Att ifrågasätta någons tro är inte respektlöst. Att tala nedsättande om någons tro är respektlöst. Att kunna diskutera tro och religion utan att använda nedsättande ord om de som tror skulle jag gärna göra, det sker aldrig utan trådarna slirar in på nedsättande ord om troende. Och på det de tror på.Och här blir det komplicerat.
Därför att du inte bemöter tankarna utan i stället tycker att religionen inte får ifrågasättas.
Du ser själva ifrågasättandet som respektlöst.
Vilket bekräftar upplevelsen av att tro är så heligt att den inte får kritiseras eller diskuteras.
Jag pratade om min tro med psykoterapeuten på vc, som är troende, det var intressant och svårt, nervöst. Jag har aldrig kunnat, fått prata om den, öppet. Har mötts av nedsättande ord, skratt och hån sedan jag var barn. Generellt anses det atten troende inte får inte komma dragande med sin tro, det stör. Om man struntar i att fastna på Bibeln, krig, Noahs Ark, "gubbe på moln", sagor osv som oftast kommer i ljuset, och går bortom den biten så tror jag det finns mycket gemensamt hos en som tror och en som inte gör det.
Tro är heligt för den som tror, att komma med nedsättande ordval när man ska samtala om den är inte att respektera personen som tror och då möter man nog gärna motståndet som att "tro är så heligt att det inte får ifrågasättas".