Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Ohmy. Det du säger är alltså att vi skall göra avvänjningen så traumatisk som möjligt för katten för att den blir vad, bättre av det?
Shit alltså. Det visar ju hur olika man kan tänka.

Och jag fokuserar inte på ägarna, självklart ser jag till katternas bästa (vad ni nu än tycker), men jag tycker också att det r onödigt att behålla katterna längre bara för att den skall få vara med sin mamma så länge som möjligt, så den dessutom hinner fästa sig vid oss.
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

*kl*

Är det någon som har egen erfarenhet av att alla kattungar som lämnat sin mamma vid 8 veckors ålder blivit störda??


Som jag skrivit, vi har en kattunge som kom till oss vid 4,5 veckors ålder då den blivit övergiven.

Den kunde då:

Äta riktig mat
Lapa
Spinna
Tvätta sig själv
Ta in och ut klorna i exakt rätt tillfälle, har aldrig fastnat i något
Lärde sig gå på låda direkt, har aldrig gjort utanför

Den kunde inte:

Den har varit sen i sin motorik men har utvecklats i raketfart sedan den fick sin nya kattkompis som den följer efter och härmar!

Den har aldrig snuttat på någonting.


Vi har som också skrivit tidigare; lämnat bort kattungar när dom varit 8 veckor och äldre, vad vi hört har det aldrig varit fel på dessa?

Så vart ligger grunden i 12-veckorslagen?

Det hjälper inte att skriva att det finns en lag om man inte förstår den?
Det finns sjukt mycket konstiga lagar, tex i england för inte alls längesen fick man dödsstraff om man försökte ta livet av sig men misslyckades...

Okej det var onödigt att jämföra och sådär men förstår ni hur jag tänker?

Bara för att våran katt var helt okej från början när den bara var 4.5 vecka gammal betyder inte det att man kan hiva ut dom vid den åldern... Men 8 veckor har aldrig varit problem för oss, 10 veckor tycker jag är helt okej också om man vill... och allt över men varför just 12 veckor??

Om dom lever vilt, när kickas dom från mamman då? Vi sparade ju en kull men mamman jagade bort dom när dom var 6-7 månader gamla, det kanske är först då man ska skilja dom egentligen?
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Hej. Har ju två grabbar som nu är lite över 1 år.
Den ena fick vid när han var 8 veckor och den andra var knappt sju.
vildkatter.
dom är skygga mot människor (inte mot mej dock)
dom är inte så dom ligger och skakar, utan håller sej mer borta.
snuttar gör dem inte, aldrig gjort heller.

Därmot om jag klappar dem för länge bits dem, slutar då klappa. men då stycker dom huvudet och vill gosa mer? det förstår jag inte.vad betyder det? min första tanke var ju att dom lixom inte hade lust att kela, men det vill dom ju. Hmm.
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Men nu blir jag faktiskt ruskigt förbannad på dig. :mad: Vad är det du inte förstår?!

Det är FEL att flytta en kattunge före 12 veckors ålder och det är dessutom OLAGLIGT. Skit samma om en av dina kattungar klarat det jättebra, det har helt enkelt framkommit att generellt sett så ÄR en kattunge för liten för att flytta ifrån mamma innan 12 veckor. Visst att en eller två ungar i en kull kanske klarar att flytta tidigare, men man ska ändå alltid vänta eftersom man inte VET säkert vilka katter som är mogna nog, och för att ge ALLA kattungarna chansen att utvecklas till bra, självständiga individer. Och det handlar såklart inte om att ge katten göra avvänjningen 'så traumatisk som möjligt', utan om att låta katterna (mamma katt) sköta det själva. Det blir i längden bäst så eftersom katter är katter och människor är människor.

Du har inte vetat detta innan och gett bort dina ungar tidigare, och ja, det var dumt men ändå förståeligt om man inte vet (även om man som uppfödare absolut bör ta reda på sådant innan man avlar), men fr.o.m. nu vet du vad som gäller och då är du faktiskt mer än lovligt korkad om du ändå skiter i lagen och fortsätter sälja dina ungar innan 12 veckor. Ta åt dig av informationen och hjälp dina kattungar till en bra start på livet, i stället.

Klistrar in länkarna från mitt förra inlägg igen:
Länk
Länk
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Och det att hunden skall uppfostrats av sin flock köper jag bara inte som förklaring. För har du bara en hund som får en kull uppfostras den ju av sin mamma och lär sig med sina syskon, precis som katter. Precis som alla djur.
Har du en uppfödning med X antal fler djur som den växer upp med blir det ju en helt annan sak, men så kan du ju ha för katter också.

Men en hund är en hund och en katt är en katt (d.v.s. de är helt olika arter). Föl t.ex. skiljer man oftast inte från stoet förrän de är runt halvåret, d.v.s. 5-7 månader. Är det också konstigt?
 
Senast ändrad:
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Tidigare har gränsen varit 8 veckor, och inte har katterna varit förstörda för det.
När har den "varit" det? Fanns lagtext förut? Vem sa 8 veckor? Jag har nämligen hört 12 veckor i närmare 20 års tid.

Och varför kan hundar tas när dom är 8 veckor? Varför är det en hel månads skillnad mellan katter och hundar???

Det finns säkert att söka på nätet om skillnaderna mellan kattungar och hundvalpar. Men i stort kan man säga som så att hundar och katter är olika mycket utvecklade när de föds. Det är två totalt olika arter. ("Varför kan inte föl avvänjas vid 8 veckor som hundar?")
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

hur vet du att kattungen var 4,5 vecka?Vet du exakt när den föddes?
man kan tro av storleken att en kattunge är vid en viss ålder men det stämmer inte alltid.
Många gånger har de hemlösa kattmammorna haft dåligt med mat under dräktigheten och när ungarna föds är de mindre än andra kattungar till välskötta kattmammor.Sen har de hemlösa kattmammorna oftast mindre med mjölk och ungarna växer inte så mycket som andra. det kan också vara inavel och då brukar katterna vara mindre.
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Jag tror absolut inte att 12-veckorsregeln har kommit utan anledning.Jag tror att veterinärer över hela landet och under lång tid har fått ta hand om många katter med beteendeproblem.Den gemensamma nämnaren har varit att de har tagits tidigt från mamman.
En av mina hittekattungar var en riktig morsgris vid 8-9 veckors ålder men vid 12 veckor var han en självständig kille.
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Well.
Då är våra kattungar dömda. Totalt dödsdömda. Dom kommer bli riktiga veklingar eftersom deras mamma var tvungen att avlivas nu när dom bara var 4,5 veckor.

Och det där med att dom kan snutta, det gör ju ingenting. Dom har oftast ett speciellt ställe som snuttar på (våra armar, svanstippen osv) Och ja, katten kan bli lite rädd, men det har också med personligheten att göra. Den kan vara lika rädd även om den varit med sin mamma i ett halvår.

Om katten nu skall utvecklas till en självständig individ, varför behöver den då sin mamma till det? Katten borde ju logiskt settbli mer självständig om den skulle uppfostra sig helt själv, om det var det man är ute efter.

Och det att hunden skall uppfostrats av sin flock köper jag bara inte som förklaring. För har du bara en hund som får en kull uppfostras den ju av sin mamma och lär sig med sina syskon, precis som katter. Precis som alla djur.
Har du en uppfödning med X antal fler djur som den växer upp med blir det ju en helt annan sak, men så kan du ju ha för katter också.

Det märks att du har väldigt dålig kunskap i grundläggande beteendevetenskap.

Att vissa kattungar tvingas växa upp utan en mamma är tyvärr en sanning, men det innebär inte att deras uppväxt är den ultimata och bör vara den normsättande eller hur? I sådana fall skulle vi ju kunna ge bort kattungar direkt bär de fötts för en del kattmammor dör ju i samband med förlossningen...

Att en katt snuttar kanske inte är ett problem för dig, men det bottnar i en otrygghet i katten och visst är väl en katt som är trygg i sig själv bättre än en katt som är otrygg? En otrygg katt blir lättare räddhågad av sig och det är väl i regel inte rädda katter vi vill ha? Visst blir en del katter rädda av sig trots att de har en mamma, ägaren kan ju vara en fullkomlig idiot som inte erbjuder kattungarna en trygg miljö eller så kan det vara genetiskt. Det ursäktar ingenting. Poängen är att ALLA kattungar bör få bästa möjliga start i livet.

En katt som bara har människor att ty sig till blir väldigt bunden vid människorna, inte alls självständig. Hur hjälper då mamman till? Hon lär kattungen att vara katt (äta, tvätta sig, gå på lådan, jaga, kommunicera etc.) dvs. hon lär kattungen hur man är katt, så att den till slut kan klara sig själv. Många som tar kattungar för tidigt får tex. erfara att deras katt inte tvättar sig.

Avvänjningen är sedan den period då kattungens kunskaper testas. Det är nu den successivt får börja tillämpa sina kunskaper så att den blir mer och mer självständig.
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Om dom lever vilt, när kickas dom från mamman då? Vi sparade ju en kull men mamman jagade bort dom när dom var 6-7 månader gamla, det kanske är först då man ska skilja dom egentligen?

De är betydligt äldre än 12 veckor när de lämnar sin mamma i det vilda. Närmare 6 månader. Din honkatt gjorde antagligen det som var helt naturligt dvs. att jaga iväg avkommorna när hon bedömde att de var vuxna.

Ska man låta naturen ha sin gång ska man alltså vänta med att placera ut kattungarna tills mamman jagar iväg dem... problemet är då att de är ivägjagade. :grin: Om de hålls inomhus och kattungarna inte kan jagas iväg får man antagligen ett jäkla kattbråk istället och att invänta kattbråk är inte sådär jättekul.
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Vad jag inte förstår är VARFÖR det är olagligt att ge bort en katt innan 12 veckors ålder. Vilket jag tycker är väldigt uppenbart med tanke på vad jag har skrivit.
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Och då alla verkar tycka jag är helt blåst orkar jag verkligen verkligen inte hålla på längre.
Jag tycker det jag tycker och kommer alltid att göra det.
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

De är betydligt äldre än 12 veckor när de lämnar sin mamma i det vilda. Närmare 6 månader. Din honkatt gjorde antagligen det som var helt naturligt dvs. att jaga iväg avkommorna när hon bedömde att de var vuxna.

Ska man låta naturen ha sin gång ska man alltså vänta med att placera ut kattungarna tills mamman jagar iväg dem... problemet är då att de är ivägjagade. :grin: Om de hålls inomhus och kattungarna inte kan jagas iväg får man antagligen ett jäkla kattbråk istället och att invänta kattbråk är inte sådär jättekul.

Det är ju det jag menar, borde det inte vara bättre att jordbruksverket ändrar gränsen från 12 veckor till ca 23 veckor då som är ca 5 månader? Det måste ju vara det bästa eller?? Att vid första tecknet på bråk leverera kattungen? Det är ju inte så att mamman vaknar en dag och har bestämt sig att nu ska jag jaga iväg min unge.. Detta håller på under en period där mamman till slut kokar över och jagar iväg ungarna... perioden håller väl på ca 1-2 veckor vad jag har för erfarenhet när våran katt gjorde så.
Hon visade tydligt att hon inte ville ha katterna där under en period innan hon till slut jagade iväg dom helt..


Majvi: Då vi haft kattungar själva tidigare så jämförde jag med dom plus vilka förhållanden vildkattmamman antagligen hade (kattungen hade tre syskon också när vi hittade dom och alla var lika stora och välgödda så vildkattan hade verkligen varit en riktigt bra mamma, henne såg vi dock aldrig så vem vet, hon kanske var utmärglad och döende? eller inte?)

När kattungen väl var hemma så tog jag kort på den och la ut här på buke och då bedömdes den som 5 veckor av de flesta och senare samma bedömning av veterinär... Därför är vi rätt säkra på åldern...
 
Senast ändrad:
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Vad jag inte förstår är VARFÖR det är olagligt att ge bort en katt innan 12 veckors ålder. Vilket jag tycker är väldigt uppenbart med tanke på vad jag har skrivit.

Och vi är flera stycken som har försökt förklara att det är pga. beteendemässiga skäl. För att kattungen beteendemässigt ska ha så goda förutsättningar som möjligt att utvecklas normalt. Det är en lag grundad på den kunskap om kattens beteende och utveckling som finns idag. Hur svårt kan det vara att förstå?
 
Senast ändrad:
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Det är ju det jag menar, borde det inte vara bättre att jordbruksverket ändrar gränsen från 12 veckor till ca 23 veckor då som är ca 5 månader? Det måste ju vara det bästa eller?? Att vid första tecknet på bråk leverera kattungen? Det är ju inte så att mamman vaknar en dag och har bestämt sig att nu ska jag jaga iväg min unge.. Detta håller på under en period där mamman till slut kokar över och jagar iväg ungarna... perioden håller väl på ca 1-2 veckor vad jag har för erfarenhet när våran katt gjorde så.
Hon visade tydligt att hon inte ville ha katterna där under en period innan hon till slut jagade iväg dom helt..

Och egentligen borde valpar inte flytta från sin flock, annat än unghanar då som givetvis ska jagas iväg av alfahanen.

Point being... det sätt saker sker i naturen är inte alltid applicerbara i den verklighet vi lever.

Du har som jag har förstått det dina katter utomhus och då fungerar det på ett helt annat sätt än när katter hålls på en begränsad yta. Katter är mycket mer benägna att faktiskt bara slå om över en natt och börja slåss när de lever på en begränsad yta eftersom det medför högre stress.

Det funkar alltså alldeles utmärkt att låta en kattmamma som går lös med sin avkomma få jaga iväg dem eftersom de har det utrymme som behövs. Problemet är ju då att kattungarna är väck sedan.

Har man dem däremot inomhus, på en begränsad yta blir stressnivån högre och mamma katt blir betydligt mer frustrerad (detta gäller f ö alla kattgrupper som hålls på en begränsad yta, inte bara mamma med avkommor). Ett slagsmål kan alltså utbryta "från det blå" för man ska inte räkna med att folk i allmänhet kan tyda de subtila tecken en katt visar på frustration. Jag har lärt mig pga. erfarenhet men så har jag fått uppleva kattslagsmål på liv och död också och det undviker jag helst.
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Jag förstår vad du menar..
Men då även det jag tror "craash" försöker få sagt, vem har bestämt att 12 veckor är den perfekta åldern att flytta, varför inte 10 veckor eller 15 veckor?

Alla katter, mer uppenbarligen efter att ha läst den här tråden, är individer och utvecklas olika tidigt. Vi kanske bara hade tur att våran 4,5 veckor kattunge redan lärt sig tvätta sig själv och lapa vätska själv?


Men fortfarande en fråga jag inte fått svar på då jag är uppväxt med "8-veckorsregeln" som flera andra här; Är det någon här som har en kattunge som lämnade sin mamma vid 8 veckors ålder som har beteendestörningar och i så fall vad för sådana?
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Och då alla verkar tycka jag är helt blåst orkar jag verkligen verkligen inte hålla på längre.
Jag tycker det jag tycker och kommer alltid att göra det.

Det var du själv som sa det. :grin:

Varför inte lära dig av det vi säger istället?

Tolvveckors reglen är införd pga att då är förhoppningswvis alla katter, alla dragna över en kant, mogna att flytta. Tyvärr så finns det många som kanske hade behövt vänta till kanske 16 veckor innan de flyttar, medans en annan ur samma kull mycket väl hade kunnat flytta redan vid 8 veckor.
Därav en lag som försöker gynna så många som möjligt.

Att låta en 6 veckors kattunge flytta emd resonemanget att den kan äta och gå på låda själv är sjukt.

"Jag tycker att alla fyra åringa människo barn kan få flytta hemifrån, för de kan gå på toa, klä på sig och äta själva.
Skitsamma att inte deras föräldrar hunnit visa dem hur man lagar mat, att det finns mer än kakor och kex, skitsamma att föräldrarna inte undervisat barnet hur man beter sig i samhället, skitsamma att barnet inte fått gå i skolan, barnet kan ju faktiskt äta själv.
Sen om barnet suger på tumme upp i vuxen ålder kvittar väl, det är ju inget farligt. "
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Värst vad många amatöretologer det verkar finnas här.
Numera (sen DSM kom till) finns det faktiskt vetenskapliga underlag bakom sådana här beslut. Den som undrar vilka kontaktar lämpligen SJV i frågan.
PL
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Jag förstår vad du menar..
Men då även det jag tror "craash" försöker få sagt, vem har bestämt att 12 veckor är den perfekta åldern att flytta, varför inte 10 veckor eller 15 veckor?

Alla katter, mer uppenbarligen efter att ha läst den här tråden, är individer och utvecklas olika tidigt. Vi kanske bara hade tur att våran 4,5 veckor kattunge redan lärt sig tvätta sig själv och lapa vätska själv?


Men fortfarande en fråga jag inte fått svar på då jag är uppväxt med "8-veckorsregeln" som flera andra här; Är det någon här som har en kattunge som lämnade sin mamma vid 8 veckors ålder som har beteendestörningar och i så fall vad för sådana?

För att man måste sätta gränsen någonstans, och expertisen som utformat lagen har gjort bedömningen att vid 12 veckor är katterna garanterat så pass utvecklade att de inte riskerar att ta skada av att lämna sina mammor. Jag förstår inte varför detta ifrågasätts så hårt, tror ni verkligen att det är glada amatörer utan koll som sitter och skriver lagar i det här landet?

Och jag har erfarenhet av beteendestörda katter som flyttat för tidigt. När jag var liten tog min familj hem kattungar vid 8 veckors ålder, eftersom "det var så det funkade". Två av dem var klart påverkade av detta även i vuxen ålder. Den ena slutade aldrig snutta och var enormt rädd och osäker hela livet, den andra visade aggressiva tendenser och förstod inte gränser.
 

Liknande trådar

Katthälsa Long story short - en till katt planeras, antingen till våren eller tidigare om det "dyker upp nåt" så att säga. Och well, nu dök det...
Svar
19
· Visningar
4 220
Senast: gul_zebra
·
C
Övr. Katt Vi har gett en förvildad kattunge ett hem hos oss. Han är inte direkt förvildad nu längre utan väldigt social. Ingen vet exakt hur...
Svar
2
· Visningar
1 722
Senast: Sol
·
Övr. Katt Har skaffat min första katt, fick ta henne lite tidigare från mamman vid ca 10 veckors ålder, tyvärr! (orkar inte gå in på varför) nu är...
Svar
5
· Visningar
4 098
Övr. Katt http://www.sjv.se/download/18.1c72e95711857a2245380004576/2008-005.pdf8 Lite utdrag ur texten, fullständiga regler finns i länken...
Svar
2
· Visningar
2 670
Senast: Tviggy1081
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp