Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Kattungar blir inte dåliga katter för att man tar dom vid 7 veckors ålder som tidigast.

Jag säger som jag tycker och det finns fler än jag som tycker att Djurskyddslagen är enbart idiotiska.

Dom skall få djur att må bättre, men dom sitter och bestämmer regler som dom tror att det ska bli så mkt bättre på allting.

Jag står för min åsikt om djurskyddslagarna men vill man ha sina katter längre tid hemma så är det inte några problem, men man kan ta dom tidigare från mamman bara dom inte är yngre än 6 veckor.

Jag har haft mer än 10 kullar och alla katter som har fått nya hem då dom är 7-10 veckor gamla har inte mått sämre för det.

Jag har även en hona som jag köpte från en privatuppfödare och då var hon 9 veckor gammal.
Hon är nu 2 år och är helt underbar, inga fel på henne bara för att hon inte stannade hos sin mamma då hon var 12 veckor.

Jag säger som jag tycker och det finns fler än jag som tycker att Djurskyddslagen är enbart idiotiska.

Jag står för min åsikt om djurskyddslagarna men vill man ha sina katter längre tid hemma så är det inte några problem, men man kan ta dom tidigare från mamman bara dom inte är yngre än 6 veckor.

.

Det är det som är så härligt med Sverige! Man får lov att ha olika åsikter och sprida dessa om man vill, lite grann hur man vill.
MEN! Man måste ju för f*n följa lagar!!! Är du imot dem så får du säga det och det finns sätt du kan gå tillväga för att på ett demokratiskt sätt kan påverka dem, men så länge det är en lag (och jag tror personligen att den kommer finnas kvar) så ska man följa den. Att vårt straffsystem är lite tandlöst är en följd av vårt demokratiska synsätt, där folk kan påverka! Men alla måste ju se till sig själv och göra rätt genom att följa dessa lagar. Det är också systemet beroende av- folks vilja att göra rätt. Jag visste inte innan denna tråden att det var en lag och inte bara ett råd men nu vet jag och jag hoppas fler uppmärksammat detta.

Man kan ta dem ifrån sin mamma från 6 veckors ålder? Du är verkligen helt *** * *******.

Jag vet att det finns de som tycker att Djurskyddslagen är idiotisk och att de föreskrifter som finns inte är vatten värda. Visst finns enstaka punkter jag inte heller är nöjd med, men de flesta som sätter sig själv högre än de lagar vi har är inte vettiga människor och de besitter inte den kunskap som behövs för att förstå bakgrunden till lagarna och föreskrifterna.

Förhoppningsvis växer du också upp en dag.

Kattungar blir inte dåliga katter för att man tar dom vid 7 veckors ålder som tidigast.

Dom skall få djur att må bättre, men dom sitter och bestämmer regler som dom tror att det ska bli så mkt bättre på allting.

Jag har haft mer än 10 kullar och alla katter som har fått nya hem då dom är 7-10 veckor gamla har inte mått sämre för det.

Jag har även en hona som jag köpte från en privatuppfödare och då var hon 9 veckor gammal.
Hon är nu 2 år och är helt underbar, inga fel på henne bara för att hon inte stannade hos sin mamma då hon var 12 veckor.

Du är ju fan inte sann.
Jag tycker lagen om att man inte får misshandla vissa människor är dålig, ja men då kan jag ju bryta mot den hur jag vill.
Inte!
Jag har god lust att leta reda på vad du bor och anmäla dig så du åker dit så det skriker om det.
Sedan kan du ju svara på hur pass noga du kollat upp varenda unge som du sålt vidare? Alla 40-60 st. Jag tycker det är mycket skickligt av dig om du har koll på varenda beteenderubbning på dem.

Vissa kan klara sig bra men man ska banne mig ge varenda katt den bästa chansen från början utifall att!

Vad jag har förstått så är det dina föräldrar som föder upp kattungar och inte du?
Lite svårt med 17 kaniner och 3 hundar i en lägenhet liksom ...

Jag håller INTE på med uppföddning. de är stallkatter och jag låter dem ha kattungar 2-3 gånger om året för att jag sedan säljer/lämnar ut dem. Vf kalla de uppföddning. ? har ändå inga papper på dem eller så. (Rena bonakatter) Jag har hört att den här lagen inte "finns" eller vad man ska kalla det.. Så jag fortsätter som jag brukar ..

Men det finns ju hur som helst en anledning till att lagen finns, och den är att kattungar i allmänhet inte är mogna att lämna mamman innan 12 v ålder. De behöver lära sig "kattvett" längre än de diar. Samma bestämmelse finns ju angående hundvalpar, och den säger tidigast 8 v för dem. Jah har inte hört någon som har gått emot den bestämmelsen om man inte haft mycket särskilda skäl, så varför strunta i regeln kring kattungars ålder?

Att du inte kände till det tycker jag inte är så mycket att bråka om, men att du skriver att du minsann ändå tänker fortsätta att lämna bort dem vid 7 v ålder nu när du vet att det är olämpligt och inte tillåtet kan jag däremot verkligen inte förstå!?

Förresten, vad är vitsen med att ta kull efter kull med kattungar som man måste hitta goda hem till? Vore det inte bätre att kastrera stallkatterna?

Senast ändrad:

9 § Kattungar får inte skiljas från modern annat än temporärt, så länge de behöver hennes mjölk och omvårdnad, dock tidigast vid 12 veckors ålder.

Hur gör man då med en kattmamma som stöter bort sin kattunge vid 4 veckors ålder?
Vid 5 veckor så gick det inte att ha dem i samma rum öht för mamman klådde ungen så den var livrädd!

Det är mina föräldrars nuv katt blev bortjagad så tidigt. Hur vi än försökte så acepterade inte mamman ungen.
Som tur var så hade den börjat äta burkmat.
Den har då rakt inte några psykiska störningar. Men det var lite extra pyssel i början.

Men detta fallet är ett undantag.

Idag ringde jag och bokade en liten kisse och den får stanna hos uppfödaren fram tils 12 veckor.

/Linnea

Det står att vid särskilda situationer får man gå ifrån den regeln. Och ditt exempel trode vara ett sånt. Dock skulle jag kastrera den honan direkt, hon är uppenbarligen inte en lämplig mamma.

-kl-

blir riktigt riktigt mörkrädd när jag läser vissa inlägg här i tråden... ni som tycker 12 veckor är för sent, ni kan ju inte vara riktigt funtade!! :mad:

skulle någon vänja av ett föl vid 3-4 månaders ålder skulle det bli ett jävla liv.
skulle en hund tas vid 4 veckor, samma sak där.

det förstår ni väl själva att tiden hos mamman är viktig för ALLA sorts ungar????
är det inte bättre o ge ungarna rätt förutsättningar? det spelar ingen roll om de äter vanlig mat och är rumsrena, det betyder inte automatiskt att de är redo att skiljas från mamman. hur svårt är det att förstå?

och som någon annan sa, en vecka gör säkerligen mkt för ungarna då de ändå utvecklas relativt fort om man jämför med hästar.

nej fy... mörkrädd blir jag.

*kl*

Jag är egentligen hundmänniska, men har själv tre katter också! Mina första två (bröder) fick jag hämta ifrån "uppfödaren" när dessa var lite drygt 7 veckor. Hon skyllde på sin eländiga allergi och att kissarna annars skulle åka till den andra sidan om jag inte hämtade upp dom. Sagt och gjort, hem till mig kom dom. Dessa katter har inga konstiga beteenden för sig. De har aldrig snuttat, bitit eller rivits hårt. Jättesociala, tar möss som alla andra osv. Men bara för att mina två klarat sig bra betyder inte det att alla andra också kommer göra det.

Min senaste katt hämtades för någon vecka sedan, han var då 11 veckor. Tjejen som hade katterna hade räknat fel och trodde det var 12 veckor dom var. Shit happens. Men han är också hemma och verkar fullt normal om än lite galen.

Djurskyddslagen är till för att skydda katterna från sånna som dig. Så nog behövs den alltid!

Du tycker det är okej om jag tar hem en hundvalp som är 5 v också då?

Det har jag väl aldrig sagt?

Första två katterna skulle avlivas istället. Då valde jag att plocka hem dom.

Sista kissen fick jag hem, sedan efter 2 dagar berättade tjejen att hon sett fel på datum.

Jag har. Fick en katt vid 7v. Han snuttade på våran hund i 3års tid (tills hunden dog). Inte riktigt normalt eller hur?

Skulle du köpa en fölunge vid 5månaders ålder?

*kl*

Är det någon som har egen erfarenhet av att alla kattungar som lämnat sin mamma vid 8 veckors ålder blivit störda??

Som jag skrivit, vi har en kattunge som kom till oss vid 4,5 veckors ålder då den blivit övergiven.

Den kunde då:

Äta riktig mat
Lapa
Spinna
Tvätta sig själv
Ta in och ut klorna i exakt rätt tillfälle, har aldrig fastnat i något
Lärde sig gå på låda direkt, har aldrig gjort utanför

Den kunde inte:

Den har varit sen i sin motorik men har utvecklats i raketfart sedan den fick sin nya kattkompis som den följer efter och härmar!

Den har aldrig snuttat på någonting.

Vi har som också skrivit tidigare; lämnat bort kattungar när dom varit 8 veckor och äldre, vad vi hört har det aldrig varit fel på dessa?

Så vart ligger grunden i 12-veckorslagen?

Det hjälper inte att skriva att det finns en lag om man inte förstår den?
Det finns sjukt mycket konstiga lagar, tex i england för inte alls längesen fick man dödsstraff om man försökte ta livet av sig men misslyckades...

Okej det var onödigt att jämföra och sådär men förstår ni hur jag tänker?

Bara för att våran katt var helt okej från början när den bara var 4.5 vecka gammal betyder inte det att man kan hiva ut dom vid den åldern... Men 8 veckor har aldrig varit problem för oss, 10 veckor tycker jag är helt okej också om man vill... och allt över men varför just 12 veckor??

Om dom lever vilt, när kickas dom från mamman då? Vi sparade ju en kull men mamman jagade bort dom när dom var 6-7 månader gamla, det kanske är först då man ska skilja dom egentligen?

Kan inte för mitt liv förstå varför det ska vara så svårt att respektera att kattungar ska vara 12veckor?

Folk har ett väldigt konstigt sätt att se på katter och då specifikt bondkatter. Som att de är ngn sorts slit & släng vara som inte fungerar som vanliga djur med behov och instinkter?

Om någon föreslog att hundar skulle säljas vid 6veckors ålder så skulle det bli ett fasligt liv men katter har inte rätt att få en så bra start som möjligt?

Har tidigare tagit katter vid 7veckors ålder men skulle ALDRIG göra det idag med den kunskap jag har nu.

Varför ska jag vara trevlig mot dig? Du är ju inte trevlig mot katten? Varför diskutera med dig? Det ger ju inget, du har ju bestämt att du vet mer än forskarna?

Varför ska du vara otrevligt mot mig? Detta är ett diskussionsforum, inte ett ställe för påhopp och barnsligheter.

Jag har aldrig sagt att jag vet mer om forskarna men jag är tillräckligt normalt funtad för att fatta hur regeln kom till. Att säga att det finns katter som kan vara underutvecklade även vid 12 veckors ålder är ju idiotiskt för då skulle den lagen ha haft en högre gräns än 12 veckor. Gränsen för 12 veckor gäller inte varje katt som föds på denna jord, de är individer inte maskiner som precis vid 12 veckors ålder *pooff* blir normala katter, utan den är gjord som en safe gräns för att ALLA ska hinna utvecklas, inte bara ex. 80 %. Logik kallas det.

Men ok, dagen de fyller 12 veckor är magisk och alla kattungar kommer då att plötsligt bli förvandlade till vuxna och på magiskt vis kommer en sele och kattbur att ploppa upp och då vet man att de är redo att bege sig av till människans värld...

:banana:

Varför ska du vara otrevligt mot mig? Detta är ett diskussionsforum, inte ett ställe för påhopp och barnsligheter.

Jag har aldrig sagt att jag vet mer om forskarna men jag är tillräckligt normalt funtad för att fatta hur regeln kom till. Att säga att det finns katter som kan vara underutvecklade även vid 12 veckors ålder är ju idiotiskt för då skulle den lagen ha haft en högre gräns än 12 veckor. Gränsen för 12 veckor gäller inte varje katt som föds på denna jord, de är individer inte maskiner som precis vid 12 veckors ålder *pooff* blir normala katter, utan den är gjord som en safe gräns för att ALLA ska hinna utvecklas, inte bara ex. 80 %. Logik kallas det.

Men ok, dagen de fyller 12 veckor är magisk och alla kattungar kommer då att plötsligt bli förvandlade till vuxna och på magiskt vis kommer en sele och kattbur att ploppa upp och då vet man att de är redo att bege sig av till människans värld...

:banana:

Det är klart att katter kan vara underutvecklade vid 12 veckors ålder. Det kan bero på sjukdom under kattungetiden, medfödda defekter och liknande men det kan även handla om naturlig biologisk variation. Alla är inte stöpta i samma form. Jag känner till fall av kattungar som man varit tvungen att handmata vid 12 veckors ålder, kattungar som undersökts noga av veterinär och inga fysiska fel har hittats men de har varit klart underutvecklade. Normala syskon, men själva lite efter i utvecklingen. Paragrafen lyder:

9 § Kattungar får inte skiljas från modern annat än temporärt, så länge de behöver hennes mjölk och omvårdnad, dock tidigast vid 12 veckors ålder.

En kattunge kan absolut vara i behov av sin mammas omvårdnad längre än 12 veckor och de fallen ska man enligt denna paragraf ta hänsyn till.

12 veckor har man satt för att de flesta kattungar är redo att flytta då, inte alla.

Liknande trådar

Katthälsa Long story short - en till katt planeras, antingen till våren eller tidigare om det "dyker upp nåt" så att säga. Och well, nu dök det...
Svar
19
· Visningar
4 301
Senast: gul_zebra
·
C
Övr. Katt Vi har gett en förvildad kattunge ett hem hos oss. Han är inte direkt förvildad nu längre utan väldigt social. Ingen vet exakt hur...
Svar
2
· Visningar
1 743
Senast: Sol
·
Övr. Katt Har skaffat min första katt, fick ta henne lite tidigare från mamman vid ca 10 veckors ålder, tyvärr! (orkar inte gå in på varför) nu är...
Svar
5
· Visningar
4 106
Övr. Katt http://www.sjv.se/download/18.1c72e95711857a2245380004576/2008-005.pdf8 Lite utdrag ur texten, fullständiga regler finns i länken...
Svar
2
· Visningar
2 684
Senast: Tviggy1081
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka