Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Kattungarna kan lära sig att inte bitas för hårt, men de är fortfarande ängsliga och otrygga utan mamman. De kan vara rumsrena hos uppfödaren där mamman är, men kissar på golvet hos den nya ägaren just för att de inte känner sig trygga.
Dom kan också vilja snutta på allt möjligt när de flyttar för tidigt.

Jag hade 3 jourkattungar som togs för tidigt då de annars skulle avlivas. De snuttade på en liten kattkille som bara var några månader äldre, på mig och vad dom nu kunde hitta.Men de bets inte.

Okej. mina är ju tagna förtidigt och dem snuttar inte, lika så syrrans. också tagna vid c.a 8 veckors ålder (svårt att avgöra exakt åldern, fd vildkatter)
Därimot bits den ena ganska hårt. rumsrena har dem alltid varit.
är nog som sagt väldigt inviduellt. mammas katt som vi fick vid 12 veckors ålder snuttar.
men det borde ju få väck om man "leker" kattmamma? delvis vänder sej om när den snuttar lr nånting?

Jag blir rent ut sagt förbannat när jag läser vissa inlägg här inne. Hur många inlägg finns det inte där folk gång på gång påpekar att det är en LAG det handlar om, och ändå fortsätter vissa envisas med att de ändå kommer lämna bort sina kattungar för tidigt? Alla ni som undrar VARFÖR den lagen har kommit till och ni som försöker tänja på gränsen genom att säga att det borde inte vara nån fara vid 10 veckor o.s.v., har ni LÄST de länkar som vissa här inne refererat till? Där står klart och tydligt exakt vad som händer om man tar kattungen från mamman och syskonen för tidigt. Exempel på länkar; http://www.katter.nu/artiklar/artikel_3_010714.htm och http://www.kks.nu/kattinfo/12_v_kattungar.html . Personligen skulle jag dessutom aldrig köpa en kattunge som inte var vaccinerad två gånger innan leverans, d.v.s. fullt grundvaccinerad. Två vaccinationer hinns knappast med om man säljer kattungen tidigare än 12 veckor. För övrigt kan jag berätta om mina föräldrars katt som kom till oss när hon var runt 8 veckor gammal. Hon är snuttig, gillar att ligga tätt inpå (gärna ovanför huvudet på huvudkudden) och hennes lekar är minst sagt hårdhänta.

Jag undrar om det någon gång har hänt att någon blivit anmäld för att ha brutit mot denna lag...

Eftersom folk tycker att det verkar vara ett godtyckligt råd med 12 veckor som de har rätt att ta ställning till och sen välja att inte följa den. Precis som om man kan välja vilka lagstiftade regler man vill följa..

Jag undrar om det någon gång har hänt att någon blivit anmäld för att ha brutit mot denna lag...

Eftersom folk tycker att det verkar vara ett godtyckligt råd med 12 veckor som de har rätt att ta ställning till och sen välja att inte följa den. Precis som om man kan välja vilka lagstiftade regler man vill följa..

Eftersom lagen trädde ikraft 1/5 detta år och kunskapen om den uppenbarligen är låg är väl det högst tveksamt. Däremot kommer nog folk anmälas.

Aha, den är såå ny.. då är det ju bra att den uppmärksammas här i tråden. Även om många verkar känna att de måste försvara sig för hur de alltid gjort, så får de iaf reda på att den finns och kanske tänker någon mer till efter att ha läst här och ändrar sina vanor.

Kan du avgöra när katten är 10 v om den är mogen att lämna sin mamma?

ca. 11,5 veckor är katta när jag tar henne. Tänk dessutom på att katter som hittats utomhus kan man inte veta exakta åldern på. De kan vara redan några dagar gamla när man hittar de.

Och när dom eventuella problemen dyker upp är då dom nya ägarna beredda att ta hand om det? Om kisse inte är rumsren, hur många ägare tror du står ut med det i längden? Bor kisse då hos en ägare som inte står ut med det så blir den troligen avlivad eller kanske t.o.m utkastad till sitt öde. Är det då inte bättre att ha kvar ungen nån vecka till och motverka detta?

Jag är beredd att ta det. Självklart- jag skaffar djuren "på livstid", de är mitt ansvar och om de river ned hela huset så ska jag ha de kvar.

Och du tror att en vecka inte kan göra skillnad? Om man fortsätter då, du tar din kattunge 7 dgr för tidigt. Nån annan tycker kanske att vad gör 2 v för tidigt? Osv. 1 v för en kattunge är otroligt mycket. Det är därför man lagt gränsen på 12 v, forskning har visat att majoriteten av katterna är redo att lämna sin mamma och sina syskon (det handlar ofta om sina syskon sista tiden, inte bara mamma) tidigast 12 v för att må bra.

Alltså denna gräns är en "safe gräns". Det är alltid säkrast att "överdriva" gränserna för att vara säkra på att alla katter blir mogna när de flyttar. Om det fanns en chans att flera katter inte var mogna att flyttas vid 12 veckor så skulle gränsen ökas ytterliggare. 12 v gränsen är troligen överdriven helt enkelt- bara för att vara säker. Eftersom det finns flera katter som blir normala när de hämtats mycket tidigare än 12 veckor.

Och återigen, katten hämtas ca. en halv vecka tidigare.

Den är framforskad och baserad på kattens bästa. Inte ditt bästa. Kattens. Visst, du väljer att strunta i det och göra som du vill. Strunt i katten, huvudsaken du får som du vill. Hoppas du inte tullar på annat när det gäller katten senare? Att du väljer att bryta mot lagen endast denna gång? Och att du efter detta väljer att alltid sätta katternas bästa i första hand.

Du behöver faktiskt inte ha en sådan otrevlig ton mot mig. En argumentation innebär inte elakheter utan en vuxen diskussion.

Jag tar katten för att jag anser att det är inga problem för denna katt. Hade det handlat om mer än en halv vecka hade jag faktiskt sökt annat, händer det något med katten så tar jag självklart mitt ansvar och tar hand om djuret men risken är minimal. Som sagt så är 12 veckor en safe gräns.
Min förra katt togs när hon var mellan 12-13 veckor och nästa katt kommer att tas då, kanske till och med senare, men just på grund av omständigheterna så väljer jag att göra det på detta sättet. Säg vad du vill men en halv vecka gör ingen skillnad, speciellt inte när katter har tagits vid 8 veckor och blivit normala individer.

Jag riktar inte min inlägg till någon speciell nu, men vill ändå få sagt detta.

Tänk er vad många år det tar från en nyfödd människo-bebis att bli en fungerande individ i samhället. Man räknas inte som vuxen förän man är 18 år och är inte tillräckligt "gammal" för att kunna förstå och stå för sina straff förän vid 15 års ålder.

Katter, å andra sidan, får lära sig allt från att tvätta sig, äta riktig mat och jaga, ja, att bli vuxna helt enkelt på bara några ynka veckor. Tänk er då, vad mycket kattungen förändras varje dag, särskillt när den börjar bli lite äldre. Kattmamman ska lära sina kattungar allt dom behöver veta för att "fungera i samhället" på väldigt kort tid. Tycker då någon här att det är rätt att stoppa utbildningen för katten och plocka med sig den hem 1,2,3-veckor för tidigt? 1 ynka vecka motsvarar flera år av utbildning för en människa. Klart, man kan ju alltid hoppas att katten blir normal, att den inte snuttar hela livet ut, blir skygg eller övermodig, men är det verkligen en chans du vågar ta?
Att ta kattungen för tidigt kanske inte skadar dig som människa, katten är ett litet djur och gör oftast inte så mycket väsen av sig, men det är den som får lida hela sin livstid för ett misstag som så många människor gör.

Hämta kattungen vid 12 veckor, helst senare om det finns möjlighet, och du kommer säkerligen att hämta hem en frisk och trygg katt.

*lån*

Om kattungarna är moderlösa då och inte har en vuxen katt att formas av?? Blir då dessa per automatik störda menar ni :confused: och när kan då dessa vara säkra för leverans om någonsin..?

Har själv haft en katt som blev moderlös vid 3 veckors ålder och han blev då helt normal med normala beteenden och helt utan konstigheter. Därmed inte sagt att alla blir normala, men hur dessa onormala blivit om de haft sin mamma med hela uppväxten kan man ju inte veta. Alla katter är ju inte som de ska även om de varit med mamman.

*lån*

Om kattungarna är moderlösa då och inte har en vuxen katt att formas av?? Blir då dessa per automatik störda menar ni :confused: och när kan då dessa vara säkra för leverans om någonsin..?

Har själv haft en katt som blev moderlös vid 3 veckors ålder och han blev då helt normal med normala beteenden och helt utan konstigheter. Därmed inte sagt att alla blir normala, men hur dessa onormala blivit om de haft sin mamma med hela uppväxten kan man ju inte veta. Alla katter är ju inte som de ska även om de varit med mamman.

Då gör man vad man kan men ja, det är vanligt att sådana kattungar (som man inte finner amma till) utvecklar beteenderubbningar. Man söker ju inte amma till moderlösa kattungar bara för att det är smidigast om en kattmamma tar hand om dem, det är även det bästa för dem. Jisses, det räcker med att ha en svag kattunge i en kull som behöver matas och medicineras dygnet runt för att man ska se hur den blir annorlunda jämfört med sina friska syskon.

I min förra kull hade jag en kattunge jag fick mata och medicinera dygnet runt i 3 veckor. Jag tog ju över en stor del av mammans jobb då och det var tydligt att han blev mycket mer knuten till människor. Nu hade han sin mamma och syskon som han spenderade mer och mer tid mer ju friskare och starkare han blev så mot slutet när han flyttade var han nästan som sina syskon.

Min granne gjorde sig av med sina kattungar vid 7 veckor :crazy: Är man så jävla korkad att man inte kan se att det är en hona man har som dessutom är fertil och får oönskade ungar så är väl det minsta man kan göra att "stå ut med dem" tills de är mogna att lämna mamman.

Jag visste inte att det var lag på det, men det tycker jag är bra. Har själv haft kattungar vid ett par tillfällen, samt köpt kattungar och jag tycker man tydligt kan märka att de som tas för tidigt får problem. 12 veckor har kännts precis lagom för mig, tas dom för tidigt brukar det kunna bli problem som kissa inne och att dom blir osociala.

Djurskyddslagen in my as.

Kattungar kan skiljas från sin mamma då dom är minst 10 veckor.

Kattungar äter då också vanlig mat och mamman brukar inte låta ungarna snutta.

Djurskyddlagen är skit.
Det är ju bara att kolla hur korkade dom framstår när det gäller lagen om marsvin.

Dom måste vara minst 2 stycken för att det är flockdjur men OM dom inte går ihop så får dom vara ensam i buren, ja menar även fast djur är flockdjur så gillar inte alla att vara tillsammans i grupp.

samma sak med den nya lagen om hundar, nu får hundar inte vara ensamma mer än 6 timmar , men hundar klarar sig längre. Tänk dom som måste låta hunden vara själva i 7 timmar och dom klarar av det utan problem men eftersom lagen säger 6 timmar så måste hundägarna göra sig av med sina hundar bara för att dom inte får ha hundarna själva i 7 timmar.
Så jävla korkat.
Och dom kan inte hålla koll på folk heller så att dom går ut var 6e timma eller att man har marsvin i flock, utan det är bara om någon anmäler till djurskyddsmyndigheterna.

Men det finns ingen lag på att råttor,hundar och andra djur som är flockdjur att dom måste vara fler än en.

Nej jag tycker att djurskyddslagen bara snackar en massa skit.

Det ända bra som dom gjort är lagen om att hästar inte får stå i spiltor hela dagarna, att dom bor i en spilta.

Då gör man vad man kan men ja, det är vanligt att sådana kattungar (som man inte finner amma till) utvecklar beteenderubbningar. Man söker ju inte amma till moderlösa kattungar bara för att det är smidigast om en kattmamma tar hand om dem, det är även det bästa för dem. Jisses, det räcker med att ha en svag kattunge i en kull som behöver matas och medicineras dygnet runt för att man ska se hur den blir annorlunda jämfört med sina friska syskon.

I min förra kull hade jag en kattunge jag fick mata och medicinera dygnet runt i 3 veckor. Jag tog ju över en stor del av mammans jobb då och det var tydligt att han blev mycket mer knuten till människor. Nu hade han sin mamma och syskon som han spenderade mer och mer tid mer ju friskare och starkare han blev så mot slutet när han flyttade var han nästan som sina syskon.

Tycker bara att du snackar massa jävla skit, blir bara förbannad. Kattungar som är mindre än 12 veckor då dom säljs får fan inte beteenderubbningar.
Min förra katt har haft massa kullar och kattungarna såldes vid 10 veckors ålder och inga katter är mindre gosiga eller fått några beteenderubbningar!
Du kanske ska veta också att när kattungar börjar bli äldre så brukar mamman inte låta sina ungar snutta hela tiden.

Vem är du som är så tvärsäkert kunnigagare vän de etologer som ligger bakom förslaget?
Skulle nog vilja säga att det är du som snackar skit!
PL

Tycker bara att du snackar massa jävla skit, blir bara förbannad. Kattungar som är mindre än 12 veckor då dom säljs får fan inte beteenderubbningar.
Min förra katt har haft massa kullar och kattungarna såldes vid 10 veckors ålder och inga katter är mindre gosiga eller fått några beteenderubbningar!
Du kanske ska veta också att när kattungar börjar bli äldre så brukar mamman inte låta sina ungar snutta hela tiden.

Sol är uppfödare, så hon har nog koll ska du se. Resten tänker jag inte kommentera för jag är rätt säker på att du bara är här för att bråka och inte tillföra nått av värde.

ca. 11,5 veckor är katta när jag tar henne. Tänk dessutom på att katter som hittats utomhus kan man inte veta exakta åldern på. De kan vara redan några dagar gamla när man hittar de.

Jag är beredd att ta det. Självklart- jag skaffar djuren "på livstid", de är mitt ansvar och om de river ned hela huset så ska jag ha de kvar.

Alltså denna gräns är en "safe gräns". Det är alltid säkrast att "överdriva" gränserna för att vara säkra på att alla katter blir mogna när de flyttar. Om det fanns en chans att flera katter inte var mogna att flyttas vid 12 veckor så skulle gränsen ökas ytterliggare. 12 v gränsen är troligen överdriven helt enkelt- bara för att vara säker. Eftersom det finns flera katter som blir normala när de hämtats mycket tidigare än 12 veckor.

Och återigen, katten hämtas ca. en halv vecka tidigare.

Du behöver faktiskt inte ha en sådan otrevlig ton mot mig. En argumentation innebär inte elakheter utan en vuxen diskussion.

Jag tar katten för att jag anser att det är inga problem för denna katt. Hade det handlat om mer än en halv vecka hade jag faktiskt sökt annat, händer det något med katten så tar jag självklart mitt ansvar och tar hand om djuret men risken är minimal. Som sagt så är 12 veckor en safe gräns.
Min förra katt togs när hon var mellan 12-13 veckor och nästa katt kommer att tas då, kanske till och med senare, men just på grund av omständigheterna så väljer jag att göra det på detta sättet. Säg vad du vill men en halv vecka gör ingen skillnad, speciellt inte när katter har tagits vid 8 veckor och blivit normala individer.

Varför ska jag vara trevlig mot dig? Du är ju inte trevlig mot katten? Varför diskutera med dig? Det ger ju inget, du har ju bestämt att du vet mer än forskarna?

Djurskyddslagen in my as.

Kattungar kan skiljas från sin mamma då dom är minst 10 veckor.

Kattungar äter då också vanlig mat och mamman brukar inte låta ungarna snutta.

Djurskyddlagen är skit.
Det är ju bara att kolla hur korkade dom framstår när det gäller lagen om marsvin.

Dom måste vara minst 2 stycken för att det är flockdjur men OM dom inte går ihop så får dom vara ensam i buren, ja menar även fast djur är flockdjur så gillar inte alla att vara tillsammans i grupp.

samma sak med den nya lagen om hundar, nu får hundar inte vara ensamma mer än 6 timmar , men hundar klarar sig längre. Tänk dom som måste låta hunden vara själva i 7 timmar och dom klarar av det utan problem men eftersom lagen säger 6 timmar så måste hundägarna göra sig av med sina hundar bara för att dom inte får ha hundarna själva i 7 timmar.
Så jävla korkat.
Och dom kan inte hålla koll på folk heller så att dom går ut var 6e timma eller att man har marsvin i flock, utan det är bara om någon anmäler till djurskyddsmyndigheterna.

Men det finns ingen lag på att råttor,hundar och andra djur som är flockdjur att dom måste vara fler än en.

Nej jag tycker att djurskyddslagen bara snackar en massa skit.

Det ända bra som dom gjort är lagen om att hästar inte får stå i spiltor hela dagarna, att dom bor i en spilta.

Oj, vi har fått äran att få besök av en expert på området ser jag. Det är bra, förkasta den vetenskap och kunskap som finns hos de (faktiska) experterna som har utformat de nya föreskrifterna.

F ö är det ingen lag att hundar ska rastas var sjätte timme. Det är ett allmänt råd och sådana är inte juridiskt bindande, dock normsättande. Det innabär att det är ett exempel på vad som anses vara lämpligt. Det borde du veta, du som är expert.

Jag har fött upp katter i 5 år och kattmammorna här har då aldrig avvant kattungarna före 12 veckor ålder. Här har kattungarna fått snutta högt upp i åldrarna. Om kriteriet för att en kattunge ska kunna flytta är att den kan äta så kan mina kattungar flytta vid 4-5 veckors ålder. :grin: Har du tänkt på att kattungar kan behöva kunna mer än att äta innan de skiljs från sin mamma? Har du öht. läst tråden?

Jo, jag vet att kattmammor avvänjer sina kattungar och jag till skillnad från du är väl medveten om att den biten är en viktig del i kattungens utveckling. Avvänjning är något kattungar bör gå igenom, det är inte snällt att plocka dem från mamman innan de är avvanda även fast man ibland tycker att mamma katt är lite för brysk när hon säger ifrån. Man gör inte kattungarna en tjänst genom att hindra denna process.

Jag hemska människa släpper inte kattungarna ifrån mig förrän de ä 16 veckor. :eek:

:rofl: Du är ju för lustig, tror att du kan mer än etologer och etablerade kattuppfödare.
Får jag fråga dig hur tusan du kan hålla kontakt med varenda kattungeköpare ur de jättemånga kullar ni har haft?
Förresten lider inte hästar av att stå i spilta eller. Ja, menar de har ju inga beteenderubbningar. :grin:

Kanske dags att leta upp en del folk här i tråden var dem bor och börja anmäla?

Orkade inte läsa hela tråden men jag skämms lite nu :o

Jag fick veta att det skulle gå minst 7 veckor, tog mina efter 5(+) eftersom de annars skulle ha blivit förvildade, plus att det fanns risk att hon hade övergett dem då hon gjort det förrut.
Inte för att det är något bra försvar menmen..

Dock så fick de självklart mjölkersättning och den ena katten åt redan kattmat när jag fick henne.
Och än så länge mår båda bra. :p

Liknande trådar

Katthälsa Long story short - en till katt planeras, antingen till våren eller tidigare om det "dyker upp nåt" så att säga. Och well, nu dök det...
Svar
19
· Visningar
4 304
Senast: gul_zebra
·
C
Övr. Katt Vi har gett en förvildad kattunge ett hem hos oss. Han är inte direkt förvildad nu längre utan väldigt social. Ingen vet exakt hur...
Svar
2
· Visningar
1 743
Senast: Sol
·
Övr. Katt Har skaffat min första katt, fick ta henne lite tidigare från mamman vid ca 10 veckors ålder, tyvärr! (orkar inte gå in på varför) nu är...
Svar
5
· Visningar
4 106
Övr. Katt http://www.sjv.se/download/18.1c72e95711857a2245380004576/2008-005.pdf8 Lite utdrag ur texten, fullständiga regler finns i länken...
Svar
2
· Visningar
2 684
Senast: Tviggy1081
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Klippa hund