Jag tänker nog inte i termer av att respektera ordagrant den eller den trosuppfattningen, utan snarare att ha respekt för att andra människor kan ha en annan trosuppfattning, som de säkert själva tycker att de har goda anledningar att ha.
I den respekten ingår, som jag ser det, att inte se sig själv som förmer eller att man "vet bättre". Jag är övertygad om att de allra flesta av oss inte tror att t. ex. Noaks ark är en historiskt korrekt återgiven berättelse. Förmodligen skulle de flesta höja på ögonbrynen om någon i vår närhet trodde att det var exakt så det gick till. Med "respekt" i det läget tänker inte jag att man "inte får" tycka att det är en udda uppfattning att ha, men mer åt hållet att tänka att okej, här står vi väldigt långt ifrån varandra, men jag väljer att inte prata om personen på ett nedlåtande sätt.
På sätt och vis är det väl en "artig distans", men jag tycker inte att artighet behöver vara något fel. Om det är något som stör i relationen är nog väldigt individuellt, och en avvägning man behöver göra själv, tänker jag.
För min del skulle t. ex. olika uppfattning om bibeln vara sådant jag är helt okej med att ha en "artig distans" kring, om min närstående inte ville diskutera sådana frågor. Annat, t. ex. vilken människosyn man har, skulle jag inte kunna ha en "artig distans" kring. Där kan man väl på sätt och vis säga att jag inte har någon respekt för personens åsikter, om det är någon som är t. ex. rasist, homofob etc. Jag skulle således inte kunna leva tillsammans med en människa med sådana värderingar.
Svårt att formulera mig tydligt märker jag, och jag är egentligen alldeles för trött, så jag ber om ursäkt för om det är luddigt skrivet.