Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Jag känner till fall av kattungar som man varit tvungen att handmata vid 12 veckors ålder, kattungar som undersökts noga av veterinär och inga fysiska fel har hittats men de har varit klart underutvecklade. Normala syskon, men själva lite efter i utvecklingen.

Tveksamt att om resten av kull syskonen inte visar samma problem att katten är frisk när det gäller en så pass lång underutveckling. Då handlar det nog om något som veterinären inte kunnat hitta.

Men om alla nu är inte stöpta i samma form så måste du hålla med om att det finns katter som utvecklas klart innan tolv veckor. Alltså det finns ingen magisk gräns, prick dagen och klockslaget de fyller 12 gör de inte mer redo än dagen innan de fyller 12 veckor..

Tveksamt att om resten av kull syskonen inte visar samma problem att katten är frisk när det gäller en så pass lång underutveckling. Då handlar det nog om något som veterinären inte kunnat hitta.

Men om alla nu är inte stöpta i samma form så måste du hålla med om att det finns katter som utvecklas klart innan tolv veckor. Alltså det finns ingen magisk gräns, prick dagen och klockslaget de fyller 12 gör de inte mer redo än dagen innan de fyller 12 veckor..

Dessa katter har som vuxna varit till synes helt friska. De har bara haft en långsammare utvecklingskurva än andra katter. Helt klart inte normalt, men dessa katter finns och lagen tar hänsyn till dem. Att påstå att kattungar inte kan vara underutvecklade vid 12 veckors ålder är okunnigt.

Absolut är det så att 12 veckor inte är någon magisk gräns, men det är en undre gräns baserad på att de flesta kattungar kan lämna sin mamma då. Lagen medger INTE att kattungar som "utvecklas snabbare" får lämna sin mamma tidigare (eftersom de faktiskt inte tar skada av att stanna "för länge") annat än i undantagsfall och gissningsvis duger inte skälet "jag tycker katten verkar redo" som skäl för att man ska få dispens att flytta en kattunge tidigare.

*KL*

Minns att jag skrev en tråd på buke här när jag hämtade mina kattungar, detta var för 5 år sedan. Då gnällde inget om att jag skulle hämta dom runt 8 veckor.

Jag själv tycker 12 veckors "lagen" låter bra, förmodligen har detta nummer kommit fram av folk som faktiskt kan mer om katter och dess utveckling än vanliga svenssons.

Dessa katter har som vuxna varit till synes helt friska. De har bara haft en långsammare utvecklingskurva än andra katter. Helt klart inte normalt, men dessa katter finns och lagen tar hänsyn till dem. Att påstå att kattungar inte kan vara underutvecklade vid 12 veckors ålder är okunnigt.

Jag påstår att friska normala katter är levnadsklara vid 12 veckor. Och jag tror fortfarande inte att 12 veckor är en undre gräns- då hade gränsen blivit högre satt så all alla har en chans att utvecklas, inte bara vissa.

Jag påstår att friska normala katter är levnadsklara vid 12 veckor. Och jag tror fortfarande inte att 12 veckor är en undre gräns- då hade gränsen blivit högre satt så all alla har en chans att utvecklas, inte bara vissa.

9 § Kattungar får inte skiljas från modern annat än temporärt, så länge de behöver hennes mjölk och omvårdnad, dock tidigast vid 12 veckors ålder.

*inga kommentarer*

Ja men precis- lagen beskriver hur forskningen gick till och hur gränsen sattes..

Har alltid hört 8-9veckor.. Vi hämtade våran kisse när han var 8 veckor och han mår inte dåligt av det.. det verkade han inte göra då heller förresten.. (:

Men det är LAG på 12 veckor.

Det var aldrig meningen att det skulle bli nån kull på den honan men dom är ju som dom är och fixar med sånt själva...

Givetvis så blev det inga fler kullar på henne.

Fö så betedde hennes mor sig likadant mot henne.

Men alla idag levande honkatter ur den grenen är steriliserade.

/Linnea

Vi skänkte bort kattungar när dom var 8 veckor när jag var liten. det var på 60-70-talet. Det är väldigt mycket som har förändrats sen dess i samhället.Man har lärt sig av en del misstag i allafall och det gäller t.ex när kattungen är mogen att skiljas från mamman.

Alla mina nio katter är kastrerade och de hittekatter jag har haft har kastrerats innan de har flyttat till nya hem Det gäller även kattungar.

Men det finns ingen lag på att råttor,hundar och andra djur som är flockdjur att dom måste vara fler än en.
Det finns visst en lag på att råttor måste vara fler än en, alla gnagare utom guldhamster faktiskt. Kanske dags att läsa lagen innan man klagar på den. :rofl:

det finns en lösning för alla som inte vill ha kvar kattungarna mer är 7-8 veckor.Se till att KASTRERA KATTERNA så slipper ni ha kattungar överhuvud taget.

Måste bara skriva av mig!

Satt och läste i tidningen land och fastnade i spalten "fråga veterinären" där han rekomenderar att man hämtar sin kattunge vid 10 veckor!!!! :crazy:

Jag har skrivit och påpekat om lagändringen.. Kan inte ni också göra det så hjälps vi åt?:idea:

land@lrfmedia.lrf.se

Åh jisses vilken tabbe. Pinsamt värre för dem med en sådan sak.:crazy:

Ja, det är vetten från gotland som varit med i tv-serien Veterinärerna som svarar på frågor i spalten..:angel:

Knåpade ihop ett mail nu:

Ämne:Ni uppmuntrar till olagliga aktioner!

