strulande i helgen. Så nu är hon i alla fall hemma, hon är precis som vanligt! Gjorde en liten studs med frambenen, antydan till att resa sig, när jag tog ut henne ur stallet där. Då sa jag "Lägg av med det där" med min arga röst. Sen - inget mer. Gamla vanliga Tootsie. :love: Glad, snäll och go!

MEN Jag fick ju inga pengar förstås! Skulle få 1000:- i handen för hyra av transport och bensin. Men det var ingen hemma när jag kom dit!!! Bara tio-åriga dottern! Pengarna skulle de sätta in på mitt konto men det har de inte gjort och svarar inte på mina meddelanden och har stängt av mobilerna. Hur gör jag för att få mina pengar?? Jag antar att det är svårt men jag tänker inte ge mig. RInger jag polisen?? Inkasso?? Jag har sagt på deras telefonsvarare att det blir ränta på pengarna från i morgon..

HÄr sitter jag och har typ 200:- och en son som fyller år på torsdag.. Någon som har ett bra tips på billig present?? :(

ja, ja, jag är i alla fall glad att Tootsie verkar vara som vanligt. Det var nog som jag trodde att de inte rådde på henne. Hon är tuff, men håller man efter henne är hon hur go som helst. Det gäller bara att hon vet vem som bestämmer. Då gör hon allt för att vara till lags. :love:

De hade tagit hem en ny ponny på lån redan... Jag skulle velat varna dem...

Jag befann mig i samma sits fast som fodervärd för en massa år sedan... i vårt kontrakt sod det att ägaren skulle hämta sitt föl som följde med stoet jag lånade men hon gjorde inte det...

Jag tog kontakt med konsumentombudsmannen i vår kommun och visade vårt kontrakt (hon är hästägare och kunnig inom området).

Hon sa direkt att det spelar ingen roll hur bra kontraktet är... det är enklare att bara Hämta/skjutsa hem hästen (fölet). Det blir en långdragen historia annars som ingen har råd att betala i slutändan i alla fall...TYVÄRR!!! (sa hon)

/ M

Jag anar väl att det blir svårt att få pengarna.... Men jag tänker göra allt för att få dem. Ska ringa polisen i morgon tänkte jag och höra vad de tycker jag ska göra..

Fakturera dem på beloppet, du har ju skriftligt i avtalet att de ska stå för hemtransporten. Personligen hade jag fakturerat för timkostnaden också, dvs tagit min vanliga lön + 50 % gånger det antalet timmar jag lagt ned på hemtransporten. Sedan tagit upp det i deklarationen som "hobbyverksamhet". De har ju gått med på att stå för alla kostnader för hemtransporten ju! Om du fakturerar tror jag att du kan få hjälp av kronofogden också. Lycka till!

Senast ändrad:

Hur gör jag det? :o Måste jag ha något särskilt papper då?? 1000:- var det vi var överens om, men jag kommer lägga på ränta på pengarna, från i morgon.

Ring och prata med KF, men jag vet så mycket att de tar 500 kr av dig som privatperson för att "göra jobbet" så att säga....

Uppdatera gärna och lycka till!

Jag hade själv åkt dit o hämtat ponnyn, sen hade jag skällt lite på henne !! Lycka till!

Men dom 500kr borde man ju kunna lägga på utöver "för besväret" så att säga?? Då har dom ju två val.. Antingen betala snarast eller få en betydligt större kostnad och få äran att ha med kronofogden att göra.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
5 073
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Jag ska lämna mitt 6-åriga sto på foder i augusti. Samtidigt har jag själv en valack på foder. Till min foderhäst har jag fått med en...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 289
Senast: Buck
·
Gnägg Jag har av personliga skäl lånat ut min prins på foder. Körde iväg honom torsdags förra veckan, jag ville verkligen inte låna ut honom...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 761
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 117
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022