Alltså det du måste förstå tror jag är att det finns ingen logik i tro och religion, tron handlar inte om vad som är sannolikt eller inte. Det är just en tro helt enkelt.Svarar återigen alla här. Tråden har väl fått lite av sitt eget liv Och så kan det ju få vara.
Alltså kärnfrågan som jag ser det är det några redan varit inne på. Att förlika sig med att en person man lever med förkastar sådant som är vetenskapligt bevisat och tex tror att Noaks ark faktiskt har funnits och att Noak bokstavligen tog med två av varje art.
Jag är väldigt intresserad av religion. Tror delvis det har att göra med min diagnos att jag tar reda på ALLT jag kan om saker jag behöver förhålla mig till. Jag har därför grundligt läst delar av bibeln, lyssnat på poddar om kristendom, läst teologi-böcker osv. Och det jag landar i är att jag finner att det är så mycket motsägelser och rent dravel att jag undrar om folk som är troende ens läst bibeln och reflekterat över vad som faktiskt står där.
Jag älskar min partner djupt men det här skapar en konflikt i mig som gör att jag går och tänker på det fast vi aldrig pratar om religion. Det stör mig ännu mer att religiositet är något "heligt" (no pun intended) som inte får kritiseras.
Den konflikten i mig blir större när jag träffar min partners familj.
Jag kanske inte ens vet riktigt vad jag vill ha sagt. Mer än att det är svårt och om någon har haft liknande tankar/erfarenheter.
Låter ärligt talat inte som en relation som kan riktigt hålla ihop när en sådan grundrespekt för varandra inte finns, iallafall inte från din sida. Ni verkar inte ha någon gemensam grund att stå på med lika värderingar.