Hej,

Jag tycker det är skrämmande att en veterinär i er tidning uppmanar
till olagliga handlingar. I vet.spalten så tycker er vet. att man kan ta kattungar fr.o.m att de
är 10 veckor.
Det finns en ny lag som säger att kattungar inte får hämtas innan 12
veckor, det är hemskt att en vet. som ska vara kunnig uppmuntrar till
olagligheter och försämras kattens förutsättningar.
Uppmanar honom att läsa detta:

Ur djurskyddslagen:

9 § Kattungar får inte skiljas från modern annat än temporärt, så
länge de behöver hennes mjölk och omvårdnad, dock tidigast vid 12
veckors ålder.
Kattungarna får heller inte lämna uppfödaren förrän tidigast vid 12
veckors ålder om inte särskilda skäl föreligger.
Från:
http://www.sjv.se/download/18.1c72e9...6/2008-005.pdf

Läs också:
http://www.kks.nu/kattinfo/12_v_kattungar.html

http://www.katter.nu/kattstatus/12veckor.html

och sedan dementera i nästa nummer. Katterna i Sverige har det
tillräckligt som det är!
Det är otroligt att t.o.m. veterinärer har en sådan okunskap om katter.

Mvh/

Knåpade ihop ett mail nu:

Ämne:Ni uppmuntrar till olagliga aktioner!

Hej,

Jag tycker det är skrämmande att en veterinär i er tidning uppmanar
till olagliga handlingar. I vet.spalten så tycker er vet. att man kan ta kattungar fr.o.m att de
är 10 veckor.
Det finns en ny lag som säger att kattungar inte får hämtas innan 12
veckor, det är hemskt att en vet. som ska vara kunnig uppmuntrar till
olagligheter och försämras kattens förutsättningar.
Uppmanar honom att läsa detta:

Ur djurskyddslagen:

9 § Kattungar får inte skiljas från modern annat än temporärt, så
länge de behöver hennes mjölk och omvårdnad, dock tidigast vid 12
veckors ålder.
Kattungarna får heller inte lämna uppfödaren förrän tidigast vid 12
veckors ålder om inte särskilda skäl föreligger.
Från:
http://www.sjv.se/download/18.1c72e9...6/2008-005.pdf

Läs också:
http://www.kks.nu/kattinfo/12_v_kattungar.html

http://www.katter.nu/kattstatus/12veckor.html

och sedan dementera i nästa nummer. Katterna i Sverige har det
tillräckligt som det är!
Det är otroligt att t.o.m. veterinärer har en sådan okunskap om katter.

Mvh/

:bow::bow::bow:

Det är ju fruktansvärt att människor är så okunniga. Och helt ofattbart att de som VET OM lagen med 12 veckorsgränsen ändå ger bort sina ungar tidigare. Lagen måste ju ha kommit till av en anledning...
Inte är det för uppfödarens skull i alla fall, mina kissar fyller 12 veckor nästa vecka och det kommer bli hemskt att skiljas från dem nu när de är som mysigast :crazy:

:rofl: Du är ju för lustig, tror att du kan mer än etologer och etablerade kattuppfödare.
Får jag fråga dig hur tusan du kan hålla kontakt med varenda kattungeköpare ur de jättemånga kullar ni har haft?
Förresten lider inte hästar av att stå i spilta eller. Ja, menar de har ju inga beteenderubbningar. :grin:

Kanske dags att leta upp en del folk här i tråden var dem bor och börja anmäla?

Ja varsågod o anmäl om du känner dig bättre efter det!

Kan ju säga att jag har kontakt med alla som köpt mina ungar då jag känner folket jag säljer till, inga katter har några problem bara för att dom såldes när dom var 7-9 veckor.

Så leta du upp alla i tråden som tycker att lagen bara är en idiotisk lag o börja anmäl..
Jag bryr mig inte, för det första så kommer du ingen vart och för det andra så har du inge bevis på att jag haft många kullar förutom tråden, men det bevisar ingenting!

Liknande trådar

Katthälsa Long story short - en till katt planeras, antingen till våren eller tidigare om det "dyker upp nåt" så att säga. Och well, nu dök det...
Svar
19
· Visningar
4 301
Senast: gul_zebra
·
C
Övr. Katt Vi har gett en förvildad kattunge ett hem hos oss. Han är inte direkt förvildad nu längre utan väldigt social. Ingen vet exakt hur...
Svar
2
· Visningar
1 743
Senast: Sol
·
Övr. Katt Har skaffat min första katt, fick ta henne lite tidigare från mamman vid ca 10 veckors ålder, tyvärr! (orkar inte gå in på varför) nu är...
Svar
5
· Visningar
4 106
Övr. Katt http://www.sjv.se/download/18.1c72e95711857a2245380004576/2008-005.pdf8 Lite utdrag ur texten, fullständiga regler finns i länken...
Svar
2
· Visningar
2 684
Senast: Tviggy1081
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka