Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..
*kl*
Jag har växt upp med att kattungar lämnas vid 8 veckors ålder precis som många hundvalpar.
Vi har tagit och givit bort katter vid den åldern genom åren...
Har även vetat om att man med raskatter väntat till 12v och tänkt att "jaja dom ska alltid vara så speciella".
Inga katter vi har tagit eller lämnat har mått dåligt av detta, när vi själva givit bort kattungar har vi alltid sparat en kattunge kvar hos mamman i ca 1 vecka extra för mammans skull. Vi har även sparat kattungar för att behålla men dom har mamman själv jagat bort när de varit runt 6-7 månader gamla...
Jag förstår vad "jesse14" menar...
Idag har vi inga katter som kan få ungar, dom är eller ska kastreras och skulle vi av nån anledning få kattungar igen skulle vi inte lämna ut före 10-11v ålder... 12 veckor tycker jag låter mycket då senaste kattungen slutade dia helt när den var 6 veckor...
Och den andra kattungen var övergiven och tippades på att den var 4-5 veckor när den kom till oss, den åt vanlig mat hur bra somhelst och lapade vatten/ersättningsmjölk.
Men på den märker man i beteendet vissa saker som skiljer mot den andra "normaluppfödda" kattungen som vi fick när den var 9,5v av olika anledningar av "uppfödaren" (bondkatt, ladugårdskatt, "tjuvparad" eller vad man nu ska kalla det...) inte kunde ha kvar den längre... Men det var också den som började äta riktig mat när den var 4 veckor och slutade dia helt när den var 6 veckor....
Jag tycker det är jättebra att man väntar till 12 veckor men jag tror inte det är något livsavgörande då folk med bondkatter ute på vishan alltid gjort sig av med ungarna vid 8 veckor, i alla fall här i roslagen där jag bor... Och det har aldrig blivit nåt fel på dom kattungarna!
Jag tänker främst på den tiden vi hade egna katter och kattungar i omlopp hemma, hela 90-talet... efter millenieskiftet har vi bara haft kastrerade katter..