Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..
Jag hoppas innerligt att dem inte jagades långt bort, dvs. att ni tog hand om dem?
Jättebra att era katter är kastrerade.
Men det spelar ingen roll att folk tycker 12 veckor låter mycket, det är lagen. Det har även tidigare varit ett krav från alla stora annonssidor att man inte annonserar ut katter som får lämna sin hem tidigare än 12 veckor. Bl.a. Blocket och DN har dessa krav.
Det finns en anledning att det har kommit en lag.
Folk på vischan, har jag läst i en tråd, brukar även slå ihjäl kattungarna istället för att kastrera mammorna. Argumentet "att alla andra omkring gör så" är inte vettigt. Man måste tänka själv ibland.
Sedan tycker jag att det är imponerande att folk som har katter som får flera kullar per år, alltid vet om hur dessa katter utvecklats och beter sig som vuxna. Måste vara jobbigt att hålla kontakten med minst 10 nya köpare per år?
Jag menar; Jessie14 och hennes familj måste med 2-3 kullar per år under hennes 14 år sålt till 140 köpare, väldigt lågt räknat. Kanske t.o.m 200 köpare, hur i hela friden kan hon och hennes familj hålla reda på hur varenda kattunge utvecklats och se dess beteendestörningar? Speciellt eftersom många kattägare inte ens känner igen beteendestörningar eller tycker dem är gulliga.
*kl*
Vi har även sparat kattungar för att behålla men dom har mamman själv jagat bort när de varit runt 6-7 månader gamla...
Jag hoppas innerligt att dem inte jagades långt bort, dvs. att ni tog hand om dem?
Jag förstår vad "jesse14" menar...
Idag har vi inga katter som kan få ungar, dom är eller ska kastreras och skulle vi av nån anledning få kattungar igen skulle vi inte lämna ut före 10-11v ålder... 12 veckor tycker jag låter mycket då senaste kattungen slutade dia helt när den var 6 veckor...
Jättebra att era katter är kastrerade.
Jag tycker det är jättebra att man väntar till 12 veckor men jag tror inte det är något livsavgörande då folk med bondkatter ute på vishan alltid gjort sig av med ungarna vid 8 veckor, i alla fall här i roslagen där jag bor... Och det har aldrig blivit nåt fel på dom kattungarna!![]()
Det finns en anledning att det har kommit en lag.
Folk på vischan, har jag läst i en tråd, brukar även slå ihjäl kattungarna istället för att kastrera mammorna. Argumentet "att alla andra omkring gör så" är inte vettigt. Man måste tänka själv ibland.
Sedan tycker jag att det är imponerande att folk som har katter som får flera kullar per år, alltid vet om hur dessa katter utvecklats och beter sig som vuxna. Måste vara jobbigt att hålla kontakten med minst 10 nya köpare per år?
Jag menar; Jessie14 och hennes familj måste med 2-3 kullar per år under hennes 14 år sålt till 140 köpare, väldigt lågt räknat. Kanske t.o.m 200 köpare, hur i hela friden kan hon och hennes familj hålla reda på hur varenda kattunge utvecklats och se dess beteendestörningar? Speciellt eftersom många kattägare inte ens känner igen beteendestörningar eller tycker dem är gulliga.
Senast ändrad: